Bedrog in je relaties?

Hoe zit het met bedrog in jouw relaties?

• Ik ben al bedrogen geweest door een partner.

• Ik heb een partner al bedrogen.

• Ik ben al bedrogen + heb al bedrogen.

• Geen van bovenstaande.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik vind al die zaken zoals lust en liefde loskoppelen en open relaties nu wel weinig van toepassing in deze discussie. Dat lijkt me zoals @Archaos zegt soms nogal makkelijk als een oplossing genoemd te worden.

Uiteindelijk is het bedrog als je beiden een zekere verwachting hebt van een relatie en een iemand iets doet dat daar niet mee strookt (zonder dat de ander het weet).

Die verwachting lijkt me in het merendeel van de gevallen nog altijd monogamie te zijn. Moest dat niet zo zijn, en dat is besproken, is dat fair. Maar iemand die monogamie verwacht gaat volgens mij nooit gelukkig zijn in een "open relatie", zeker als dit dan de oplossing is zoals voorgesteld door iemand die al bedrog heeft gepleegd, of het van plan is.

Als je beiden eigenlijk een monogame relatie wil en er wordt bedrogen denk ik ook wel dat er gewoon problemen zijn, en dat de relatie openen uitstel van executie is.

Ohja, en het is seks in het Nederlands.

Je kan denk ik perfect een monogame / open relatie hebben.

Je kan zelf een polyamore gesloten relatie hebben

Het gaat er hem maar over wat je als koppel als ‘bedrog’ ziet.
Het woord bedrog suggereert natuurlijk wel dat er iemand bedrogen wordt, met andere woorden er worden moedwillig afspraken niet nagekomen.

"het op arglistige wijze opwekken van onjuiste voorstellingen bij een ander"
"opzettelijk onjuiste mededelingen te doen"
"mededelingen te verzwijgen"
"misleiding"

Je kan dus niet van bedrog spreken als de partner open en eerlijk is geweest (op voorhand en achteraf) over deze materie.
Niemand beweert dat dat dan ook bedrog is.

Vergis u niet voor mij zou de relatie ook meteen voorbij zijn nadat de partner seks heeft gehad met een ander. Maar het zou een kortere "jammer, finito" zijn en ik zou mij niet meer voelen alsof iemand een mes in mijn borst gestoken heeft en mijn karakter heeft vermoord, ik zou geen vergeldingsdrang hebben en ik zou niet haar iets aan willen doen of zwart willen maken voor heel de familie en het dorp. In tegenstelling tot een bedrieger die mijn bankrekening leegplundert, daar zou ik dat wel bij hebben. Heel dat gedoe van "ik ben door haar bedrogen mijn eer is geraakt" etc vind ik nogal holbewoner mentaliteit.
Goh gemakkelijk gezegd voordat het gebeurd denk ik.
Uiteindelijk zal je pas echt weten hoe je reageert als het echt gebeurd.
Hoe veel mensen er niet denken dat ze de held zullen zijn in een noodsituatie maar als het gebeurt aan de grond genageld staan...
Kan gerust zijn dat je inderdaad zo kan reageren, daar niet van he.

En dat vind ik dan weer een rare stelling ….als ze het doet zonder uw medeweten is het bedriegen en ben je geraakt in uw eer en geweten maar als je er kan op staan kijken en het weet is dit een aanvulling op de relatie en vind je het wel kunnen zonder last te krijgen van uw geweten en eer …..
Ik heb zelf geen ambitie om naar een club te gaan met mijn partner (laat staan zonder) maar ik vind dat nu wel vrij logisch en een gigantisch verschil tussen erachter komen dat ze op een ander zit VS samen naar een club gaan en allebei goed weten wat je daar gaat doen.

