besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Wij hebben recent internet van Mobile Vikings (20€/m goedkoper dan Telenet) - ook uitsluitend internet wegens alles streamen. Zeer content van, geen enkele last van trager internet oid (wel standaard gebruik, geen games).

Dat is eigenlijk Proximus, als je alleen coax hebt kan dat niet.
 
Wij hebben recent internet van Mobile Vikings (20€/m goedkoper dan Telenet) - ook uitsluitend internet wegens alles streamen. Zeer content van, geen enkele last van trager internet oid (wel standaard gebruik, geen games).

Fiber of gewoon via koper dan ? (38 vs 53 euro per maand - tenzij met mobiel abonnement, dan is het 35 vs 50 euro per maand).

Vraagje hier: heb eens geïnvesteerd in een slimme stekker om het energieverbruik van vooral onze inbouw koel-vriescombinatie in de keuken in de gaten te houden (ik vind dat die veel aanslaat, vandaar). Die gebruikt zo'n een 0.8 a 1.2 kWh per dag (beetje afhankelijk van dag tot dag). Als ik vandaag de dag nieuwe toestellen opzoek geven die allemaal een gebruik op van 225 a 320 kWh per jaar op. Tot de helft minder dus, maar kloppen die opgegeven cijfers of gaan die toestellen in realiteit hetzelfde verbruiken? Ons toestel nu is BEKO en nog geen vijf jaar oud.
 
Fiber of gewoon via koper dan ? (38 vs 53 euro per maand - tenzij met mobiel abonnement, dan is het 35 vs 50 euro per maand).

Vraagje hier: heb eens geïnvesteerd in een slimme stekker om het energieverbruik van vooral onze inbouw koel-vriescombinatie in de keuken in de gaten te houden (ik vind dat die veel aanslaat, vandaar). Die gebruikt zo'n een 0.8 a 1.2 kWh per dag (beetje afhankelijk van dag tot dag). Als ik vandaag de dag nieuwe toestellen opzoek geven die allemaal een gebruik op van 225 a 320 kWh per jaar op. Tot de helft minder dus, maar kloppen die opgegeven cijfers of gaan die toestellen in realiteit hetzelfde verbruiken? Ons toestel nu is BEKO en nog geen vijf jaar oud.
Zat er bij die beko geen papiertje of zo hetgeen die volgens diezelfde regels zou verbruiken ? Dacht dat er bij mij in mijn handleiding een vermelding ervan stond.

Anders eens googlen op het serienummer of modeltype om dat op te snorren.
 
Zat er bij die beko geen papiertje of zo hetgeen die volgens diezelfde regels zou verbruiken ? Dacht dat er bij mij in mijn handleiding een vermelding ervan stond.

Anders eens googlen op het serienummer of modeltype om dat op te snorren.

Heb al zitten zoeken bij het opendoen van de koelkast maar kan nergens een typenummer vinden. Is een inbouwmodel dus misschien zit de plakker wel op de voorkant van de kast ofzo geplakt. Zal eens de handleiding zoeken, die ligt hier wel ergens denk ik.

EDIT: handleiding gevonden en ook die sticker van verbruik, die zegt 286 kWh per jaar. Ik schat dat ik eerder op 365 kWh ofzo zal komen. Zal wel kloppen zeker ongeveer? Ga ervanuit dat die tests altijd in optimale omstandigheden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Telenet is idd Coax en Proximus is koper (VDSL) of fiber.

Mobile Vikings werkt dus via het proximus netwerk. Heb je enkel koper (VDSL) dan kan je enkel internet hebben voor 38€ met de max snelheid 100/40 (kan ook minder zijn, hangt af van de afstand van je woning tov Proximus infrastructuur). Heb je ook Fiber liggen dan kan je kiezen tussen 38€ met dezelfde snelheid als VDSL (maar wel gegarandeerd 100/40 snelheid) of voor het duurdere abo van 53€ per maand maar dan wel aan de snelheid 1000/500
 
Ik zou dat toch eens laten nakijken. 21m³ is aan 9l per spoelbeurt nog altijd gemiddeld 6,4 plasbeurten per dag. Volgens mij heb je een probleem aan je blaas (ofwel heb je nog ergens anders meer water bespaard)
Die bedenking had ik mezelf ook gemaakt. Ik drink wel bakken koffie per dag en heb geen flauw idee waar ik die 20m3 bijkomend zou bespaard hebben. De haag besproeien hebben we dit jaar ook gedaan. Kindjes gingen vroeger ook al met 2 in bad. En een waterlek herstelt niet vanuit zijn eigen.
 
Ik ben er ook wel benieuwd naar..

Wij zitten met een sluimerverbruik van een 180W. Een pak meer dan uw 50W dus..

