Belastingsdruk op brutoloon

Ik zou gewoon voor zijn, laat die inkomsten maar binnenkomen aangezien we toch een transitland zijn. Dan kunnen we een fractie ervan investeren in het op orde houden van de wegen (en we hebben een inhaalbeweging gemaakt de laatste jaren) en betalen die buitenlanders die ons wegennet stuk rijden er ook aan mee.
Ik vraag me oprecht af of dit niet gewoon in een of andere bodemloze put zou verdwijnen.
We hebben nu al (een van?) de hoogste belastingdruk op wagens in Europa en je ziet hoe weinig er efficiënt van besteed wordt.
Met tol gaan we volgens mij gewoon de budgetten verhogen en zal de opgeleverde kwaliteit maar marginaal verhogen.

Ik vraag me oprecht af of dit niet gewoon in een of andere bodemloze put zou verdwijnen.
We hebben nu al (een van?) de hoogste belastingdruk op wagens in Europa en je ziet hoe weinig er efficiënt van besteed wordt.
Met tol gaan we volgens mij gewoon de budgetten verhogen en zal de opgeleverde kwaliteit maar marginaal verhogen.
We zitten met een enorm gat in de begroting en met een enorme schuldenepot. Elke euro die nu van ergens anders komt, komt niet van ons.

Daarbij de grote put komt van onze pensioenen. Dat alleen was 50miljard. 40% of zo van onze jaarlijkse begroting is dit.

Op een gegeven moment wordt lui zijn ook als een ziekte beschouwd. :p
Ik kan moeilijk geloven dat het OCMW niet-werkwilligen zomaar droog legt.

Ik blijf het maar een verschrikkelijk inefficiënt systeem vinden die niet echt leidt tot snelle integratie en veel gesnoep van uitkeringen.
Al die mensen die op de dop een huis hebben gebouwd, wereldreisje maken paar maanden, opleiding volgen met veel vrije tijd voor andere activiteiten :p),...

Ergens het idee implementeren dat je in eerste X maanden werkloosheid niets van uitkering mag krijgen zodat je zo snel mogelijk ander werk vindt en niet in de werkloosheidsval afglijdt Vrij cru maar ergens vrees ik dat het nodig is.
Vreemd, de armoedeorganisaties hameren erop dat de uitkeringen moeten opgetrokken worden tot boven de armoedegrens, maar volgens u zijn de uitkeringen voldoende voor wereldreisjes en andere activiteiten. 🧐

Armoedeorganisaties zouden uitkeringen optrekken tot boven het loon van de gemiddelde werkmens mochten ze zelf kunnen beslissen

Inderdaad, ik vind het ook bullshit dat uitkeringen zo hoog liggen dat er geen incentive meer is om te werken.

Vreemd, de armoedeorganisaties hameren erop dat de uitkeringen moeten opgetrokken worden tot boven de armoedegrens, maar volgens u zijn de uitkeringen voldoende voor wereldreisjes en andere activiteiten. 🧐

Ik ga niet zeggen dat het een verspreid fenomeen is maar we moeten toch inefficiënties eruit halen als de middelen al beperkt zijn.
Allez, een werkloosheidsuitkering dient omdat je niet kan werken, niet omdat je niet wil werken.

Mensen bouwen hun eigen huis tijdens hun werkloosheidsuitkering. Voor hen is dat financieel het best verdienende jaar en minst belaste op de koop toe.
In sommige gevallen is dat een uitkering van 1.300€ per maand en bouwen ze hun huis waarvoor ze bijvoorbeeld 50.000 euro aan te factureren arbeidsuren uitsparen :p.
Ook al mag dat niet van de RVA. In werkelijkheid geraken daar veel mee weg.

Wereldreisje in samenspraak met ontslag. . 3 maanden op wereldreis en als je thuiskomt krijg je je werkloosheidsuitkering voor drie maanden en begin je aan je nieuwe job. Dat is toch niet de bedoeling van de dop :p.

Mensen schrijven voort aan hun doctoraat met hun werkloosheidsuitkering. OK, de uitkering zal zeer laag zijn bij deze persoon maar het kan in mijn ogen niet de bedoeling zijn dat je op een werkloosheidsuitkering "aan het werk bent".

Voor diegenen die kunnen en die de BE belastingsdruk oneerlijk vinden (wat ze ook is): uitschrijven, verhuizen en factureren naar BE. Desnoods via een firma in een interessant fiscaal EU land, 0% VAT communautair. De EU is dan toch nog voor iets goed. :) Voordeel: in BE zijn ze gewoon om hoge uurlonen aangerekend te krijgen voor diensten en dus kan je je uurloon zodanig positioneren dat beide partijen gelukkig zijn. ;)

BE is ideaal voor rijken en andere niet-werkenden. Werkenden worden uitgezogen. Zeker als je werkende alleenstaande bent zonder kinderen, dan mag je het volle gelag bijdragen en er amper iets voor terugkrijgen.

