België en z'n Belgen: beste land om te leven?

En hangt toch ook af wat je wilt doen op uw reis. Als je wilt feesten en vrouwen versieren is dat een goeie stad ze. Maar als je culinair en cultuur wilt hebben al een heel stuk minder.

Ik heb familie die een paar jaar terug geëmigreerd is naar Z-Frankrijk, naar een godverlaten streek en het eerste wat je merkt als je dan daar bent is: ruimte. Er is overal ruimte. En schone schijn speelt daar ook geen rol. De auto hoeft niet elk weekend gewassen te worden, het gras niet gemaaid als een biljartlaken en je wordt scheef bekeken als jouw kleren er smetteloos uitzien.
Maar die ruimte is wat ik het meeste mis in ons land (of toch in de grootste delen van Vlaanderen). We zijn een erg dichtbevolkt gebied, en ik merk dat ik daar steeds minder goed mee om kan (corona heeft daar nog een schepje bovenop gedaan).

Als je een beetje zoekt, vind je ook hier nog (deels) dat gevoel. Ik heb het geluk bv dicht bij de Zwalmstreek en Vlaamse Ardennen te wonen. Met de fiets het platteland op geeft me dan al weer heel even dat weidse gevoel en dan kan ik er weer even tegen.

12 jaar geleden deden we een trekking in West-Roemenië (Transsylvanië) en daar heb je ook dat gevoel van terug te gaan in de tijd. Al moet je natuurlijk oppassen met het romantiseren van het leven in dergelijke gebieden op basis van kortstondig verblijf...

Steek mij maar in een bos of op een berg ipv in een stad. Ik ben er nog nooit geweest, maar ik denk dat bv Australië en Canada dan ongeveer de perfectie benaderen (hoge levensstandaard gecombineerd met weergaloze natuur).

Klinkt herkenbaar. Dat heb ik ook als ik terug in België ben, zeker Vlaanderen. Je hebt bijna nooit dat gevoel van ruimte

Ik denk wel, moest ik verhuizen naar een andere Westerse regio buiten Europa(VS-Canada-Australie-NZL) dat ik toch op een bepaald moment met heimwee zou zitten , het blijven Westerse landen en de Europese cultuur zou ik wel missen. Daarom denk ik moest ik verhuizen dat het ofwel binnen Europa blijft of dat het eerder Latijns Amerika - Azie wordt . Liever de volledige change dan .

Klinkt herkenbaar. Dat heb ik ook als ik terug in België ben, zeker Vlaanderen. Je hebt bijna nooit dat gevoel van ruimte
Mijn vrouw komt uit een stad, en zelfs in onze standaardgemeente wordt ze gek van hoe smal de wegen en de voetpaden ook zijn. Het verschil met een stad die ooit gepland aangelegd is en onze steden en gemeenten die "organisch" gegroeid zijn zeker. Als ik daarmee door Brussel rij, waar je dan op een smalle weg soms 3 rijstroken hebt voor wagens, en dan daarbij fietsers en een tram, is het beter dat ze haar ogen sluit.

Algemeen trouwens ook iets van deze regio dat mij stoort: de absolute desinteresse voor mooie infrastructuur. In andere landen heb je voetpaden/fietspaden die biljartvlak zijn, gegoten uit asfalt of uit grote betonplaten. Hier heb je dan zo'n klein heuvellandschap vol klinkers, waar ze na 30 jaar eens kijken of er geen zijn verdwenen, het gelijk trekken, en dan wat later openbreken om aan een leiding te werken.

Ook gebouwen van de overheid, of universiteiten en scholen. Vaak helemaal uitgeleefd en aftands, en ik ben best voor het behoud van historische gebouwen, maar pak dan toch die binnenkant aan. Ik heb het hier al gezegd, mijn vrouw heeft gestudeerd in een (privé)universiteit die internationaal gezien niets uitmaakt, staat niet eens op een ranking. Elke Belgische universiteit scoort dus een pak hoger in internationale rankings. Maar die campus was gewoon pico bello in orde en onderhouden, ze hadden een laboruimte voor moleculair koken met meer en modernere apparatuur dan de onderzoeksgroep organische chemie in mijn universiteit. Ik weet het, privé natuurlijk, maar toch, een beetje meer trots op dat vlak zou wonderen doen. Hier moet dan eens een Brusselse tunnel worden gesloten omdat ze vergeten waren dat die ook eens onderhoud nodig hebben, en er beton naar beneden komt.

