Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
In ieder geval, interessante inzichten. Ben wel benieuwd naar een studie omtrent de klasse waarin mensen zich bevinden en de klasse waarin ze zich voelen.
Dat is het voordeel van geld, lonen etc. - het zijn naakte cijfers en die kan je makkelijk indelen/rangschikken natuurlijk.

Gewoon verhuizen naar Burundi, grote kans dat iedereen hier rijk zal zijn maar velen zullen zich arm voelen.

En als we het krijgen gaat de overheid met een groot deel lopen.

Extra reden inderdaad om het goed te plannen (gesteld dat ouders dat willen uiteraard).

Met een degelijke vermogensplanning, kan je er voor zorgen dat die zaken quasi onbelast (of geheel onbelast) naar je kids doorgaan. Niet onbelangrijk met een spilzuchtige staat, die vooral naar steeds meer belastingen kijkt om hun spilzucht te financieren. Zowel de huidige equity planning als de toekomstige real estate planning die elk gaan krijgen, zijn/worden opgezet zodat de staat er minimaal aan kan.

Extra reden inderdaad om het goed te plannen (gesteld dat ouders dat willen uiteraard).

Met een degelijke vermogensplanning, kan je er voor zorgen dat die zaken quasi onbelast (of geheel onbelast) naar je kids doorgaan. Niet onbelangrijk met een spilzuchtige staat, die vooral naar steeds meer belastingen kijkt om hun spilzucht te financieren. Zowel de huidige equity planning als de toekomstige real estate planning die elk gaan krijgen, zijn/worden opgezet zodat de staat er minimaal aan kan.
A) Die spilzucht valt precies wel mee. Privévermogen van de mediane Belg is quasi het hoogste van de wereld.

B) Hoe rijmt dat met jouw libertarische visie, dat gaat toch over meritocratie en eigen boontjes doppen?

Dus je bent waarschijnlijk akkoord om de schenk- en erfbelastingen minimaal naar 50% te brengen, ze onontwijkbaar te maken, en in ruil met een evenredig absoluut bedrag de bedrijfsvoorheffing op arbeid te verlagen?

A) Die spilzucht valt precies wel mee. Privévermogen van de mediane Belg is quasi het hoogste van de wereld.

B) Hoe rijmt dat met jouw libertarische visie, dat gaat toch over meritocratie en eigen boontjes doppen?

Dus je bent waarschijnlijk akkoord om de schenk- en erfbelastingen minimaal naar 50% te brengen, ze onontwijkbaar te maken, en in ruil met een evenredig absoluut bedrag de bedrijfsvoorheffing op arbeid te verlagen?
Dat het vermogen van de belgen gemiddeld hoog is kan perfect compatibel zijn met een spilzuchtige overheid, al dat geld dat de overheid uitgeeft komt ook op iemands bankrekening terecht.

ik weet niet welke visie Ares heeft, maar ik geloof dat je in deze "libertarian" met "classic liberal" (zoals die oude Schot het wou) verwart.

Let's agree to disagree on that one.

En vrije keuze.
En een minimale overheid.

Ik ben er voorstander van om het overheidsbeslag terug te brengen naar pakweg 20% (of minder) van het GDP. Waar je dat dan gaat halen, daar valt prima over te discussiëren.

Waar je dat dan gaat halen, daar valt prima over te discussiëren.
Ben benieuwd.

Middenklasse levensstijl nastreven komt meestal met een prijskaartje. Integriteit gaat de deur uit, als individu wordt men burgerlijker, onderklasse posities moeten worden ingevuld door migranten. Kijk naar de vorige generatie: nieuwe korte termijn noden blijken later toch niet zo noodzakelijk.

Ik ben er voorstander van om het overheidsbeslag terug te brengen naar pakweg 20% (of minder) van het GDP. Waar je dat dan gaat halen, daar valt prima over te discussiëren.

250 miljard is ons overheidsbeslag als ik mij nog goed herinner.
20% van 560miljard is max 112 miljard.

Wat gaan we doen? Geen pensioenen ? Geen gezondheidszorg ?

Allez voor die maatschappij bedank ik volledig. Wat niet wil zeggen dat er niet een stuk kan bespaard worden.
Maar van een overheidsbeslag van rond de 47% naar 20% of lager gaan... euhm neen.

Laatst bewerkt:
Ierland, om er maar eentje te noemen.

Al lijkt dat me nu niet bepaald een debat om in dit topic over de middenklasse verder te zetten.

Hun mediaan middenklasse is wel een stuk armer dan onze mediaan middenklasse terwijl hun mediaan huisprijzen hoger zijn dan de onze.

250 miljard is ons overheidsbeslag als ik mij nog goed herinner.
20% van 560miljard is max 112 miljard.

Wat gaan we doen? Geen pensioenen ? Geen gezondheidszorg ?

Allez voor die maatschappij bedank ik volledig. Wat niet wil zeggen dat er niet een stuk kan bespaard worden.
Maar van een overheidsbeslag van rond de 47% naar 20% of lager gaan... euhm neen.

Dan negeer je een andere lever in die berekening die je in handen hebt: GDP.
Breng je GDP/capita naar het niveau van pakweg Ierland, dan hoef je zelfs geeneens te besparen. Met een kan niet/zal niet/mag niet/wat met onze kiezers-attitude, zal dat daarentegen inderdaad niet gaan.

