@Renegadexxripxx inderdaad. Van de minste tegenvaller (of alleen al de gedachte) staan we met het handje open te bedelen.
Media speelt mee en politiek gooit met premies ook wie het niet nodig heeft.

Geef mij maar een vlaktaks en een minimale overheid.
Willen mijn kinderen hoger onderwijs volgen? Inschrijvingsgeld mag gerust van 1000 eur naar 5000 eur gaan. Dat is een voorziene kost waar je je kan op richten en studentenjob/vakantiejob bestaat ook nog steeds als de ouders niet sponsoren.
En als laatste zouden ze kunnen lenen bij de overheid, wat ze dan afbetalen eens ze werken.
Hun gsm kost ook vaak 1000 eur, maar die keuze kunnen ze wel zelf maken? En daar hebben ze wel geld voor over, net als hun ticket voor Pukkelpop.
Prioriteiten en mensen de keuze laten.!
 
Laat maar komen.
Loon omhoog en ik zal mijn boodschappen wel over de grens gaan doen 😊

Dat is het risico van al die maatregelen, België wordt op alle vlakken minder en minder interessant: voor bedrijven, voor de bevolking om zijn inkopen te doen, etc. wat ook weer een hoop gemiste inkomsten voor de overheid betekent.
 
Het is dan ook geen belastingstax, maar een belastingshift.

Dat per geval positief of negatief kan uitvallen. Echter, het is niet de intentie dat je er beter van wordt. Het is niet de intentie dat je minder of meer belastingen betaald. Met wat is het, 30 miljard schuld, en 10 miljard rentelasten (elk jaar) en het grenzeloze uitgavebeleid is het dwalen om te denken dat we nu of in de toekomst dat we minder belastingen gaan betalen.

We zullen meer belastingen moeten gaan betalen in zijn geheel, mogelijks wat minder op arbeid maar... ik verwacht na 2024 gegarandeerd zeker een verhoging van de belastingen op huur... en andere zaken.

De intentie die er wel is, is om de belastingstarieven logischer in te delen, alsook om een bepaalde sturing te geven naar keuzes. Of het effectief mij gaat doen kiezen voor groenten en fruit ipv mijn lasagna van 2.99 die nu 3.08€ kost omdat ik nu 3% meer moet betalen. Dat denk ik nu eens echt niet hoor. Maar bon mensen die toch al gezonde keuzes maakten, die zijn beter af dan ervoor. En dat lijkt mij dan wel een goede stap.



Ik dacht dat ik gehoord had in de afspraak of terzake (dhr Van petghem zat erin) dat men sprak of 0.4€ duurder op een kar van 30 of 50€. Indien er pampers in zaten was het zelfs 1€ goedkoper. In ieder geval het zat ergens in die grootte orde - en dat was ook de uitleg van VP dat bij het opstellen ervan er zeer zeker rekening gehouden was met een gemiddelde winkelkar bij de opstelling van de percentages.

Echter om die switch mogelijk te maken, was vb de effectentaksverhoging wel mogelijk, want anders was het een tasreductie. En als je koterijen, etc wilt oplossen, en dus een fiscale redesign wil doen dan moet deze vooreerst taxneutraal zijn. Zodanig dat je dat principe op orde stelt. En pas daarna gaat kijken aan enerzijds de inkomstenzijde (extra belasten, ...), anderzijds de uitgavenzijde ( wat doen we niet meer, waar beknibbelen we op? ) wat en hoe je dat daarna gaat aanpakken om uw gat op te lossen.

We zijn dus over max paar euro bezig op gemiddeld winkelkar terwijl een werkende koppel rond de 1600€ op jaarbasis extra netto zou hebben.

We behouden 6% op energie, sommige belangrijke producten gaan naar 0%.
 
@Renegadexxripxx inderdaad. Van de minste tegenvaller (of alleen al de gedachte) staan we met het handje open te bedelen.
Media speelt mee en politiek gooit met premies ook wie het niet nodig heeft.

Geef mij maar een vlaktaks en een minimale overheid.
Willen mijn kinderen hoger onderwijs volgen? Inschrijvingsgeld mag gerust van 1000 eur naar 5000 eur gaan. Dat is een voorziene kost waar je je kan op richten en studentenjob/vakantiejob bestaat ook nog steeds als de ouders niet sponsoren.
En als laatste zouden ze kunnen lenen bij de overheid, wat ze dan afbetalen eens ze werken.
Hun gsm kost ook vaak 1000 eur, maar die keuze kunnen ze wel zelf maken? En daar hebben ze wel geld voor over, net als hun ticket voor Pukkelpop.
Prioriteiten en mensen de keuze laten.!
En dan krijg je dus een hoger onderwijs dat alleen beschikbaar is voor de rijkeren. En een studentenjob voor 5000€ per jaar te verdienen puur voor het inschrijvingsgeld? Dan heb je nog de kosten om er te geraken, cursussen, ...
Succes met zo'n studentenjob te vinden.
En dat is dan belast als elke werkende mens he, want vlaktaks...
Overheidsfinanciën zijn typisch heel simpel als je vanuit een bevoorrechte situatie kijkt, want je zal alles ook wel kunnen betalen zonder overheidssteun...
 
@Renegadexxripxx inderdaad. Van de minste tegenvaller (of alleen al de gedachte) staan we met het handje open te bedelen.
Media speelt mee en politiek gooit met premies ook wie het niet nodig heeft.