Laatst bewerkt:
Dju, we dachten net een citytrip naar Dublin te doen.
Doen.

En spring de eerste dag al zo'n bureau binnen van paddy tours om wat meer vh land te zien. Boek een tripje richting het Westen of gewoon al naar Glendalough en de Wicklow Mountains.
(het interessante stuk van) Dublin is klein genoeg om op 1 dag te doen en eventueel een 2e dag door wat musea zoals St Patricks, Guinness, Epic of Dublinia te bezoeken. Maar vanaf dat je een 3e dag daar bent moet je gewoon weg uit die stad :)

Voor de rest is Dublin s'avonds geestig als toerist. Kijk eens rond in Temple Bar en ga dan iets drinken wat verderop waar het minder druk en goedkoper is. Ook qua eten is alles daar lekker maar er is gewoon weinig variatie.

Kleine tip voor s'avonds: Token restaurant

12 jaar geleden deden we een trekking in West-Roemenië (Transsylvanië) en daar heb je ook dat gevoel van terug te gaan in de tijd. Al moet je natuurlijk oppassen met het romantiseren van het leven in dergelijke gebieden op basis van kortstondig verblijf...
Ook al geweest, daar waren dorpen waar ze nog geen stromend water of degelijke electriciteit hadden, en nog met paard en kar reden (i kid you not), dus erg ideaal lijkt me dat nu ook weer niet als moderne westerling, tenzij je een kluizenaar of holbewoners leven wil leiden

Ik heb 2 jaar in Dublin gewoond, ook in een IT-beginnersrol. Ik kan enkel bijtreden wat er reeds gezegd is, al zijn de prijzen precies wel gigantisch gestegen. Ik woonde daar van 2011 t/m 2013 en ik deelde een appartement voor 1000 euro, maar dat was 50m2 in Drumcondra. Nooit echt gezocht naar woonsten in de buitenwijken, ik zat altijd pal in het centrum en deelde appartementen (en een tijdje zelfs een kamer) om zoveel mogelijk geld over te hebben om te gaan zuipen.
Dublin heeft niet veel. Op 1 dag heb je de mooie dingen gezien. Buiten Dublin heeft Ierland wel een hele mooie natuur, maar om daar je leven rond te bouwen, is wat overdreven. Op 2 jaar tijd heb ik het er nooit warmer als 22 graden geweten. Het regent er ook bijna elke dag.
Vanaf dat ik het beu werd om 5x per week te gaan zuipen, ben ik ook teruggekeerd uit Ierland want verder valt daar eigenlijk geen bal te doen.

Ondertussen bezig aan mijn 8ste jaar in Polen. Al in verscheidene steden geleefd hier, omwille van werk en persoonlijke redenen. Groot land, dus verschillen in natuur zijn er wel. Ik woonde het liefst in Krakow omdat het dichter bij de bergen was. Tegenwoordig in een kleine gemeente ten noorden van Gdynia en Gdansk, al hebben we iets gekocht in Gdynia. Dicht bij de zee, maar ik houd niet van de Poolse kust. Te landelijk. Ik voel me niet echt thuis in Polen, maar dat is dan omdat ik de taal nog altijd niet beheers. Initieel wel geprobeerd aan te leren en ik spreek een B1 niveau, maar het is een moeilijke taal en ik had een veeleisende job, een veeleisende vrouw en een zwakke zelf-discipline (ik wou na 20h niet meer studeren maar relexeren). Daarom is het na al die tijd nog altijd lastig om mezelf te behelpen in een ziekenhuis, in een bank, in een gemeentehuis, buren en familieleden. Veel Polen spreken geen Engels. Volgens peilingen op het internet spreken Polen over het algemeen goed Engels, maar die ervaring heb ik allesbehalve. Zelfs in banken vind je amper Engelstalige medewerkers.

