0,000000000000001% is 0,00000000000000001. België heeft 11000000 inwoners, dus moesten die allemaal kunnen werken spreken we over ergens een vingerkootje in de hangmat (eigenlijk maar een fractie).

Allezja, je moet het maar durven posten.
 
En uit welke lichaamsholte heb je die cijfers getrokken? Om nog maar te zwijgen dat men de lasten op arbeid lager wil brengen om vermogen meer te gaan belasten wat jij afdoet als quatsch om daarna te gaan poneren om het geld te gaan halen bij de rijkere klasse. :sarcastic: Oh you poor sweet summer child
Gewoon negeren, ofwel een troll ofwel iemand die geen idee heeft waarover hij praat.
 
Er schijnt hier ook een zekere consensus te zijn over het belasten van 'ongezond' eten?

Ik begeef mij niet graag in die richting maar dat begint wel degelijk op een nanny state te lijken.

Wat is er mis met een hamburger per maand?
Of 2 blikken cola per dag als je voor de rest geen overgewicht hebt? (In tegenstelling tot bv. roken waarbij elke sigaret ongezond is).

En wie zal bepalen wat ongezond is?
Als ik moet af gaan op het ballonnetje van de 'suikertaks' van een paar jaar geleden (waar godbeterd cola zero belast ging worden), dan wordt dat een draak van een maatregel die absoluut niets zal oplossen, tenzij je 5 euro extra heft of zoiets.

Doet mij denken aan die vliegtaks van 5 euro die 0,0 oplost en gewoon een platte belastingverhoging is, maar wordt verkocht als 'men heeft toch iets gedaan'.
 
Laatst bewerkt:
Er schijnt hier ook een zekere consensus te zijn over het belasten van 'ongezond' eten?

Ik begeef mij niet graag in die richting maar dat begint wel degelijk op een nanny state te lijken.
En trouwens, zolang het toegelaten is om de lucht van uw buren en wijk vol fijn stof en dioxines te pompen via vorte houtkachels, is het aangeraden om zich niet met andermans eten te moeien.

Of de rants van @mac-bc zullen in het niets verdwijnen bij wat er dan volgt :laugh:
 
En uit welke lichaamsholte heb je die cijfers getrokken? Om nog maar te zwijgen dat men de lasten op arbeid lager wil brengen om vermogen meer te gaan belasten wat jij afdoet als quatsch om daarna te gaan poneren om het geld te gaan halen bij de rijkere klasse. :sarcastic: Oh you poor sweet summer child
lasten op arbeid verlagen door btw te verhogen op consumptie. De rijken zullen dat voelen sé!!
0,000000000000001% is 0,00000000000000001. België heeft 11000000 inwoners, dus moesten die allemaal kunnen werken spreken we over ergens een vingerkootje in de hangmat (eigenlijk maar een fractie).

Allezja, je moet het maar durven posten.
Er zijn geen cijfers van hangmatvolk/profiteurs/whatever hoe je ze ook noemt. Wel werkloosheidscijfers en inactieven. Die heb ik u gegeven. M'n punt is dat je door de hangmatvolk eruit te halen je geen zotte besparingen kunt doen. Zo een systeem in leven roepen is dus gewoon achterlijk. De mensen in dit topic lezen enkel de "hoger nettoloon" en zijn natuurlijk verkocht. De werklozen, de inactieven,....wie verdedigt hen hier eigenlijk? Je ziet gewoon de eurotekens in de ogen van de mensen hier..."Ach ja, het is een incentive voor hen om te gaan werken", is men hier nu zo écht simplistisch? Dan durft men mij een troll te noemen, ffs zeg!
 
Er zijn geen cijfers van hangmatvolk/profiteurs/whatever hoe je ze ook noemt. Wel werkloosheidscijfers en inactieven. Die heb ik u gegeven. M'n punt is dat je door de hangmatvolk eruit te halen je geen zotte besparingen kunt doen. Zo een systeem in leven roepen is dus gewoon achterlijk. De mensen in dit topic lezen enkel de "hoger nettoloon" en zijn natuurlijk verkocht. De werklozen, de inactieven,....wie verdedigt hen hier eigenlijk? Je ziet gewoon de eurotekens in de ogen van de mensen hier..."Ach ja, het is een incentive voor hen om te gaan werken", is men hier nu zo écht simplistisch? Dan durft men mij een troll te noemen, ffs zeg!
Ik vind jouw posts nogal uitblinken in simplismes eigenlijk. Er zijn in andere threads discussies bezig over de werkloosheidscijfers met deftige bronnen hoor, ik zie niet echt in hoe je hier kan binnenvallen en wil proberen het hoge woord te voeren alsof je iets bijbrengt. Je reageert dan nog off-topic en naast de kwestie om het af te maken.

