Ben jij besneden of niet? (ervaringen/waarom)

Ben jij besneden?

  • ja

    Stemmen: 35 21,0%
  • nee

    Stemmen: 119 71,3%
  • vrouwelijk dus nee

    Stemmen: 13 7,8%

  • Totaal aantal stemmers
    167
In de kathedraal van Antwerpen bewaarde men tot in de 16de eeuw het Sanctum Praeputium Domini, de Heilige Voorhuid van Jezus Christus. In 1426 werd er zelfs een broederschap opgericht ‘van der heiliger Besnidenissen ons liefs Heeren Jhesu Cristi in onser liever Vrouwen Kercke t’ Antwerpen’. De Oostenrijkse begijn Agnes Blannbekin had er zelfs een erotische ervaring mee. Deze mystica beschreef hoe ze tijdens een meditatie over de voorhuid van Jezus, plots iets zoets op haar tong voelde en dit inslikte, waarna de zoete voorhuid zich opnieuw op haar tong materialiseerde en opnieuw slikte ze deze in, tot honderdmaal toe. Deze geestelijke beleefde haast orgastische gevoelens tijdens haar visioenen. Tijdens de Beeldenstorm op 20.08.1566 zou Herman "Moded" De Strijcker ermee gaan lopen zijn en is dat stukje voorhuid ergens in Italië beland. De Wever heeft al gepleit om die terug naar Antwerpen te brengen, maar blijkbaar zijn er ook nog een twintigtal andere kerken die een claim hebben op de voorhuid van Christus.

Met andere woorden: Jezus had ne lange.
DIT is hoe ze godsdienst moeten geven :clap:
 
Ik had daar ook last van. Het heeft even geduurd voor ik iemand vond die luisterde (ene zei gewoon er is NIKS aan te doen, helaas ... ahum ..) en die arts zei dat het "misschien" een schimmelinfectie was, waardoor het niet dichtgroeide. En inderdaad, na een middeltje tegen schimmels, is het allemaal dicht gegaan.

Soms scheurt het nog wel eens terug open, maar veel minder dan daarvoor.
Deze post had ik nodig op een zondagavond!

Nja, bij mij is het wel al even geleden (tussen 15 en 20 jaar ofzo) dus mogelijks heeft het er ook mee te maken dat de draad toen anders was (dikker enzo). Geen idee. Maar ik hou het in 't oog cause you never know.
 
leuke_gieters_voor_in_de_tuin.jpg


:unsure:

kid-unamused.gif
 
Religieuze redenen, is religie een vrijbrief voor deze praktijk? Er wordt dat toch vrij nonchalant over gedaan. Het gaat over fysieke integriteit en vaak bij een persoontje die nog niet zelf kan beslissen.

Anderzijds moet men wel 16 zijn voor een navelpiercing?

Of durft men niet ingrijpen tegen deze kinderverminking (indien om religieuze redenen en indien jonger dan 18?)
 
Voor die op latere leeftijd werden ingekort, hoe verloopt die procedure ? Plaatselijk verdoving ?
Ik had ne persoonlijke Dj mee die Wu Tang soundfx syncroon probeerde te "blenden" met de dokters van dienst. Was nu niet echt geslaagd moet ik zeggen.

Maar voor derest plaatselijke verdoving. Vrijwel dezelfde settup als een vasectomie.
 
Religieuze redenen, is religie een vrijbrief voor deze praktijk? Er wordt dat toch vrij nonchalant over gedaan. Het gaat over fysieke integriteit en vaak bij een persoontje die nog niet zelf kan beslissen.

Anderzijds moet men wel 16 zijn voor een navelpiercing?

Of durft men niet ingrijpen tegen deze kinderverminking (indien om religieuze redenen en indien jonger dan 18?)
Aangezien 1/4e van de mannen hier besneden is om medische redenen, kunt ge u de vraag stellen of het sowieso niet beter is om het preventief te doen...
 