Goed, al 10 jaar niet meer in Belgie gewoond en ook al 3-4 jaar niet meer Belgie bezocht. Het is dus moeilijk om in te schatten hoe het leven in Belgie is momenteel. Als ik vergelijkingen maak tussen het leven in Polen en in Belgie, is dat dan ook vaak op herinneringen van 10 jaar terug. Zo vind ik dat Polen op veel vlakken vooruitstrevender is dan Belgie, maar dan enkel omdat 10 jaar geleden in Belgie die dingen zo niet waren. Misschien zijn ze nu zo wel? Ik weet het niet. Dingen die in Polen vooruitstrevender zijn dan hoe ik het me herinner in Belgie van 10 jaar geleden:
- heel veel is online mogelijk (belastingsbrief invullen en doorsturen, doktersbezoeken regelen en alle resultaten online raadplegen, doktersbriefjes worden automatisch van de dokter naar het werk gestuurd, winkelen en eten bestellen, zelfs in mijn kleinere gemeente van 45.000 inwoners kan ik McDonalds, BurgerKing, Dominos, etc thuis geleverd krijgen, moest ik het willen).
- Polen is op sommige vlakken internationaler, Starbucks, Dominos, BurgerKing, KFC, Subway, etc heb je in elke stad in overvloed.
- Polen heeft Allegro. Allegro is een website zoals het oude Ebay maar is eigenlijk een verzamelplaats van online winkels, en die hun waren enkel online bieden en daardoor goedkopere prijzen kunnen aanbieden. En zelfs voor pakken cornflakes heb je de keuze uit 20+ verschillende online dealers.
- Openbaar vervoer. Biletautomaten in bus- & tramhokjes, en in de bussen en trams zelf. Of je download gewoon de app, linkt je bank applicatie en je koopt een ticket op 2 minuten in de app.
- Je kan in elke winkel zonder problemen met bankkaart betalen. Ik ga naar de lokale fruithandelaar en koop 1 appel voor 0,20 PLN (ofte 0.05 euro) en bij het afrekenen haal ik de kaart boven en de verkoper blinkt niet eens met de ogen. COMPLEET NORMAAL. Ik heb bijna nooit cash geld op zak en dat breekt me nooit zuur op, een verademing.
- De Poolse banken werken ook met een BLIK systeem. Dat systeem bestaat uit een app die een code genereert, die code kan je ingeven bij een transactie (online aankoop, aan de bankcontact terminal in de winkel of zelfs gewoon aan de bank automaat) na het ingeven van die code krijg je een schermpje in je bank app waarbij je even moet bevestigen dat jij die aankoop idd doet, en klaar ben je. Je hoeft dus zelfs geen bankkaart mee te nemen, je GSM is voldoende.
- Veel meer shopping centers en ketens. niet zeker of dat een voordeel is, maar bon.
- Polen heeft al jaar en dag "pakjesautomaten". Je bestelt iets online en de postbode komt niet bij jou thuis maar stopt het in zo'n pakjesautomaat in de buurt. 's Avonds ga je daar gewoon heen, vult je telefoonnummer en je afhaalcode in en het deurtje gaat open met je pakje. Heel handig.

Daartegenover staan dan dingen die in Belgie veel beter zijn zoals infrastructuur, medische zorg (minder lange wachttijden en modernere methodes) en het aanbod aan voedsel. Veel meer keuze in de supermarkt in Belgie. Als ik binnenkort een rijbewijs heb en we gaan met de auto naar Belgie, zal ik ook een halve koffer vol etenswaren uit Belgie terug meenemen.

Ik moet nooit nadenken of ik ooit naar Belgie terugkeer, want mijn vrouw wil het hoegenaamd niet en we hebben 2 kinderen hier. Ik voel me niet 100% in Polen, maar ik zou me ook niet 100% in Belgie voelen. Ik zou het ook niet gemakkelijk hebben om een goeie baan te vinden, gezien ik geen bachelor heb en in de IT werk, maar niet in een toegepaste rol. Mijn ervaring speelt dus voorlopig geen grote rol.
Ik mis Belgie wel, maarheb geen heimwee.

