België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Beetje dat gewoon zijn van de kleinschaligheid hé. Ik ben opgevoed met: naar de zee rijden duurt 1u en dat is ver. Als mijn vrouw haar zus wou bezoeken was het 3u, haar familie aan moederskant 12u ofzo. Hier zei ze eens: "hé een vriendin van mij woont vlakbij, gaan we eens niet tot daar deze zondag?". Dat bleek dan naar Delft te zijn, vlakbij als je een ander referentiekader hebt.

Wel normaal België is klein en meeste mensen leven rond hun eigen kerktoren. Niets verkeerd op zich mee.

Nu mijn locatie is ook wel speciaal he, als je in cape Town woont bvb dan reis je ook minder aangezien je alles daar bij hebt. En ik rij wel graag, 1 van onze favoriete bestemmingen voor weekje weg is Ballito, kleine 12u rijden. Wat normaal hier is voor vele al een lange rit met overstap. Tijdens corona lockdown heb ik met een vriend zijn nieuwe 2de hands wagen gaan oppikken. Was 22h rijden enkel. Persoonlijk vind ik wel leuk want de wegen zijn totaal verschillend dan bvb rijden van België naar zuiden van Frankrijk via route Du soleil. Dat is gewoon saai en eentonig.

Onze rit naar de pediater is grotendeels de panorama route:

 
Mss een vreemde vraag, maar voel je je “thuis” daar? Of heb je eerder 24/7 een vakantiegevoel? Ik woon bv al 3j in Brugge maar heb me nooit echt “thuis” gevoeld (moeilijk om dat gevoel uit te leggen). Sinds ik 8 jaar geleden naar ZA ben geweest voor 4 weken, zei ik altijd om rond m’n 40-45e naar daar te verhuizen, maar de laatste jaren komen er nogal vaak negatieve berichten van die kanten (die wel enige nuance verdienen zoals aangehaald door jou in een ander topic).
Zal ZA of Mexico worden :)
Ben je oorspronkelijk W-VL? Ik ben oorspronkelijk O-Vl en woon al dikke 8 jaar aan zee, maar eigenlijk ook niet echt een thuus-gevoel. Wel een W-VLse moeder en haar familie rond Brugge.
 
België heeft natuurlijk ook wel niet de geschiedenis van een USA of GB , historisch is er niet zo heel veel om trots op te zijn , of het is toch niet zo gekend . Daarbij is België ook wel een 'gemaakt' land die al bij al dan ook nog niet zo lang bestaat. Landen als Polen en Hongarije hebben eigl wel best al een lange geschiedenis ook voor de invasies van de Duitsers/Sovjets.
beetje vreemd, hé. Polen is eeuwenlang een samenvoegsel geweest van Polen en Litouwen (dus geen apart land), heeft een eind niet bestaan (tot 80 jaar NA België), maar België bestaat dan nog niet zo lang? Idem voor Hongarije, eeuwenlang in de praktijk onder Oostenrijks/Habsburgs bewind.

Vanop afstand zie je voor die landen enkel de grote periodes, terwijl wij de periodes van de 17 provinciën hebben die ongeveer vergelijkbaar is met wat Hongarije meemaakte.

En we hebben véél meer dan de geschiedenis van de USA (niet van GB schat ik in). En qua economie waren we naast Italië in de periodes van de 12e-13e eeuw een van de grote regio's van Europa (met o.a. Ieper, Kortrijk, Gent & Brugge). Ook de schilders van latere periodes, de Antwerpse hoogdagen de historische gebouwen die je overal in België zien maken véél om trots op te zijn.

België is vaak wel lelijk architectureel qua stedenbouw van de recentere periode. En niet alles is even proper. Maar dat we historisch niet veel hebben om trots op te zijn, daar zal elke historicus eens goed mee lachen. Nee, België zélf als staat bestaat mss nog niet zo heel lang, maar ook de periode ervoor telt qua historie, hé.
 
Ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk niet heel graag woon. De cultuur, de mensen, het klimaat, de steden. Ik ga nu elk jaar een 10 dagen naar Manchester bij vrienden die ik online leren kennen heb en ik voel me daar eigenlijk veel meer op mijn plaats. Het helpt natuurlijk wel dat daar meer gay culture is in vergelijking met hier en dat ik daar ook een (veel) grotere vriendengroep heb dan in België.

