België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Volgens mij is het perfect mogelijk om hier een uitkering te trekken en een leven te leiden ( of lijden )in een goedkoper zuiders land...
 
In de jaren 70-90 ja.

Ik heb het altijd maar vreemd gevonden dat niemand in Vlaanderen hallo zegt tegen onbekende die ze op straat passeren. Als ik in NL of Wallonië op café ga zeggen ze kom erbij zitten. Hier bekijken ze u raar aan als je dat doet.

Toen ik terug kwam van NY had ik een gevoel alsof ik terug in de jaren 70 hier zat.

Een weekje Ardennen vind ik altijd leuk om naar toe te trekken. Maar ik vind het zwaar overroepen door het dorpjes mentaliteit.

Ik vind die Belgische cultuur toch overroepen hoor. Bier, friet, chocolade, nu niet bepaald voedzame dingen. Ik drink wel eens graag bier, maar echt verfijnd kun je onze eet en drankcultuur toch niet noemen?

Het enige wat ik mis wanneer ik in het buitenland ben zijn de Belgische speciaal bieren. Maar onze eetcultuur stelt hier idd niet veel voor, ga maar eens op restaurant in Zuid-Afrika of Namibië, dan proef je aan de smaak van het vlees dat alles hier vol chemische brol zit wat er niet moet inzitten en dat ons vlees geen smaak meer heeft.
 
Dat heeft niets met de thread te maken lijkt me
Onrechtstreeks wel, het combineren van de sociale voordelen van België, met het aangename klimaat van een zuiders land. Ik vraag mij af of hoe proof het systeem is...niet dat ik dit doe, maar het intrigeert mij wel om eens te testen hoeverre je het Belgische systeem kan misbruiken.
 
In de jaren 70-90 ja.

Ik heb het altijd maar vreemd gevonden dat niemand in Vlaanderen hallo zegt tegen onbekende die ze op straat passeren. Als ik in NL of Wallonië op café ga zeggen ze kom erbij zitten. Hier bekijken ze u raar aan als je dat doet.

Toen ik terug kwam van NY had ik een gevoel alsof ik terug in de jaren 70 hier zat.

Een weekje Ardennen vind ik altijd leuk om naar toe te trekken. Maar ik vind het zwaar overroepen door het dorpjes mentaliteit.

Vreemden groeten die je kruist is net iets vanuit de dorpen volgens mij, hier doen vooral oude mensen dat toch nog.
Wat je beschrijft na je terugkomst uit NY snap ik wel, wij zijn als volk echt wel "late adopters" en we vervangen zaken gemiddeld ook pas als het echt nodig is. Dat maakt ons soms een beetje een museum voor buitenlanders.

Het enige wat ik mis wanneer ik in het buitenland ben zijn de Belgische speciaal bieren. Maar onze eetcultuur stelt hier idd niet veel voor, ga maar eens op restaurant in Zuid-Afrika of Namibië, dan proef je aan de smaak van het vlees dat alles hier vol chemische brol zit wat er niet moet inzitten en dat ons vlees geen smaak meer heeft.

Van mijn vrouw, die kok is, hoor ik toch het omgekeerde hoor. Zelfs supermarktvlees is hier van hogere kwaliteit dan over de oceaan, en ook onze groenten smaken niet slecht (de inheemse dan), waardoor je hier vaak met peper en zout een maaltijd smakelijk kan afkruiden. Die chemische brol valt ook heel goed mee, door onze vrij strenge voedselnormen, vergeleken met veel landen.
Wat wel opvalt is dat wij echt bang zijn van vet, waardoor er veel vraag is naar vlees zonder iets van vet (wat snel een droge lap wordt zonder smaak). Dat is elders wel anders, wat de smaak ten goede komt.
Natuurlijk, als je echt een stuk vlees kan eten van een goed ras, dat heel zijn leven heeft gegraasd, en dan goed is nabehandeld, ja dat gaat iets helemaal anders zijn dan een Belgisch witblauw uit de fabriek, bij wijze van spreken.

