Biertopic!

Ik ben een enorm grote fan van alle (zwaardere) bieren in ons land. Echter neem ik niet zo snel een afslag richting microbrouwerijen. Vaak vind ik de smaak daar niet gebalanceerd en is de toets van ‘insert random iets’ een kernkop in uw mond geblend met een fameuze alcoholsmaak. Dat gaat ook zijn door mijn beperkte ervaring en ik ben er zeker van dat echte kenners bieren kunnen aanduiden die ik wel lekker ga vinden.
Wat vind jij een microbrouwerij? Alvinne (die jij daarnet aanhaalde bij de Sourire De Mortagne) noemt zichzelf zelfs een Picobrouwerij (dus nog kleiner!!!). Ik ben wel benieuwd naar concrete ervaringen.

@BearPils ik ga naar Billies dit jaar. Het wordt mijn tweede keer. Ik was zeer aangenaam verrast de vorige keer. Niet super-crowded en een zeer uitgebreid en gevarieerd aanbod. Ik ben benieuwd naar de bierlijst dit jaar.
 
Wat vind jij een microbrouwerij? Alvinne (die jij daarnet aanhaalde bij de Sourire De Mortagne) noemt zichzelf zelfs een Picobrouwerij (dus nog kleiner!!!). Ik ben wel benieuwd naar concrete ervaringen.

@BearPils ik ga naar Billies dit jaar. Het wordt mijn tweede keer. Ik was zeer aangenaam verrast de vorige keer. Niet super-crowded en een zeer uitgebreid en gevarieerd aanbod. Ik ben benieuwd naar de bierlijst dit jaar.
Voor mij is het de derde keer, deze keer wel als vrijwilliger achter de bar ipv er voor.
De brouwers staan alvast op de site...
Toch een paar toppertjes weer! (Antidoot, FrauGruber, Barrel Theory, ...)
Ze slagen er toch elk jaar weer in brouwers van over de hele wereld naar hier te halen.
 
Nog liefhebbers hier van Duitse pils und Weissbier?
Fan van Weissbier hier. Ik drink het graag gewoon puur. Bij mijn schoonfamilie in Duitsland mengen ze het vaak met een soort citroenlimonade.
Toen ik de Hanover marathon liep kreeg ik aan de finish een (alcoholvrij) weissbier. Best wel een goede dorstlesser na het sporten.
De Duitse pils vind ik nogal redelijk saai, geen fan van de reinheitsgebod fetish.
 
Fan van Weissbier hier. Ik drink het graag gewoon puur. Bij mijn schoonfamilie in Duitsland mengen ze het vaak met een soort citroenlimonade.
Toen ik de Hanover marathon liep kreeg ik aan de finish een (alcoholvrij) weissbier. Best wel een goede dorstlesser na het sporten.
De Duitse pils vind ik nogal redelijk saai, geen fan van de reinheitsgebod fetish.

Ik moet wel zeggen dat ik een Kölsch of een Paulaner pils wel kan smaken.
 
Wat vind jij een microbrouwerij? Alvinne (die jij daarnet aanhaalde bij de Sourire De Mortagne) noemt zichzelf zelfs een Picobrouwerij (dus nog kleiner!!!). Ik ben wel benieuwd naar concrete ervaringen.
Ik moet eerlijk zijn dat ik ofwel een foute woordkeuze gebruik, of dat ik er niet voldoende ervaring ermee heb.

Als ik concrete voorbeelden moet geven: alles van Vleesmeester Brewery vond ik bijvoorbeeld niet lekker. Die Black pudding vond ik zelfs enorm slecht. De enige die ik van daar niet heb gedronken was die Bittere bloemen.

Hier in de buurt heb je ook ‘Nethe Tripel’ wat bijvoorbeeld naar mijn smaak ook niet lekker is.

The Oracle van White Pony microbrewery vond ik ook een heel ongebalanceerd bier.
De Phi van Alvinne was voor mij ook een hit and miss. Het gevoel dat daar opnieuw extremen werden opgezocht.

Geen idee wat de specifieke criteria voor microbrouwerijen zijn, maar dat zijn bijvoorbeeld ervaringen waardoor ik minder ‘exotische’ uitstappen durf doen. Maar ik ben er absoluut zeker van dat echte kenners mij fantastische suggesties kunnen doen en daar blijf ik uiteraard voor openstaan. Uiteindelijk ben ik maar een persoon die regelmatig iets proeft en ben ik alles behalve een expert.

Eergisteren ook nog een fles Omer Brut gedronken met een kameraad. Lijkt erg op een gewone Omer meer maar een degustatiebier. Lekker!
 
Wie in Averbode passeert: daar kan je Averbode dry hopping proeven, die kan je helaas niet in de winkel krijgen maar erg lekker. En mooie omgeving ook. Bij goed weer kan je nadien een ijsje eten (bij het IJsroosje) in de lekdreef.
 