Ik heb 2 jaar in Dublin gewoond, ook in een IT-beginnersrol. Ik kan enkel bijtreden wat er reeds gezegd is, al zijn de prijzen precies wel gigantisch gestegen. Ik woonde daar van 2011 t/m 2013 en ik deelde een appartement voor 1000 euro, maar dat was 50m2 in Drumcondra. Nooit echt gezocht naar woonsten in de buitenwijken, ik zat altijd pal in het centrum en deelde appartementen (en een tijdje zelfs een kamer) om zoveel mogelijk geld over te hebben om te gaan zuipen.
Dublin heeft niet veel. Op 1 dag heb je de mooie dingen gezien. Buiten Dublin heeft Ierland wel een hele mooie natuur, maar om daar je leven rond te bouwen, is wat overdreven. Op 2 jaar tijd heb ik het er nooit warmer als 22 graden geweten. Het regent er ook bijna elke dag.
Vanaf dat ik het beu werd om 5x per week te gaan zuipen, ben ik ook teruggekeerd uit Ierland want verder valt daar eigenlijk geen bal te doen.
Drumcondra is ondertussen goedkoper geworden, maar dat is omdat er daar geregeld geschoten wordt... Bijna alles boven D1-2 is tegenwoordig te vermijden, niet meer enkel Finglas.
En D4 bouwen ze momenteel vol appartementen van 450K nieuwprijs (1 slaapkamer)
Ik had geen IT-beginnersrol en dus een mooi loon (60K per jaar) maar wij konden het ons ook niet veroorloven om in city centre te wonen, tenzij op een klein appartement. Wij hebben dus een jaar in Wicklow gewoond in een groot huis voor €1400. Wel nog gebouwd toen er nog slangen op het eiland zaten denk ik :D

Vreemd dat je elke dag regen gehad hebt gezien Dublin en Wicklow een microklimaat hebben zodat het daar eigenlijk nog meevalt qua regen.
2 jaar geleden nog een "hittegolf" gehad trouwens, 26 graden! Iedereen loopt dan te puffen te klagen :D

Jij bent precies inderdaad al lang niet meer in België geweest :thinking:

De laatste keer dat ik in Belgie was, kon ik in de Albert Heijn niet met mijn bankkaart betalen omdat het een VISA debetkaart was en geen Maestro. Dat probleem had ik achteraf ook wel in Nederland, dus misschien eerder AH probleem dan Belgie.
Maar ik ervaarde toch een hoop kleine ongemakjes die ik niet in Polen had.

Als het nu beter is op dat vlak, des te beter! Daarom dat ik ook zei, dat het voor mij moeilijk is te vergelijken.

Drumcondra is ondertussen goedkoper geworden, maar dat is omdat er daar geregeld geschoten wordt... Bijna alles boven D1-2 is tegenwoordig te vermijden, niet meer enkel Finglas.
En D4 bouwen ze momenteel vol appartementen van 450K nieuwprijs (1 slaapkamer)
Ik had geen IT-beginnersrol en dus een mooi loon (60K per jaar) maar wij konden het ons ook niet veroorloven om in city centre te wonen, tenzij op een klein appartement. Wij hebben dus een jaar in Wicklow gewoond in een groot huis voor €1400. Wel nog gebouwd toen er nog slangen op het eiland zaten denk ik :D

Vreemd dat je elke dag regen gehad hebt gezien Dublin en Wicklow een microklimaat hebben zodat het daar eigenlijk nog meevalt qua regen.
2 jaar geleden nog een "hittegolf" gehad trouwens, 26 graden! Iedereen loopt dan te puffen te klagen :D

Bijna elke dag! Zo van die kleine miezerige buitjes. Of niet eens regen, maar gewoon grijs en bewolkt met dreiging tot regen, waardoor ge toch altijd maar uwe jas meegrist voor de zekerheid. Het was in 2012 paar dagen 24-25 graden, maar ik was toen net op vakantie in Barcelona :D Daarna niet meer meegemaakt. Maar ik heb een hele bleke huid, ros haar en veel sproeten. Ik verbrandde dus ook bij 20-22 graden. Mensen dachten initieel ook altijd dat ik gewoon een Ier was, tot ik men mond opendeed.

Ik kreeg maar 30-36k per jaar. Begon met 1,8k net bij HCL in Leixlip (ServiceDesk), daarna 2,5k bij GoogleMaps in East Wall, daar ontslagen wegens roes uitslapen op den bureau en dan in Swords bij Microsoft gaan werken aan 1,6k en Customer Service geven aan de Surface-klanten die toen net uitkwam. Ze hadden dat wat overschat want we waren in een team van 6 man voor uiteindelijk 10 telefoontjes per dag. Na 3 maanden compleet beu.

