Ben jij besneden of niet? (ervaringen/waarom)

Ben jij besneden?

  • ja

    Stemmen: 35 21,0%
  • nee

    Stemmen: 119 71,3%
  • vrouwelijk dus nee

    Stemmen: 13 7,8%

  • Totaal aantal stemmers
    167
Ik ben gedeeltelijk besneden na zo’n controle door het CLB. Ik denk dat zulke checks wel helpen om problemen zoals een te strak huidje vroeger op te sporen.

Er zullen wel altijd mensen uit de boot vallen. Zoals @Mike zegt hebben sommige mensen alleen last als ze stijf zijn en dat wordt niet opgespoord tijdens zo’n screenings.

Wat me wel opvalt is dat niet ieder CLB dezelfde tests doet. Ik heb met vrienden en kennissen het er al eens over gehad en er gebeuren overal wat andere dingen.
 
Top link, dat bedoel ik serieus.

Maar met de eerste-wereld-bril komt het toch over als een kanon voor een mug:
- HIV: 0,115% van alle vrouwen in West-Europa en Noord Amerika leeft met HIV. (1 miljard inwoners, 2,3 miljoen besmet met HIV/2), Dat is helemaal anders in bvb Oost- en Zuid Afrika: 400 miljoen inwoners, 20 miljoen HIV/2 https://aidsinfo.unaids.org?did=558...s&aid=5772878c9888f63937b6b1e5&sav=Population: All&tl=1
- peniskanker: 36000 gevallen in heel de wereld in 2020, 80% genezing https://www.cancer.net/cancer-types/penile-cancer/statistics
- HPV: standaard vaccin (bij ons via het CLB) dat zeer goed werkt https://www.cdc.gov/hpv/parents/vaccine-for-hpv.html
- basishygiëne is gewoon hoger waardoor veel klachten/kwaaltjes/ziekten vermeden worden

Dan rest enkel de aandoeningen waar de voorhuid écht een probleem is en dan nog:

Een huisarts ziet phimosis jaarlijks bij 1,5 per 1000 ingeschreven patiënten
Bij circa 96% van de pasgeborenen is de voorhuid niet volledig terug te trekken als gevolg van verklevingen tussen voorhuid en glans penis. Het splijtingsproces is in ongeveer 90% van de gevallen voltooid rondom het derde levensjaar en op de leeftijd van 15 jaar is nog maar bij 1% het splijtingsproces niet voltooid.
Door baden en spontane erecties gedurende de kindertijd laat het epitheel tussen voorhuid en glans langzaam los, maar soms duurt het wel tot het 17e levensjaar alvorens de splijting tussen glans en voorhuid helemaal is voltooid.

Schrijf bij een kind met een primaire phimosis die behandeling behoeft eerst een corticosteroïdzalf voor. Overweeg een operatieve behandeling indien na gebruik van corticosteroïdzalf er onvoldoende effect wordt bereikt.

Alvast op voorhand besnijden lijkt me wat paniekerig.
 
Diagnose… er hoeft helemaal geen diagnose te zijn om daar voor te kiezen hoor. De WHO beveelt het zelfs aan backed door wetenschappelijke cijfers.


Waarom zoveel moeite doen om al erg lage risico's op ziektes nog verder te willen verkleinen? Je weet toch hoe je eenvoudigweg het risico op ELKE ziekte kan vermijden? Gewoon je hoofd af laten kappen, en je zal nooit nog schrik voor iets moeten hebben.
 
Waarom zoveel moeite doen om al erg lage risico's op ziektes nog verder te willen verkleinen? Je weet toch hoe je eenvoudigweg het risico op ELKE ziekte kan vermijden? Gewoon je hoofd af laten kappen, en je zal nooit nog schrik voor iets moeten hebben.
De kans om HIV te krijgen na seks met een besmet persoon is 0.1% In uw logica zou HIV al lang uitgeroeid moeten zijn ;).
 
En dan zitten we uiteindelijk terug in het Amerikaanse model dat we op pagina 1 van de thread aangehaald zagen.
Ik denk dat er veel uitgevoerd worden die onnodig zijn omdat het medische probleem geen onoverkomelijk probleem is en ook zonder snijden zou opgelost kunnen worden. Maar ja operatie, relatief weinig risico's voor de patiënt, standaardoperatie voor de dokter en dus makkelijke inkomsten voor ziekenhuis/dokter. Kostprijs: 600 á 1000€ binnen.
Enige verschil met het Amerikaanse model dat het hier de gemeenschap is dat de grote kost betaald en het de patiënt eigenlijk op een goeie 40-50€ (en het frulleke van het lulleken) na niets kost.
 
Laatst bewerkt:
Degene die hier besneden zijn geweest omdat hun voorhuid niet meer naar beneden getrokken kon worden, is dat eigenlijk een humblebrag dat ze gewoon een te dikke penis hebben?

Jaja, schept er maar mee op jong, niveau nihil!
 