Goh gemakkelijk gezegd voordat het gebeurd denk ik.
Nee want ik sta intussen met die mentaliteit in mijn relaties. Terwijl vroeger stond ik daarin met een mentaliteit van bezit/controle/onzekerheid en continue te willen bevestiging krijgen etc. Nu sta ik daar in als wij zijn 2 aparte mensen die van elkaar houden en met elkaar kunnen opschieten, maar als iemand de fout maakt dan waren de verwachtingen blijkbaar niet helemaal op een rij en dan is het "your loss" en maak ik wel iets anders moois van mijn leven. Terwijl de razende haat bij sommigen en het drama of geweld dat daar uit voort komt, daar zie je aan met wat voor klote mentaliteit die in een relatie en dus ook in zijn leven stond. De sterkte van zijn persoonlijkheid hangt dan blijkbaar af van het hebben van zijn vrouw waar hij continue in moet investeren en dingen voor opgeeft maar voor wat hoort wat!

Mensen dat dan zeggen nadat ze bedrogen zijn "10 jaar van mijn leven weggegooid!" dat snap ik dus ook niet. 1. Het is niet omdat er nu iets gebeurt dat er 10 jaar is weggegooid het verleden veranderd helemaal niet, alsof uw leven bestaat uit het opbouwen van eer en dat al die opgebouwde eer is weggegooid ofzoiets tis echt absurd. En 2. Ge kunt toch gewoon iets anders doen met uw leven kansen en vrouwen genoeg hoor, en zeker beter ook die niet bedriegen.

Nee want ik sta intussen met die mentaliteit in mijn relaties. Terwijl vroeger stond ik daarin met een mentaliteit van bezit/controle/onzekerheid en continue te willen bevestiging krijgen etc. Nu sta ik daar in als wij zijn 2 aparte mensen die van elkaar houden en met elkaar kunnen opschieten, maar als iemand de fout maakt dan waren de verwachtingen blijkbaar niet helemaal op een rij en dan is het "your loss" en maak ik wel iets anders moois van mijn leven. Terwijl de razende haat bij sommigen en het drama of geweld dat daar uit voort komt, daar zie je aan met wat voor klote mentaliteit die in een relatie en dus ook in zijn leven stond. De sterkte van zijn persoonlijkheid hangt dan blijkbaar af van het hebben van zijn vrouw waar hij continue in moet investeren en dingen voor opgeeft maar voor wat hoort wat!
Dat is waarschijnlijk wel een gezondere mentaliteit.
Mensen dat dan zeggen nadat ze bedrogen zijn "10 jaar van mijn leven weggegooid!" dat snap ik dus ook niet. 1. Het is niet omdat er nu iets gebeurt dat er 10 jaar is weggegooid het verleden veranderd helemaal niet, alsof uw leven bestaat uit het opbouwen van eer en dat al die opgebouwde eer is weggegooid ofzoiets tis echt absurd. En 2. Ge kunt toch gewoon iets anders doen met uw leven kansen en vrouwen genoeg hoor, en zeker beter ook die niet bedriegen.
Goh, hangt er toch ook weer vanaf. Heb je samen een huis gebouwd, familie uitgebouwd, kinderen, gezamenlijke vriendengroep, ... Dan snap ik wel dat het voelt als een afbreuk van niet enkel de relatie maar van een groot deel van je leven.

Dat is waarschijnlijk wel een gezondere mentaliteit.
Dus jij vindt het een gezonde mentaliteit om in een relatie te staan met het gevoel dat je eigenlijk continue vanalles tegen je zin doet met als enige voordeel de opgebouwde jaren en het opgebouwde ego en eergevoel, en als dat stopt voelt het dus alsof iemand alles terug heeft afgepakt, alsof uw al die jaren opgebouwde bankrekening is leeggeplundert? Een beetje zoals gaan werken voor geld dus eigenlijk en dan ineens al uw bezittingen dat worden afgenomen. Ja dat is ook wat ik bij mensen terugzie die dan ook totaal flippen nadat er bedrogen is geweest, niet inzitten met geweld vandalisme accounts hacken zwartmaken verduisteren etc want ze zijn bestolen geweest. En die persoon actief haten voor de komende jaren of de rest van u leven. Ik vind dat alvast niet gezond om zo in het leven te staan. Als je bedrogen bent geweest is er gewoon een keuzemoment, alles wat daar voor gebeurde verandert niks aan, alleen wat erna gebeuren zal kies je zelf hoe dat eruit zal zien, zoals dat altijd al was.