Aangezien 1/4e van de mannen hier besneden is om medische redenen, kunt ge u de vraag stellen of het sowieso niet beter is om het preventief te doen...

Sorry hoor, het blijft verminking. Als het moet voor medische redenen zie ik er geen probleem in, maar als m'n ouders m'n voorhuid hadden weg laten snijden gewoon omdat ze dat properder vinden, dan had ik hen dat fameus kwalijk genomen.

Het blijft ook een operatie waar dingen kunnen foutlopen.

Zoals iedere chirurgische ingreep kent besnijdenis risico's op complicaties. De meest voorkomende complicaties zijn bloedingen, infecties, plasbuisvernauwingen, een gat in de plasbuis, verlittekening en misvormingen. Ook zijn amputaties en sterfgevallen gerapporteerd.

Bron: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/jongensbesnijdenis.htm
 
Sorry hoor, het blijft verminking. Als het moet voor medische redenen zie ik er geen probleem in, maar als m'n ouders m'n voorhuid hadden weg laten snijden gewoon omdat ze dat properder vinden, dan had ik hen dat fameus kwalijk genomen.

Het blijft ook een operatie waar dingen kunnen foutlopen.



Bron: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/jongensbesnijdenis.htm
Maar voor aandoeningen waar 1/4e van de bevolking aan lijdt, zouden we altijd preventieve acties ondernemen als het niet om iemand zijn fluit zou gaan...
 
Maar voor aandoeningen waar 1/4e van de bevolking aan lijdt, zouden we altijd preventieve acties ondernemen als het niet om iemand zijn fluit zou gaan...
1/4de van de mannelijke bevolking. 😉

En er wordt actie ondernomen want er wordt preventief gecontroleerd.
 
1/4de van de mannelijke bevolking. 😉

En er wordt actie ondernomen want er wordt preventief gecontroleerd.
Maar die screening is verre van perfect he. Je merkt hier in het topic ook dat er best veel op latere leeftijd pas besneden zijn (en dus niet bij die screening op 4 of 6 jaar ofzo). Hopelijk is dat ondertussen wat verbeterd. Veel verder dan "eens rap kijken" was daar niet aan, waardoor er veel door de mazen van het net glippen (hopelijk wordt het ondertussen wat "humaner" en deftiger gedaan). Dat is zoals een screening voor borstkanker zou zijn "ahja, die zien er rond uit, dat is normaal he".

Allé, ik vind vooral dat er rond besnijdenis heel vaak "VERMINKING!" geroepen wordt, terwijl in de lagere school meer dan de helft van de meisjes oorbellen had op hun eerste communiefoto's.

edit: 1/4e van de bevolking volgens de poll, 1/3e van de mannelijke bevolking
 
1/4 in dit topic op dit forum. Denk dat het in realiteit er zoveel niet zullen zijn.
"n 2016 werden in België volgens de overheidsstatistieken van Statbel 121.161 kinderen geboren. Als de helft daarvan jongens zijn, kom je aan 60.580 jongetjes. 14.000 besnijdenissen is daar 23 procent van"
Zoals altijd zijn we vrij goed met polls hier :D
 
Je kan ook niet vergelijken hé, je bent besneden als kleuter...

Naar mijn ervaring zijn besneden mannen toch een stuk minder gevoeliger en minder makkelijk klaar te krijgen dan onbesneden mannen. Ik vind onbesneden ook wel plezanter, besneden voelt altijd wat ambetant voor mij.
Ik hoef over de meeste vooroordelen niet te vergelijken om het te weten, zeker al niet als het over dingen gaat die 'hilarisch' zijn. Het enigste wat hier verder wordt aangehaald is dat het minder gevoelig zou zijn, dat kan ik idd niet vergelijken, bij mij is alles gevoelig genoeg en meer hoef ik niet te weten tbh. Nooit enig ongemak of schaamte opgemerkt in mijn leven daarmee. Integendeel, vrouwelijke bedpartners reageerden daar altijd positief over.