Maar wij hebben ook wel een oude diepvriezer staan. Zo een bak, ik denk 15j oud.
Misschien ook eens kijken om die te vervangen.
Hier ook eerder richting de 180W 's nachts en valt niet zo veel meer af te pietsen vrees ik. Ventilatie is als ik het mij nog goed herinner rond de 30W. Telenet modem e.d. nog nooit gemeten maar niet geneigd die af te zetten. Digicorder zou nog af kunnen, dat is zo'n 11W sluimerverbruik. TV in standby is <1W. Tien jaar oude koelkast/diepvries combo geen idee van het verbruik, lastig te meten ook gezien het een inbouwmodel is.

Nu de verwarming terug aanstaat is het elektriciteitsverbruik 's nachts ook hoger. Box met circulatiepompen verbruikte vandaag 0.5kWh, zal in de winter nog hoger zijn als die meer aan staat. Kan vervangen worden door zuinigere pompen, maar weer een heel gedoe natuurlijk.

Verbruik overdag maakt minder uit gezien dat vaak afgedekt is door de zonnepanelen, daar is het vooral de focus om pieken in het verbruik te vermijden. Deze zomer de schakelklok van de keukenboiler aangepast zodat die vroeger op de middag aanspringt. Meer productie van de zonnepanelen op dat moment en minder kans dat het samen valt met andere zware verbruikers zoals koken. Tegelijkertijd ook wat isolatie voorzien rond de buizen om stilstandverlies te beperken.
 
Denk dat er nog heel wat mensen binnenkort in de miserie gaan belanden.
Kennis die het minimumloon verdient, heeft besloten een auto te leasen. Incl verzekering, maar excl brandstof +600€/maand :oink:.
Persoon huurt zelf ook nog.
Ik vroeg of dat bedrag over de tijd heen nog geindexeerd werd.. antwoord: "wat betekent indexeren?"
Er mag toch ni veel mis gaan of die zit in de problemen
 
Denk dat er nog heel wat mensen binnenkort in de miserie gaan belanden.
Kennis die het minimumloon verdient, heeft besloten een auto te leasen. Incl verzekering, maar excl brandstof +600€/maand :oink:.
Persoon huurt zelf ook nog.
Ik vroeg of dat bedrag over de tijd heen nog geindexeerd werd.. antwoord: "wat betekent indexeren?"
Er mag toch ni veel mis gaan of die zit in de problemen
Tja een minimumloon verdienen en 600€ per maand aan een wagen geven is gewoon dom, dat geven aan een leasewagens is nog een trapje erger. Dat heeft weinig met de situatie van vandaag te maken.

Ik zie rond mij ook wel hoe weinig men bezig is met de situatie. “Het is allemaal wat duurder maar ik merk er niet zoveel van”. Dan vraag ik hen eens naar hun energiecontract en voorschot dat ze hebben en dan merk dat er veel niet doorhebben dat er daar een kleine bom gaat vallen als de factuur komt. Ook dat mensen gewoon niet weten aan wat ze hun geld geven…
“Ik kan dat toch moeilijk allemaal bijhouden” Eum das 5 minuten werk per week, en opt einde van de maand ga je veel geleerd hebben…

Waren gisteren de bol 3-daagse aan het bekijken. -50% op mijn douchegel , wou dus bestellen. Ga je even op de site van Colruyt kijken en staat het daar nog goedkoper… Niet altijd afgaan op de reclame van bulk-kortingen op zo een sites.
 
Idd ik zag op iBood ook dreft vaatwas tabletten staan aan 70 percent korting. Ik dacht ik koop er ineens 20 pakken ofzo. Maar als ik dan de prijs per tablet vergeleek met hoeveel ik per tablet betaal momenteel bij de boni witte producten van Delhaize, dan was dat nog altijd duurder dan huidige tabletten + nog verzendkosten. En die zijn goed genoeg dus heb me niet laten vangen. Anderen zullen dan denken dat ze de koop van hun leven gedaan hebben.

Idem hier, zat ook op die Ibood Hunt, stond daar een pot nutella van 3 kg, kgeloof aan kleine 20 euro; ik al int winkelmandje gestoken want ik dacht; kan niet anders dan goedkoper zijn dan de potten van 400 of 800 (of wat het ook is) gram in de supermarkt. Toch snel gecheckt op AH en daar kwam het op 4.09 euro voor 825 gram. Dus stuk goedkoper dan de pot van 3kg van iBood...
 
Idd ik zag op iBood ook dreft vaatwas tabletten staan aan 70 percent korting. Ik dacht ik koop er ineens 20 pakken ofzo. Maar als ik dan de prijs per tablet vergeleek met hoeveel ik per tablet betaal momenteel bij de boni witte producten van Delhaize, dan was dat nog altijd duurder dan huidige tabletten + nog verzendkosten. En die zijn goed genoeg dus heb me niet laten vangen. Anderen zullen dan denken dat ze de koop van hun leven gedaan hebben.
Dat is natuurlijk ook wel geen 1-op-1 vergelijking.
 
Terug
Bovenaan