But again: dit lijkt me nu niet direct een debat om in een topic over de middenklasse te gaan voeren. You agree with me, that's fine; you don't agree with me, that's just as fine.

Anderzijds mogen we ook wat kritischer zijn: mocht België nu eens niet beschikken over een dijk van een locatie/havens met hetzelfde beleid - best mogelijk dat we richting Griekenland kijken dan. Hypothetisch - dat wel.

Dus ja, het is hier gewoon heel goed leven - maar het kan nog beter.

Ik zou beter verhuizen om me wat rijker te voelen, de éne na de andere buur koopt huizen, horecazaken, machines, buitenverblijven dat het geen naam heeft - op basis van de grafiek heb ik de indruk dat de top 5% rond mij woont - letterlijk iedereen heeft daar een vermogen aan vastgoed van meer dan 1 miljoen euro - en dan mag alles nog geleend zijn, je moet het nog steeds kunnen betalen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Dan negeer je een andere lever in die berekening die je in handen hebt: GDP.
Breng je GDP/capita naar het niveau van pakweg Ierland, dan hoef je zelfs geeneens te besparen. Met een kan niet/zal niet/mag niet/wat met onze kiezers-attitude, zal dat daarentegen inderdaad niet gaan.
Je vergeet een klein detail, namelijk hoe Ierland aan dat GDP komt.
Hint: Blackrock, Apple,... zitten daar niet voor de schone heuvels.

Het model is dus niet te kopiëren, want puur zero-sum.
Ierland haalt gewoon belastingen binnen die eigenlijk aan andere landen toekomen. (Want daar komt de productiviteit, de oorsprong van dat geld, vandaan)

But again: dit lijkt me nu niet direct een debat om in een topic over de middenklasse te gaan voeren. You agree with me, that's fine; you don't agree with me, that's just as fine.
Klopt.

Anderzijds mogen we ook wat kritischer zijn: mocht België nu eens niet beschikken over een dijk van een locatie/havens met hetzelfde beleid - best mogelijk dat we richting Griekenland kijken dan.

Maar iedereen is kritisch hé, tot ze zelf iets van voordelen dreigen mis te lopen. En wanneer dat gebeurt is het allemaal niet eerlijk, schieten belangenorganisaties in gang, en wordt elke potentieel ingrijpende verandering uiteindelijk een pak minder sterk of niet toegepast. Uiteindelijk is het status quo gewoon voor veel mensen nu eenmaal goed genoeg.

En laten we daar ook niet onnozel over doen, wat mensen hier (op dit forum dus) voorstellen impacteert toevallig vooral altijd iemand anders. Wie al zeer goed verdient na een heel studietraject gesubsidieerd door de overheid vindt de belastingen te hoog, wie geen kinderen heeft vindt o.a. het kindergeld te hoog, enz. Het moet altijd elders gehaald worden en ons moeten ze met rust laten of liefst nog een cadeau doen. En dat is altijd volgens dezelfde denkpistes als je hier ziet: "hoe, ik ben toch niet rijk, ik vind mezelf toch middenklasse hoor".

Anderzijds mogen we ook wat kritischer zijn: mocht België nu eens niet beschikken over een dijk van een locatie/havens met hetzelfde beleid - best mogelijk dat we richting Griekenland kijken dan. Hypothetisch - dat wel.

Ik zou beter verhuizen om me wat rijker te voelen, de éne na de andere buur koopt huizen, horecazaken, machines, buitenverblijven dat het geen naam heeft - op basis van de grafiek heb ik de indruk dat de top 5% rond mij woont - letterlijk iedereen heeft daar een vermogen aan vastgoed van meer dan 1 miljoen euro - en dan mag alles nog geleend zijn, je moet het nog steeds kunnen betalen natuurlijk.

Is het niet normaal dat een land zijn comparatieve voordelen gebruikt? :p
Ieder land gebruikt zijn comparatieve voordelen.

Nederland heeft gaswinning, Noorwegen heeft gaswinning, Luxemburg is een ministaat dus gebruikt fiscale wetgeving om "bank" te spelen, Zwitserland maakt economisch gebruik van hun "neutraliteit",...

Je vergeet een klein detail, namelijk hoe Ierland aan dat GDP komt.
Hint: Blackrock, Apple,... zitten daar niet voor de schone heuvels.

Het model is dus niet te kopiëren, want puur zero-sum.
Ierland haalt gewoon belastingen binnen die eigenlijk aan andere landen toekomen. (Want daar komt de productiviteit, de oorsprong van dat geld, vandaan)

Klopt.

Dan laat je het aan de Luxemburg/Zwitserland/Ierland en anderen van deze wereld over, en dan wordt het maar besparen. Works just as well.

Is het niet normaal dat een land zijn comparatieve voordelen gebruikt? :p
Ieder land gebruikt zijn comparatieve voordelen.

Nederland heeft gaswinning, Noorwegen heeft gaswinning, Luxemburg is een ministaat dus gebruikt fiscale wetgeving om "bank" te spelen, Zwitserland maakt economisch gebruik van hun "neutraliteit",...
Dat is ook zo - maar geluk is een factor - we moeten niet verder zoeken dan Vlaanderen VS Wallonië.

Ideaal zou zijn: rijke burgers EN een rijke overheid, dat laatste is nog wat werk aan bij ons.

Terug
Bovenaan