Het uitgekozen woord "bedrogen" legt in deze daad een bepaald gewicht dat eigenlijk niet in verhouding staat, vind ik. Vroeger was dat mischien wel zo ja dat je uw partner als een soort bezit ziet en dat iedereen toch met elkaar getrouwd was en een trouwgelofte gemaakt had en ik ben uw bezit en jij bent mijn bezit etc, je bent "locked in" enz. En in die tijd was het een schande voor het hele dorp als er dan eens een "bedrog" was waarin iemand bedrogen is net zoals een oplichter u bedriegt. Ja het is maar een woord en het gaat erom wat de daad achter dat woord is, maar dat woord brengt zo'n duivelse sfeer met zich mee dat je er bijna een bloedwraak of een gevangenisstraf aan zou kunnen hangen. Het geeft ook de indruk dat er altijd maar 1 schuldige is net zoals als je bent opgelicht er ook maar 1 schuldige "bedrieger" is. Er zijn zeker mensen die aan bedrog zwaarder tillen dan ze eigenlijk zouden moeten puur omdat het woord bedrog is, alsof dat ze persoonlijk aangetast zijn in hun eer en echt bedrogen zijn gelijksoortig aan een hypocriete geliefde dat ineens hun bankrekening leefgeroofd heeft, en daar dezelfde woede en drang naar vergelding bij moeten voelen. Het is toch allemaal toch heel wat genuanceerder dan dat en dat heb ik met de jaren zelf toch ook moeten beseffen.