Laatst bewerkt:

Dat werkt allemaal (misschien) wanneer je geen kinderen hebt of andere gezamenlijke dingen, zoals Hellsdiner zegt. Ik wil het nog wel eens zien als je echt van iemand houdt en die persoon je maandenlang bedriegt met je beste kameraad (om het even gevoelig te maken).

Maar in kader van bedrog bedoel ik dit ook. Hoe vaak gebeurt bedrog niet in een opwelling en heeft bedrieger spijt. Heel vaak komt die niets tekort in een relatie en gaat het hem over de lust op dat moment met die persoon.
Dat bestaat idd ook, maar ik weet toch niet of dit in de meeste gevallen gebeurt. Vaak is dat ook met alcohol in het spel en uiteindelijk gaat dat niet verder dan eens goed muilen (wat imo ook al ongepast is).

Dus jij vindt het een gezonde mentaliteit om in een relatie te staan met het gevoel dat je eigenlijk continue vanalles tegen je zin doet met als enige voordeel de opgebouwde jaren en het opgebouwde ego en eergevoel, en als dat stopt voelt het dus alsof iemand alles terug heeft afgepakt, alsof uw al die jaren opgebouwde bankrekening is leeggeplundert? Een beetje zoals gaan werken voor geld dus eigenlijk en dan ineens al uw bezittingen dat worden afgenomen. Ja dat is ook wat ik bij mensen terugzie die dan ook totaal flippen nadat er bedrogen is geweest, niet inzitten met geweld vandalisme accounts hacken zwartmaken verduisteren etc want ze zijn bestolen geweest. En die persoon actief haten voor de komende jaren of de rest van u leven. Ik vind dat alvast niet gezond om zo in het leven te staan. Als je bedrogen bent geweest is er gewoon een keuzemoment, alles wat daar voor gebeurde verandert niks aan, alleen wat erna gebeuren zal kies je zelf hoe dat eruit zal zien, zoals dat altijd al was.
Uh, ik zei dat uw mentaliteit gezonder was, maar moet precies toch wat aan uw mentaliteit schaven dan als dit de reply op een compliment is 🤨.

Je kan denk ik perfect een monogame / open relatie hebben.
Toch enkel maar als je monogamie definieert als emoties en seks als iets ziet dat zonder emoties kan (want lust is iets anders ofzo). Persoonlijk denk ik niet dat dit de meest voor de hand liggende definitie is.

Het zou me verbazen als zij hiermee naar buiten komt. Gisteren was de eerste keer dat we elkaar echt spraken en zij vroeg zelf op voorhand of ik discreet was.
Geen schuldgevoel, wel vraag ik me af of dit ertoe kan leiden dat mijn vrouw instemt met een open relatie, dat ze merkt dat ik het echt wel meen.
Wat je had moeten doen is het volgende:
1) Proberen aan uw vrouw duidelijk te maken dat jij niet kan leven met een seksloze relatie (zal wel gebeurd zijn in de relatietherapie?) en samen proberen de onderliggende redenen te bekijken en op te lossen;
2) Indien er niets veranderd; duidelijk maken dat een sekloos leven voor jou echt een breekpunt is en de relatie hierdoor mogelijks zal stoppen, ondanks dat je haar graag ziet
Als er dan niet verandert maar je wil zelf de relatie niet stopzetten:
3) Aan je vrouw voorstellen dat je seks wil met iemand anders buiten de relatie, hetzij via prostituees, hetzij via flings, al dan niet met open communicatie afhankelijk van wat zij wil
Als ze daar ook niet mee akkoord gaat en dat totaal afblokt, duidelijk maken dat hierdoor de relatie gaat kraken ondanks dat je haar graag ziet, en dan zijn er twee opties:
3.1) Zelf de relatie stopzetten
3.2) Op voorhand aan haar laten weten dat je hebt afgesproken met iemand en er waarschijnlijk gaat seks mee hebben omdat jij echt nood aan hebt seks en het zo niet langer kan. En dan kan zij de relatie stopzetten. Of ze doet dat ook niet en je hebt een nieuwe verhouding met elkaar gevonden waarbij jullie dan toch samenblijven en jij seks hebt met andere vrouwen waarvan ze weet/beseft dat het gebeurt.

