Belastingsdruk op brutoloon

Ik sport al jaren met mensen die op de ziekenkas staan 🤣 ach ja, ik zou het ook doen als ik 55 jaar ben

mijn rug doet pijn en hoppa... lekker uitbollen...
Dat kunnen ze nog nachecken, ik zou het eerder op depressie of burn-out steken.

Dat kunnen ze nog nachecken, ik zou het eerder op depressie of burn-out steken.
Ik ook, burnout of depressie zouden mijn eerste keuzes zijn als ik niet meer wilde werken en uitkeringen wil trekken (of gewoon een maandje extra verlof wil).
Rugklachten faken is ook wel een populaire methode om langdurige ziekteverlof te verkrijgen, daar kwam een paar jaar teurg nog een artikel van uit (https://www.hln.be/fit-en-gezond/ne...g-is-niet-versleten-dus-aan-het-werk~a72f7d1b). /

Werkzoekende werklozen:

Er zijn dan ook niet-werkzoekende werklozen? Dat zijn dan de mensen die geschorst zijn van de dop die uit die cijfers worden gehaald of die in de leefloon categorieën zitten?
[
een niet-werkzoekende werkloze is iemand die een uitkering krijgt van de WLH, maar niet verplicht is werk te zoeken. Bvb mensen in het oude systeem van brugpensioen, mensen die bezig zijn met een opleiding die recht geeft op een vrijstelling, mensen die een zelfstandige activiteit voorbereiden (max 6 maand), ...
DogFacedGod zei:
Iemand die geschorst is van de dop, kan die dan eigenlijk gewoon terecht bij het OCMW?

Dat zijn er ook nog eens 160.000 erbij.
iemand die geschorst is van de dop kan idd een leefloon krijgen, maar ook daar geld er een werkbereidheid. Wie geen werkbereidheid heeft, zal ook geen leefloon krijgen. Echter zijn er op het OCMW veel die omwille van diverse problematieken (te dom, drugsproblematiek, maar kan ook handicap zijn) gewoon geen werk kunnen vinden.

een niet-werkzoekende werkloze is iemand die een uitkering krijgt van de WLH, maar niet verplicht is werk te zoeken. Bvb mensen in het oude systeem van brugpensioen, mensen die bezig zijn met een opleiding die recht geeft op een vrijstelling, mensen die een zelfstandige activiteit voorbereiden (max 6 maand), ... iemand die geschorst is van de dop kan idd een leefloon krijgen, maar ook daar geld er een werkbereidheid. Wie geen werkbereidheid heeft, zal ook geen leefloon krijgen. Echter zijn er op het OCMW veel die omwille van diverse problematieken (te dom, drugsproblematiek, maar kan ook handicap zijn) gewoon geen werk kunnen vinden.

Op een gegeven moment wordt lui zijn ook als een ziekte beschouwd. :p
Ik kan moeilijk geloven dat het OCMW niet-werkwilligen zomaar droog legt.

Ik blijf het maar een verschrikkelijk inefficiënt systeem vinden die niet echt leidt tot snelle integratie en veel gesnoep van uitkeringen.
Al die mensen die op de dop een huis hebben gebouwd, wereldreisje maken paar maanden, opleiding volgen met veel vrije tijd voor andere activiteiten :p),...

Ergens het idee implementeren dat je in eerste X maanden werkloosheid niets van uitkering mag krijgen zodat je zo snel mogelijk ander werk vindt en niet in de werkloosheidsval afglijdt Vrij cru maar ergens vrees ik dat het nodig is.

Willen jullie wisselen met die mensen? Ge krijgt hun sticker als ge hun ongemakken er ook bijneemt.
Maar die mensen die ik bedoel hebben geen ongemakken, de ongemakken zitten tussen hun twee oren, ik heb het niet over echte invaliden hé.