Als je verdediging van de inactieven bestaat uit zaken typen zoals 0,000000000000001%...ja ok. Je hebt hyperbolen en je hebt baarlijke onzin die uit de geest van een tiener lijkt te komen.

Dusja, op een forum waar de meesten toch enige zelfkritiek aan de dag leggen, gaat men je dan een trol noemen.
 
lasten op arbeid verlagen door btw te verhogen op consumptie. De rijken zullen dat voelen sé!!

Er zijn geen cijfers van hangmatvolk/profiteurs/whatever hoe je ze ook noemt. Wel werkloosheidscijfers en inactieven. Die heb ik u gegeven. M'n punt is dat je door de hangmatvolk eruit te halen je geen zotte besparingen kunt doen. Zo een systeem in leven roepen is dus gewoon achterlijk. De mensen in dit topic lezen enkel de "hoger nettoloon" en zijn natuurlijk verkocht. De werklozen, de inactieven,....wie verdedigt hen hier eigenlijk? Je ziet gewoon de eurotekens in de ogen van de mensen hier..."Ach ja, het is een incentive voor hen om te gaan werken", is men hier nu zo écht simplistisch? Dan durft men mij een troll te noemen, ffs zeg!
Wederom, zeg mij eens waar men dat hier oppert?
 
lasten op arbeid verlagen door btw te verhogen op consumptie. De rijken zullen dat voelen sé!!

Er zijn geen cijfers van hangmatvolk/profiteurs/whatever hoe je ze ook noemt. Wel werkloosheidscijfers en inactieven. Die heb ik u gegeven. M'n punt is dat je door de hangmatvolk eruit te halen je geen zotte besparingen kunt doen. Zo een systeem in leven roepen is dus gewoon achterlijk. De mensen in dit topic lezen enkel de "hoger nettoloon" en zijn natuurlijk verkocht. De werklozen, de inactieven,....wie verdedigt hen hier eigenlijk? Je ziet gewoon de eurotekens in de ogen van de mensen hier..."Ach ja, het is een incentive voor hen om te gaan werken", is men hier nu zo écht simplistisch? Dan durft men mij een troll te noemen, ffs zeg!

Economische discussies voeren met 0,0 economisch inzicht en zonder getallen, met een saus van cafe simplisme is nogal eenvoudig.

Inactieven activeren is DE manier. OESO, iMF, Nationale bank, Europa, ... zeggen het allemaal. Misschien weet jij iets wat zij niet weten.

Ze activeren zal misschien individuaal geen miljarden opbrengen (eigenlijk wel, maar goed), maar iets kosten zal het ook niet doen. Dus waarom niet gewoon doen? Al was het maar uit een idee van fairness. En waarom de free money laten liggen ?


Me niet afschieten op exacte numbers, ik heb geen begroting voor me liggen. But you get the picture.

Begrotingstekort: 35mrd.
Actieve bevolking: 4 miljoen
Werkende per gezin: 1.5 (natte vinger)
Per werkend gezin dus 1000 begrotingstekort per maand. Ik word daar niet gelukkig van, ik betaal al pokkeveel belastingen, en eigenlijk is het 1000 per maand tekort...

Pensioenen: 50mrd per jaar. 50mrd !

1/3 van de pensioenrechten zijn gelijkgestelde periodes. 1/3. Dus pensioen waar eigenlijk niet voor gewerkt is en waar meestal zelfs een of andere uitkering tegenover stond. Kost 2x geld. Hier is wel degelijk quick wins te halen. Al is het maar 5%. 2.5mrd. Maar lijkt me dat je hier relatief eenvoudig sterk kunt snoeien in allerlei tijdskrediet stelsels zonder mensen pijn te doen. Je moet niet het ouderschapsverlof schrappen, maar maanden en jaren tijdskrediet systemen geven die allemaal meetellen voor pensioenopbouw en waar je nog een federale en Vlaamse zak geld krijgt, kom kom.

