Situatie:
1) Ouders hebben all hypotheek lopen op hun woning (wel zo goed als afbetaald, maar bon)
2) Fiston blijft leningen trekken met de vennootschap (waar hij 1/3 eigenaar is) en laat zijn ouders persoonlijk borg staan voor leningen VOOR DE VENNOOTSCHAP
3) Fiston kan niet persoonlijk nog borg staan want zijn persoonlijke balans is ook al naar de kloten wegens anders projecten/avonturen
4) Vennootschap waar sprake van is draait continu op randje van failliet/niet failliet - laten nog in het midden of het operationeel miserie was. Realiteit is dat vennootschap continu 20-50x leverage had, dus elke tegenslag/vertraging is potentiele atoombom.
5) Meeste van de leningen zijn om gronden te kopen en/of gebouwen te bouwen. Dus daar is nog onderpand waar de bank - waarschijnlijk - eerst aan zal komen. Er was een dikke lening voor een bouwkraan (paar 100k) waar de ouders ook persoonlijk borg voor stonden. Kans is groot dat een bouwkraan niet het eerste is waar een bank beslag op zal leggen - wegens WTF moeten we daar mee doen
6) Ouders hadden uiteraard no fucking clue wat ze telkens tekenden. "Het zal nooit gebeuren", tot de borgtrekking er wel eens komt.
Plots dikke paniek omdat het echt slecht ging en ze al met betalinsachterstand zaten, leningen niet konden doorrollen en verkoop van appartementen trager liep dan verwacht. De verwachting was dat de bank elk moment zijn waarborg kon trekken. En hoe gaat een koppel gepensioneerden zonder al te veel spaargeld plots paar 100k ophoesten ? U raadt het al, hun huis. Het is niet dat 60+ gepensioneerden eventjes kunnen refinancen of equity extraction doen bij de bank.
Dus wat was de oplossing ? Een vastgoed dat ouders en fiston samen hadden (het handelspand waarvan sprake) snel buiten gooien zodat ze alle 2 cash hadden om a) de schuld deels te verplaatsen van vennootschap naar fiston (i.e. de beruchte kraan via sale/leaseback uit de balans houden [en waarschijnlijk uit de klauwen van de bank]) en b) ouders cash te geven om indien de bank komt, cash te hebben ipv goederen in beslag genomen te hebben. Daar was weinig humble brag aan, ik ben ook gewoon naar de bank mogen hollen om lening te krijgen en het ding te kopen.
Alleen had ik 10% voorschot klaar liggen en kon ik een compromis 2d later tekenen die volstond met vetgedrukte passages van 'bouwovertreding links, bouwovertreding rechts, huurder links, probleem zoveel rechts' in de wetenschap dat een lening krijgen wel ging lukken. En bij niemand anders gingen ze een compromis getekend hebben waar expliciet instond dat er geen boete was voor het verbreken van de compromis als de bank voor voorgenoemde redenenen geen lening zou willen geven. En ik was al een jaar of 2 aan het azen op dat vastgoed wegens groot, recent en goed gelegen. Ik had wel al een idee in mijn hoofd wat er mee te doen.
Je kunt je veel vragen stellen, als
- waarom is dat pand niet eerder opgekuist en verkocht aan een externe ipv onder druk te moeten verkopen ? Antwoord: Hier heb ik geen antwoord op
- waarom tekenen mijn schoonouders borgstellingen voor een vennootschap waar fiston maar 1/3 eigenaar van is ? Antwoord: Omdat hij ze in 't zak zet
- waarom gaan de andere eigenaars akkoord met persoonlijke borgstellingen van ouders van een vennoot. Leuk maar gegarandeerd legal clusterfuck en slecht voor de sfeer als het fout loopt ? Antwoord: Waarschijnlijk wisten ze het niet en heeft hij wat zitten bullshitten van 'ik breng het wel in orde'
- waarom moeten de ouders borg staan terwijl fiston nog vastgoed heeft dat hij kan cashen/herfinancieren ? Antwoord: Omdat hij ze in 't zak zet
- waarom gaat hij eerst bij de banken langs en krijgt hij leningen aan 4 5 6 7% en uiteindelijk niet (of te weinig) en gaat hij dan op allerlaatste minuut als laatste redmiddel naar zijn ouders wat gratis geld lening dat hij uiteindelijk niet/ongestructureerd/random terugbetaalt ? Het is bouwen en verkopen, weinig complex business plan. Antwoord: Omdat hij ze in 't zak zet
De realiteit is dat je telkens je er een gesprek mee begint, krijg je een combinatie van obvious bullshit, "possible not plausible" antwoorden, overduidelijke hyperbolen (vb "we gaan 20% rendement draaien op dit gebouw" terwijl hij historisch low single digiet % ROE draait als het goed gaat) en hier en daar wat realiteit. Gemixt met de obligate 'ik weet wat ik doe' en 'bzzbzzbzzbzz'. TLDR, no fucking clue wat nog realiteit is en wat niet. Ik zou er in een grote boog omlopen.
Jammerlijk genoeg is zijn pa (mijn schoonpa) financieel niet zo geletterd (het is nochtans een leraar wiskunde middelbaar geweest heel zijn leven lang dus hij kan een percentage berekenen en een winst berekenen) en is het zo wat de 'go to' persoon geworden als er nergens nog cash gevonden kan worden.
Nota bene, De 50k waar eerder sprake over was, is nog een ander verhaal. Er zijn zoveel verhalen van fiston, en het is telkens een 50-100-200k gat dat moet gevuld worden. Maar de realiteit is dat het geld er gewoon nooit is. Gat 1 wordt gedicht in januari en je weet op voorhand al dat daardoor 3mnd later ergens anders een probleem zal opduiken. En dat wordt dan weer op een creatieve/weinig efficiente manier gevuld zodat er 6mnd later weer een probleem is. Elk van die probleempjes zijn op zichzelf geen probleem, maar als je er zo 10 na elkaar doet, dan wordt het een groot probleem uiteraard. Je kunt moeilijk geld verdienen als je 20y lang als kleine zelfstandige aannemer 1 project op 2 met 50k verlies moet verkopen.