BeyondGaming Kookclub: Recept 5 - Zelfgemaakt "loaded" platbrood met gelakt buikspek

Avondland

Well-known member
Hoe begin ik eraan!

Ten eerste: brood is een oerrecept. Dat was de basis van waar ik vertrok. We eten thuis vaak tortilla's of pita met daartussen al wat ons belieft. Ik ben al wat pikanter van aanleg dan mijn vrouw (ja, ge kunt dit citeren in het uit de context getrokken topic) en heb gelukkig ook het gen dat koriander genegen is. Het fijne aan het recept is dat het een allemansvriend is. Snel klaar, niet veel gedoe, iedereen content. Vrede op aarde begint met huisvrede, nietwaar?

Onze vriend @Lemme was onlangs zo begeesterd door een probeersel dat ik onlangs postte dat hij me via PM vroeg om een recept online te zwieren.

Natuurlijk wil ik dat doen.

Belangrijke disclaimer: dit recept kan alle kanten uitgaan, het is een opstap naar een hele wereld van mogelijkheden. Ditmaal ga ik meer "Mexicaans" - (op risico om aan cultural appropriation te doen) - maar wellicht kan elke culinaire regio van deze aardkloot er een draai aan geven. Dat maakt het zo leuk en interessant.

Dit recept bestaat uit drie delen:

1. Het platbrood - zelf te maken
2. Het buikspek - zelf te lakken
3. De opbouw - zelf te bouwen


20240426-121353.jpg


Stap 1. Het platbrood.

Meer oerrecept kan je niet gaan. Mesapotamië, Egypte, de Indusvallei ... ze leggen er allemaal claim op en uiteindelijk maakt het niet uit wie het heeft gemaakt. 't Is lekker. Mijn eerste échte ervaring met dit type brood heb ik in Iran meegemaakt. Naan. Overal waar ge kwam. Grote ronde schijven. Vers gemaakt een van de heerlijkste dingen die je kan proeven. Je kan het gebruiken om er eten mee vast te nemen zonder bestek of je zwiert er wat eten tussen of je eet het gewoon zo op. Of met de lekkerste geitenkaas van de hele wereld in het Alborzgebergte waar het Alamutkasteel van de Assassijnen staat. Fuck, dat was écht goed. Feta maar waanzinnig goed van smaak.

Hiermee een voorlopig basisrecept waar ik mee aan de slag ga voor 2 kleinere platbroden:

  • 100 gram bloem (ik gebruik 00-tarwebloem, maar dat kan eender welke soort zijn - maismeel moet ik beslist ook eens proberen)
  • 60-70 gram yoghurt (maar water of melk zijn alternatieven - met yoghurt merk ik dat ik iets meer nodig heb om tot een gladde deeg te geraken dan met water)
  • zout
  • (en ook hier kan je tal van extra kruiden gebruiken)

  1. Bij elkaar mengen met de handen, een minuut of twee goed kneden tot je een mooi bolletje hebt.
  2. Nadien in een kom doen en een natte doek erover.
  3. Minstens een half uur in de koelkast laten rusten.
  4. Na het rusten wat bloem op een oppervlakte gooien en de bol er even in rollen tot het aan alle kanten bedekt is, zodat het niet blijft plakken.
  5. Uitrollen met een deegrol tot je een mooie ronde vorm hebt (of ovaal of rechthoekig)
  6. Indien gewenst bestrooien met wat peper, zout, lookpoeder en sesamzaad. Of andere kruiden die je graag hebt.
  7. Aanbakken in de pan met wat olie tot je aan weerszijden een mooie kleur hebt. Alternatief: in de oven op hogere temperatuur of nog beter in een steenoven
  8. KLAAR.

Stap 2. Gelakt buikspek

Ook hier. Talloze recepten! Kant-en-klaar van je geliefde winkel of slager. Of gewoon zelf maken. Je kan het ook perfect inwisselen met pork belly burnt ends of een vegetarisch alternatief. Of je pekelt wat kip, maakt er saté van en hakt het nadien in mootjes om het tussen je platbrood te doen met een lekkere frisse salsa.

Dit vind ik een leuk recept:


Het fijne is dat je dit ook op voorhand kan klaarmaken.

Pulled pork is uiteraard ook een optie.

Stap 3. De opbouw

Je hebt het brood en je hebt het vlees. Nu is het tijd om te beginnen bouwen!

  1. Men legge het brood op een schone houten plank.
  2. Men besmeert het brood met een laag zure room voor de frisheid
  3. Men belegt het brood met plakjes buikspek
  4. Men bouwt verder en voegt er naar believen aan toe: fijne schijfjes zoete honingtomaat, gekoelde en versnipperde rode ui, chipotlepepers en/of saus, jalapeñopepers, koriander en mayonaise. En dan een aantal kneepjes limoen voor extra frisheid.

Ook hier: variatie troef! Graag pikanter, wat meer umami, wat zoeter, wat zuurder, een bittertje, ... ?

Ik ben er vrijwel zeker van dat ik elke keer een andere variant probeer te maken.
 
Terug
Bovenaan