Er zullen ook wel mindere kanten zijn die je niet ziet als je op vakantie bent natuurlijk. Het weer is daar ook meestal vreselijk, Engels eten is ook niet mijn dada :p
 
Lijkt me inderdaad een vreemde denkwijze. Belgie bestaat maar sinds 1830, maar onze geschiedenis gaat natuurlijk veel verder. Dat is nu net iets waar Amerikanen zo jaloers van zijn. Onze burchten, kastelen, kunst, etc. dat hebben ze daar allemaal niet..
Historisch gezien hebben we juist heel veel om trots op te zijn: de vlaamse primitieven, gebouwen zoals de kathedraal van Antwerpen, de rol in de boekdrukkunst (o.a. Plantijn), de rol in de verspreiding van de Bijbel in de gewone taal (wat echt wel een goede evolutie was), etc. Als er een ding is dat Vlaanderen heeft is het een rijke geschiedenis.
 
het atomium :p
grondlegger ook van Europa
Frimout
saxofoon
uitvinding bakeliet
medegrondlegger www (Robert Cailliau)
en nog een aantal belangrijke uitvindingen: https://nl.metrotime.be/nieuws/van-deze-10-uitvindingen-wist-je-niet-dat-ze-belgisch-zijn

Maar ik denk dat het niet-trots zijn ook te maken heeft met dat 'de belg' eigenlijk niet bestaat door de verdeeldheid tussen Vlaanderen-Wallonie. Als vlaming is het blijkbaar moeilijk om fier te zijn op waalse producten en visa versa. Ik denk dat Vlamingen zich lang als geminacht hebben gevoeld door de Walen en ook het koningshuis. Vlaams was maar een boerentaal. De chiquere mens sprak frans. Zelfs de Duits had had dat gezien en speelde daar op in tijdens WOI met bijv. de belofte om de Gentse universiteit te vervlaamsen.
 
het atomium :p
grondlegger ook van Europa
Frimout
saxofoon
uitvinding bakeliet
medegrondlegger www (Robert Cailliau)
en nog een aantal belangrijke uitvindingen: https://nl.metrotime.be/nieuws/van-deze-10-uitvindingen-wist-je-niet-dat-ze-belgisch-zijn

Maar ik denk dat het niet-trots zijn ook te maken heeft met dat 'de belg' eigenlijk niet bestaat door de verdeeldheid tussen Vlaanderen-Wallonie. Als vlaming is het blijkbaar moeilijk om fier te zijn op waalse producten en visa versa. Ik denk dat Vlamingen zich lang als geminacht hebben gevoeld door de Walen en ook het koningshuis. Vlaams was maar een boerentaal. De chiquere mens sprak frans. Zelfs de Duits had had dat gezien en speelde daar op in tijdens WOI met bijv. de belofte om de Gentse universiteit te vervlaamsen.
Ik denk dat op vlak van de industriële revolutie we ook wel innovatief waren, met o.a. de eerste spoorweg in continentaal Europa (na VK dus) tussen Brussel en Mechelen. Maar ik denk dat het hier nuttig is om een historicus en een archeoloog te raadplegen @Avondland, @Nahrtent.

In het lijste van uitvindingen vind je soms ook Paul Janssen terug (de anticonceptiepil) en Ingrid Daubechies (JPEG). Ook is er:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Belgian_Nobel_laureates (waar Prigogine wel eerder geadopteerd is).
 
Mss een vreemde vraag, maar voel je je “thuis” daar? Of heb je eerder 24/7 een vakantiegevoel? Ik woon bv al 3j in Brugge maar heb me nooit echt “thuis” gevoeld (moeilijk om dat gevoel uit te leggen). Sinds ik 8 jaar geleden naar ZA ben geweest voor 4 weken, zei ik altijd om rond m’n 40-45e naar daar te verhuizen, maar de laatste jaren komen er nogal vaak negatieve berichten van die kanten (die wel enige nuance verdienen zoals aangehaald door jou in een ander topic).
Zal ZA of Mexico worden :)
Het was niet aan mij dat je die vraag stelde maar ik wou er toch even op inpikken. Ik woon nu 2.5 jaar hier in Vietnam en ik voelde me hier echt al snel thuis eigenlijk. Eens dat je iemand ontmoet, een kat hebt, appartement huurt en daar meubels voor koopt vind ik wel dat het thuis gevoel er snel is haha.