Ik kan dat ook niet geloven, dat zou leiden tot grote onrusten.
Ik blijf het maar een verschrikkelijk inefficiënt systeem vinden die niet echt leidt tot snelle integratie en veel gesnoep van uitkeringen.
Al die mensen die op de dop een huis hebben gebouwd, wereldreisje maken paar maanden, opleiding volgen met veel vrije tijd voor andere activiteiten :p),...
Hier achter de hoek, metser neemt ontslag uit bouw wegens medische redenen, dus recht op uitkering en vdab opleiding. Nu zit die kerel zn huis te verbouwen en een nieuwe gevel te metselen. Hij doet wel een andere job, genre telenet technieker ofzo.
Ergens het idee implementeren dat je in eerste X maanden werkloosheid niets van uitkering mag krijgen zodat je zo snel mogelijk ander werk vindt en niet in de werkloosheidsval afglijdt Vrij cru maar ergens vrees ik dat het nodig is.
Uitkeringen worden ook in stand gehouden om bepaalde groepen te sussen. Uitkeringen weg -> meer criminaliteit.

Hier achter de hoek, metser neemt ontslag uit bouw wegens medische redenen, dus recht op uitkering en vdab opleiding. Nu zit die kerel zn huis te verbouwen en een nieuwe gevel te metselen. Hij doet wel een andere job, genre telenet technieker ofzo.
Kan toch perfect? Als uw beroep metser is, metst ge grofweg 35-40 uur per week. Het kan zijn dat die dat fysiek niet meer kan, maar wel nog eens af en toe een paar uur kan metsen.

Daarmee dat ik zei. Hier in België hebben we niks om de staat extra te spijzen, we hebben de haven waardoor er extra inkomsten komen omdat er nu eenmaal veel trafiek komt voor de wereld. Feit dat we hier de 2de grootste (petro)chemie cluster hebben in de wereld is tof uiteraard, maar die goedbetaalde jobs wegen niet op tegen het bovenstaande.

Maak van al onze autosnelwegen péages voor iedereen die met een buitenlandse nummerplaat rijdt.

Maar inderdaad, wij hebben weinig extra om de staatskas goed te spijzen. België is in zekere zin zichzelf aan het opeten/uithollen, de vraag is hoe lang dit nog kan blijven duren.

Maak van al onze autosnelwegen péages voor iedereen die met een buitenlandse nummerplaat rijdt.

Maar inderdaad, wij hebben weinig extra om de staatskas goed te spijzen. België is in zekere zin zichzelf aan het opeten/uithollen, de vraag is hoe lang dit nog kan blijven duren.
Al meermaals gebleken dat BE echt een transitland is. En ook al meermaals geprobeerd om daar geld uit te slaan, maar dat is tot op heden nog niet echt om rijk van te worden.

Maar ze hebben enkele jaren gelden dacht ik toch van die 'electronische bakskes' al verplicht voor het vrachtverkeer, alsook buitenlands vrachtverkeer.

Al meermaals gebleken dat BE echt een transitland is. En ook al meermaals geprobeerd om daar geld uit te slaan, maar dat is tot op heden nog niet echt om rijk van te worden.

Maar ze hebben enkele jaren gelden dacht ik toch van die 'electronische bakskes' al verplicht voor het vrachtverkeer, alsook buitenlands vrachtverkeer.
Dit zal inderdaad wel al geholpen hebben, al zullen er veel de switch gemaakt hebben om door België te krossen met bestelwagens die hier niet aan moeten voldoen. En zo van grens tot grens dan weer gaan werken.

Maar inderdaad, wat is er zo moeilijk aan een vignet voor buitenlanders, dat mag zelfs met dag/weekpassen of whatever zijn.
Kom je maar genoeg tegen in het buitenland en kan tegenwoordig ook allemaal digitaal.
Aan de grens een automaat, nummerplaat in geven, kiezen voor hoe lang, betalen, controle door ANPR camera's.
Waarom makkelijk als het moeilijk ook kan zeker? :unsure:
Peage is hier wel onbegonnen werk met al die op en afritten.

Leefloners worden wel degelijk opgevolgd. Met "Art. 60" krijgen ze zelfs een tewerkstelling die hen recht geeft op werkloosheidsuitkeringen (men laat ze dus nét zo lang werken tot ze terug recht hebben op werkloosheidsuitkeringen).
DogFacedGod zei:
Dat zou net catastrofaal zijn vanuit liberaal gedachtengoed: dan zou de jobmobiliteit immers sterk verminderen: wie zou durven veranderen van werk als hij weet dat hij niet kan terugvallen op een werkloosheidsuitkering als hij ontslagen kan worden met een korte opzeg? Hoger geschoolde profielen vinden niet in 1/2/3 een relatief gelijkwaardige job.

