Hoeveel je verdient en hoeveel je uitgeeft (en aan wat) is nu niet een parameter om je tot een economische klasse toe te wijzen. Je netto-vermogen is dat wel.
Netto vermogen: al je bezittingen min al je schulden.
Vermogensverdeling is een exponentieel stijgende curve.
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/ba6f79/csb_bericht_2020_02_finaal.pdf
Waar op die curve zit de middenklasse?
- <P30: arm
- P40-P50: lagere middenklasse
- P60 - P70: kernmiddenklasse
- P80 - P90: hogere middenklasse
- + P90: rijk
- + P95: superrijk
- +P99: off the charts (en dat mag je volgens die studie letterlijk nemen).
Chart is exponentieel stijgende. De euh arme rijken (dus P90 - P94) bezit ongeveer het dubbele van de lagere middenklasse op P50. P95 bezit het dubbele van P90 en P99 bezit het drievoudige van P95.
Je bent dus 'rijk' als je het dubbele bezit van de mediaan. Maar die rijkdom valt in het niets bij de vermogens van de 5% hoogste vermogens.
Of iemand een skireis doet van 10.000 euro of net sneakers van 500 euro heeft gekocht 's in de 'behoof je tot de middenklasse' volstrekt irrelevant. Hoogstens (en waarschijnlijk) ga je een positieve correlatie zien tussen zulke aankopen en vermogen. Maar dat is. het dan ook.
Ik zie Gert Verhulst (>P99 schat ik?) met een Lacoste polo op TV... dus als ik dan ook een Lacoste Polo koop dan is dat een teken dat ik rijk ben? Da's zowat de vibe die ik krijg als ik lees dat consumptie een graadmeter voor economische klasse zou zijn.