Wat velen hier missen, komende van warmere landen, is deftig fruit. Wij hebben onze appels, peren, kersen, aardbeien, en dan zijn we er ver door ons klimaat. In Spanje heb je een veel beter assortiment aan tropische vruchten, enerzijds door het klimaat, anderzijds door de banden met Latijns-Amerika. Latijns-Amerika zelf ja, dat is een ander niveau natuurlijk, wanneer de mangobomen gewoon langs de kant van de weg staan. Die verzuchting hierboven over tomaten kadert daar ook in; snel opgekweekt in een serre en als gevolg niets van smaak.
 
Laatst bewerkt:
Goh ik snap zijn reactie wel hoor. Idd als je food van België vglt met USA, zie er alles meer natuurlijk uit. Maar als je dat idd hier in ZA vergelijkt dan is Belgisch waren echt wel chemische brol. Wat op zich ntl niet klopt maar hier echt wel meer organisch. Nuja ook wel meer space en betere temperatuur dan in België.

BTW uw vrouw zou zot komen als ze de avo's zie in Natal, dat zijn quasi sappige meloenen. Elke Mexicaan krijgt er direct een orgasme van :unsure:
 
Ik vind België top om in te wonen. Snel in de Ardennen, aan zee, een leuke stad en naar het buitenland. De zorg en het onderwijs is ook top. Je komt hier ook niks te kort wat mij betreft. Ikzelf vind ook dat ik in een zalige streek woon en aangezien dat dicht bij de grens is, kun je de voordelen van de Hollanders meepikken. Al lijkt me een B&B in een Zuiders Europees land ook wel zalig, maar ben wel gelukkig op de plek waar ik woon en zal het niet snel inruilen. Alleen mist België een soort trots gevoel als je het mij vraagt.
 
Goh ik snap zijn reactie wel hoor. Idd als je food van België vglt met USA, zie er alles meer natuurlijk uit. Maar als je dat idd hier in ZA vergelijkt dan is Belgisch waren echt wel chemische brol. Wat op zich ntl niet klopt maar hier echt wel meer organisch. Nuja ook wel meer space en betere temperatuur dan in België.

BTW uw vrouw zou zot komen als ze de avo's zie in Natal, dat zijn quasi sappige meloenen. Elke Mexicaan krijgt er direct een orgasme van :unsure:
Ja, ik zeg niet dat het hier op elk vlak geweldig is hoor. Maar die chemische brol moet denk ik wel gerelativeerd worden. Nu goed, door globalisering kunnen wij veel "exotische" zaken eten, maar die kwaliteit is niet altijd geweldig. Ik kan ook enkel vergelijken met de VS en min of meer Mexico, en het is een beetje pick your battles natuurlijk. We zijn beperkt door ons klimaat. Honderden jaren geleden was denk ik onze topgroente qua volume de kool, want dat groeit hier goed.

Als je naar Spanje gaat, eet je ongeloofelijk smakelijke tomaten, die met wat peper, zout en kwalitatieve olijfolie schitterend zijn. Hier ligt dat wat moeilijker. Avocado's, ja dat is hier huilen met de pet op in een supermarkt. In een kleinhandel is dat dan weer beter, maar voor € 2.5 per avocado mag dat ook. Maar wat je hier gewoon hebt is dat je kwaliteitsvolle (inheemse) producten kan vinden, en dus ook streekproducten uit de buurlanden. Je moet in de VS eens een defitge camembert zoeken. Ik zat dan nog in "the dairy state" maar dat kwam dan neer op 90% smaakloze kazen, en inderdaad wel goede overige, die echt ongeloofelijk duur waren want ambachtelijk.
Als je vis gaat halen in een degelijke viswinkel, zijn de zaken uit "onze" Noordzee volgens mij nu ook wel top: een pladijs, grijze garnaal, ...

Ik heb de indruk dat veel van dat geringschatten van onze keuken ook gewoon komt omdat je uiteindelijk dagelijkse kost vergelijkt met op restaurant gaan in het buitenland. De bloemkool in witte saus van mijn moeder moest het nu ook wel afleggen tegen de restaurantkost in vele landen :)

Alleen mist België een soort trots gevoel als je het mij vraagt.

Wees maar zeker, als je gewoon deze thread leest is dat al duidelijk. Ergens leuk om niet te "moeten" denken dat eigen land altijd best is, maar een beetje trots mag nu ook wel.
 
Volledige akkoord hoor, vond gewoon vergelijken met VS iets te simpel :) VS is het toonbeeld van chemische brol eten. Maar goed je moet nog maar de ferry nemen naar UK of meer naar het noorden in Scandinavië en je zal blij zijn met Belgisch eten.
 