Merk op dat dit niets te maken heeft met bedrog omdat je in elke stap de ballen hebt gehad om aan haar te zeggen hoe je je voelt en wat je gaat doen, en dan is het haar beslissing om er al dan niet mee om te gaan. Er moet hier niets opgebiecht of verborgen worden, de situatie is heel duidelijk en de gevolgen ook.

Ik hoor echt wel niets anders dan vrouwen die hun mannen bedriegen de laatste tijd (niet om te judgen op basis van geslacht, maar het is nu eenmaal wat ik hoor). Recent schreef iemand haar nummer in het gym-boekje van een vriend van me, zonder dat hij het zag. Na wat sturen kwam hij er achter wie ze was, ofja welke persoon in de fitness dat was. Maar ze wou haar naam etc niet geven. Uiteindelijk op basis van foto achter een naam gekomen.

Ik kijk op haar FB profiel, gewoon een profielfoto met haar man en kind. Als een trouw en kinderen al niets meer stopt, dan is er helemaal geen hoop meer voor de non-getrouwde kindloze mannen. At this point kunnen we beter allemaal denken dat we ooit bedrogen zijn/zullen worden. Het lijkt gewoon deel van het spel.

Bedrogen worden is niet de standaard, ik heb twee lange relaties gehad (nu mijn derde) en noch ik noch mijn exen zijn ooit bedrogen of hebben bedrogen en ik zie dat in mijn vriendenkring ook, behalve nu bij één man die zijn vrouw een dik jaar bedrogen heeft met de buurvrouw (!) nadat ze een jong kind hadden (!!). Die probeert dat nu ook voor zichzelf goed te praten omdat ze geen seks meer hadden en er waren wat onderliggende issues in de relatie maar als het echt zo erg was had hij ook mijn stappenplan hierboven moeten volgen, niet in het geniep je vrouw een jaar lang bedriegen met de buurvrouw. Ze zijn nog altijd samen nadat dat hij het heeft opgebiecht, kers op de taart is dat hij recent zei dat ze "aan haar issues aan het werken was", alsof zijn vrouw het probleem was/is - ik kan er niet bij hoe zo'n mensen denken. Volgens mij heeft ze last van stockholmsyndroom. Ze zouden veel beter uit elkaar gaan en met een schone lei met een andere partner opnieuw beginnen.

Ik zie niet wat er mis zou zijn met hetgeen jij zegt en zou het mssh ook wel zo doen. Maar dan schenk je wel op voorhand klare wijn. Ipv achterhaar rug om te gaan vossen met een ander en dan te zeggen dat het toch wel haar schuld is dat je haar bedriegt. Imo is het deels zijn vrouw haar schuld dat hij iets tekort komt in een relatie. Dat hij zonder dat ze van iets weet naar iemand anders loopt om dat tekort aan te vullen ligt volledig bij hem.
Kan je van bedrog spreken als je eerst zegt dat je ergens anders zal lopen om uw tekort aan seks aan te vullen en uw vrouw daar mee akkoord gaat? En als ze niet akkoord gaat trek je gewoon uw conclusies en maak je een eind aan de relatie. Ik denk dat het de bedoeling is van een relatie om beiden gelukkig te zijn in die relatie.

