besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Ga ik hier niet verkocht krijgen dat ze elke dag hetzelfde door hun strot moeten duwen...
Soms eten we 2 dagen hetzelfde, maar dan hebben we het toch gezien.
Hij bedoelt een weekmenu volgens mij, ik ken nu wel veel mensen die dat doen. Als je dan inderdaad dat op voorhand wil doen, waarom niet.

Mijn vrouw is kok en is daar principieel tegen :unsure:
 
Ga ik hier niet verkocht krijgen dat ze elke dag hetzelfde door hun strot moeten duwen...
Soms eten we 2 dagen hetzelfde, maar dan hebben we het toch gezien.
Ik maak vaak hetzelfde gerecht maar ineens voor 4-6 porties en vries alles in (nieuwe diepvriezer gekocht paar jaar geleden van 1m80 hoog). Zelfde methode maar een bakje uit de diepvries halen voor meer variatie.
 
Ik maak vaak hetzelfde gerecht maar ineens voor 4-6 porties en vries alles in (nieuwe diepvriezer gekocht paar jaar geleden van 1m80 hoog). Zelfde methode maar een bakje uit de diepvries halen voor meer variatie.

Als je met 5 bent lukt dat meestal niet. Vaak schiet er zeer weinig over en dat is gewoonlijk vor de vuilbak. Maar vroeger deed ik dat ook, bij spaghettisaus, purees ed.
 
Als je met 5 bent lukt dat meestal niet. Vaak schiet er zeer weinig over en dat is gewoonlijk vor de vuilbak. Maar vroeger deed ik dat ook, bij spaghettisaus, purees ed.
Waarom zou dat niet lukken? De porties gaan idd groter zijn, maar het systeem blijft hetzelfde toch? Als ik voor meerdere keren kook, moet ik toch ook mijn ingrediënten x5 doen? Zaken zoals balletjes in tomatensaus, macaroni, spaghettisaus, chili, vispannetje, vol-au-vent,... Lenen zich daar geweldig toe!
 
Aangezien ik nogal vrij vaak hetzelfde eet doe ik aan meal prep op zondag. Dit voor 5-6 dagen. Dus ipv dat het vuur elke dag +- een half uur opstaat om te koken staat het op zondag +- een uur op. Spaart ook wat uit op jaarbasis + ik moet ‘s avonds gewoon een bakje 4 minuten in de microgolf zetten en ik heb eten.

Hij bedoelt een weekmenu volgens mij, ik ken nu wel veel mensen die dat doen. Als je dan inderdaad dat op voorhand wil doen, waarom niet.

Hopelijk. Ik zie vaak van die reals/whatever passeren waar ze dan een grote batch klaarmaken (bv. pasta, kip en groenten) en dat dan in 3 porties verdelen. Van eentonigheid gesproken :unsure:.
 
Hopelijk. Ik zie vaak van die reals/whatever passeren waar ze dan een grote batch klaarmaken (bv. pasta, kip en groenten) en dat dan in 3 porties verdelen. Van eentonigheid gesproken :unsure:.
Mja ik heb hier op het forum ook al gehoord dat mensen enkel eten om te overleven, en smaak geen factor is. Tenzij je competitief atleet bent, en zelfs dan is dat al vooral voor bodybuilding, vind ik dat ook wel intriest.
 
Elke dag havermout en water fretten, hoera!
Als ontbijt hé, voor de andere maaltijden is het broccoli, droge kipfilet, en rijst. Een waar feest.

Nee, maar het is een beetje de klassieke discussie in deze thread: "zonder aan kwaliteit in te boeten". Voor mij is smakelijk eten een prioriteit, anderen boeit dat niet en die kunnen dan besparen door bv. van die redelijk opgespoten en smakeloze kipfilet voor bodemprijzen te kopen.
 
Als ontbijt hé, voor de andere maaltijden is het broccoli, droge kipfilet, en rijst. Een waar feest.

Nee, maar het is een beetje de klassieke discussie in deze thread: "zonder aan kwaliteit in te boeten". Voor mij is smakelijk eten een prioriteit, anderen boeit dat niet en die kunnen dan besparen door bv. van die redelijk opgespoten en smakeloze kipfilet voor bodemprijzen te kopen.

Klopt, is een subjectieve invulling natuurlijk. Mijn standaarden liggen helaas toch wat "hoger", wat wel een impact zal hebben op de portemonnee. Heb ik er graag voor over, want (lekker/goed) eten is een belangrijk onderdeel van m'n leven(skwaliteit).
 
Deze thread pas 'ontdekt' eigenlijk en enkel nog maar de eerste 5 pagina's gelezen. Wat ik vooral vaststel is dat veel besparingstips vooral tijd kosten, zoals bijvoorbeeld: eigen moestuin en de groenten kuisen, afwegen (,blancheren) en invriezen, de reclamefolders uitspitten, meerdere winkels doen voor de goedkoopste deals, op zoek naar tweedehandskleding/spullen in plaats van direct nieuwe zaken online te bestellen...

Wetende dat veel mensen compleet vast zitten in een ratrace waarbij ze van maandag tot vrijdag sprinten van thuis, naar de crèche, naar de school, naar hun werk, weer naar de crèche of school, ... dan is er imho weinig tijd over om tussendoor nog wat groenten te gaan telen of rustig te gaan snuisteren tussen de tweedehandsspullen. Ook het opgeven van betaalde diensten zoals poets- of strijkhulp impliceert dat je ergens in de week een viertal uur moet zien te vinden om die zaken zelf te doen. Hetzelfde met mensen die nu gebruik maken van Collect&Go of Hello Fresh achtige services, vaak hebben die gewoon geen tijd (meer) om zelf na te denken over een weekmenu, boodschappenlijsten op te stellen en boodschappen te gaan doen.

