Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Dan onderschat je wel hoeveel geld sommige mensen hebben vrees ik.

€500 kledij per maand met een loon van 2.5k is ridicuul, als je 10k binnenrijft (of zelfs 5-6k) dan is dat al een andere verhouding.

Reken ook dat veel vrouwen een compleet absuurde relatie hebben met kleren en daar véél meer aan uitgeven dan een gemiddelde man.
Maar toch niet élke maand?
Zoals ik en een andere poster al zeiden, ja je komt eraan als ge design koopt. Dan kost een broek al 300 euro.

Maar hoeveel broeken hebde nodig?

Of denk ik nu te stereotype mannelijk?

Maar toch niet élke maand?
Zoals ik en een andere poster al zeiden, ja je komt eraan als ge design koopt. Dan kost een broek al 300 euro.

Maar hoeveel broeken hebde nodig?

Ja, dat is te stereotype mannelijk. 500€ is in praktijk wss 2-3 kledingstukken, dat is niet zo uitzonderlijk voor vrouwen hoor...

Deze week naar Gent geweest om iets te eten. Rekening €60. Rechtover dat restaurant stond in het groot ‘tot 40%’ korting’ -> binnengestapt en 3 T-shirts gekocht voor een totaal van €120

Wat verder nog een winkel met korting. Vriendin 3 stuks gekocht voor €180. Dagje Gent was dus €360.

Ik vond dat echt een dure dag maar zolang het kan, heeft niemand anders daar problemen mee.

Uiteindelijk gaan we toch naar huis met 6 nieuwe stuks. Ik vind dat meer waarde hebben dan bv gaan eten voor €360. De dag nadien heb je daar namelijk niets meer aan.

Wat ik met mijn post eigenlijk wilde aantonen is dat veel zaken die wat buiten de standaard vallen snel in de papieren lopen en dus een hoog inkomen vereisen - van de zaken die ik heb gepost vind ik zelf de kledij, tuinman en bezoek aan resto zeer stevig - die wagens kan je relativeren vermits 2 op de zaak en eentje die 10 jaar oud is, die reizen zijn imo redelijk ok (skiën is in Frankrijk - op grote hoogte met grote pistes in de duurste periode) - die reis naar de VS is imo zelfs goedkoop voor rondreis 3 weken met verblijf, wagens, uitstappen en binnenlandse vluchten - eveneens in een dure periode - ook niet elk jaar het geval.

Zelfde met een huis hé, wie wat upgrades wil zoals een zwembad, wat ruimte en/of privacy of centrale ligging - dat zijn snel duizenden euro's extra per jaar (KI, verzekering, onderhoud, energie, inrichting, ....) - bon, daarvoor bestaat er geld natuurlijk - om uit te geven.

Ja :tongue:
Rechtover dat restaurant stond in het groot ‘tot 40%’ korting’ -> binnengestapt en 3 T-shirts gekocht voor een totaal van €120

Ik vond dat echt een dure dag maar zolang het kan, heeft niemand anders daar problemen mee.
Heerlijk hoe die "korting" toch blijft werken... mijn vrouw kan zo ook binnen komen "kijk eens wat ik allemaal gekocht heb, en €200 korting hé!". Ik heb wel geleerd om niet meer te vragen hoeveel het dan wel nog was. :unsure:

Maar zolang het kan (en aankopen gebruikt/gedragen worden), why not inderdaad.

Ja :tongue:

Heerlijk hoe die "korting" toch blijft werken... mijn vrouw kan zo ook binnen komen "kijk eens wat ik allemaal gekocht heb, en €200 korting hé!". Ik heb wel geleerd om niet meer te vragen hoeveel het dan wel nog was. :unsure:

Maar zolang het kan (en aankopen gebruikt/gedragen worden), why not inderdaad.
Welja :p dat is 40 euro voor een tshirt dan voor Horse , in korting.

Maar er is dan ook geen definitie voor rijk zijn behoren tot de middenstand of... Deze is altijd relatief.

Uiteraard, al was het maar omdat in vele gevallen de maatstaven die gebruikt worden, per definitie relatief zijn (al was het maar omdat het statistische maatstaven zijn).
Al weerhoudt dat anderen in het debat (zoals hieronder) er niet van om enerzijds te gaan stellen dat het niet ok is om rijk te definiëren dmv je eigen relativiteit tov een Besos, maar tegelijk andere relativiteiten dan weer wel actief te gebruiken.

