Beste kredietkaart, met verzekering?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
Klopt niet. Enkel als je gespreid mag terugbetalen hangt er een kredietopening aan vast en wordt dit geregistreerd bij de kredietcentrale. Meeste "krediet"kaarten in België zijn eigenlijk uitgestelde debetkaarten.
Zoals Didymus zegt. Bij het openen van mijn woonlening was één van de voorwaarden dat ik geen andere leningen open had staan. Blijkbaar vonden ze nog een lening bij een andere bank waar ik niets van wist. Ik kon met een rekening bij die andere bank blijkbaar in het rood gaan en daar hangt dus wel een krediet aan vast, maar van mijn 4 kredietkaarten kon mijn bank niets terugvinden in de centrale databank van leningen.
 
Keytrade staat er niet tussen, omdat die hun kredietkaarten niet uitgeven via Worldline en mijnkaart.be een site van Worldline is.
Inderdaad vanuit Frankrijk tegenwoordig. De nieuwe VISA debet kaarten zijn nu wel makkelijker ik 't buitenland te gebruiken zonder dat je nog een kredietkaart nodig hebt.

Intussen heb ik privé al een poosje geen enkele kredietkaart meer, enkel zakelijk. Waarom? Omdat bij zowel Belfius als Keytrade bank (nog voor de overname) er wel een kredietopening was. Toen ik bij KBC aan het shoppen was voor een verbouwingskrediet kreeg ik te horen dat ik al in 't rood was door 3 kredietkaarten te hebben, maar ook omdat m'n loon artificieel laag was omwille van fiscale redenen. Nadat alle kaarten stopgezet waren kon ik WEL dat krediet nemen...

Zoals Didymus zegt. Bij het openen van mijn woonlening was één van de voorwaarden dat ik geen andere leningen open had staan. Blijkbaar vonden ze nog een lening bij een andere bank waar ik niets van wist. Ik kon met een rekening bij die andere bank blijkbaar in het rood gaan en daar hangt dus wel een krediet aan vast, maar van mijn 4 kredietkaarten kon mijn bank niets terugvinden in de centrale databank van leningen.
Dat is inderdaad net als kredietkaarten een kredietopening en staat meestal in de kleine lettertjes...
 
Klopt niet. Enkel als je gespreid mag terugbetalen hangt er een kredietopening aan vast en wordt dit geregistreerd bij de kredietcentrale. Meeste "krediet"kaarten in België zijn eigenlijk uitgestelde debetkaarten.
Misschien nog niet bij het huidige CKP, maar vanaf volgend jaar dan wel bij CKP/becris. Dus niet perse als KO, maar wel als credit card (debt).
Voor ECB moet dit type ook aangemeld worden: "delayed debit cards, i.e. cards providing convenience credit (credit granted at an interest rate of 0% in the period between the payment transactions made with the card during one billing cycle and the date at which the debit balances from this specific billing cycle become due);"

Bv. Argenta werkt met zo'n type kredietkaart van uitgesteld betaling (0%), en in RKO/becris (opvolger CKO) werden die wel aangemeld.
Spijtig dat ik geen kredietkaart heb bij Argenta, anders kon ik het eens opvragen.
 
ING
Zichtrekening: gratis (bestaat volgens mij niet meer, ik zie op hun site nu minstens 1,9€/maand, maar mijn kostenafrekening is elke maand 0€)
visa classic: 27€/j

Verzekeringen:


Uw kaart is momenteel het dubbel voor niet veel meer?
ING heeft ook een mastercard gold voor 51€/j met volgende verzekeringen:
Ben net eens gaan kijken om te zien of die dekkingen niet overal een beetje hetzelfde zijn maar blijkbaar zit daar toch wel wat verschil op.
Bij ons is de aankoopverzekering bv maar 125 dagen geldig voor €3k/geval, max 2x per jaar.

Ik heb zelf een Mastercard Gold via Fintro. Als 'Fintro Blue Sky' bent (€7/maand) kan je 2 "gratis" kredietkaarten krijgen (Mastercard Gold en/of Visa Classic). Er zit in Blue Sky ook nog een mechanisme waarmee je aan het einde van het jaar je maandbijdrages kan terugverdienen. Concreet krijg ik de helft van die bedragen terug voor de domiciële van mijn loon > bedrag x, pensioensparen en x aantal verrichtingen op mijn kredietkaart/jaar als ik me niet vergis. De andere 'cashbacks' zijn gelinked aan beleggen etc wat het kostelijker maakt om ze te halen dan om ze gewoon links te laten liggen. In praktijk heb ik mijn Mastercard Gold dus voor €3,5/maand wat best ok is aangezien ik anders toch een niet gratis zichtrekening zou moeten afsluiten omdat mijn domiciële bij Fintro moet staan voor mijn hypotheek.
 
De beste zijn van de duurste. Maar ja, wie betaalt er nu graag 150€ ofzo per jaar voor allerlei verzekeringen die je in principe toch nooit gaat nodig hebben als je wat oplet.