Netto loon
Brutto loon
RSZ
Patronale bijdragen
21% BTW op wat je koopt van je netto loon
Onroerende voorheffing
Extra taxen
Extra heffingen
Accijnzen
...

Als je alles in rekening brengt mag je blij zijn dat je echte netto 20% bedraagt en op het einde van de rit komen ze af met een pietluttig pensioen? Bye bye en trek jullie plan! ;)

Voor diegenen die kunnen en die de BE belastingsdruk oneerlijk vinden (wat ze ook is): uitschrijven, verhuizen en factureren naar BE. Desnoods via een firma in een interessant fiscaal EU land, 0% VAT communautair.

...

Als je alles in rekening brengt mag je blij zijn dat je echte netto 20% bedraagt en op het einde van de rit komen ze af met een pietluttig pensioen? Bye bye en trek jullie plan! ;)
Wees dan ook maar bereid om zelf een ziekteverzekering af te sluiten, zelf voor je pensioen te sparen, zelf voor het onderwijs van je mogelijks toekomstige kinderen te sparen/betalen, zelf voor je werkloosheidsverzekering te zorgen (iedereen kan ziek worden, of invalide, of weetikwatallemaal).

Kan je meer geld verdienen zo? Sure
Heb je dan dezelfde vangnetten? Doubtful
Ga ik je tegenhouden? Nee hoor 😅

Belgie is een complex en relatief inefficient land, daar geef ik je gelijk in. Maar doen alsof je leeggezogen wordt als gewone werkmens is toch maar platte cafepraat in mijn ogen.

Voor diegenen die kunnen en die de BE belastingsdruk oneerlijk vinden (wat ze ook is): uitschrijven, verhuizen en factureren naar BE. Desnoods via een firma in een interessant fiscaal EU land, 0% VAT communautair. De EU is dan toch nog voor iets goed. :) Voordeel: in BE zijn ze gewoon om hoge uurlonen aangerekend te krijgen voor diensten en dus kan je je uurloon zodanig positioneren dat beide partijen gelukkig zijn. ;)

BE is ideaal voor rijken en andere niet-werkenden. Werkenden worden uitgezogen. Zeker als je werkende alleenstaande bent zonder kinderen, dan mag je het volle gelag bijdragen en er amper iets voor terugkrijgen.

Netto loon
Brutto loon
RSZ
Patronale bijdragen
21% BTW op wat je koopt van je netto loon
Onroerende voorheffing
Extra taxen
Extra heffingen
Accijnzen
...

Waarom moet dat in een EU land? BTW is neutraal voor BTW plichtigen, doet er niet toe of je nu 21% moet betalen of 0%, je krijgt toch alles terug wat je betaald hebt.
Wees dan ook maar bereid om zelf een ziekteverzekering af te sluiten, zelf voor je pensioen te sparen, zelf voor het onderwijs van je mogelijks toekomstige kinderen te sparen/betalen, zelf voor je werkloosheidsverzekering te zorgen (iedereen kan ziek worden, of invalide, of weetikwatallemaal).

Belgie is een complex en relatief inefficient land, daar geef ik je gelijk in. Maar doen alsof je leeggezogen wordt als gewone werkmens is toch maar platte cafepraat in mijn ogen.
Ik denk wel dat de meeste mensen die werken en een gemiddeld of hoger loon verdienen goedkoper af zouden zijn om zelf verzekeringen af te sluiten dan om te moeten betalen via belastingen voor die vangnetten.

Als je eenmaal hebt uitgerekend hoeveel je zou overhouden zonder af te dragen aan de BE roverheid, zal je merken dat een privé ziekteverzekering peanuts is. Pensioen... hoeveel denk je dat er nog gaat zijn over 20 a 30 jaar? Beter er zelf voor sparen dus. Werkloosheid, tja, je zet die stap niet als je denkt dat je zonder werk gaat vallen hé.

Maar ik snap het wel. Als je in BE bent opgegroeid ben je doordrenkt van de fabel van sociale zekerheid. Men heeft je zoveel angst aangepraat dat je niet vanonder die paraplu durft te onstnappen want eenmaal buiten de sociale zekerheid wacht de hel! :) En het is niet meer of minder dan een ponzi scheme die op instorten staat.

Doe de berekening maar eens, maar wel met alles rekening houden hé!

Laatst bewerkt:
Waarom moet dat in een EU land? BTW is neutraal voor BTW plichtigen, doet er niet toe of je nu 21% moet betalen of 0%, je krijgt toch alles terug wat je betaald hebt.

Factureren via een EU bedrijfje is de makkelijkste oplossing voor mij en mijn B2B klanten.

Laatst bewerkt:
Als je eenmaal hebt uitgerekend hoeveel je zou overhouden zonder af te dragen aan de BE roverheid, zal je merken dat een privé ziekteverzekering peanuts is. Pensioen... hoeveel denk je dat er nog gaat zijn over 20 a 30 jaar? Beter er zelf voor sparen dus. Werkloosheid, tja, je zet die stap niet als je denkt dat je zonder werk gaat vallen hé.