That being said, statements als "beter af zijn dan" of "niet nodig hebben", zijn een overtreffende trap van relativiteit, waarin hun eigen referentiekader als dé relatieve maatstaf naar anderen toe gebruikt wordt. Dat is niet meer relatief, dat is puur subjectief.

Hoe is het gevoelsmatigheid en subjectief om te stellen dat dokters en professoren meer verdienen dan de gemiddelde persoon? Is dat niet correct dan? Wat is het punt dat je wilt maken? Hoe voegt dit inhoudelijk iets toe aan het debat?

Welk relatief karakter wordt verworpen? Kun je wat meer body geven aan je reactie in plaats van schijnbare oneliners?

"Meer verdienen" is een objectief verhaal. "Het beter hebben" is een subjectieve invulling. Niet hetzelfde dus, al is die verwarring iets dat je wel vaker heel bewust doet.

"Meer verdienen" is een objectief verhaal. "Het beter hebben" is een subjectieve invulling. Niet hetzelfde dus, al is die verwarring iets dat je wel vaker heel bewust doet.
Het debat verzieken op basis van het bewust verdraaien van iets dat heel duidelijk gewoon zo bedoeld is.

Het beter hebben (op financieel vlak) is duidelijk hetzelfde in deze context als 'meer verdienen'.

Je slaagt er daarnaast wederom niet in om inhoudelijk te reageren na je eerdere misplaatste persoonlijke aanval.

Wat je vaker heel bewust doet.

Dus :
Wat is het punt dat je wilt maken? Hoe voegt dit inhoudelijk iets toe aan het debat?

Welk relatief karakter wordt verworpen? Kun je wat meer body geven aan je reactie in plaats van schijnbare oneliners?

Standaard dat er nu mensen komen voor internet points en wat stoefen over wat ze wel niet kopen.
Ik geloof er niks van dat iemand 500 euro aan kleren uitgeeft, tbh.

Weinig verbeeldingsvermogen? :p
Ik zie winkels in Gent waar je met 500euro niet eens 1 stuk kan kopen. En die winkels blijven bestaan met personeelsleden en huurprijzen te betalen dus er moet iemand daar regelmatig geld aan uitgeven.

Iets wat designer sneakers zit ge al vlotjes maal 2. Moet al serieus zoeken voor sub 500 designer sneakers te vinden.

Weinig verbeeldingsvermogen? :p
Ik zie winkels in Gent waar je met 500euro niet eens 1 stuk kan kopen. En die winkels blijven bestaan met personeelsleden en huurprijzen te betalen dus er moet iemand daar regelmatig geld aan uitgeven.
Kwestie van het online te doen:

Soit. Iedereen zal wel naar zijn standaard of noden kleding shoppen. Voor de een is dat belangrijk, voor de ander zijn dat bij wijze van spreken action figures of games.

Geld uitgeven is nu wel geen kunst, de centrale vraag lijkt me toch of je middenklasse blijft omdat je én 500+ EUR uitgeeft aan kledij, én weken naar de VS trekt, én naar een duur skigebied trekt, én drie dikke wagens hebt, én een zwembad met poolhouse en buitenkeuken laat zetten, én ...
om zo te zeggen dat het toch allemaal nipt is met dat inkomen.

Allezja, je kan toch enkel maar spreken over gemiddelden? Ik denk niet dat de gemiddelde middenklasser designkledij koopt bij de vleet.

...
om zo te zeggen dat het toch allemaal nipt is met dat inkomen.
hahaha, vooral dit

Hoeveel mensen zichzelf wijsmaken dat ze ‘problemen’ hebben. Nadat ze eerst wel zelf beslist hebben om die wagen te kopen, die villa, dat buitenverblijf, 3 kinderen, verre reizen, …

Hell, ik ken er die 40k spenderen aan hun trouwfeest. Ze doen maar 😉

Het beter hebben (op financieel vlak) is duidelijk hetzelfde in deze context als 'meer verdienen'.

Neen, het ene is een objectieve maatstaf, het tweede is jouw subjectieve maatstaf. Waarmee je opnieuw doelbewust de twee gaat vermengen. Als we het dan toch over "verzieken van" hebben...

Terug
Bovenaan