Geef mij maar een vlaktaks en een minimale overheid.
Willen mijn kinderen hoger onderwijs volgen? Inschrijvingsgeld mag gerust van 1000 eur naar 5000 eur gaan. Dat is een voorziene kost waar je je kan op richten en studentenjob/vakantiejob bestaat ook nog steeds als de ouders niet sponsoren.
En als laatste zouden ze kunnen lenen bij de overheid, wat ze dan afbetalen eens ze werken.
Hun gsm kost ook vaak 1000 eur, maar die keuze kunnen ze wel zelf maken? En daar hebben ze wel geld voor over, net als hun ticket voor Pukkelpop.
Prioriteiten en mensen de keuze laten.!
Dat is gesproken als een mens met geld :unsure:

Allemaal leuk en tof om dat te roepen maar dan krijg je gewoon een maatschappij waar rijkeren gewoon meer kansen krijgen terwijl die niet per se meer intelligentie hebben om te rechtvaardigen dat zij hoger onderwijs kunnen volgen en een ander niet. het is gewoon plat populistisch gelul om zulke zaken te gaan opperen omdat je weet van jezelf dat je het kan betalen en je er uiteindelijk meer zal aan over houden, net zoals een arme zal roepen dat ze de rijkeren maar wat meer moeten belasten om zijn leven te financieren. Als ge maar kunt klappen naar uw eigen portefeuille zwijg je beter.
 
Dat lijkt me, opnieuw, zuiver een ideologisch gegeven: verkies je een maatschappij van tweeverdieners, met dan ook al de problemen die we nu zien rond kinderopvang, of is het misschien niet zo onwenselijk dat een van de twee partners thuisblijft voor de kinderen en dit toch een zekere fiscale stimulans krijgt? Uiteindelijk is dat huwelijksquotiënt (niet coëfficiënt) nu ook niet echt een vetpot hé.

Voor een kinderloos koppel is het dan natuurlijk wat absurd om zoiets te hebben, maar ik veronderstel dat die regeling nu wel stamt uit de tijd dat een "normaal" koppel trouwde en kinderen had, en veel vrouwen thuisbleven. Vandaag de dag denk ik dat als je thuisblijft voor de kinderen je je vooral moet verdedigen tegen je omgeving waarom je zo'n achtergestelde ideeën hebt :unsure:

Zoals je zelf aangeeft: een kinderloos koppel is een ander verhaal. De belastingvrije som wordt reeds mooi verhoogd met één en zeker twee kinderen ten laste. Het huwelijksquotiënt is daarvoor niet meer nodig.

Maar zelfs mits keuze om ouders die langer thuisblijven voor de kinderen te willen stimuleren: dan zou je zaken als een huwelijks quotiënt gerust kunnen beperken tot de eerste levensjaren van een kind en/of, dan zit je ook met het feit dat er ook nog eens systemen als ouderschapsverlof en loopbaanonderbreking bestaan...

Bovendien andere kant van het verhaal: die persoon die thuisblijft moet wél én gezondheidszorg krijgen maar betaalt geen of nauwelijks RSZ als die niet eens deeltijds werkt, moet later wél een pensioen hebben (nog een groter drama als men scheidt voor het pensioen natuurlijk of de enige werkende partner overlijdt natuurlijk), ... er valt ook een lans te breken om dit soort gedrag financieel af te straffen, bijvoorbeeld door een hogere RSZ voor de werkende partner.

Bovendien worden alleenstaanden in dit land al belast aan recordtarieven voor de OESO, dat maakt hier ook een héél ander context van, als je de belastingen wilt verlagen op werken, komen dit soort zaken als een huwelijksquotiënt of een belastingaftrek voor butlers nu éénmaal eerst in het visier.

Doen alsof de tussenkomsten voor de meerkost van de kinderen volstaan om die last te dragen is ook maar zo-zo

Ik zie niet in waarom dat zou moeten als je voor kinderen kiest eerlijk gezegd. Dat de staat tussenkomt omdat de staat ook baat heeft bij toekomstige generaties vind ik niet onlogisch, maar omdat mensen zélf ook voordeel hebben bij kinderen, mogen de kosten gerust gedeeld worden, en niet volledig ten laste van de staat vallen, tenzij natuurlijk bij onverantwoordelijke ouders.
 
Of hoe het een platte belastingverhoging is voor de winkelkar terwijl nog niemand effectief uitgerekend heeft wat het effect op die kar zal zijn. En politici maar verwijten van populisme.

Hier was het uitgerekend, en dacht dat er ook iemand verwees naar een artikel waar het was uitgerekend. Maar bon, niet meer 100% zeker.

Is dat niet de maatschappelijke trend? Altijd maar roepen dat het goedkoper moet, minder bemoeienis van de overheid enz maar wel altijd maar verwachten dat er iemand de problemen voor u zal oplossen? Men zit hier altijd te schieten op de politiek terwijl het de bevolking is die medeverantwoordelijk is voor dat geld weggooien.

Ja, maar verwachten we nu effectief iets anders ? Eerlijk?
Ik ben een ambetantenaar die dan nog eens redelijk ziek is geweest. Ik was enorm blij dat ons systeem redelijk genereus is / was. Zou ik eventueel als ik het geld dat ik heb afgedragen heb aan de belastingen de kosten van de ziekteverzekering hebben kunnen betalen. Ja waarschijnlijk wel. Maar ik betaal graag mijn afdracht zodanig dat mensen die niet het geluk hebben dat ik heb gehad (in loon en spaarcapaciteit), dat zij evengoed kunnen behandeld worden als mij.
Had ik ooit gekozen om ambtenaar te worden indien de verloning niet zo lag als hoe ze lag? Met name het feit dat de kans om ontslagen te worden op 49+, ik niet moet op tafel slaan voor meer loon dat dat er gewoon komt,statutaire functie... neen... als dat statuut er niet was geweest had ik nooit geopteerd voor de overheid.
En ik weet dat dat hetgeen is waarvoor ik getekend heb. Maar als iemand zegt van we gaan de lonen van de ambtenaren verhogen... ik ga nu ook niet zeggen van, mja neen dat hoeft niet zunne. Al heb ik al wel gemene blikken gekregen intern bij ons toen ik meldde dat ze moeten stoppen met zagen... als ze vinden dat ze beter kunnen verdienen in de private sector, awel bol het dan af.