Bij de gratis/goedkope kredietkaarten is de keuze vrij simpel: de Visa Gold van Keytrade (0€ JK) of de Mastercard Gold van Cofidis (5€ JK).
Keytrade heeft natuurlijk een enorm oubollige klantendienst, maar wel meer verzekeringen bij online aankopen/garantie-uitbreiding (maar wie koopt er nu nog online met z'n credit card, nu er visa/mastercard debit, paypal, etc. zijn), en een reisannulering. Voor betalingen buiten de EU is Cofidis beter, aangezien je goedkoper geld kan afhalen en ook de wisselkoerscommissie is een stuk lager.
 
Een vraagje - Ik heb ruim 2 weken geleden een (nieuwe) kredietkaart aangevraagd maar deze staat nog altijd 'in aanvraag'. Is het normaal dat het aanvraagprocess zolang duurt?

Ze zijn daar zo te zien op de dienst op vakantie :D
 
Een vraagje - Ik heb ruim 2 weken geleden een (nieuwe) kredietkaart aangevraagd maar deze staat nog altijd 'in aanvraag'. Is het normaal dat het aanvraagprocess zolang duurt?

Ze zijn daar zo te zien op de dienst op vakantie :D
je geeft zelf al het mogelijkse antwoord. Vakantie = meer mensen die plots een kredietkaart nodig denken te hebben op buitenlandse reis. Vakantie = minder bevolkte diensten.

Combinatie van de 2 kan al de reden geven. Maar kan ook zijn dat je dossier niet automatisch verwerkt kan worden wegens bvb slechte kredietscore of reeds veel leningen. En dan moet het volledig manueel beoordeeld worden.
 
je geeft zelf al het mogelijkse antwoord. Vakantie = meer mensen die plots een kredietkaart nodig denken te hebben op buitenlandse reis. Vakantie = minder bevolkte diensten.

Combinatie van de 2 kan al de reden geven. Maar kan ook zijn dat je dossier niet automatisch verwerkt kan worden wegens bvb slechte kredietscore of reeds veel leningen. En dan moet het volledig manueel beoordeeld worden.
Ik heb maar 1 lening en dat is bij de bank zelf (de hypothecaire lening die iedereen wel heeft)
Er was ook gevraagd minstens 10k op de spaarrekening te hebben staan maar daar voldoe ik ook aan.
En ik heb een vast inkomen. Negatieve kredieten heb ik niet en ik heb altijd netjes en tijdig betaald.

Mijn halve grap zal dus waarschijnlijk de reden dan zijn he :D
 
"Leuk" nieuws van Amex Belux, ze gaan de puntenwaarde halveren. Van €4/1000 punten naar €2/1000 punten. De waarde voor omzetting naar air miles blijft dezelfde, maar die was al niet denderend omdat ze iedere 2 punten omzetten naar 1 air mile.

Nu begin ik toch sterk te twijfelen of ik ze nog ga houden. Alle andere voordelen blijven maar die punten waren toch nog altijd een belangrijke manier om de jaarlijkse kost te compenseren.
 
Beobank kredietkaart is onderweg naar mij

Ik lees wel dit:


Wisselkoers commissie2,10%

Betekent dit dan dat ik beter (als ik de kans er toe heb), beter gewoon in EURO betaal? (bv trein tickets in zwitserland, of vliegtickets uit Dubai), gaan ze dus standaard hun wisselkoers nemen én nog eens 2,10 procent er bovenop doen?

Dus concreet, beter betalen in Euro als ik kan?


Ik heb ook via de beobank app al meteen de domiciliëring geactiveerd van mijn eigen zichtrekening. Dus dan ga ik die waanzinnige 15 % intrest nooit hoeven te betalen? Maandelijks zal de "schuld" afgehouden worden van mijn zichtrekening, zonder intrest, right?
 
Beobank kredietkaart is onderweg naar mij

Ik lees wel dit:


Wisselkoers commissie2,10%

Betekent dit dan dat ik beter (als ik de kans er toe heb), beter gewoon in EURO betaal? (bv trein tickets in zwitserland, of vliegtickets uit Dubai), gaan ze dus standaard hun wisselkoers nemen én nog eens 2,10 procent er bovenop doen?

Dus concreet, beter betalen in Euro als ik kan?
Afhankelijk wat de winkel zelf vraagt om de omzetting naar euro's te doen.
 
Betekent dit dan dat ik beter (als ik de kans er toe heb), beter gewoon in EURO betaal? (bv trein tickets in zwitserland, of vliegtickets uit Dubai), gaan ze dus standaard hun wisselkoers nemen én nog eens 2,10 procent er bovenop doen?
In Zwitserland bijvoorbeeld ga je ook bijlange niet de beste wisselkoers krijgen als je in Euro wil betalen. Beter een andere kaart of bv. Curve gebruiken.
 
Beobank kredietkaart is onderweg naar mij

Ik lees wel dit:


Wisselkoers commissie2,10%

Betekent dit dan dat ik beter (als ik de kans er toe heb), beter gewoon in EURO betaal? (bv trein tickets in zwitserland, of vliegtickets uit Dubai), gaan ze dus standaard hun wisselkoers nemen én nog eens 2,10 procent er bovenop doen?

