Biertopic!

Even ne quote van een jaar oud er bij nemen ze :coolbrows: , ik heb deze week nen bak van 4 jaar gekraakt en ik vond dat niet echt een openbaring die ik verwacht had.
Openbaring is natuurlijk veel gezegd. Je merkt dat de smaak evolueert en persoonlijk vind ik hem nu lekkerder dan een jonge Orval.
 
niet overdrijven he makker :angry:

(tis maar om te lachen hoor)
Jamma, veel mensen vinden dat echt geweldig. Ik heb het zelf 1 of 2 keer geprobeerd, misschien wel pech gehad met juist "ne slechte". Dat gezegd zijnde, ik heb hier nen La Trappe Quadrupel 75cl van een jaar of 3 oud klaarstaan.
 
Hier een paar weken terug een Black Albert van 2016 die echt goed was.
De versie van 2015 was helaas slecht geworden...
De omstandigheden moeten goed zijn en het bier moet er zich echt toe lenen (stabiele temperatuur en luchtvochtigheid, niet te warm en donker).

De hond Billie van Billies Bier Kafetaria is overleden. :(
Was al een oud beestje maar toch echt triest nieuws ☹️
Ze willen hem nu als bierpersoonlijkheid van het jaar stemmen op de Belgian beer awards:
http://beerawards.be/badf-2021/ (stem is al geldig als je gewoon onderaan Billie aanvinkt en op de oranje vote knop klikt)
 
Luchtvochtigheid? Dat kan toch niet? Uw flesje is luchtdicht afgesloten door een (kroon)kurk? Stabiele temperatuur en uit het licht houden is wat belangrijk ik is.
 
Ja maar dan gaat uw bier gewoon kapot door de lucht die er aan kan, niet door de luchtvochtigheid die niet op peil is.
 
Luchtvochtigheid? Dat kan toch niet? Uw flesje is luchtdicht afgesloten door een (kroon)kurk? Stabiele temperatuur en uit het licht houden is wat belangrijk ik is.
Dat is inderdaad wel een goed punt, enkel bij bier met kurk gaat dat van invloed zijn.
 
Cider Lambic en Grappa Lambic van Brussels Beer Project gekregen voor Kerst (samen met nog wat andere BBP biertjes), ben er wel benieuwd naar.
 
Onlangs Seef leren kennen in Antwerpen, en een bakje besteld via de brouwerij zelf. Wat een heerlijke doordrinker :)
 
In 2018 2 bakken Orval gekocht. Nog 5 te gaan en mijn eerste bak is op.
Je merkt zo dat de smaak evolueert met ouder worden. Een Orval van 2 jaar is echt top!
Blijkbaar zijn er twee types orval...nr 1 en 3..
1 België en 3 Duitsland...
Productie..
Iemand die dat kan bevestigen?
 
De brouwerij is naar mijn weten enkel in België.
Dat kan ook niet anders want om het trappisten label te krijgen moet je binnen de abdij muren brouwen.

Vandaar dat Orval relatief schaars is, hun terrein is vrij klein en de brouwerij kan niet meer uitbreiden.

Blijkbaar zijn er twee types orval...nr 1 en 3.. 1 België en 3 Duitsland... Productie.. Iemand die dat kan bevestigen?

Wat ik wel al gezien heb is dat het label anders is in het buitenland. Bieren voor export hebben een specifieke markering met daarop de export locatie.

Bijvoorbeeld ik dronk in San Francisco een Orval en op het etiket stond iets van "Export from Seatle". Zal eens zoeken naar de foto. Misschien hebben ze voor de Duitse markt iets gelijkaardigs?

Zo zag het etiket er uit

 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar zijn er twee types orval...nr 1 en 3..
1 België en 3 Duitsland...
Productie..
Iemand die dat kan bevestigen?
Enige Duits aan Orval is dat het recept in de jaren 30 door een Duitse brouwer (Hans Pappenheimers) geoptimaliseerd is. Voor de rest zoals hier al gezegd is. 2 soorten: de gewone en de petit Orval. En zoals de regels om trappist te kunnen genoemd voorschrijven: gebrouwen in de abdij.
 
Heb vandaag is 2 flesjes Spencer gekocht, de Amerikaanse trappist van 6,5%.

Morgen wss ne keer proeven, iemand al gedronken?
 
Terug
Bovenaan