Daarnaast ga je mij ook eerder zien een mening hebben over het feit dat men de bedrijfswagens mogen afschaffen, of dat men de verloning eerder in brutoloon mag steken of dat men eerder de zelfstandige verloning moet aanpassen zodanig dat de voordelen van bepaalde zaken (zoals dat dividend, etc...) wat korter bij de personenbelasting moet leggen. Omdat ik de wobbes krijg van de schijnzelfstandigheid of...

Terwijl als ik zelfstandige geweest zou zijn, de overheidsfinanciën mij ook eerder geen bal konden schelen of toch minstens een halve bal minder.

Dus ja, ik verwacht in een democratie waar de beleidsmensen iets of wat rekening moeten houden met hun bevolking nu eigenlijk niets anders. De meeste mensen denken aan vandaag... niet aan morgen.

Denken dat een proces was efficiënter maken genoeg gaat bijdragen voor een grote belastingsverlaging, is gewoon een utopie. Meer dan 60% van het belastingsgeld gaat rechtstreeks naar sociale zekerheid en gezondheidszorg...

Ja, is ook mijn opinie. Al denk ik wel dat we redelijk wat zouden kunnen besparen indien we van een regionale naar een federale entiteit zouden gaan. En denk ik natuurlijk ook dat alle kleine beetjes zullen helpen.

Maar regionalisatie is nu eenmaal begonnen om meer tegemoet te kunnen komen aan de verzuchtigingen van de bevolking. En dus aan dat populisme van wij kunnen meer doen als we het in eigen handen nemen. Of beter gezegd als we degenen die minder hebben eigenlijk uitsluiten uit ons belgenlandje, en dat geld gebruiken voor ons eigen.

Want dat is uiteindelijk de volledige gedachtegang erachter. Maatschappijgevoel... hell neen, ikke ikke en de rest kan stikke. Of mijn kleiner groepje, mijn kleiner groepje, en de rest kan stikken.

Maar we gaan wel uit een ander vaatje moeten gaan tappen. En ik verwacht wel dat er toch wel wat belastingen zullen moeten gaan bijkomen.

Geef mij maar een vlaktaks en een minimale overheid.
Neen, ik houd eigenlijk wel van onze eerder socialistische overheid, al moet ik eerder zeggen zorgende overheid, om eerlijk te zijn. Ik ben blij dat die ondersteuning er is. En ik ben bereid om daar dan ook de belastingen die ervoor nodig zijn ervoor te betalen.

Al mag er gerust een discussie zijn over hoe diepgaand die moet zijn.

Willen mijn kinderen hoger onderwijs volgen? Inschrijvingsgeld mag gerust van 1000 eur naar 5000 eur gaan. Dat is een voorziene kost waar je je kan op richten en studentenjob/vakantiejob bestaat ook nog steeds als de ouders niet sponsoren.
En als laatste zouden ze kunnen lenen bij de overheid, wat ze dan afbetalen eens ze werken.
Hun gsm kost ook vaak 1000 eur, maar die keuze kunnen ze wel zelf maken? En daar hebben ze wel geld voor over, net als hun ticket voor Pukkelpop.
Prioriteiten en mensen de keuze laten.!
Ik ben het volledig eens dat men daar zich op kan inrichten etc. Maar als maatschappij vind ik het nog altijd belangrijker dat we elke persoon ongeacht de inkomsten van de ouders de kans geven om beter te doen als hun ouders of zich te ontplooien. Ik heb die kans van zowel onze maatschappij als mijn ouders gekregen. En ik vind niet dat we het daarom moeten afschaffen.

Prioriteiten stellen, en keuzes maken heb ik ook aangeleerd. Daarvoor moet je niet het systeem van Amerika ervoor invoeren.

En ik wil echt niet gaan richting de entiteit Amerika waar je mensen hebt die studeren in de hoop voor een betere toekomst om dan achteraf een zwaard van Damocles over zich te hebben hangen.

Waar ik echter wel VOLLEDIG voor ben, is om mensen die emigreren tot 20 jaar na het behalen van een diploma (ongeacht welk), dat men de kost van dat diploma dan aan onze overheid aangepast voor de inflatie mag terugdokken. Dat mag voor mij wel... Al begrijp ik echter wel dat het allemaal niet zo evident is, en dat zo'n systeem opzetten en controleren waarschijnlijk veel meer zal kosten dan wat je eruit gaat halen. Maar principematig ben ik er dan wel voor.

Nu bon, het laat echter duidelijk zien dat desondanks dat we het eens kunnen zijn over zaken dat de versie hoe we moeten gaan nog altijd anders kan gezien worden. En het dan ook niet echt evident is voor de politiekers om een oplossing te vinden waar de bevolking kan achter staan.