Akkoord

In veel gevallen heeft het net wel met tekortkomingen te maken. Zeker wanneer je het doet zonder medeweten van je partner. En dat moet niet altijd de tekortkoming "seks" te zijn. Dat kan vanalles zijn. Dat neemt niet weg dat diegene die vreemd gaat niet de schuldige is, want er zijn heel veel andere manieren om dit aan te pakken. Wilt dat zeggen dat die vreemdgaat ook altijd een klootzak is? Neen, natuurlijk niet. Het kan veel mensen overkomen. Zelfs mensen die dachten dat ze het nooit gingen doen, maar dat spreekt het niet goed natuurlijk.

Diegene die uiteindelijk vreemdgaat is wel een klootzak want die overschrijdt de grenzen van de relatie. Als je echt een probleem hebt met seks in je relatie, wees dan echt een man en heb het lef om het aan te kaarten en desnoods de relatie stop te zetten. Soms moet je dapper zijn voor echt open gesprekken te voeren. Als je dat niet wil of kan en je beslist om in het geniep seks te hebben met andere vrouwen, dan ben je gewoon een lafaard.

Dat bestaat idd ook, maar ik weet toch niet of dit in de meeste gevallen gebeurt. Vaak is dat ook met alcohol in het spel en uiteindelijk gaat dat niet verder dan eens goed muilen (wat imo ook al ongepast is).

Dat kan ook, er zijn gradaties in overspel die naar mijn aanvoelen voornamelijk te maken hebben met hoe verborgen je het houdt, wat de intentie is, hoe lang het duurt. 's Nachts als dronkaard eens muilen met een andere vrouw en 's ochtends met een kater wakker worden en meteen bellen naar je vriendin om te zeggen dat je gisterennacht met ene hebt liggen muilen en dat je het verschrikkelijk vindt: daar kan nog vlot over gegaan worden afhankelijk van je relatie/je partner en kan misschien zelfs nog mee gelachen worden. Maar het verbergen, eventueel nog eens doen: dat is al erger, daarmee schaad je echt vertrouwen. Idem met echte seks ipv muilen, dat is ook al niet iets dat je in 5 seconden doet, dat is al veel bewuster.

Toch enkel maar als je monogamie definieert als emoties en seks als iets ziet dat zonder emoties kan (want lust is iets anders ofzo). Persoonlijk denk ik niet dat dit de meest voor de hand liggende definitie is.

Ik begrijp u niet goed hier.

Je kan toch seks hebben met iemand anders, zonder uw leven te willen delen met die persoon, dus idd uit lust.

Je deelt toch constant emoties met andere mensen die niet je partner zijn?

Ik denk dat ook veel te maken heeft met hoeveel waarde je aan seks geeft.
Het kan betekenisvol zijn, maar je kan het ook gewoon doen om u ff goed te voelen.

Uw eens aftrekken heeft toch ook geen betekenis, maar voelt toch verdomd goed aan.
Dus waarom dan niet met 2?

Je kan seks zelf zo banaal of betekenisvol maken als je zelf wil, dus koppels die op dezelfde golflengte zitten, kunnen denk ik wel perfect een soort monogame open relatie hebben.

Uiteraard moet je er beiden voor openstaan

Ik begrijp u niet goed hier.

Je kan toch seks hebben met iemand anders, zonder uw leven te willen delen met die persoon, dus idd uit lust.

Je deelt toch constant emoties met andere mensen die niet je partner zijn?

Ik denk dat ook veel te maken heeft met hoeveel waarde je aan seks geeft.
Het kan betekenisvol zijn, maar je kan het ook gewoon doen om u ff goed te voelen.

Uw eens aftrekken heeft toch ook geen betekenis, maar voelt toch verdomd goed aan.
Dus waarom dan niet met 2?

Je kan seks zelf zo banaal of betekenisvol maken als je zelf wil, dus koppels die op dezelfde golflengte zitten, kunnen denk ik wel perfect een soort monogame open relatie hebben.