Dus concreet, beter betalen in Euro als ik kan?


Ik heb ook via de beobank app al meteen de domiciliëring geactiveerd van mijn eigen zichtrekening. Dus dan ga ik die waanzinnige 15 % intrest nooit hoeven te betalen? Maandelijks zal de "schuld" afgehouden worden van mijn zichtrekening, zonder intrest, right?

Uhm, geen idee wat je precies bedoelt, maar wisselkoerscommissie moet je enkel betalen als je met een Belgische/Europese bank- of kredietkaart iets koopt in een vreemde valuta. Je wilt bijvoorbeeld iets op de Amerikaanse Amazon kopen dat 1000$ kost: jij zal dan 940€ (stel dat fx rate 0,94 is) + 19,74€ (940*0,021) = +/- 960€ betalen.

Een wisselkoerscommissie zal je hoe dan ook altijd betalen, hetzij anders verpakt/genoemd.
Sommige banken/kredietverstrekkers zoals Keytrade (1,40%) en Cofidis (1%) hebben een veel lagere wisselkoerscommissie.
Je kan ook naar die fintech/neobanken zoals Revolut, N26 of Wise gaan. Geen van die 3 rekent dacht ik wisselkoerscommissie aan (toch niet tijdens de week), maar er is wel wat variatie in de wisselkoers zelf (waar Wise vaak het beste is), overschrijvingskosten, andere verdoken extra kosten, etc.
Het hangt er een beetje van af naar waar je gaat/welke valuta je vooral in betaalt en wat je precies en hoe vaak doet.
 
Toch met een vervelend iets ivm mijn nieuwe BEOBANK kredietkaart.

Als je iets wil kopen, moet je standaard je wachtwoord + code die je ontvangt via SMS ingeven.
(wel handig dat je nooit geen kaartlezer meer bij de hand moet hebben ja, om een aankoop te doen).


Maar zeer vervelend als je in het buitenland (buiten EU) zit , toch.
Want dan zit ik met een andere (locale) sim kaart in mijn toestel. En dan is mijn belgische simkaart met nummer, niet actief.

Hier geen oplossing voor?
 
Toch met een vervelend iets ivm mijn nieuwe BEOBANK kredietkaart.

Als je iets wil kopen, moet je standaard je wachtwoord + code die je ontvangt via SMS ingeven.
(wel handig dat je nooit geen kaartlezer meer bij de hand moet hebben ja, om een aankoop te doen).


Maar zeer vervelend als je in het buitenland (buiten EU) zit , toch.
Want dan zit ik met een andere (locale) sim kaart in mijn toestel. En dan is mijn belgische simkaart met nummer, niet actief.

Hier geen oplossing voor?
Je kan ook via de beobank app of itsme confirmeren.
 
Toch met een vervelend iets ivm mijn nieuwe BEOBANK kredietkaart.

Als je iets wil kopen, moet je standaard je wachtwoord + code die je ontvangt via SMS ingeven.
(wel handig dat je nooit geen kaartlezer meer bij de hand moet hebben ja, om een aankoop te doen).


Maar zeer vervelend als je in het buitenland (buiten EU) zit , toch.
Want dan zit ik met een andere (locale) sim kaart in mijn toestel. En dan is mijn belgische simkaart met nummer, niet actief.

Hier geen oplossing voor?
Dual SIM/e-SIM toestel?
 
Je kan ook via de beobank app of itsme confirmeren.

Itsme kan ik onmogelijk doen, omdat ik maar 1 telefoon heb, en daar staat de itsme van mijn baas (zaakvoerder) op, van het werk. Je kan geen 2 itsme of accounts hebben op 1 telefoon.

Beobank app heb ik nu wel geinstalleerd, op aanraden van je, maar daar zie ik ook niet meteen een confirmatie optie. Hoe gaat dit dan?
Ga ik automatisch een melding via die app krijgen, nu ik die heb geinstalleerd, als ik een aankoop doe?
Dual SIM/e-SIM toestel?
Dat kan natuurlijk, maar is omslachtig. Ik ga niet speciaal nieuwe telefoon daarvoor kopen, plus batterij is dubbel zo snel leeg, omdat telefoon 2 signalen moet ontvangen.
Bovendien is net het idee van buitenlandse simkaart interessant om geen buitenlandse oproepen te moeten ontvangen (VACATION MODUS ;) )
 
Itsme kan ik onmogelijk doen, omdat ik maar 1 telefoon heb, en daar staat de itsme van mijn baas (zaakvoerder) op, van het werk. Je kan geen 2 itsme of accounts hebben op 1 telefoon.

Beobank app heb ik nu wel geinstalleerd, op aanraden van je, maar daar zie ik ook niet meteen een confirmatie optie. Hoe gaat dit dan?
Ga ik automatisch een melding via die app krijgen, nu ik die heb geinstalleerd, als ik een aankoop doe?

Het is mijn vrouw haar mastercard en zij gebruikt de beobank app maar ik denk dat je die moet activeren om te kunnen confirmeren.

 
Terug
Bovenaan