Maar ik snap het wel. Als je in BE bent opgegroeid ben je doordrenkt van de fabel van sociale zekerheid. Men heeft je zoveel angst aangepraat dat je niet vanonder die paraplu durft te onstnappen want eenmaal buiten de sociale zekerheid wacht de hel! :) En het is niet meer of minder dan een ponzi scheme die op instorten staat.

Doe de berekening maar eens, maar wel met alles rekening houden hé!
Woorden als roverheid zorgen ervoor dat ik al jouw posts rond dit topic gewoon 'iet serieus neem...

Woorden als roverheid zorgen ervoor dat ik al jouw posts rond dit topic gewoon 'iet serieus neem...

Ah, mijnheer heeft de berekeningen nog niet gemaakt... Of mijnheer is trekker van de roverheid en geen afdrager. ;)

Als je als werknemer zowat 80% ziet terugvloeien naar de overheid is er geen betere benaming als roverheid.

Maar ik ben niet alleen met mijn standpunt: https://www.knack.be/nieuws/belgie/...aar-voor-zijn-geld/article-normal-110349.html

Of: https://www.hln.be/mijn-gids/kinder...-arbeid-blijft-schrijnend-in-belgie~a0d51b36/

Tja, men legt de armoede grens op een vast percentage (60 %) van het mediaan loon van werkende mensen, je kan je oprecht afvragen hoe eerlijk dat nog is. Uiteindelijk zou zijn uitkering een afweging moeten zijn tussen levensnoodzakelijkheden, bijdrage van die persoon aan de sociale zekerheid (het is logisch dat een werkloosheidsuitkering hoger is dan een leefloon) en de nodige voorwaarden (werk zoeken, opleiding volgen, genezen, geen zwart werk).
Langdurig hoge uitkeringen zijn ook onrechtvaardig, zeker ten opzichte van mensen die aan het minimumloon werken. Je moet ook in in rekening brengen dat mensen met een uitkering vaak nog een deel extra voordelen ontvangen: sociale tarieven voor nutsvoorzieningen, eventueel zelfs een sociale woning.

Op zich vind ik armoede iets verschrikkelijk en zijn we het als samenleving verplicht om mensen trachten hiervoor te behoeden en ze eruit te helpen, maar dan bij voorkeur met werk/opleiding, niet louter met een hogere uitkering.

Als je sommige trieste verhaaltjes leest/ziet/hoort, dan ligt bij sommige mensen in armoede ook een stevige dosis eigen verantwoordelijkheid: jonge alleenstaande moeders met meerdere kinderen, mensen die nauwelijks moeite doen om naar werk te zoeken, mensen die verwachten dat degelijke huisvesting voor hen wél aan een spotprijsje moet komen (bij mij kost die ook meer dan 1/3 van mijn inkomen, en nog véél meer wanneer ik m'n nutsvoorzieningen ook meetel).

In een aantal gevallen zijn de "working poor" inderdaad slechter af omdat ze voor geen enkel financieel voordeel in aanmerking komen (bv. renovatiepremie, sociale tarieven / woning,...) en op het einde van de rit gewoon met nog minder moeten rondkomen dan wie een uitkering krijgt.

Dus ben je verkeerd.
80 procent is uiteraard overdreven, maar ik zou graag eens de effectieve cijfers zien van een standaard koppel of alleenstaande met 2 fulltime werkenden. Naast de belasting op arbeid, en wat je kost aan je baas, betaal je ook op zowat alles 21% BTW. Het zal wel geen 80% zijn, maar hoeveel % van je loonkost zou je nu effectief aan goederen excl BTW kunnen uitgeven?

80 procent is uiteraard overdreven, maar ik zou graag eens de effectieve cijfers zien van een standaard koppel of alleenstaande met 2 fulltime werkenden. Naast de belasting op arbeid, en wat je kost aan je baas, betaal je ook op zowat alles 21% BTW. Het zal wel geen 80% zijn, maar hoeveel % van je loonkost zou je nu effectief aan goederen excl BTW kunnen uitgeven?
Wat je de baas kost maakt jou op 0ersoonlijk niveau niks uit he. Leuk voor de cijfers op te dikken, maar imho is dat gewoon ondernemerskost.

Met de belastingen zit ik nu aan een 30percent belastingsdruk denk ik. Met een loon van 3800 is dat niet zo slecht en al helemaal niet zoals de cijfers die hier welig tieren.

Als Corona een ding duidelijk gemaakt heeft, dan is het wel dat het zo slecht hier nog niet is. In vele andere landen was het gewoon game over als je geen buffer had en een Lockdown kwam. Of je mocht gaan werken met quasi 100 percent risico op besmetting...

Terug
Bovenaan