Kan €100 bruto opslag minder dan €50 netto opleveren? Of is 50% het meeste dat ze kunnen afhouden?
Elke loonsverhoging boven de maximumgrens heeft een belastingsvoet van 50% maar en dus met sociale zekerheid tel ik altijd ongeveer een derde van de bruto bijdrage. Dus eens je boven 3000 euro per maand gaat, is dat voor elke op slag.

Brengt de discussie ook terug naar de kern, de belastingdruk op werk is gigantisch hoog, maar we krijgen er veel voor terug in de vorm van sociale zekerheid.

Al denkik dat veel mensen die situatie romantiseren, want als een uitkering je enige inkomen is, loop je echt niet ver. Het probleem zit hem eerder bij fraudeurs, die er dubbele inkomsten op na houden (of in de politiek zich verrijken).

Ik vraag me ook hardop af als de belastingdruk op werk zou verminderen en bv. op consumptie zou stijgen dat we beter af zijn? Voor de workaholic een droom, maar voor de gemiddelde Belg?

De oplossing: besparen! Maar alle mensen klagen steen en been als dit in een bedrijf gebeurt, want hoe kan je nu hetzelfde met minder middelen?

Ik heb niet gekozen om in België geboren te worden, maar ben toch steeds content van de luxe hier. En om die status te behouden, moet je maar 1 ding doen. Het beter doen als de rest.

Gerekend aan marginaal tarief met gemiddelde gemeentelijke belasting erbij:

100 euro bruto - 13,07% RSZ = 86,93 EUR

86,93 EUR x (50% x 1,07 gemeentelijke opcentiemen) = 46,51 EUR belasting

86,93 - 46,51 = 40,42 EUR netto

Maar inderdaad, wat is er zo moeilijk aan een vignet voor buitenlanders, dat mag zelfs met dag/weekpassen of whatever zijn.
Kom je maar genoeg tegen in het buitenland en kan tegenwoordig ook allemaal digitaal.
Aan de grens een automaat, nummerplaat in geven, kiezen voor hoe lang, betalen, controle door ANPR camera's.
Waarom makkelijk als het moeilijk ook kan zeker? :unsure:
Peage is hier wel onbegonnen werk met al die op en afritten.
Dan gaan we ons natuurlijk enorm isoleren. Van het moment dat wij alle buitenlanders gaan laten betalen om onze crappy wegen te mogen betreden, zullen wij bij het uit rijden van België ook geld gaan mogen ophoesten.
Als België al een vignet of iets dergelijks wilt invoeren, mogen we er eerst wel eens voor zorgen dat er hier een beetje deftig asfalt ligt en niet van dien brol die er voor zorgt dat de snelweg één groot regengordijn is als er 5 druppels water gevallen zijn.

Ik ben inderdaad net van 3782 naar 3902 gegaan en had vorige maand 53€ extra (netto).
Waarbij ik eigenlijk nog rekening moet houden dat ik 1 dag meer 8.68 maaltijdvergoeding had.
Maar geen idee hoe ik dat er dan nog met in verrekenen.

Dan gaan we ons natuurlijk enorm isoleren. Van het moment dat wij alle buitenlanders gaan laten betalen om onze crappy wegen te mogen betreden, zullen wij bij het uit rijden van België ook geld gaan mogen ophoesten.
Als België al een vignet of iets dergelijks wilt invoeren, mogen we er eerst wel eens voor zorgen dat er hier een beetje deftig asfalt ligt en niet van dien brol die er voor zorgt dat de snelweg één groot regengordijn is als er 5 druppels water gevallen zijn.
peage in frankrijk
vignetten in oostenrijk, zwitserland

het is niet alsof het nog niet bestaat he :)

Van het een komt het ander, als er inkomsten zijn kunnen ze er aan werken.
En jij bent dan nog nooit naar onze buurlanden(of verder) geweest denk ik dan?
Frankrijk, Spanje, Italië is allemaal peage. Zwitserland vignet, Duitsland umweltvignet (niet volledig vergelijkbaar maar bon).
En zo kunnen er nog veel europese landen worden opgenoemd.
Dus ik denk dat we al genoeg betalen als we België uit rijden... Misschien eerder bekijken dat we bijna het enige land zijn dat het niet doen ipv ons te gaan isoleren. :unsure:

