besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Waarschijnlijk zullen veel mensen dat hier niet catalogeren als 'zonder aan kwaliteit in te moeten boeten', maar ik doe dat wel: ik plas al een jaar enkel op het werk en in de tuin tegen een boom en op de jaarafrekening is ons waterverbruik gezakt van 105 naar 84 m³ voor een gezin met 2 kinderen. +-90 euro uitgespaard, uitgaande van 4,3€/m³.

(Wij hebben nog zo geen fancy toilet met spoeling met een dubbele knop)
Zo een toilet vind je al rond de 100 euro. :unsure:
 
Waarschijnlijk zullen veel mensen dat hier niet catalogeren als 'zonder aan kwaliteit in te moeten boeten', maar ik doe dat wel: ik plas al een jaar enkel op het werk en in de tuin tegen een boom en op de jaarafrekening is ons waterverbruik gezakt van 105 naar 84 m³ voor een gezin met 2 kinderen. +-90 euro uitgespaard, uitgaande van 4,3€/m³.

(Wij hebben nog zo geen fancy toilet met spoeling met een dubbele knop)
Ik zou dat toch eens laten nakijken. 21m³ is aan 9l per spoelbeurt nog altijd gemiddeld 6,4 plasbeurten per dag. Volgens mij heb je een probleem aan je blaas (ofwel heb je nog ergens anders meer water bespaard)
 
Wat is aanvaardbaar baseline elektriciteit verbruik? Als ik mijn foor vriezer vervangen heb, zal ik aan 50-60W continu zitten tijdens nacht en afwezigheid.

Als je het uitrekent is dat nog altijd een kleine 500kwh per jaar. Rap 10% of meer van je totale verbruik.

Frigo en ventilatie valt niet veel aan te doen. Router ook niet echt aangezien de deurbel, PV monitoring, andere monitoring daarop lopen. Zou eventueel met een schema in een klokstekker kunnen werken, maar lijkt me much ado about nothing.

De home office is al met een stekkerdoos met knop. Digibox en tv idem. Lampen zijn allemaal LED en meeste met verklikkers. Valt niet veel meer te reduceren lijkt me?
 
Wat is aanvaardbaar baseline elektriciteit verbruik? Als ik mijn foor vriezer vervangen heb, zal ik aan 50-60W continu zitten tijdens nacht en afwezigheid.

Als je het uitrekent is dat nog altijd een kleine 500kwh per jaar. Rap 10% of meer van je totale verbruik.

Frigo en ventilatie valt niet veel aan te doen. Router ook niet echt aangezien de deurbel, PV monitoring, andere monitoring daarop lopen. Zou eventueel met een schema in een klokstekker kunnen werken, maar lijkt me much ado about nothing.

De home office is al met een stekkerdoos met knop. Digibox en tv idem. Lampen zijn allemaal LED en meeste met verklikkers. Valt niet veel meer te reduceren lijkt me?
Ik ben er ook wel benieuwd naar..

Wij zitten met een sluimerverbruik van een 180W. Een pak meer dan uw 50W dus..

Maar wij hebben ook wel een oude diepvriezer staan. Zo een bak, ik denk 15j oud.
Misschien ook eens kijken om die te vervangen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-09-25-22-40-54-608-edit_nl.homewizard.android.energy.jpg
    Screenshot_2022-09-25-22-40-54-608-edit_nl.homewizard.android.energy.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 5
Wat is aanvaardbaar baseline elektriciteit verbruik? Als ik mijn foor vriezer vervangen heb, zal ik aan 50-60W continu zitten tijdens nacht en afwezigheid.

Als je het uitrekent is dat nog altijd een kleine 500kwh per jaar. Rap 10% of meer van je totale verbruik.

Frigo en ventilatie valt niet veel aan te doen. Router ook niet echt aangezien de deurbel, PV monitoring, andere monitoring daarop lopen. Zou eventueel met een schema in een klokstekker kunnen werken, maar lijkt me much ado about nothing.

De home office is al met een stekkerdoos met knop. Digibox en tv idem. Lampen zijn allemaal LED en meeste met verklikkers. Valt niet veel meer te reduceren lijkt me?
Ik vind dat van u al wel aanvaardbaar.
Wij zaten tijdens onze week verlof aan 2,7kWh per dag dus +900kWh sluimerverbruik per jaar voor dingen die niets echt iets doen en maar "stand-by" staan (kan enkel de koelkast die we van de familie hebben gekregen nog eens nakijken qua verbruik).

Vrees dat je daarmee zal moeten leren leven. Veel kleine prullen maken nog veel vebruik helaas op jaarbasis
 
Is het verschil tussen stand-by stand van tv, digicorder en ps en helemaal uit dan 'zoveel' op jaarbasis? Misschien toch ook maar is een schakelaar tussen zetten.
 
Is het verschil tussen stand-by stand van tv, digicorder en ps en helemaal uit dan 'zoveel' op jaarbasis? Misschien toch ook maar is een schakelaar tussen zetten.

Hier was de tv (in slaap) + digicorder (vergaten we veel in standby te zetten) + chromecast (Zit altijd in) 50-100W. Aangezien we die misschien 1 of 2h gebruiken en voor de rest niet, is dat ~1 kwh per dag. 300kwh per jaar. Aan 1 euro per kwh binnenkort, kostelijke standby stand. Nu zit er een schakelaartje tussen van 5 euro.

Enige nadeel is dat je digicorder 1min nodig heeft om te booten, maar dat valt wel mee.