Wat niet wil zeggen dat ik geen voorstander zou zijn van een beperking van de uitkering voor werklozen, dat als je ziek bent, dat je x uur gemeenschapsdienst moet gaan doen (die je aankan hé), dat je werkloos (met werkloosheidsvergoeding) bent dat je minstens 20 - 30 u maatschappijdienst mag doen zodanig dat je niet ligt te stinken in uw bed of die tijd niet kan spenderen aan in het zwart bijverdienen of... hell dat je gewoon 8h per dag u broek mag verslijten bij de VDAB op zoek naar werk. Of als je leefloon hebt dat je voor mijn part 40h per week mag maatschappijdienst gaan doen.
Of dat echter in de praktijk een goed idee is... dat is een ander paar mouwen.

Aangezien elke oplossing wel stukken zal bevatten waar je het volledig oneens mee bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook helemaal niet over indexatie maar over de titel van dit topic. We zouden allemaal meer netto loon overhouden maar de belasting op voeding wordt aangepast. Ipv 6% en 12% alles naar 9%. En die dingen die van 12 naar 9 gaan zijn natuurlijk dingen die je minder nodig hebt. Maar vlees en zuivel en noodzakelijke dingen worden allemaal duurder.
Dus een hervorming die eigenlijk 0 impact heeft of zelf negatief is. Gewoon meer belastingen betalen..
Da's de bedoeling. Een van de doelen van de belastinghervorming is om werken aantrekkelijker te maken. Stel nu dat het klopt wat je zegt, dat mensen die werken netto meer bijkrijgen maar het eigenlijk een nuloperatie is omdat de winkelkar even veel duurder is geworden. Dan is het nog altijd een succes want een werkloze krijgt geen extra geld maar de winkelkar is wel evenveel in prijs gestegen. Dus wordt die gestimuleerd om te gaan werken: de werkende mens blijft budgetneutraal maar de werkloze wordt afgestraft. Doel bereikt.
 
Ja, maar verwachten we nu effectief iets anders ? Eerlijk?
Ik ben een ambetantenaar die dan nog eens redelijk ziek is geweest. Ik was enorm blij dat ons systeem redelijk genereus is / was. Zou ik eventueel als ik het geld dat ik heb afgedragen heb aan de belastingen de kosten van de ziekteverzekering hebben kunnen betalen. Ja waarschijnlijk wel. Maar ik betaal graag mijn afdracht zodanig dat mensen die niet het geluk hebben dat ik heb gehad (in loon en spaarcapaciteit), dat zij evengoed kunnen behandeld worden als mij.
Had ik ooit gekozen om ambtenaar te worden indien de verloning niet zo lag als hoe ze lag? Met name het feit dat de kans om ontslagen te worden op 49+, ik niet moet op tafel slaan voor meer loon dat dat er gewoon komt,statutaire functie... neen... als dat statuut er niet was geweest had ik nooit geopteerd voor de overheid.
En ik weet dat dat hetgeen is waarvoor ik getekend heb. Maar als iemand zegt van we gaan de lonen van de ambtenaren verhogen... ik ga nu ook niet zeggen van, mja neen dat hoeft niet zunne. Al heb ik al wel gemene blikken gekregen intern bij ons toen ik meldde dat ze moeten stoppen met zagen... als ze vinden dat ze beter kunnen verdienen in de private sector, awel bol het dan af.

Daarnaast ga je mij ook eerder zien een mening hebben over het feit dat men de bedrijfswagens mogen afschaffen, of dat men de verloning eerder in brutoloon mag steken of dat men eerder de zelfstandige verloning moet aanpassen zodanig dat de voordelen van bepaalde zaken (zoals dat dividend, etc...) wat korter bij de personenbelasting moet leggen. Omdat ik de wobbes krijg van de schijnzelfstandigheid of...

Terwijl als ik zelfstandige geweest zou zijn, de overheidsfinanciën mij ook eerder geen bal konden schelen of toch minstens een halve bal minder.

Dus ja, ik verwacht in een democratie waar de beleidsmensen iets of wat rekening moeten houden met hun bevolking nu eigenlijk niets anders. De meeste mensen denken aan vandaag... niet aan morgen.
Ikzelf verwacht eigenlijk niets anders, enkel de eerlijkheid van de bevolking om eens toe te geven dat we krijgen wat we vragen. Ik heb helemaal geen probleem met hoe ons huidig systeem werkt (buiten eens de grote zucht als de belastingen gepasseerd zijn, wat verontwaardiging als ik de politiek bezig zie, wat gevloek bij niet op elkaar afgestemde overheidsdiensten enz.). Ik heb eigenlijk meer probleem met de continue commentaar van jan, pier en pol op alles terwijl het net ook diezelfde personen zijn die op hun achterste poten staan van zodra iemand maar oppert om iets te gaan veranderen. Weet je, het mag voor mij ook anders zo lang dat men de maatschappelijke consensus wat volgt, ik leg mij neer bij de wil van de meerderheid maar die meerderheid moet ook eerlijk genoeg zijn om toe te geven wat ze juist willen en achteraf geen commentaar te leveren op hun eigen keuze.
 
We zijn dus over max paar euro bezig op gemiddeld winkelkar terwijl een werkende koppel rond de 1600€ op jaarbasis extra netto zou hebben.

We behouden 6% op energie, sommige belangrijke producten gaan naar 0%.

Ja. Maar niet werkenden (dacht dat mensen dat goed zouden vinden ;p), die gaan het harder voelen dan werkenden. Aangezien werkenden eerder gaan voelen dat ze in die schijf van 45% zitten dan de schijf van 50%.
Dus eigenlijk een klein beetje meer werken zogezegd interessanter maken.