Ik kreeg ook geregeld de vraag als ik terug in Belgie was wanneer ik terug naar Belgie zou komen (als in voor altijd terug naar Belgie) en heb dat altijd een vreemde vraag gevonden, mijn leven is nu in Vietnam, mijn thuis is in Vietnam. Het voelde alsof zij het wel zagen als een vakantie, maar voor mij is het (voor het moment) dat zeker niet meer.
is vietnam ook zo moeilijk qua visums en werkvergunning?

in thailand moet je bijvoorbeeld minstens 2 thaien in dienst hebben, of een job doen die op een lijst staat die thaien niet kunnen uitvoeren;

je mag uiteraard wel in een café of restaurant zitten, als die op naam van je vrouw staat, maar als je geen 2 mensen in dienst hebt, mag je er geen poot helpen uitsteken...
Ik heb wel chance qua visum en werkvergunning. Ik werk voor een Europees bedrijf, dat hier in Vietnam een kantoor heeft. Dus het bedrijf regelt dat allemaal voor me.
Voor zover ik weet moet je voor werkvergunning en visum(residency card) die voor twee jaar geldig zijn, een boel documenten in Belgie laten notariseren en door de ambassade etc laten verifieren (oa diploma, strafregister uitreksel, bewijs dat je drie jaar of meer in Belgie gewerkt hebt) en deze dan hier in Vietnam door een "agent" laten indienen bij de juiste overheidsdiensten.

Ken hier ook wel andere mensen die bvb als leerkracht engels werken en dan eigenlijk zelf alles proberen te regelen of via een middenman maar dat loopt toch niet altijd goed af...
 
Belgie is nog steeds een gekende speler in high-tech industrie. Redelijk wat bedrijven zijn bezig met technologien voor defensie of ruimtevaart. Alleen is dat natuurlijk zo, dat die bedrijven maar 1 of een paar dingen aanleveren. Dus Amerika stuurt een raket de ruimte in en dan is dat precies een prestatie van enkel Amerika, maar eigenlijk is dat een prestatie van half de westerse wereld. Zaken zijn nu ook zo globaal, dat het moeilijker wordt om te spreken van een uitvinding door 1 bedrijf/persoon met enkel roots in Belgie.

Anyway, achterhalen waarom een Belg niet zo fier is op zijn land is nu niet direct het topic van deze thread.

Ik kan enkel maar herhalen wat ik al zei: Belgie is echt wel ok om in te leven. Het heeft veel te bieden, ook geschiedenis, alleen mankeert het misschien de wow-factor. Niets is echt spectaculair. We hebben geen mega-cities, geen blauwe zee, een gemiddeld klimaat, gewone eet-cultuur en wat wel wauw is (zoals onze frieten) daar laten we een andere met de pluimen gaan lopen. Maar er is wel voor bijna iedereen wat te doen of te vinden en ge moet geen schrik hebben als ge uw werk kwijt speelt of ziek wordt. En dat is al veel waard.
 
Ben je oorspronkelijk W-VL? Ik ben oorspronkelijk O-Vl en woon al dikke 8 jaar aan zee, maar eigenlijk ook niet echt een thuus-gevoel. Wel een W-VLse moeder en haar familie rond Brugge.
Ik van de westhoek naar waasland. Voel mij ook niet echt thuis, tis hier veel drukker maar wel makkelijk naar overal.
Ga wel nog veel naar de westhoek... Graag aan zee en familie woont er nog.
 
Heb in de VS (Atlanta, GA) en Ierland gewoond maar vind het toch fijner in België. In beiden is het een dikke nul qua sociale zekerheid en arbeidsrechten en het leven voelt daar veel meer rat race aan dan hier.

Als je niet houdt van de kleinburgerlijkheid in België kan je gerust in Brussel en Antwerpen wonen waar je dit veel minder hebt. België is ook klein dus met auto is alles wel goed tot zeer goed bereikbaar i.v.m. andere landen.