Goh ik snap zijn reactie wel hoor. Idd als je food van België vglt met USA, zie er alles meer natuurlijk uit. Maar als je dat idd hier in ZA vergelijkt dan is Belgisch waren echt wel chemische brol. Wat op zich ntl niet klopt maar hier echt wel meer organisch. Nuja ook wel meer space en betere temperatuur dan in België.

BTW uw vrouw zou zot komen als ze de avo's zie in Natal, dat zijn quasi sappige meloenen. Elke Mexicaan krijgt er direct een orgasme van :unsure:
Mss een vreemde vraag, maar voel je je “thuis” daar? Of heb je eerder 24/7 een vakantiegevoel? Ik woon bv al 3j in Brugge maar heb me nooit echt “thuis” gevoeld (moeilijk om dat gevoel uit te leggen). Sinds ik 8 jaar geleden naar ZA ben geweest voor 4 weken, zei ik altijd om rond m’n 40-45e naar daar te verhuizen, maar de laatste jaren komen er nogal vaak negatieve berichten van die kanten (die wel enige nuance verdienen zoals aangehaald door jou in een ander topic).
Zal ZA of Mexico worden :)
 
Ik woon hier eigenlijk echt graag en bedenk me als ik mensen hoor die hier perse weg willen dat het ergens anders niet sowieso beter is.
Ik hou wel best van het feit dat ik op anderhalf uur aan de zee ben (liefst nog in Nederland), maar evengoed op anderhalf uur in de Ardennen een heel andere cultuur en natuur kan opsnuiven. Maar last but not least woon ik wel gewoon graag in de Kempen, dicht bij mijn familie en vrienden.
 
Wees maar zeker, als je gewoon deze thread leest is dat al duidelijk. Ergens leuk om niet te "moeten" denken dat eigen land altijd best is, maar een beetje trots mag nu ook wel.
België heeft natuurlijk ook wel niet de geschiedenis van een USA of GB , historisch is er niet zo heel veel om trots op te zijn , of het is toch niet zo gekend . Daarbij is België ook wel een 'gemaakt' land die al bij al dan ook nog niet zo lang bestaat. Landen als Polen en Hongarije hebben eigl wel best al een lange geschiedenis ook voor de invasies van de Duitsers/Sovjets.
 
Onrechtstreeks wel, het combineren van de sociale voordelen van België, met het aangename klimaat van een zuiders land. Ik vraag mij af of hoe proof het systeem is...niet dat ik dit doe, maar het intrigeert mij wel om eens te testen hoeverre je het Belgische systeem kan misbruiken.
Probeer maar, tenzij je een dubbelganger hebt die voor je invalt of een zware langdurige ongeschiktheid hebt (waarbij je soms in de EU mag gaan wonen), zal je van een korte trip rap terugkomen .
 
Mss een vreemde vraag, maar voel je je “thuis” daar? Of heb je eerder 24/7 een vakantiegevoel? Ik woon bv al 3j in Brugge maar heb me nooit echt “thuis” gevoeld (moeilijk om dat gevoel uit te leggen). Sinds ik 8 jaar geleden naar ZA ben geweest voor 4 weken, zei ik altijd om rond m’n 40-45e naar daar te verhuizen, maar de laatste jaren komen er nogal vaak negatieve berichten van die kanten (die wel enige nuance verdienen zoals aangehaald door jou in een ander topic).
Zal ZA of Mexico worden :)
Ik voel mij hier echt wel thuis en ben eigenlijk echt wel goed ingeburgerd. Het leven is hier wel anders dan in België, zeker mijn regio. Boodschappen bvb is 40min rijden enkel. Onze pediater is 3u rijden, enkel. Ik ga mijn kleren in Joburg gaan shoppen dat 6u enkel is.

Dus op veel gebied een grote aanpassing/verandering. Maar ik ben hier persoonlijker wel gelukkiger, maar deze regio is niet voor veel mensen gegeven wel.

We zien veel Europeanen komen omdat het allemaal wel mooi lijkt maar dan wel schrik hebben en geïsoleerd zijn. Waardoor ze na 2j wel terugkeren. Dus zeer mooi leven maar wel hard.
 