Maar werklozen, leefloners en groot gedeelte van de gepensioneerden die gaan dat dan wel voelen. Maar zoals je zegt, de impact ervan zal eerder beperkt zijn. Al ben ik wel niet zeker of men al de impact op de indexkorf had berekend.

Maar zoals altijd als het niet goed is voor iedereen dan wordt erop geschoten. En een politieker heeft gewoon niet de mogelijkheid om nog te zeggen van jongens/meisjes/x stop eens met jullie gemekker over details of over 1 - 2 € per winkelkar van 50€... want dan is men ongevoelig of niet sociaal voelend of vergeet men te denken aan x, y of z... Waardoor je dan de andere politieker krijgt die op de populistische kar springt. En elke politieker over zichzelf heen valt dat het zo niet bedoeld is of...

Maar ja, iemand gaat voor die kost opdraaien dan hé. In dit geval zal het degene zijn die vroeger 0.3% speculatietaks betaald. Dat wordt nu 0.6%. Al weet ik wel niet hoe "correct" die inkomstenschatting effectief gaat zijn.

Al dacht ik wel dat we 6% op energie gaan betalen + die accijnzen hé. Ik dacht niet dat dat van de baan was. Waar om eerlijk te zijn ik echt geen probleem mee heb. Al hoop ik wel dat men gas iets zwaarder gaat belasten dan elektriciteit (aangezien ik een warmtepomp heb, ah ja), maar vooral dat dat mijn inzicht nodig is als je de casus van de energieconversie wil gaan aanmoedigen.
Al zou ik er persoonlijk eerder vanuit gaan dat die 1600€ opgesoupeerd is aan andere verhogingen. En als dat niet is, eens glimlachen.
 
Al dacht ik wel dat we 6% op energie gaan betalen + die accijnzen hé. Ik dacht niet dat dat van de baan was. Waar om eerlijk te zijn ik echt geen probleem mee heb. Al hoop ik wel dat men gas iets zwaarder gaat belasten dan elektriciteit (aangezien ik een warmtepomp heb, ah ja), maar vooral dat dat mijn inzicht nodig is als je de casus van de energieconversie wil gaan aanmoedigen.
Al zou ik er persoonlijk eerder vanuit gaan dat die 1600€ opgesoupeerd is aan andere verhogingen. En als dat niet is, eens een glimlachen.
Hopelijk he, want anders krijg je vermogensopbouw en dat is net wat men meer wil gaan belasten. En dan zal je natuurlijk moeten klagen dat je meer belastingen moet betalen :unsure:
 
Ja. Maar niet werkenden (dacht dat mensen dat goed zouden vinden ;p), die gaan het harder voelen dan werkenden. Aangezien werkenden eerder gaan voelen dat ze in die schijf van 45% zitten dan de schijf van 50%.
Dus eigenlijk een klein beetje meer werken zogezegd interessanter maken.

Maar werklozen, leefloners en groot gedeelte van de gepensioneerden die gaan dat dan wel voelen. Maar zoals je zegt, de impact ervan zal eerder beperkt zijn. Al ben ik wel niet zeker of men al de impact op de indexkorf had berekend.

Maar zoals altijd als het niet goed is voor iedereen dan wordt erop geschoten. En een politieker heeft gewoon niet de mogelijkheid om nog te zeggen van jongens/meisjes/x stop eens met jullie gemekker over details of over 1 - 2 € per winkelkar van 50€... want dan is men ongevoelig of niet sociaal voelend of vergeet men te denken aan x, y of z... Waardoor je dan de andere politieker krijgt die op de populistische kar springt. En elke politieker over zichzelf heen valt dat het zo niet bedoeld is of...

Maar ja, iemand gaat voor die kost opdraaien dan hé. In dit geval zal het degene zijn die vroeger 0.3% speculatietaks betaald. Dat wordt nu 0.6%. Al weet ik wel niet hoe "correct" die inkomstenschatting effectief gaat zijn.

Al dacht ik wel dat we 6% op energie gaan betalen + die accijnzen hé. Ik dacht niet dat dat van de baan was. Waar om eerlijk te zijn ik echt geen probleem mee heb. Al hoop ik wel dat men gas iets zwaarder gaat belasten dan elektriciteit (aangezien ik een warmtepomp heb, ah ja), maar vooral dat dat mijn inzicht nodig is als je de casus van de energieconversie wil gaan aanmoedigen.
Al zou ik er persoonlijk eerder vanuit gaan dat die 1600€ opgesoupeerd is aan andere verhogingen. En als dat niet is, eens glimlachen.
Inderdaad, ik vind het vreemd dat zovelen het "vestzak broekzak" operatie noemen. Terwijl elke verandering van eender welke tarieven altijd een herverdelend effect zal hebben. Zeker als we het dan nog eens simplismen gaan gebruiken als "dat er geen effect is want "plus" en "min" is nul, zonder de hoogte van de effecten in rekening te brengen... Dat vind ik gewoon niet serieus.

Zoals je hier eerder ook al zei, er zullen altijd winnaars en verliezers zijn. Belangrijk voor goed beleid om te weten wie in welke categorie valt. Waar de effecten zich afspelen. Even zwart-wit gesteld : Als we er meer netto overhouden en de absolute basisbehoeftes (groenten/fruit) goedkoper worden. En dat processed foods en vlees wat duurder worden en er wat koterij uitgehaald wordt. Dat lijkt me dat, in de grote lijnen, de juiste personen winnaars zijn en juiste personen verliezers zijn. Qua sturing is dat correct naar mijn mening. (In welke mate het effect heeft, dat is misschien iets anders. Maar als het effect verwaarloosbaar zou zijn, dan is er eigenlijk ook geen reden om te klagen misschien.)