Gisteren eens Quitanda van Brussels Beer Project geproefd, desondanks ik geen liefhebber ben van zure bieren kon hij me wel bekoren!
 
2 weken terug een Geuze Mariage Parfait van 2012 gedronken :drool:.

Ja, van een goeie Geuze kan ik toch ook genieten. Ik moet dringend de brouwerij van 3 fonteinen in Beersel nog es bezoeken. En dan direct Girardin nog es meepakken.
 
Ja, van een goeie Geuze kan ik toch ook genieten. Ik moet dringend de brouwerij van 3 fonteinen in Beersel nog es bezoeken. En dan direct Girardin nog es meepakken.
Ons vader heeft er nog nen hoop liggen 2012-2017, hij drinkt die eigenlijk alleen samen met mij.
Ik heb er hier zelf ook nog wa goeikes, overlaatst (deze zomer) nog nen Vat77 opengedaan, die was geweldig.

Het goeie aan die bij ons vader is dat die in zijn wijnkelder liggen, donker en echt heel het jaar een constante temperatuur, zelfs tijdens hittegolven wijkt dat max 2-3 graden af.
 
Ik heb nog twee Marriages Parfait liggen van 2017, misschien moet ik die ook maar eens in de kelder leggen om te rijpen in plaats van in mijn keelgat te zwieren. Mijn kruipkelder is ca. 152 m² groot, daar kan wel wat bier in. :unsure:
 
Ik heb nog twee Marriages Parfait liggen van 2017, misschien moet ik die ook maar eens in de kelder leggen om te rijpen in plaats van in mijn keelgat te zwieren. Mijn kruipkelder is ca. 152 m² groot, daar kan wel wat bier in. :unsure:
Doen!
Ik heb hier nog eentje van 2011 waar ik moet proberen af te blijven :unsure:
 
Nog liefhebbers hier van Duitse pils und Weissbier?
Hier een zeer grote fan van Duitse bieren (en eetcultuur, voetbal, eigenlijk het land op zich). Het geluk dat mijn vrouw Duitse familie heeft en dus zijn we daar op regelmatige basis (nog een klein maandje aftellen, door Corona werd het 2 jaar). En ik heb dus ook altijd Warsteiner, Bitburger, Erdinger, Weihenstephaner, Schneider weidse,... in huis (die in België nog redelijk te verkrijgen zijn dus). Zelfs bakken als de houdbaarheidsdatum beetje lang is als ik ze tegen kom hier in België, maar die valt meestal tegen. Belgische pilsen drink ik echt niet meer sinds ik de Duitse (en Tsjechische) heb leren kennen. Wij mogen een bierland zijn maar enkel voor speciaalbieren (waar ik ook niet genoeg van kan krijgen). Veel van onze pilsen vind ik (en nu gaan er mij veel zot verklaren 😆) niet beter of slechter dan bv Heineken.

De Duitse pils vind ik nogal redelijk saai, geen fan van de reinheitsgebod fetish.
Kan je ook zeggen van de Belgische tripels. Als je er 1 gedronken hebt dan heb je er ook al veel gedronken want groot zijn die verschillen ook niet. In feite bestaat dat gebot niet meer maar marketingsgewijs wordt die in heel Duitsland (en bij uitstek in Beieren) nog wel gebruikt. Tegenwoordig zijn er wel al brouwerijen die beginnen experimenteren en andere zaken toevoegen die het reinheitsgebot verbieden.
Langs de andere kant denk ik wel soms als ik een Jupiler bv zie die makkelijk 1-2 jaar geldig is en dan bv een Warsteiner vers uit de winkel ga halen die dan slechts 7-9 maand goed dan denk ik soms: die kunnen toch op zich zoveel niet verschillen, hoe kan dat dan dubbel zo lang houdbaar zijn? Daar moet toch wat bijgekapt worden om dat langer houdbaar te maken?
 
Ja, van een goeie Geuze kan ik toch ook genieten. Ik moet dringend de brouwerij van 3 fonteinen in Beersel nog es bezoeken. En dan direct Girardin nog es meepakken.
In Beersel ga je niet veel meer vinden. Enkel de brouwerij ligt daar nog, maar ze hebben nu compleet lambik-belevingscentrum met gigantische tastingroom aan de overkant in Lot. Is wel een aanrader. Zeer gezellig en goede keuze. Enkel de prijzen zijn wat de pan aan het uitswingen.
 
@Avondland , @Mefke beschrijft het hierboven al goed denk ik.
De Duitse biercultuur is net zoals de Belgische heel gericht op zijn specialiteiten (waar ze in uitblinken)à, dat heeft als gevolg dat ze ietwat conservatiever is.
De microbrouwerijen die meer gaan experimenteren bestaan daar ook, maar worden ook wat overschaduwd door de grotere spelers die meer succes hebben bij het grote publiek.
 
Terug
Bovenaan