België heeft natuurlijk ook wel niet de geschiedenis van een USA of GB , historisch is er niet zo heel veel om trots op te zijn , of het is toch niet zo gekend . Daarbij is België ook wel een 'gemaakt' land die al bij al dan ook nog niet zo lang bestaat. Landen als Polen en Hongarije hebben eigl wel best al een lange geschiedenis ook voor de invasies van de Duitsers/Sovjets.
Maar in hoeverre is dat ook gewoon omdat continue overal herhaald wordt hoe artificieel België wel niet is, en hoe alles vierkant loopt? Het is niet of de geschiedenis van een streek begint bij de laatste staatkundige grenzen hé (nuja, de VS is hier een beetje een uitzondering op). Je noemt daar Polen en Hongarije op, maar dat is toch net hetzelfde? Ook geen wereldrijken gesticht of supermachten geweest, maar een lange geschiedenis van de cultuur. Als je hier kijkt naar de gouden tijd van onze steden, het Bourgondische rijk, Spaanse Nederlanden, ... hebben we heel wat geschiedenis en cultuur, enkel plakt de stempel "België" er niet op.

Het is niet of de gemiddelde buitenlander kent zijn geschiedenis wél beter, het is gewoon dat ze daar snel aan een soort "korte versie om trots op te zijn" komen.

Ik voel mij hier echt wel thuis en ben eigenlijk echt wel goed ingeburgerd. Het leven is hier wel anders dan in België, zeker mijn regio. Boodschappen bvb is 40min rijden enkel. Onze pediater is 3u rijden, enkel. Ik ga mijn kleren in Joburg gaan shoppen dat 6u enkel is.

Dus op veel gebied een grote aanpassing/verandering. Maar ik ben hier persoonlijker wel gelukkiger, maar deze regio is niet voor veel mensen gegeven wel.

We zien veel Europeanen komen omdat het allemaal wel mooi lijkt maar dan wel schrik hebben en geïsoleerd zijn. Waardoor ze na 2j wel terugkeren. Dus zeer mooi leven maar wel hard.

Beetje dat gewoon zijn van de kleinschaligheid hé. Ik ben opgevoed met: naar de zee rijden duurt 1u en dat is ver. Als mijn vrouw haar zus wou bezoeken was het 3u, haar familie aan moederskant 12u ofzo. Hier zei ze eens: "hé een vriendin van mij woont vlakbij, gaan we eens niet tot daar deze zondag?". Dat bleek dan naar Delft te zijn, vlakbij als je een ander referentiekader hebt.
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik woon en werk nu 2,5 jaar in Hanoi, Vietnam (ben 26 jaar). Ben het absoluut eens met wat de meeste hier zeggen, eens je een tijdje in een ander land woont vallen je dingen op die minder zijn in Belgie en natuurlijk ook dingen die beter zijn, die je nooit waren opgevallen toen je nog in Belgie woonde.

Voor de voorziene toekomst wil ik nog graag hier blijven wonen. Het leven is hier goedkoper, het weer is beter (de luchtkwaliteit helaas niet), de natuur is prachtig. Komende uit een dorpje in Limburg denk ik dat ik gewoon die vlaamse dorpscultuurr/mentaliteit even beu ben en momenteel een wereldstad en al de diversiteit die daarbij komt kijken verkies. Eens ik ouder ben verander ik mijn mening misschien weer, wie weet! :)
is vietnam ook zo moeilijk qua visums en werkvergunning?

in thailand moet je bijvoorbeeld minstens 2 thaien in dienst hebben, of een job doen die op een lijst staat die thaien niet kunnen uitvoeren;

je mag uiteraard wel in een café of restaurant zitten, als die op naam van je vrouw staat, maar als je geen 2 mensen in dienst hebt, mag je er geen poot helpen uitsteken...
 
Ik zou zeer graag mijn dagen slijten in één van die verloederde Zuid-Italiaanse dorpjes waar alleen nog grijsaards en wijnboeren wonen, maar anderzijds weet ik niet of ik het er voor over heb om wat ik hier heb daarvoor achter te laten. Op dit moment zeker nog niet, maar op een dag misschien wel. Moest mijn vriendengroep echt totaal uit elkaar vallen en ik plots mijn werk verliezen, zou ik niet al te lang twijfelen denk ik.
 
Terug
Bovenaan