Ik vind wel dat - en dit wordt me ook verteld door m'n expatvrienden - dat Belgische werknemers nogal graag roddelen over collega's en vaak dingen niet rechtuit zetten maar verbloemen of verzwijgen en dan later achter de rug kwaad spreken. Ik merk het zelf op als ik op kantoor werk maar weet niet of dit echt iets Belgisch is. Het stoort me wel mateloos. Misschien daarom dat ik zo graag thuis werk, zodat ik mijn energie niet verdoe aan dat onnozel geroddel.
 
Ik moet zeggen dat ik het raar vind dat er nog niemand aan @|nfected of zo gevraagd heeft of ze nog werkvolk nodig hebben ;)

Het onderwijs (oa) is hier jarenlang gedomineerd geweest door de Franstalige kant van België, dus het is zeker niet raar dat Vlaamse verwezenlijkingen werden gedowngrade. Er moet toch wel een reden zijn geweest waarom ieder groot rijk dit klein stukje Europa in handen wilde hebben. Dus zo slecht zal het wel allemaal niet zijn geweest.
Over WO I&II leest ge bv maar dat ze hier maar zijn binnen gevallen om via een omweg Frankrijk binnen te vallen. De haven van Antwerpen, de mijnen en staalindustrie meer naar het zuiden waren minstens even grote redenen. De 'battle of the Bulge' was bv om de haven van Antwerpen te heroveren.

Zelf woon ik nog altijd in België, gelukkig wel in W-Vlaanderen zodat ik toch nog wat groen rond mij heb. In een stad zou ik echt niet kunnen aarden maar als ik zo foto's zie van de Balkan, Italië, ... :love2: Zo van die dorpjes van een paar huizen groot te midden van de bergen. :love::love:
Al maak ik dan wel onmiddellijk zelf de opmerking van "hoe zijn de nutsvoorzieningen?", "waar is de dichtsbijzijnde supermarkt of ziekenhuis", ...
Ik ken mezelf, iedere dag een paar emmers water naar boven pompen zal rap beginnen tegen te steken :D
 
Wat zijn de grote Belgische verwezenlijkheden sinds de oprichting van 1830 ? Ik zoek ook maar waarom we hier niet echt trots zijn btw :)

- De broers Solvay en de Solvay conferences,
- Wapenindustrie van Luik die al heel lang een grote naam heeft.
- Belgische brouwwereld die wereldberoemd is.


België was een kleine grootmacht in de 19de eeuw. (Ja, deels door Afrika uit te persen maar dat was de algemene regel toen.)

(Saxofoon is eigenlijk een slecht voorbeeld want ik dacht dat Adolphe Sax naar Parijs trok om zijn instrumenten te maken. :p)
 
Ik heb zéér veel spijt dat ik de kans niet heb genomen om als Erasmusstudent naar een ander land te trekken. Dus ik ken enkel België als "woonland" en ander landen heb ik enkel als toerist mogen ervaren. Ach, kon ik de klok maar terugdraaien!

Ik heb echter regelmatig last van Fernweh. Te pas en te onpas hoor ik de felbesnorde Perzische buschauffeur roepen naar reizigers naar Esfahan (op een prachtige manier uitgedrukt: Esfahan, Esfahan, Esfahaaaaan!), ruik ik die typische geur van marktjes in Zuid-Oost Azië of loop ik met dezelfde belachelijke glimlach rond die ik 10 dagen lang had toen ik in Japan rondliep. God, wat was dat een machtige reis! Zo kort, zo krachtig! Ik heb wel wat van Europa gezien, maar het is die eerste schreden buiten het gekende Westen die er voor mij toe deden. Had ik het maar eerder gedaan! Peru was mijn eerste sprong in het ondiepe en dat voelde zo verdomd goed. Ik weet nog dat ik die drie weken in een roes verkeerde en dat de terugkeer naar het grijze, verbitterde België een pijnlijk contrast was.