Die wegen kun je meestal prima omzeilen als je wilt. Over het algemeen kun je op bijvoorbeeld de Peage prima doorrijden en is de kwaliteit van de weg aanzienlijk beter dan wat hier als wegdek moet doorgaan. Duitsland heb ik iets minder ervaring mee, maar volgens mij is het umweldvignet net zoiets als we hier in de steden met Lage Emissie Zones hebben.
Als er op de as van de E17 een alternatief zou zijn waar je niet om de haverklap in de file zou hoeven te staan (Antwerpen/Lokeren/Gent/Kortrijk) zou een tolweg verantwoord zijn, maar zoals het wegennet er nu bij ligt is 'tol' gewoon bullshit.
Daarnaast, zijn de meeste tolwegen niet van de staat, maar van een bedrijf.

Daarnaast, zijn de meeste tolwegen niet van de staat, maar van een bedrijf.
De staat is ook een bedrijf hé... een volksbedrijf...

Ik zou gewoon voor zijn, laat die inkomsten maar binnenkomen aangezien we toch een transitland zijn. Dan kunnen we een fractie ervan investeren in het op orde houden van de wegen (en we hebben een inhaalbeweging gemaakt de laatste jaren) en betalen die buitenlanders die ons wegennet stuk rijden er ook aan mee.

Het is namelijk niet dat het voor ons noodzakelijk duurder wordt dan hé...

De staat is ook een bedrijf hé... een volksbedrijf...

Ik zou gewoon voor zijn, laat die inkomsten maar binnenkomen aangezien we toch een transitland zijn. Dan kunnen we een fractie ervan investeren in het op orde houden van de wegen (en we hebben een inhaalbeweging gemaakt de laatste jaren) en betalen die buitenlanders die ons wegennet stuk rijden er ook aan mee.

Het is namelijk niet dat het voor ons noodzakelijk duurder wordt dan hé...
Ik ben ook niet tegen een tolweg hè. Maar ons land is gewoon te klein (of de afstanden tussen de steden). Op een tolweg wil ik kunnen doorrijden en niet elke 30km vertraging hebben omdat het file is. En ik wil dat de wegen kwalitatief zijn. Geen of nauwelijks opspattend water en niet het idee hebben dat je auto het geluid maakt van een laagvliegende F16.
Als ze van hazeldonk naar lille een een stuk weg leggen, die aan eerdergenoemde punten voldoet, dan mag je daar zeker tol voor vragen.

Ik ben ook niet tegen een tolweg hè. Maar ons land is gewoon te klein (of de afstanden tussen de steden). Op een tolweg wil ik kunnen doorrijden en niet elke 30km vertraging hebben omdat het file is. En ik wil dat de wegen kwalitatief zijn. Geen of nauwelijks opspattend water en niet het idee hebben dat je auto het geluid maakt van een laagvliegende F16.
Als ze van hazeldonk naar lille een een stuk weg leggen, die aan eerdergenoemde punten voldoet, dan mag je daar zeker tol voor vragen.
Ik zie echt niet in waarom dat dat een voorwaarde zou moeten zijn.

Als buitenlanders onze wegen in de frut rijden. Dan mogen zij er ook wel mee voor opdraaien in de kosten. Zodanig dat wij op termijn die performante wegen zo kunnen organiseren.
Kiezen ze ervoor om dan om te rijden en niet te hoeven bijdragen, des te beter. Dan rijden ze ze ook niet stuk. Maar nu draaien wij als belastingsbetaler er grotendeels wel voor op...

Indien dit europees geregeld werd, dan boeide het mij allemaal zoveel niet... maar aangezien dat niet het geval is. En aangezien dat geld om die wegen in orde te houden komen van onze belastingen die al bij de top in belgië horen. Lijkt het mij niet onlogisch om dan ook andere manieren geld te voorzien voordat we meer geld gaan uitgeven dat we niet hebben.

Terug
Bovenaan