Renegadexxripxx
Well-known member
Kijk hé, ik heb geen belastingsdruk van 55%. Ik zit aan een belastingsdruk van 38-39% als ik mijn inkomen en mijn teruggave meetel.https://press.pwc.be/belgie-blijft-...&text=Sinds 2004 is België erin,55,4% in 2018.
We zijn koploper in belastingdruk... Aanvaardbaar zou hetzelfde niveau zijn als pakweg Denemarken. Dat is een land dat ik ken en waarvan ik niet de indruk heb dat de faciliteiten er minder uitgebreid / uitgerust zijn in vergelijking met België... Wel in tegendeel. Je betaalt er minder belasting en krijgt er meer voor terug. Wie belastingen in België aanvaardbaar vindt moet echt wel 's internationale vergelijkingen maken... We zitten hoog! Akkoord, we hebben goede voorzieningen en dus zie ik ons niet zakken naar het niveau van pakweg Slovenië... Maar dan nog. Een vergelijking met de Nordics mogen we toch als onze benchmark nemen.
Ik heb even zitten zoeken om te weten te komen waarop ze eigenlijk die vergelijking maken en waarop dit gebaseerd is. Maar ik vond het niet direct terug.
Wat maakt het mij persoonlijk uit wat de theoretische belastingsdruk is, als ik die in realiteit niet voel? Ik weet echter wel dat je niet zomaar kunt vergelijken met de nordics, en het feit dat ons systeem nu niet zo eenvoudig is, helpt ook niet. Wat niet wil zeggen dat we dat niet moeten vereenvoudigen. Maar we moeten nu ook niet gaan doen alsof de belastingen hier super hoog zijn voor de gemiddelde belg.
Al is die vergelijking en borstklopperij van dat we sinds 2004 gezakt zijn van 60% naar 55% en door de taxshift van 57% naar 55% nu ook niet echt nodig... aangezien dat 2% verschil een gat heeft gecreëerd in de begroting die we nog altijd moeten dempen...
Ik vraag mij echt af waar we die 15% (gemiddelde hé) gaan moeten gaan halen. En waar we dan gaan in moeten gaan snijden... veel opties zie ik nu ook weer niet indien we ons sociaal model heel willen laten.