Maar mijn geklaag over de verbitterde, rancuneuze klagers maakt me zelf een zagevent. Er zijn mensen die zeggen dat je niet fier kan zijn op je land omdat je daar toevallig in geboren bent. Dat zou absurd zijn. Maar je bent toch ook toevallig geboren uit je moeder en je beland toch ook in een bepaalde sociale context die je, als je goede kaarten hebt bij geboorte, leert appreciëren en liefhebben? Ik ben absoluut geen Belgicist, maar ik zoek met veel plezier informatie op over de regio waarin ik leef. Ik ben historicus van opleiding en ik train graag mijn psychogeografisch vermogen: de mogelijkheid om verschillende tijdslagen in je eigen omgeving te kunnen ontwaren. Het Centraal Station van Antwerpen betreden en met je verbeelding stoomtreinen zien toekomen en kruiers zien rondhossen achter de schone heren en dames uit de Belle Epoque. Dan de Leien oversteken en daar de Franse muiters zien stormlopen aan de Kipdorpbrug. Pintjes drinken aan de Stadswaag en je inbeelden hoe het was toen de Duitse zeppelins het plein bombardeerden. Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar mijn voorouders wel. Ik ga hier dingen meemaken die in een of andere lijn zal doorlopen naar mijn afstammelingen. Die persoonlijke link maakt me verbonden met een stad, een gebied, een land. Ik laat me niet (meer) verleiden tot platvloerse nationalistische romantiek, maar ik vind het zeker niet absurd dat ik genegenheid voel voor deze plek op de aardkloot.

Wat ik mis aan België:

- absurd mooie en ongerepte natuur. Ik benijd mensen die in bergachtige gebieden wonen met dramatische landschappen. Vlaanderen is grotendeels gecultiveerd en door de mens aangetast. Het is fijn dat ik in mijn onmiddellijke omgeving een bos kan induiken en een kwartier lang geen mens tegenkom, maar de beschaving is altijd héél dichtbij en dat overweldigende gevoel van het Sublieme overvalt me hier niet. Mogelijk omdat ik mijn eigen omgeving als vanzelfsprekend beschouw. Ik neem dus graag de uitdaging op om de verwondering ook in het nabije op te zoeken, in dat wat ik als normaal en vanzelfsprekend beschouw. Daarin zie ik een fraaie levenskunst.

- een boeiende eetcultuur. Ik eet wel graag boerenkost (stoemp van de bomma was goddelijk) en daar is op zich niets mis mee, maar als ik de Japanse of Thaise keuken zet naast die van ons ... hoe saai zijn we wel niet?

- zelfkennis. Toen ik in Iran was verbaasde ik me dat jong en oud, geleerd en niet-geleerd, gelovig en niet-gelovig samenkwamen aan de praalgraven van de grote dichters. Zij kenden die gedichten uit het hoofd. Ik voelde daar een aanwezigheid van een beschaving. Wij hebben een rijke geschiedenis, maar dat vertaalt zich niet naar de bewoners.

Enfin. Ik kan nog even doorgaan, maar hou het voorlopig op dit. Ik heb het goed in dit land en als ik al kritiek heb, vind ik ook dat het aan mij is om daar een gepaste oplossing voor te zoeken zodat ik met een probleem kan leven. Ik zoek verwondering in het nabije, probeer zelf boeiend eten te maken of op te zoeken en werk graag aan een grotere kennis van de omgeving waarin ik woon. Ik heb geen directe incentive om te verhuizen naar het buitenland, al was dat misschien anders mocht ik single zijn gebleven.
 
Iets wat me opvalt na een tijd niet in Belgie te wonen is ook het constante klagen van de gemiddelde Belg en een soort "Calimero gedrag" (zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk). Ik ben zelf ook niet zonder schuld en merkte na een tijdje dat ik dit zelf ook geregeld deed.
De mensen hier in Vietnam hebben precies gewoon een stuk meer levensvreugde.

Maar om toch niet te negatief te doen nog even wat goede punten aan Belgie tov Vietnam.
- Je kan in een paar uur eender waar in het land zijn met een auto.
- Degelijke infrastructuur
- Openbaar vervoer
- Je zal steeds wel een leefbaar loon verdienen met de meeste jobs
- Gendergelijkheid (ik kan het best samenvatten met dit woord maar de realiteit is natuurlijk een stuk uitgebreider & ingewikkelder, als iemand meer info hierover wilt mag je het vragen).
- Bewaarde geschiedenis
 
Terug
Bovenaan