België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Toch grappig hoe een thread die begonnen is als een soort appreciatie voor Belgie weer erg snel verworden is in een "Zie eens hoe veel beter het waar ik woon" thread geworden is😆

Beyond Gaming op zijn meest voorspelbaar
tgoh, de laatste vraag van OP was toch of men, mits voldoende geld, ook ergens anders zou wonen.
Lijken me oprechte antwoorden van degenen die in het buitenland zijn en niet om te stoefen. Ik bewonder het ook wel dat ze dit gedurfd hebben. (bij sommigen wat gemakkelijker vanwege partner en zo).

En niets houdt jou tegen om Belgie te verheerlijken door op te sommen wat jij goed vind he.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Er wordt hier regelmatig wel eens gesproken over verhuizen naar Zuid-Europa of net het Noorden.

Familie heeft de sprong gewaagd rond de leeftijd van 35 a 40 richting Griekenland. Hebben nu veel minder stress en leven op een totaal ander ritme met veel meer ruimte (en grond) dan hier. Van de typische ratrace die soms gewoon zwaar kak kan zijn naar een leven met een eigen boerderijtje en in t zomerseizoen wat toeristen gidsen naar de mooiste plekjes van het eiland. Het klinkt regelmatig aanlokkelijk, moet ik zeggen. Vriendin is er ook zeker niet tegen.

Maar niet alles is hier slecht uiteraard. Gezondheidszorg, onderwijs, ... zijn hier top en democratisch. Er zijn zeker (heel) veel landen waar het slechter is om op te groeien en je leven te leiden.
 
tgoh, de laatste vraag van OP was toch of men, mits voldoende geld, ook ergens anders zou wonen.
Lijken me oprechte antwoorden van degenen die in het buitenland zijn en niet om te stoefen. Ik bewonder het ook wel dat ze dit gedurfd hebben. (bij sommigen wat gemakkelijker vanwege partner en zo).

En niets houdt jou tegen om Belgie te verheerlijken door op te sommen wat jij goed vind he.

He, dit was gewoon mezelf being lichtjes cynical.

Ik weet heus ook wel dat er heel veel moois in het Buitenland is en kudos voor de Belgen die op mooie plekjes van de wereld een leven weten op te bouwen.

Dat gezegd hebbende vind ik Belgie zeker niet zonder schoonheid zoals sommige durven beweren. Van onze kunssteden tot de natuur van de vlaamse en Waalse ardennen of de westhoek en Limburg. Tis hier zo slecht nog niet.
 
Ik vind die Belgische cultuur toch overroepen hoor. Bier, friet, chocolade, nu niet bepaald voedzame dingen. Ik drink wel eens graag bier, maar echt verfijnd kun je onze eet en drankcultuur toch niet noemen?

haha, ge zou mijn winkelkar eens moeten zien, de ene keer per jaar of zo dat ik ze vol kan laden in een belgische supermarkt:
In groot gezin modus: Trappist, Duvel, chocolade, speculaas, Mayo en een zwik andere frietsauzen, ...

Kzal nog wel wa vergeten zijn, maar zonder twijfel 100% ongezond.
 
haha, ge zou mijn winkelkar eens moeten zien, de ene keer per jaar of zo dat ik ze vol kan laden in een belgische supermarkt:
In groot gezin modus: Trappist, Duvel, chocolade, speculaas, Mayo en een zwik andere frietsauzen, ...

Kzal nog wel wa vergeten zijn, maar zonder twijfel 100% ongezond.
Ik ga dus regelmatige de grens naar DE over voor weissbier, chapelure voor schnitzel, typische duitse sauzen..
 
België is inderdaad zo slecht nog niet. Als je de dorpsmentaliteit niet meer wil kan je nog altijd naar Antwerpen of Brussel gaan he. Het weer is wel slecht, maar je kan makkelijk het vliegtuig op voor een weekendje. Zoals eerder gezegd, educatie en gezondheidszorg is niet te onderschatten. En die ratrace... Die doe je in feite enkel jezelf aan hé. Je hoeft echt niet naar zjakamakka om daaraan te ontsnappen.

Wat ik wel echt zou missen is het cultuuraanbod. En dan heb ik het niet over kamping kitsch maar arthouse cinema's, concerten in AB, VK, theater,...
En de cafe/terrasjes natuurlijk
 
haha, ge zou mijn winkelkar eens moeten zien, de ene keer per jaar of zo dat ik ze vol kan laden in een belgische supermarkt:
In groot gezin modus: Trappist, Duvel, chocolade, speculaas, Mayo en een zwik andere frietsauzen, ...

Kzal nog wel wa vergeten zijn, maar zonder twijfel 100% ongezond.
ah jij ook? chocolade, speculaas, hagelslag, ice-tea is het hier. Half de koffer vol dit jaar.
 
Ik dacht net hetzelfde als ik bovenstaande zin las. 🕵️‍♀️
Goh, eerlijk, ik ben toch ook voor variatie hoor. Het probleem voor mij is dat we een zeeklimaat hebben, relatief zacht en nat dus, en veel bewolking.