Alleen als klein ventje moest je soms wel eens uitleggen in de kleedkamer waarom jouw piemel er zo uit zag 😬
 
Laatst bewerkt:
Maar die screening is verre van perfect he. Je merkt hier in het topic ook dat er best veel op latere leeftijd pas besneden zijn (en dus niet bij die screening op 4 of 6 jaar ofzo). Hopelijk is dat ondertussen wat verbeterd. Veel verder dan "eens rap kijken" was daar niet aan, waardoor er veel door de mazen van het net glippen (hopelijk wordt het ondertussen wat "humaner" en deftiger gedaan). Dat is zoals een screening voor borstkanker zou zijn "ahja, die zien er rond uit, dat is normaal he".

Allé, ik vind vooral dat er rond besnijdenis heel vaak "VERMINKING!" geroepen wordt, terwijl in de lagere school meer dan de helft van de meisjes oorbellen had op hun eerste communiefoto's.

edit: 1/4e van de bevolking volgens de poll, 1/3e van de mannelijke bevolking
Persoonlijk ben ik voorstander van mensen zelf beslissingen te laten nemen over hun lichaam, of het nu over oorringen schieten gaat of over besnijden.
Dus "voor alle gemak en zekerheid" iedereen maar gaan besnijden als preventieve maatregel vind ik overkill.
We gaan toch ook niet preventief alle borsten gaan afzetten van jonge vrouwen bij wie er borstkanker in de familie zit? 😉

"Familiaal voorkomen van borstkanker
Bij ongeveer 20% van de vrouwen met borstkanker, komt borstkanker frequenter voor in de familie dan verwacht wordt op basis van toeval. We spreken dan van een familiale vorm van borstkanker."


https://www.uzleuven.be/nl/borstkan...en dan van een familiale vorm van borstkanker.
 
Laatst bewerkt:
of het nu over oorringen schieten gaat
Effkes off topic: gelieve nooit oorringen te laten schieten (ja vele maken die fout, ikzelf ook vroeger) maar uw oren te laten piercen! :unsure: Laten schieten is onnodig trauma voor je oor en bij een goede piercer met een naald is the only way to go. Oorbellen die geschoten zijn hebben ook geen ruimte voor zwelling en bij een piercing steken ze juist een langer staafje hiervoor zodat het kans heeft om te zwellen en deftig te genezen :v En de oorbellen die geschoten worden zijn ook meestal van lage kwaliteit.
 
Ik ben verbaasd over het grote aantal voor medische reden, vooral als het gaat over zéér jonge kinderen. We hebben zelf voor de keuze gestaan, maar bij de ene uroloog was het nogal rap "ziek, niks aan te doen, moet er af", terwijl de tweede mening veel milder was. Voor hem was het nog veel te vroeg en wou hij zeker nog de puberteit afwachten, samen met een korte (cortisone?) behandeling met zalf. De korte behandeling is prima uitgedraaid en de vernauwing is toen weg gewerkt. De puberteit moet er nog aankomen, dus er kan misschien nog een vervolg komen.

Juist door de religieuze en andere flauwekul associaties, vind ik het heel belangrijk dat de diagnose correct is voordat je begint te snijden. Dus alle begrip voor de mannen die echt baat hebben bij een ingreep, maar toch niet te snel ajb en al helemaal niet preventief!
 
Maar voor aandoeningen waar 1/4e van de bevolking aan lijdt, zouden we altijd preventieve acties ondernemen als het niet om iemand zijn fluit zou gaan...
Ik denk dat niet hoor, een chirurgische ingreep bij alle mannen, wanneer ze nog een baby of kind zijn, omdat een minderheid later problemen kan krijgen?
 
Die screening haalt dan ook helemaal niets uit. Meeste mannen hebben enkel last van te strakke voorhuid als hem stijf staat. Tijdens die testen staat onze vriend niet paraat.


Tevens niet besneden.
 
Terug
Bovenaan