Volgens peilingen op het internet spreken Polen over het algemeen goed Engels, maar die ervaring heb ik allesbehalve. Zelfs in banken vind je amper Engelstalige medewerkers
Ik vraag me altijd af wie die onderzoeken doet. Noren spreken goed engels.. tuurlijk tot je buiten de studentenbuurt en/of het fancy kantoor stapt en dan is het van 'eerm...'. Zelfde met Belgen trouwens, zeer weinig mensen die engels kunnen

Jij bent precies inderdaad al lang niet meer in België geweest :thinking:
ik dacht net ook zo....

quasi al die dingen die hij opnoemt is ondertussen in belgië ook al standaard.

bovendien, ik voel me triest in general zantias zijn plaats..... kom toch gewoon terug denk ik dan, maar ja als de vrouw niet meewil...

In andere landen heb je voetpaden/fietspaden die biljartvlak zijn, gegoten uit asfalt of uit grote betonplaten. Hier heb je dan zo'n klein heuvellandschap vol klinkers, waar ze na 30 jaar eens kijken of er geen zijn verdwenen, het gelijk trekken, en dan wat later openbreken om aan een leiding te werken.
Dan haal je juist fietspaden aan als voorbeeld, terwijl we hier in Vlaanderen, op Nederland en misschien nog wat Scandinavische landen na, toch wel uitstekende en véél fietspaden hebben. Top in de wereld. Ooit al eens op de prachtige fietsostrades gereden in Antwerpen? Dan wil ik buiten Nederlandse steden wel eens weten waar je dat tegenkomt? In veel Franse steden zelfs geen fietspad, Duitsland evenmin, laat staan de rest van de wereld

mja dat eigen onderuithalen is dan wel weer typisch Vlaams zeker..

ik dacht net ook zo....

quasi al die dingen die hij opnoemt is ondertussen in belgië ook al standaard.

bovendien, ik voel me triest in general zantias zijn plaats..... kom toch gewoon terug denk ik dan, maar ja als de vrouw niet meewil...

"Ondertussen". Meeste van de dingen die ik opsom, heb ik ervaren sinds dag 1 hier in Polen (2013). Op dat vlak vind ik het een beetje grappig om te horen dat een West Europees land dit "ondertussen" ook al heeft. Wij waren vorig jaar in Duitsland en mijn vrouw heeft familie wonen in Duitsland, veel van de dingen die ik opsomde, heb je daar nog niet. Ik kon vorig jaar niet met mijn bankkaart in een krantenwinkeltje betalen. "Alleen cash meneer!" (op zijn Duits dan) en in een bakkerij mocht ik enkel met de kaart betalen als het voor meer dan 5 euro was. Ook dingen als bepaalde diensten online uitvoeren, is niet mogelijk in Duitsland (of alleszins in die deelstaat).
Polen loopt dus alleszins wel voor :cool:

"Ondertussen". Meeste van de dingen die ik opsom, heb ik ervaren sinds dag 1 hier in Polen (2013). Op dat vlak vind ik het een beetje grappig om te horen dat een West Europees land dit "ondertussen" ook al heeft. Wij waren vorig jaar in Duitsland en mijn vrouw heeft familie wonen in Duitsland, veel van de dingen die ik opsomde, heb je daar nog niet. Ik kon vorig jaar niet met mijn bankkaart in een krantenwinkeltje betalen. "Alleen cash meneer!" (op zijn Duits dan) en in een bakkerij mocht ik enkel met de kaart betalen als het voor meer dan 5 euro was. Ook dingen als bepaalde diensten online uitvoeren, is niet mogelijk in Duitsland (of alleszins in die deelstaat).
Polen loopt dus alleszins wel voor :cool:
België heeft op dat vlak de laatste jaren wel degelijk een serieuze inhaal gedaan en loopt op een aantal vlakken ook voorop, al die zaken die je aanhaalt kan je hier ook. Dat was 10 jaar geleden inderdaad wel niet altijd het geval, ik keek in 2011 ook wel op toen ik iemand vlot een pint zag bestellen met zijn bankkaart in Estland ;)

Terug
Bovenaan