Uitkeringen. Werkloosheid, 5mrd per jaar? Als je er daar 5 of 10 of 20% kunt afknippen. Hopla, 1mrd bespaard. Stel je voor dat ze dan nog eens werken. Hoppa, 2mrd extra inkomsten.

Inactieven? 1.5m. 1500000. Stel dat die werken tot activiteitsgraad van 80%. 500k meer werkenden. Allerlei uitkeringen die wegvallen, die tel ik nog niet mee. 20k belasting inkomsten per jaar. Belastingen, patronage bijdragen, extra btw inkomsten door consumptie... 10mrd erbij. 10mrd.

Hoeveel zitten we al? 20mrd? Het gat is bijna dichtgefietst.


Het is niet populair, maar zo wat roefelen aan het loon van politiekers en de senaat afschaffen etc. Wat brengt dat op, geen hol e. Heel het federale apparaat kost 150M. OK, perceptie en staatsmanschap, maar Bracke en De Croo hun 100k per jaar, drop in the ocean. Er zou beter wat meer verontwaardiging zijn over de andere uitstromende miljarden.


Daarnaast nog, je kunt enkel besparen op grote uitgave posten. Bij kinderopvang of defensie gaan we het niet kunnen doen...



En mensen moeten aanvaarden dat er geen zak geld is die zo maar beschikbaar is. Elke maatregel is per definitie budget neutraal, liefst nog budgetbesparend als we ooit dat gat willen dichtfietsen. Het voorstel van Van P. is zeer eervol. Voor een 2-werkend gezin met modaal inkomen is het ~3000 netto per jaar meer, als dat erdoor komt is dat toch de grootste taxcut in 10-tallen jaren ? Uiteraard moet dat geld ergens anders gevonden. Een beetje BTW verhogen, cava nog. Al de rest ook cava nog. Je kunt me nu moeilijk betichten van een linkse rat te zijn of arm te zijn, maar in het voorstel van Van P heb ik nergens pijn van, dus ik vermoed de meeste mensen niet. Als het voorstel dat nu op tafel er niet doorkomt, dan zie ik niet in hoe er ooit nog iets kan doorkomen wat budget neutraal is (of godbeterd, budgetbesparend...).

Er is nog altijd geen echte tax op vermogen. Geen meerwaarde tax op belastingen (ik wil gerust 1 of 2% betalen), geen belasting op huur (ik wil gerust huurbelasting betalen - op voorwaarde dat ze de andere huurtaxen afschaffen en zorgen dat iedereen zijn contracten registreert), geen hervorming KI (wat relatief pijnlijk zou zijn voor historisch bricoleurs).

Wat Van P doet is eigenlijk alle zinloze aftrekken die veel kosten of foefelscenarios zijn om geld uit vennootschappen te halen afsluiten. Er is ook weinig protest tegen, wat doet vermoeden dat iedereen wel inziet dat het hoog tijd was om die hervormingen door te voeren. Dus als zo'n "pijnloze" hervorming al duizenden euros per gezin kan opleveren, je kunt je enkel de vraag stellen waarom niemand anders het vroeger gedaan heeft...
 
Ik zie niet in waarom dat zou moeten als je voor kinderen kiest eerlijk gezegd. Dat de staat tussenkomt omdat de staat ook baat heeft bij toekomstige generaties vind ik niet onlogisch, maar omdat mensen zélf ook voordeel hebben bij kinderen, mogen de kosten gerust gedeeld worden, en niet volledig ten laste van de staat vallen, tenzij natuurlijk bij onverantwoordelijke ouders.

Ik vind dit zo'n bizarre argumentatie. Wat is je punt hier eigenlijk? Uiteraard zijn die kosten momenteel al goed verdeeld. De staat helpt gezinnen een stukje. En de rest van die koek betalen ouders gewoon uit eigen zak. Spreek je dan over de sponsoring van onderwijs? Die ouders betalen evenzeer belastingen.

Eerlijk gezegd stoot 't mij persoonlijk wat tegen de borst om zo'n dingen te lezen wetende dat wij in ons gezin bijvoorbeeld op een bepaald moment om en bij 1200 euro per maand betaalden aan kinderdagverblijven zodat we konden gaan werken.
 