Een man die besneden is is één ding, kan omwille van medische redenen zijn of persoonlijke voorkeur maar vooralsnog zal dat niet een al te grote impact hebben op zijn (seks)leven maar een vrouwenbesnijdenis is oprecht afschuwelijk en één van de grootste misdaden ooit.
Meisjes/vrouwen van wie de clit wordt weggesneden (want stel dat ze god forbid genieten van de seks) en waarvan de overgebleven flapjes weer aan elkaar worden gehecht zodat er amper een kleine opening overblijft waar die vieze mannetjes met hun klein piemeltje juist inpassen vind het niet meer dan vrouwenmishandeling in de vreselijkste vorm.

Een nekschot voor al wie zich daarmee bezighoudt.

Toen ik een jaar of 20 was had ik een Somalische vriendin in Nederland die deels besneden was toen ze als klein kind op vakantie ging naar haar vaderland. De verhalen die zij te vertellen had over dat onderwerp waren schrijnend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waarvan de overgebleven flapjes weer aan elkaar worden gehecht zodat er amper een kleine opening overblijft waar die vieze mannetjes met hun klein piemeltje juist inpassen
Bij de versie van toenaaien is dat klein gaatje voor hun maandstonden hé. Wanneer ze trouwen en seks hebben worden ze opengescheurd (opengestoten?) of gesneden
 
Hier ook op zeer jonge leeftijd om medische redenen.
Kan dus niet vergelijken, ik vind alleen dat ik vrij snel kom, dus zit nog meer of genoeg gevoel in.
Als ik wat gedronken heb(en daarom zelfs niet zot veel) is dat wel een groot verschil in uithouding.
 
Toen ik een jaar of 20 was had ik een Somalische vriendin in Nederland die deels besneden was toen ze als klein kind op vakantie ging naar haar vaderland. De verhalen die zij te vertellen had over dat onderwerp waren schrijnend.
Ik word daar intriest van. Ken ook zo iemand die ternauwerdood ontsnapt is aan de Somalische vader die haar wou meenemen naar daar voor een besnijdenis. Pure horror. Die vader zit ondertussen in de gevangenis want heeft nog wel het één en ander uitgespookt.
 
Hier ook om medische redenen en op latere leeftijd. Ik heb dus een duidelijke periode voor en na in mijn leven. Ik merk amper verschil om eerlijk te zijn (buiten dan dat die medische redenen opgelost zijn :unsure: )
 
Interview in Humo met Piet Hoebeke, uroloog aan UGent, en een stuk gaat specifiek over besneden zijn.

'De belangrijkste functie is de bescherming van het gevoeligste deel van de penis en het vochtig houden ervan, zodat het microbioom, de kolonie bacteriën die de eikel huisvest, gezond blijft. Bij besneden mannen verhoornt het slijmvlies wat en neemt de gevoeligheid van de eikel af. Uit een studie die we hebben gedaan, blijkt dat de voorhuid van een niet-besneden man gevoeliger is dan de eikel van een besneden man. Besneden mannen zijn dus een gevoelig deel van de penis kwijt.

Wereldwijd is 30 procent van de mannen besneden. Of dat nu goed of slecht is, daarover zijn de meningen verdeeld.
'Sommige mannen houden er ernstige complicaties aan over. Ik heb ook al hele of halve amputaties gezien, omdat de uitvoerder van de besnijdenis iets te enthousiast te werk was gegaan. Maar doorgaans hebben besneden mannen weinig last.'
 
wablieft, halve amputaties.

ewel dat zou eigenlijk moeten verboden worden vind ik, besnijdenissen voor rituele redenen (net zoals zoveel andere dingen). Maar ja, wie ben ik natuurlijk.
Enkel voor medische redenen zou het nog mogen imo.
 
Interview in Humo met Piet Hoebeke, uroloog aan UGent, en een stuk gaat specifiek over besneden zijn.
Ehehehe..
'Sommige mannen houden er ernstige complicaties aan over. Ik heb ook al hele of halve amputaties gezien, omdat de uitvoerder van de besnijdenis iets te enthousiast te werk was gegaan. Maar doorgaans hebben besneden mannen weinig last.'
En dat is hoeveel %?
Gaan vermoedelijk toch wel zware uitzonderingen zijn.

Nu wel volledig akkoord dat er een verbod mag zijn om van bij de geboorte onnodig te beginnen snijden.

Qua gevoeligheid zoals'k al had vermeld hier weinig verschil. Maar ik heb dan ook een relatief grote en vooral dikke penis dus die strijkt altijd wel goed wat sensatie op. Voor de kleinere jongens onder ons zal dat mogelijk wat meer impact hebben.
oi22
 
Ik ben niet besneden maar mijn eikel is automatisch bloot. Voorhuid is altijd achteruitgerold.. in de fitness of in mijn sportclub zie ik dit zelfden. Voordeel is dat het wel altijd proper is

@MiniJeffrey is dit nu een afknapper? 🥹
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Cijfers van 2019
Jaarlijks worden in ons land zo’n 60.000 jongens geboren, afgezet tegen de 18.000 besnijdenissen per jaar is dat bijna één op de drie.

Cijfers gaan blijkbaar omhoog ook :unsure:
 
Terug
Bovenaan