Voor energie inderdaad, geef ik je ook gelijk, maar zou er ook wel een visie mogen zijn/komen. Zodat je wat zekerheid krijgt. Men zou perfect kunnen zeggen, "Gas zal tegen 2040 drie keer zo duur worden". Waarbij je systematisch, geleidelijk, de accijns omhoog doet tot 2040 en zelfs, indien gewenst kunt ingrijpen op prijsschokken zoals met de oorlog in Oekraïne, dan zou je de accijns tijdelijk terug kunnen verlagen om de prijsschok wat op te vangen. Gelijkaardig aan het clicquetsysteem van brandstof. Maar dan is er wel duidelijkheid. En weet je waar je je aan kunt verwachten als burger.
 
Een topic van 8 pagina's over.....ja over wat eigenlijk....een opgelaten politieke ballon?
Da's de bedoeling. Een van de doelen van de belastinghervorming is om werken aantrekkelijker te maken. Stel nu dat het klopt wat je zegt, dat mensen die werken netto meer bijkrijgen maar het eigenlijk een nuloperatie is omdat de winkelkar even veel duurder is geworden. Dan is het nog altijd een succes want een werkloze krijgt geen extra geld maar de winkelkar is wel evenveel in prijs gestegen. Dus wordt die gestimuleerd om te gaan werken: de werkende mens blijft budgetneutraal maar de werkloze wordt afgestraft. Doel bereikt.
Het probleem is dat 99,99999999% van de mensen die kunnen werken ook werken. Aantal volk dat niet werkt omdat het "toch niet loont" kun je op 1 hand tellen bij wijze van spreken.

Mooi op papier, maar trekt op nougabollen in de praktijk zo'n materie.
 
Een topic van 8 pagina's over.....ja over wat eigenlijk....een opgelaten politieke ballon?

Het probleem is dat 99,99999999% van de mensen die kunnen werken ook werken. Aantal volk dat niet werkt omdat het "toch niet loont" kun je op 1 hand tellen bij wijze van spreken.

Mooi op papier, maar trekt op nougabollen in de praktijk zo'n materie.
Het aandeel van de bevolking dat geen werknemer is, is toch best groot.

Er zijn 6.6 miljoen vlamingen. Ongeveer 60% is tussen de 18 en de 64 jaar. Dus een kleine 4 miljoen in die leeftijdsgroep.
In die 4 miljoen zitten een kleine 2.5 miljoen werknemers (goed voor iets meer dan 2 miljoen voltijds equivalent).

Een dikke 20% van de bevolking is 65+'er, ik weet niet in welke mate de voorgestelde tax-shift zichtbaar is in de pensioenen. Daarvoor heb ik niet voldoende naar het het detailniveau van het voorstel gekeken. Maar alleszins is er sowieso een grote groep waarbij het effect heel anders is. Alle zelfstandigen bv.
 
Het aandeel van de bevolking dat geen werknemer is, is toch best groot.

Er zijn 6.6 miljoen vlamingen. Ongeveer 60% is tussen de 18 en de 64 jaar. Dus een kleine 4 miljoen in die leeftijdsgroep.
In die 4 miljoen zitten een kleine 2.5 miljoen werknemers (goed voor iets meer dan 2 miljoen voltijds equivalent).

Een dikke 20% van de bevolking is 65+'er, ik weet niet in welke mate de voorgestelde tax-shift zichtbaar is in de pensioenen. Daarvoor heb ik niet voldoende naar het het detailniveau van het voorstel gekeken. Maar alleszins is er sowieso een grote groep waarbij het effect heel anders is. Alle zelfstandigen bv.
En jij denkt dat er 2 miljoen voltijds equivalenten liever in een hangmat liggen dan te werken? oh you poor sweet summer child...

werklozen: zij stellen zich reeds beschikbaar op voor de arbeidsmarkt, maar "vinden geen job" wegens "1001 redenen", . Ik zou niet weten waarom we deze groep die het al niet te breed heeft, nog dieper in de miserie duwen(leven duurder maken) zodat ze toch die incentive krijgen om toch maar een job te pakken. Wellicht moeten die verhuizen of moet iemand met een master-diploma gaan kuisen mss? Allemaal niet zo evident als in theorie.

Ivm inactieven:
Zo bestaat de leeftijdsgroep van 25 tot 54 jaar uit 46 000 inactieven die actief werk zoeken (waarvan 10 000 in Brussel en 18 000 zowel in Vlaanderen als in Wallonië). De personen uit die groep zoeken een baan maar zijn niet onmiddellijk beschikbaar voor de arbeidsmarkt, onder meer om persoonlijke redenen of gezinsredenen. Die groep omvat bijvoorbeeld vrouwen met zwangerschapsverlof en personen die tijdskrediet of een loopbaanonderbreking hebben genomen. In die groep blijft de band met de arbeidsmarkt belangrijk: ze krijgen vlot toegang tot werk (of werkloosheid) zodra de reden voor de onbeschikbaarheid verdwenen is.


De inactieven die beschikbaar zijn maar geen werk zoeken, vormen een grotere groep onder de 25- tot 54‑jarigen, die ongeveer 69 000 personen telt (respectievelijk 13 000 in Brussel, 31 000 in Vlaanderen en 25 000 in Wallonië). Bijna 30 % van die groep heeft geen enkele werkervaring. Die groep bestaat onder meer uit personen die nooit hebben gestudeerd, mensen met een arbeidsbeperking of gezondheidsproblemen, ouderen en vrouwen met gezinslast die geen werk zoeken.