Ik vind dit zo'n bizarre argumentatie. Wat is je punt hier eigenlijk? Uiteraard zijn die kosten momenteel al goed verdeeld. De staat helpt gezinnen een stukje. En de rest van die koek betalen ouders gewoon uit eigen zak. Spreek je dan over de sponsoring van onderwijs? Die ouders betalen evenzeer belastingen.

Eerlijk gezegd stoot 't mij persoonlijk wat tegen de borst om zo'n dingen te lezen wetende dat wij in ons gezin bijvoorbeeld op een bepaald moment om en bij 1200 euro per maand betaalden aan kinderdagverblijven zodat we konden gaan werken.

Jouw punt was dat de tegemoetkomingen voor kinderopvang en kindergeld niet volstaan om de kosten te dekken. Het mijne was dat dat wat mij betreft ook niet moet.

Ik vind zaken als sponsoring van onderwijs of kinderopvang dan wél een pak logischer dan een huwelijksquotiënt dat ook kan dienen voor kinderloze gezinnen.
 
Ben niet zeker of het nodig is maar voor de zekerheid wil ik het toch even stellen. Wie denkt dat ouders die hun kinderen op een weloverwogen en verantwoorde manier groot brengen daar op het einde van de excel één of ander financieel voordeel uit putten tegenover mensen zonder kinderen, die dwaalt toch echt hoor.
 
Vergeet ook dat je nog belastingsvermindering krijgt op je belastingsbrief 14€/dag/kind

just saying
da's geen belastingsvermindering van 14 euro voor alle duidelijkheid. Komt (meestal) neer op een 6,3 euro/dag vermindering.
 
(...)

Wat Van P doet is eigenlijk alle foefelscenarios zijn om geld uit vennootschappen te halen afsluiten.
Ik vind dat het voorstel op dat vlak eigenlijk nog teleurstellend is : DBI wordt hervormd, VAA worden op reële waarde getaxeerde ( maar de belangrijkste: de bedrijfswagens wordt ongemoeid gelaten) 80% regel wordt vervangen door een getrapt % van de bezoldiging ( een hele vereenvoudiging tov de 80% grens) en de sanctie bij overschrijding gaat van niet-aftrekbaarheid naar een VAA in hoofde van de werknemer, maar liquidatiereserve, VVPRbis, het basis- en verlaagd tarief VENB, de minimumbezoldiging van 45k... Het wordt allemaal ongemoeid gelaten... Alleen al de vennootschapsbelasting terug in de lijn van de vroegere tarieven brengen zou gigantisch veel kunnen opbrengen (tenzij je aan bepaalde voorwaarden voldoet zoals een deel van je omzet in het buitenland realiseren, je x aantal mensen tewerkstelt ...) .
Vermoedelijk politiek niet haalbaar, maar toch zeer spijtig om vast te stellen dat een (schijn)zelfstandige die een vennootschap opricht op 100 € belastbare winst in zijn vennootschap privé 68 € overhoudt (of 63,75 € vanaf 100k winst). Het gemiddeld tarief van veel werknemers is een pak hoger.
 
Vermoedelijk politiek niet haalbaar, maar toch zeer spijtig om vast te stellen dat een (schijn)zelfstandige die een vennootschap opricht op 100 € belastbare winst in zijn vennootschap privé 68 € overhoudt (of 63,75 € vanaf 100k winst). Het gemiddeld tarief van veel werknemers is een pak hoger.

Het gemiddelde financieel risico van veel werknemers ligt dan ook enkele grootteorden lager dan dat van de zelfstandige, Dus meh.
 
Het gemiddelde financieel risico van veel werknemers ligt dan ook enkele grootteorden lager dan dat van de zelfstandige, Dus meh.
Ik denk dat hij het heeft over de typische management vennootschappen en het leger IT'ers/designers/... die werken via een eigen vennootschap. Dat is nog zeer beperkt qua risico want dat zijn geen échte ondernemers/zelfstandigen.
 