Je kan uiteraard 4/5 gaan werken, maar dan komt er minder geld binnen en dan moet je al goed zien dat je dat balans positief blijft.

Je hebt dan natuurlijk nog de weekends, maar als ik soms van gezinnen met kinderen hoor hoe die ieder weekend van de ene familiale verplichting naar de andere moeten dan lijkt het mij niet echt dat die iedere zaterdag en zondag volledig vrij hebben om te doen wat ze willen. Mensen hebben trouwens ook op tijd en stond echte rust en ontspanning nodig, want anders hou je het niet vol.

Als alleenstaande cijferfetisjist zou dat inderdaad allemaal goed lukken.
 
Waarom zou dat niet lukken? De porties gaan idd groter zijn, maar het systeem blijft hetzelfde toch? Als ik voor meerdere keren kook, moet ik toch ook mijn ingrediënten x5 doen? Zaken zoals balletjes in tomatensaus, macaroni, spaghettisaus, chili, vispannetje, vol-au-vent,... Lenen zich daar geweldig toe!
Ja en nee, als je voor 1 of 2 personen kookt dan gaat dat nog om de porties te vergroten maar wij zitten hier om de week met 8 aan tafel. Ik heb echt geen keuken waar ik zomaar even voor 24 man eten kan maken want daar komt het wel op neer als ik x porties zou willen maken. Laat staan om dat in de diepvries te krijgen. :)
 
Ja en nee, als je voor 1 of 2 personen kookt dan gaat dat nog om de porties te vergroten maar wij zitten hier om de week met 8 aan tafel. Ik heb echt geen keuken waar ik zomaar even voor 24 man eten kan maken want daar komt het wel op neer als ik x porties zou willen maken. Laat staan om dat in de diepvries te krijgen. :)
Maar jullie gezin is dan nog eens bijna het dubbele dan dat van Huske, koken voor 8 man in een standaard keuken is idd al uitdaging genoeg! Al telt de baby nog niet mee als volwaardig eter! 🤪
 
Niet echt dagelijks, maar "too good to go" is actief op de luchthaven. Als je dus op reis gaat, check dan even of je zo kan eten ...
 
Maar jullie gezin is dan nog eens bijna het dubbele dan dat van Huske, koken voor 8 man in een standaard keuken is idd al uitdaging genoeg! Al telt de baby nog niet mee als volwaardig eter! 🤪

Juist of 5 nog niet genoeg is :p. Onze kookplaat is daar niet op voorzien, als we terug verhuizen gaan we terug een grote kookplaat hebben waar veel grotere kookpotten op kunnen.
Maar dan nog, we hebben eigenlijk maar een kleine diepvries omdat we daar voornamelijk vlees, ijsjes en diepvriespizza's insteken. Nooit afgewerkte producten. Dat verbruikt dan weer teveel elektriciteit :p.
 
Deze thread pas 'ontdekt' eigenlijk en enkel nog maar de eerste 5 pagina's gelezen. Wat ik vooral vaststel is dat veel besparingstips vooral tijd kosten,

Wetende dat veel mensen compleet vast zitten in een ratrace waarbij ze van maandag tot vrijdag sprinten
Als je financieel niet of nauwelijks rondkomt, heb je natuurlijk geen andere optie dan
1. Uit te vissen waarop je wél kan besparen
2. Je inkomen verhogen
Beide kosten idd tijd en moeite.

Wanneer je natuurlijk mooi rondkomt met je budget, zal dat allemaal "teveel moeite" zijn voor velen.
Maar voor de mensen die geen euro op overschot hebben, is het bundelen van tips wel handig. En dan is 1u/week of per maand wat rundsurfen online om tientallen euro's per maand uit te sparen een heel mooie "winst" voor de return die erop volgt.
 
Als je financieel niet of nauwelijks rondkomt, heb je natuurlijk geen andere optie dan
1. Uit te vissen waarop je wél kan besparen
2. Je inkomen verhogen
Beide kosten idd tijd en moeite.

Wanneer je natuurlijk mooi rondkomt met je budget, zal dat allemaal "teveel moeite" zijn voor velen.
Maar voor de mensen die geen euro op overschot hebben, is het bundelen van tips wel handig. En dan is 1u/week of per maand wat rundsurfen online om tientallen euro's per maand uit te sparen een heel mooie "winst" voor de return die erop volgt.

Akkoord. En ik snap wat er bedoeld wordt met de ratrace, maar veel mensen onderschatten ook hoeveel vrije tijd ze eigenlijk hebben en dan doorbrengen met kijken naar TV, surfen op BG 😋 ,... Dan kan er imho best wel een uur per week of zo vanaf als dat een deftig bedrag uitspaart.
En het begint met weten waar je behoorlijk wat geld uitgeeft (ofwel grote éénmalige uitgaven, of juist de dagdagelijkse / maandelijkse terugkerende uitgaven) en dus zinvol kan besparen.

PS ik zou rundsurfen vervangen door kipsurfen, lijkt me goedkoper en meer in lijn met deze thread :thinking:
 
handige tips van HLN:
Wil je aub zo geen rommel als "nuttige" tip geven? 🙈 Merci!

Voor de andere die geen zin hebben het te lezen: "hey, we verbruiken 3x zoveel als een doorsnee gezin, maar we hebben een batterij gekocht die we opladen tijdens het autorijden en nu lukt alles toppie! Nuja, tijdens die 3 dagen dat we het deden. En we kunnen geen toestellen zoals een koelkast gebruiken dan. Maar voor de rest: Jippie, kijk eens hoe geweldig we het doen!"
 
Terug
Bovenaan