Die inactieven zijn inactief voor een bepaalde reden, niet omdat ze in een hangmat liggen. De maatregel wilt de mensen die in een hangmat liggen aanpakken, daarmee treffen ze die 0,000000000000001% die idd in een hangmat liggen, maar ze straffen daarmee wel de 99,99999999% die gewoon geen werk vinden of niet kunnen werken.

Ondertussen wordt de middenklasse gepaaid met een hogere nettoloon en wordt het beeld van de "profiteurs" en "hangmatcultuur" breed uitgesmeerd.

Alweer een klassieke verhaal van een rijke elite die de middenklasse opzet tegenover de lagere sociale klasse terwijl ondertussen de elite véél te weinig belastingen betaald. Wanneer gaat de middenklasse leren dat je het geld moet halen waar het zit? Namelijk de rijkere klasse. De spilzicht qua subsidies, een efficiëntere overheid, de freelancers(zelfstandigen) die werken als werknemers,...etc...
 
En jij denkt dat er 2 miljoen voltijds equivalenten liever in een hangmat liggen dan te werken? oh you poor sweet summer child...

werklozen: zij stellen zich reeds beschikbaar op voor de arbeidsmarkt, maar "vinden geen job" wegens "1001 redenen", . Ik zou niet weten waarom we deze groep die het al niet te breed heeft, nog dieper in de miserie duwen(leven duurder maken) zodat ze toch die incentive krijgen om toch maar een job te pakken. Wellicht moeten die verhuizen of moet iemand met een master-diploma gaan kuisen mss? Allemaal niet zo evident als in theorie.

Ivm inactieven:



Die inactieven zijn inactief voor een bepaalde reden, niet omdat ze in een hangmat liggen. De maatregel wilt de mensen die in een hangmat liggen aanpakken, daarmee treffen ze die 0,000000000000001% die idd in een hangmat liggen, maar ze straffen daarmee wel de 99,99999999% die gewoon geen werk vinden of niet kunnen werken.

Ondertussen wordt de middenklasse gepaaid met een hogere nettoloon en wordt het beeld van de "profiteurs" en "hangmatcultuur" breed uitgesmeerd.

Alweer een klassieke verhaal van een rijke elite die de middenklasse opzet tegenover de lagere sociale klasse terwijl ondertussen de elite véél te weinig belastingen betaald. Wanneer gaat de middenklasse leren dat je het geld moet halen waar het zit? Namelijk de rijkere klasse. De spilzicht qua subsidies, een efficiëntere overheid, de freelancers(zelfstandigen) die werken als werknemers,...etc...
Ik vind het wat gek/jammer dat je op die manier richting mij reageert, want dat is helemaal niet wat ik zeg en met die boodschap is er ook helemaal niet gereageerd in deze topic lijkt me. Het woord hangmat is wat je zelf gebruikt. Ik ga volledig met je akkoord dat het aantal "profiteurs", om het zo te benoemen, een heel beperkt aandeel is en dat het niet interessant is, financieel gezien, om hier veel extra maatregelen tegenaan te gooien. Want dat is ook een kost.

Maar ik ben wel nog altijd voorstander van het principe dat de belasting op arbeid omlaag moet. Niet alleen voor het principe dat werken moet lonen, want er zijn wel degelijk mensen die het systeem optimaal gebruiken (en ik vind daar niets mis aan, dat is zoals winstoptimalisatie bij grote bedrijven of zelfstandigen). Maar ook voor het principe dat "meer werken, meer moet lonen". Op dit moment ga je, bij bepaalde bedragen (ik dacht bij 2k bruto naar 3k bruto) er amper 200 euro netto op vooruit door allerlei koterij.

Ik vind het ideologisch gezien gewoon totaal absurd dat arbeid aan makkelijk 50% belast wordt, ook bij lagere lonen. (25% bedrijfsvoorheffing, 13,07% sociale zekerheid en dan nog de gewone belastingsvoet die schommelt naargelang inkomen.) Terwijl andere vormen van inkomen veel minder belast worden.
 
@Renegadexxripxx inderdaad. Van de minste tegenvaller (of alleen al de gedachte) staan we met het handje open te bedelen.
Media speelt mee en politiek gooit met premies ook wie het niet nodig heeft.

Geef mij maar een vlaktaks en een minimale overheid.
Willen mijn kinderen hoger onderwijs volgen? Inschrijvingsgeld mag gerust van 1000 eur naar 5000 eur gaan. Dat is een voorziene kost waar je je kan op richten en studentenjob/vakantiejob bestaat ook nog steeds als de ouders niet sponsoren.
En als laatste zouden ze kunnen lenen bij de overheid, wat ze dan afbetalen eens ze werken.
Hun gsm kost ook vaak 1000 eur, maar die keuze kunnen ze wel zelf maken? En daar hebben ze wel geld voor over, net als hun ticket voor Pukkelpop.
Prioriteiten en mensen de keuze laten.!

Ik ben het hier niet mee eens, ik ben voor een maximale overheid in een duidelijk afgelijnd aantal kerntaken. Dat is ook waar het in dit land aan schort: een duidelijk kerntakendebat, en een overheid die zich krachtig tot die kerntaken beperkt.
Met onderwijs raak je er overigens één aan die ik, naast defensie en veiligheid één van de belangrijkste taken vind.