Het gemiddelde financieel risico van veel werknemers ligt dan ook enkele grootteorden lager dan dat van de zelfstandige, Dus meh.
Ik vind de grootte van het financieel risico niet echt een goed criterium om inkomsten uit arbeid meer of minder te gaan belasten. Je kiest om je arbeidsprestaties te leveren in een bepaald sociaal statuut, dan aanvaard je dat er verschillen zijn qua sociale bescherming maar de fiscale behandelign voor eenzelfde inkomen moet wel zo dicht mogelijk bij elkaar aansluiten.
Een vastbenoemd ambtenaar heeft ook meer vastheid van betrekking dan een loontrekkende (en dus in theorie een lager financieel risico) , doch wordt hij niet minder zwaar belast dan een loontrekkende.

En zoals Niklas aangeeft, viseeer ik inderdaad vooral die (schijn)zelfstandigen en vrije beroepers die je niet kan vergelijken met de ondernemer die de eerste jaren veel zwarte sneeuw heeft gezien, heel veel zware investeringen heeft moeten doen die pas na een tijd beginnen te renderen, die veel mensen tewerkstellen, die moeten concurrentern met buitenlandse bedrijven. Voor dat type bedrijven sta ik 100% achter een lager vennootschapsbelastingtarief, maar niet voor een notaris, een arts, een IT-consultant die om puur fiscale redenen zich via een vennootschap organisert etc...
 
Ik vind dat het voorstel op dat vlak eigenlijk nog teleurstellend is : DBI wordt hervormd, VAA worden op reële waarde getaxeerde ( maar de belangrijkste: de bedrijfswagens wordt ongemoeid gelaten) 80% regel wordt vervangen door een getrapt % van de bezoldiging ( een hele vereenvoudiging tov de 80% grens) en de sanctie bij overschrijding gaat van niet-aftrekbaarheid naar een VAA in hoofde van de werknemer, maar liquidatiereserve, VVPRbis, het basis- en verlaagd tarief VENB, de minimumbezoldiging van 45k... Het wordt allemaal ongemoeid gelaten... Alleen al de vennootschapsbelasting terug in de lijn van de vroegere tarieven brengen zou gigantisch veel kunnen opbrengen (tenzij je aan bepaalde voorwaarden voldoet zoals een deel van je omzet in het buitenland realiseren, je x aantal mensen tewerkstelt ...) .
Vermoedelijk politiek niet haalbaar, maar toch zeer spijtig om vast te stellen dat een (schijn)zelfstandige die een vennootschap opricht op 100 € belastbare winst in zijn vennootschap privé 68 € overhoudt (of 63,75 € vanaf 100k winst). Het gemiddeld tarief van veel werknemers is een pak hoger.

Het is een grote stap in de goede richting.

Je kunt puritein zijn en een voorstel hebben dat direct afgeknald wordt. Dan blijf je met lege handen achter.
 
Ik vind dat het voorstel op dat vlak eigenlijk nog teleurstellend is : DBI wordt hervormd, VAA worden op reële waarde getaxeerde ( maar de belangrijkste: de bedrijfswagens wordt ongemoeid gelaten) 80% regel wordt vervangen door een getrapt % van de bezoldiging ( een hele vereenvoudiging tov de 80% grens) en de sanctie bij overschrijding gaat van niet-aftrekbaarheid naar een VAA in hoofde van de werknemer, maar liquidatiereserve, VVPRbis, het basis- en verlaagd tarief VENB, de minimumbezoldiging van 45k... Het wordt allemaal ongemoeid gelaten... Alleen al de vennootschapsbelasting terug in de lijn van de vroegere tarieven brengen zou gigantisch veel kunnen opbrengen (tenzij je aan bepaalde voorwaarden voldoet zoals een deel van je omzet in het buitenland realiseren, je x aantal mensen tewerkstelt ...) .
Vermoedelijk politiek niet haalbaar, maar toch zeer spijtig om vast te stellen dat een (schijn)zelfstandige die een vennootschap opricht op 100 € belastbare winst in zijn vennootschap privé 68 € overhoudt (of 63,75 € vanaf 100k winst). Het gemiddeld tarief van veel werknemers is een pak hoger.


VLD en MR zitten in de regering. Liquidatiereserve en VVPRBis zie ik enkel verdwijnen/verzwakken wanneer je geen VLD/NV-A hebt in een regering wat moeilijk is. Sinds 1999 heb je liberalen in de regering :p.
 
Terug
Bovenaan