Waar ik in de VS zat, Wisconsin, had je ook duidelijk seizoenen. Maar dat was dan in de zomer vaak een heldere hemel en 30-35 graden. Ik vind dat te warm, maar in de VS heb je wel overal airco. Dan koelde het wat af tot er rond Thanksgiving plots een halve meter sneeuw viel en het onder 0 ging. Die sneeuw is blijven liggen tot maart ofzo, met dagen van bijna -30 graden maar heel zonnig. En ik vond dat eigenlijk zalig weer, kan je met een dikke jas gaan wandelen, ook op de grote meren die dan een dikke ijslaag hebben.

Anderzijds hebben ze ook soms blizzards, wanneer de universiteit dichtging omdat het gevaar op afgevroren oren en neuzen te groot was, en ook eens een groene hemel gezien en plots "tornado alert" op de GSM ontvangen.


Trouwens, wat we hier zien is ook wel typisch Belgisch: wij nemen onszelf niet serieus en vinden ons land (oppervlakkig dan toch) maar "meh". Dat is wel wat anders dan in de VS.
 
Toch grappig hoe een thread die begonnen is als een soort appreciatie voor Belgie weer erg snel verworden is in een "Zie eens hoe veel beter het waar ik woon" thread geworden is😆

Beyond Gaming op zijn meest voorspelbaar
Meh absoluut niet, toch voor mij niet. Ik zou perfect in België kunnen wonen alleen is de stap zetten voor mij een te groot risico aangezien het hier nu goed gaat. maar ik heb niks tegen het land op zich. Wat wel heel typisch is trouwens zoals @Sylverscythe ook zegt, wij belgen zijn zo ongelofelijk negatief of 'meh' over ons land. Niet te schatten.
 
Meh absoluut niet, toch voor mij niet. Ik zou perfect in België kunnen wonen alleen is de stap zetten voor mij een te groot risico aangezien het hier nu goed gaat. maar ik heb niks tegen het land op zich. Wat wel heel typisch is trouwens zoals @Sylverscythe ook zegt, wij belgen zijn zo ongelofelijk negatief of 'meh' over ons land. Niet te schatten.
We worden zo "opgevoed" natuurlijk. Nationale trots heeft een beetje een slechte bijklank hier.

In de VS doen ze dan die pledge of allegiance, en krijg je in de luchthaven plots een aankondiging "we would like to pay our respects to our troops who have served our country" waarna iedereen applaudisseert omdat er een vliegtuig met soldaten is geland.
Ook in Mexico is elke maandag dacht ik het moment in school om met de vlag te wapperen en het volkslied te zingen.

In die landen kan je ruzie krijgen door als buitenlander kritiek te uiten op het land, hier geeft men je gelijk en doen ze mee :)
 
Hier hebben ze frikadellen, spijtig genoeg zijn dat wel slechte gehaktballen. De teleurstelling was groot :/
 
We worden zo "opgevoed" natuurlijk. Nationale trots heeft een beetje een slechte bijklank hier.

In de VS doen ze dan die pledge of allegiance, en krijg je in de luchthaven plots een aankondiging "we would like to pay our respects to our troops who have served our country" waarna iedereen applaudisseert omdat er een vliegtuig met soldaten is geland.
Ook in Mexico is elke maandag dacht ik het moment in school om met de vlag te wapperen en het volkslied te zingen.
Nog op zon vlucht gezeten van Atlanta naar x (vergeten waar) half vliegtuig militairen die net terug waren van een tour naar Y. Bij het landen ook aankondiging dat zij eerst mochten uitstappen, ook voor 'first' class. En dan zo National anthym en iedereen recht met hand op hun hart en zo meezingen en dan echt een belachelijk luid applaus. Ik heb ook maar recht gestaan en meegedaan, zag er anders wat raar uit. Was ook de enige niet Amerikaan
 
Nog op zon vlucht gezeten van Atlanta naar x (vergeten waar) half vliegtuig militairen die net terug waren van een tour naar Y. Bij het landen ook aankondiging dat zij eerst mochten uitstappen, ook voor 'first' class. En dan zo National anthym en iedereen recht met hand op hun hart en zo meezingen en dan echt een belachelijk luid applaus. Ik heb ook maar recht gestaan en meegedaan, zag er anders wat raar uit. Was ook de enige niet Amerikaan
Toevallig, ik heb dat meegemaakt in de luchthaven van Atlanta. Is al een hele tijd geleden dus ik denk dat ze uit Irak terugkwamen. Beeld je de Belgische reacties in op een vlucht militairen die eerst mogen uitstappen...

Kadert voor mij een beetje in het cultureel verschil tussen ons en Amerikanen. Hier is tegen heilige huisjes schoppen iets grappig, je eens sarcastisch uitlaten over het leger, de kerk, die arrogante maar succesvolle kwal die net een presentatie gaf (mijn ervaring), ... is normaal. Daar krijg je dan in het beste geval wat vreemde, ongemakkelijke blikken. Maar van die verschrikkelijke, fake aandoende "roasts", ja dat is dan hilarisch.

Toen ik mijn vrouw net leerde kennen daar eens naar zo'n comedy night gegaan met haar en haar zus. Er was een komiek die echt zwarte humor bracht, inclusief grapjes over pedofilie in de kerk. Achteraf gehoord dat mijn (nu) schoonzus geshockeerd was dat ik daarom net het hardste moest lachen :unsure:.
 
Terug
Bovenaan