Probleem in dit land is dat zoveel kleine dingen gesubsidieerd worden dat er gewoon geen overzicht meer over te bewaren valt.
Elke keer stoot je wel op een heilig huisje, groot of klein waar men weigert van af te blijven.
Wat mij betreft zou ik perfect bepaalde linkse waarden met "rechtse" tegenmaatregelen kunnen verzoenen: onderwijs, gezondheidszorg, veiligheid, ... allemaal zaken die je best niet aan de vrije markt overlaat.

Maar tegelijkertijd zijn er zoveel lekkende druppels in dit land, dat de emmer om die kerntaken:
  • Duurbetaalde voetballers RSZ korting geven en de politiebewaking van risicowedstrijden riant sponsoren? Waarom niet? Daar durven de politici precies niet aan raken.
  • Pedofiele bisschoppen riante pensioenen blijven uitbetalen
  • PrEP-therapie terugbetalen voor mensen die bewust het risico op hiv-infectie opzoeken, in plaats van hun het zelf te laten betalen.
  • In het onderwijsdebat: een "vrijheid van onderwijs" die tot hopeloze inefficiëntie leidt op veel plaatsen waar een atheneum en collega op steenworp van elkaar liggen.
  • Te veel inactieven in dit land, gaande van langdurig zieken met "burnout" waardoor mensen die echt ziek zijn de facto een te lage uitkering krijgen, ...
De ene druppel is natuurlijk wat groter dan de andere, zeker die laatste is eigenlijk gewoon immens. Wat me bij de volgende post brengt...
 
Laatst bewerkt:
Een topic van 8 pagina's over.....ja over wat eigenlijk....een opgelaten politieke ballon?

Het probleem is dat 99,99999999% van de mensen die kunnen werken ook werken. Aantal volk dat niet werkt omdat het "toch niet loont" kun je op 1 hand tellen bij wijze van spreken.

Mooi op papier, maar trekt op nougabollen in de praktijk zo'n materie.

Dergelijke onzinnige cijfers zou je toch echt eens mogen staven. 99,99... % is overigens gewoon 100 % in een land met maar 11 miljoen inwoners en nog minder mensen op beroepsleeftijd. Dit kan éénvoudigweg niet kloppen, zelfs maar één persoon als tegenvoorbeeld kan volstaan.

Of beter nog: als dat waar is: waarom ligt de activiteitsgraad in België dan zoveel lager dan een groot aantal van onze buurlanden?
Waarom verschilt de activiteitsgraad zelfs binnen België tussen regio's?

Uiteraard moet er ook eerst werk zijn, maar als je met een hele resem vacatures zit die niet ingevuld geraken... er is wel degelijk genoeg volk die bewust ervoor kiezen om niet te werken. Ze waren recent zelfs nog in het nieuws:


Werken wordt al kapot belast in dit land, zeker als alleenstaande, dus daar mag en moet zeker iets gebeuren om dat netto interessanter te maken.
Maar onvermijdelijk zullen we daarbij toch ook eens moeten kijken naar de andere kant van de werkloosheidsval: niet omdat ik vind dat men werklozen in de armoede moet duwen, maar de harde realiteit is dat als je alle steun optelt, dan is het héél wat, en kom je nu éénmaal uit op bijna evenveel of zelfs meer koopkracht dan mensen die aan een laag loon gaan werken. Werkloosheid moet wat mij betreft niet per se beperkt worden in de tijd, maar na pakweg 1-2 jaar wél verplicht een jobaanbod aannemen of herscholen, verplichte beschikbaarheid in een centrum van de VDAB op willekeurige momenten doorheen de werkweek (om zwartwerk tegen te gaan, cfr. het oude stempelen), ...
 
En jij denkt dat er 2 miljoen voltijds equivalenten liever in een hangmat liggen dan te werken? oh you poor sweet summer child...

werklozen: zij stellen zich reeds beschikbaar op voor de arbeidsmarkt, maar "vinden geen job" wegens "1001 redenen", . Ik zou niet weten waarom we deze groep die het al niet te breed heeft, nog dieper in de miserie duwen(leven duurder maken) zodat ze toch die incentive krijgen om toch maar een job te pakken. Wellicht moeten die verhuizen of moet iemand met een master-diploma gaan kuisen mss? Allemaal niet zo evident als in theorie.

Ivm inactieven:



Die inactieven zijn inactief voor een bepaalde reden, niet omdat ze in een hangmat liggen. De maatregel wilt de mensen die in een hangmat liggen aanpakken, daarmee treffen ze die 0,000000000000001% die idd in een hangmat liggen, maar ze straffen daarmee wel de 99,99999999% die gewoon geen werk vinden of niet kunnen werken.

Ondertussen wordt de middenklasse gepaaid met een hogere nettoloon en wordt het beeld van de "profiteurs" en "hangmatcultuur" breed uitgesmeerd.

Alweer een klassieke verhaal van een rijke elite die de middenklasse opzet tegenover de lagere sociale klasse terwijl ondertussen de elite véél te weinig belastingen betaald. Wanneer gaat de middenklasse leren dat je het geld moet halen waar het zit? Namelijk de rijkere klasse. De spilzicht qua subsidies, een efficiëntere overheid, de freelancers(zelfstandigen) die werken als werknemers,...etc...
En uit welke lichaamsholte heb je die cijfers getrokken? Om nog maar te zwijgen dat men de lasten op arbeid lager wil brengen om vermogen meer te gaan belasten wat jij afdoet als quatsch om daarna te gaan poneren om het geld te gaan halen bij de rijkere klasse. :sarcastic: Oh you poor sweet summer child
 
Terug
Bovenaan