Ik vind dat van u al wel aanvaardbaar.
Wij zaten tijdens onze week verlof aan 2,7kWh per dag dus +900kWh sluimerverbruik per jaar voor dingen die niets echt iets doen en maar "stand-by" staan (kan enkel de koelkast die we van de familie hebben gekregen nog eens nakijken qua verbruik).

Vrees dat je daarmee zal moeten leren leven. Veel kleine prullen maken nog veel vebruik helaas op jaarbasis

Ik heb me een weekend bezig gehouden met verbruik meten van alles. Denk dat we niet veel meer kunnen afpitsen zonder dat het leven lastig wordt.

Ik ben er ook wel benieuwd naar..

Wij zitten met een sluimerverbruik van een 180W. Een pak meer dan uw 50W dus..

Maar wij hebben ook wel een oude diepvriezer staan. Zo een bak, ik denk 15j oud.
Misschien ook eens kijken om die te vervangen.

Onze vriezer zijn echt pieken elke 15 of 30 min. Van 50-100W naar ~400W, kwartiertje en dan weer naar beneden. Dat profiel van jou lijkt eerder een lamp of een modem of zo die nog aan staat en continue verbruikt.
 
Is het verschil tussen stand-by stand van tv, digicorder en ps en helemaal uit dan 'zoveel' op jaarbasis? Misschien toch ook maar is een schakelaar tussen zetten.
Ligt aan het toestel, hoe recent het is, ... Da gaat ge idd moeten nagaan adhv van de specificaties of een verbruiksmeter. PS5 is bv 1.5w in standby, of 1.3w als hij volledig uit staat, dus da zou nen te verwaarlozen zijn om u daar mee bezig te houden, maar bij veel toestellen kan dit wel schelen, maar hier is geen eenduidig antwoord op.
 
Ik zie er niet meteen een opmerking over: tothiertoe waste ik altijd met merken, is merkloos voor jullie hetzelfde?
wij wassen al zo'n 15 jaar met goedkope producten, nog geen problemen gemerkt aan de wasmachine die daaraan te wijten zouden kunnen zijn. Is nu onze tweede wasmachine, eerste heeft gewoon zijn leeftijd gehad.
 
My bad: wasmachine
Het enige verschil dat ik merk, is de geur. 😁
Ik gebruik momenteel dixan vloeibaar voor de donkere was en als poeder is dat normaal deze:

Ik heb niet het idee dat vlekken sneller verdwijnen met merk ipv huismerk.
Ik bewerk wel standaard vlekken voor de kleren in de was gaan:
Citroensap op vlekken van fruit, groene afwasdreft (het merk!) Op vetvlekken en tomatensausvlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon als je kleding nat in zonlicht legt.
Wat er na het wassen niet uit gaat, wordt ingezeept met ossegalzeep. Allemaal spotgoedkope antivlekkenmiddeltjes dus! 😁
 
Ligt aan het toestel, hoe recent het is, ... Da gaat ge idd moeten nagaan adhv van de specificaties of een verbruiksmeter. PS5 is bv 1.5w in standby, of 1.3w als hij volledig uit staat, dus da zou nen te verwaarlozen zijn om u daar mee bezig te houden, maar bij veel toestellen kan dit wel schelen, maar hier is geen eenduidig antwoord op.

Kunt em natuurlijk ook altijd uittrekken dan is het 0w.
Enfin, ik heb nu een stopcontact met switch waar de TV en soundbar + PS5 insteken. PS5 steek ik daar alleen in als ik hem gebruik en voor de rest gaat die knop af als de TV niet moet opstaan.
 
Is het verschil tussen stand-by stand van tv, digicorder en ps en helemaal uit dan 'zoveel' op jaarbasis? Misschien toch ook maar is een schakelaar tussen zetten.

- PS5 uit verbruikt 0,5W, moet je wel ook de internetverbinding in stand-by uitzetten, anders 5-7W.
- TV is hier 3W met internet, 0,5W zonder
- Digicorder verbruikt continue 11W, zelfs als deze uitstaat. Behalve in deep sleepmode, dan is dat 0,3W
- Reciever idem, 3,5W als LAN standby is, bijna niets als dat uitstaat.

De series X en series S gaan volledig uit.

Is dat veel kan je discussieren, maar hier scheelt het 25W ongeveer, waarbij deze spullen gemiddeld 20h uitstaan.
Dus 365x20x0,025 = 182,5kWh, aan huidige prijzen is dat zowat 100 euro op jaarbasis wat je niet weggooid..
 
Ik zou enkel een schakelklok zetten 's nachts op de digicorder, voor de rest is zo'n klein bedrag het mij niet waard me meerdere keren per week te enerveren dat ik moet langer wachten. Voor mij zou dat wel aan levenskwaliteit inboeten zijn.
 
Ik zou enkel een schakelklok zetten 's nachts op de digicorder, voor de rest is zo'n klein bedrag het mij niet waard me meerdere keren per week te enerveren dat ik moet langer wachten. Voor mij zou dat wel aan levenskwaliteit inboeten zijn.

Zowel de TV als de reciever hebben even nodig om op te starten. De Telenet box is een paar seconden trager (geen 20s zoals ze aangeven in elk geval)..
Meestal kijken we streaming, die paar keer dat we 10s moeten wachten neem ik er bij. Maar dat moet iedereen voor zich uitmaken.

Grootste besparing zou de decoder binnendoen zijn, we gebruiken die mss 2 keer per week ofzo. Alles staat ook op VTM go, VRT app etc...
 
Wij hebben recent internet van Mobile Vikings (20€/m goedkoper dan Telenet) - ook uitsluitend internet wegens alles streamen. Zeer content van, geen enkele last van trager internet oid (wel standaard gebruik, geen games).
 
Terug
Bovenaan