Uiteraard moet je er beiden voor openstaan
Wat valt er niet aan te begrijpen? Ik zeg dat volgens mij de meeste mensen hun verwachting van een relatie monogamie is. Jij zegt dat je monogaam kan zijn en een open relatie hebben. Wel, dat is dan toch enkel als je zoals ik zeg seks niet meeneemt als iets exclusief met die ene partner waarmee je monogaam bent. Lijkt me dat dit niet echt de standaard is.

En dat is dan ook mijn punt in deze discussie, dat voor met merendeel van de mensen er weinig interesse is voor zaken buiten een monogame relatie, doelende op ook seksueel exclusief, en dat volgens mij de aandacht voor open relaties en wat jij hier zegt een beetje buitenproportioneel is. Natuurlijk bestaat dat en zal dat zeker werken voor mensen die beiden zo in het leven staan en daarover serieus hebben overlegd, maar iemand die dacht/verwachtte in een klassieke monogame relatie te zitten en dan wordt geconfronteerd met een scheve schaats van de partner gaat volgens mij niet vaak gelukkiger worden van een open relatie.

Laatst bewerkt:
Dat werkt allemaal (misschien) wanneer je geen kinderen hebt of andere gezamenlijke dingen, zoals Hellsdiner zegt. Ik wil het nog wel eens zien als je echt van iemand houdt en die persoon je maandenlang bedriegt met je beste kameraad (om het even gevoelig te maken).

Goh, dat kan zeker.
Ik heb het ook zo gedaan.
Een beetje de stoïcijnse aanpak van het leven helpt daar mee en heeft me daar ook mee geholpen.
Appreciëren wat je nu hebt maar beseffen dat alles tijdelijk is en dat je zonder iets wat je hebt ook verder kan.

Niet alleen voor materiële dingen maar dus ook relaties, vrienden, familie,…
Niet dat je dat niet meer merkt maar als je af en toe eens aan negative visualisation doet dan helpt dat wel om je erover te zetten als het echt zo ver is.

Wat valt er niet aan te begrijpen? Ik zeg dat volgens mij de meeste mensen hun verwachting van een relatie monogamie is. Jij zegt dat je monogaam kan zijn en een open relatie hebben. Wel, dat is dan toch enkel als je zoals ik zeg seks niet meeneemt als iets exclusief met die ene partner waarmee je monogaam bent. Lijkt me dat dit niet echt de standaard is.

Dit had ik niet begrepen, nu wel :p

En dat is dan ook mijn punt in deze discussie, dat voor met merendeel van de mensen er weinig interesse is voor zaken buiten een monogame relatie, doelende op ook seksueel exclusief, en dat volgens mij de aandacht voor open relaties en wat jij hier zegt een beetje buitenproportioneel is. Natuurlijk bestaat dat en zal dat zeker werken voor mensen die beiden zo in het leven staan en daarover serieus hebben overlegd, maar iemand die dacht/verwachtte in een klassieke monogame relatie te zitten en dan wordt geconfronteerd met een scheve schaats van de partner gaat volgens mij niet vaak gelukkiger worden van een open relatie.

Goja, ge kunt drama maken van die scheve schaats of ge kunt inschatten & relativeren

Ik kan mij hier toch voor 90% in vinden

Veel van dit is toch, in mijn ogen, op te lossen met communicatie. En net daar schuilt bij veel koppels het schoentje. Durven aangeven waar jij in een relatie nood aan hebt: bevestiging, rust, affectie enz...

Zodra die noden niet meer vervult worden heeft dit een enorme impact op uw relatie. Als man heeft dat, doch zeker niet altijd, niet zozeer onmiddellijk een impact op het seksleven. Bij een vrouw die zich niet meer op haar gemak voelt daarentegen...

Imo belangrijk om de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen in een languitgerekte dating fase. Beiden jullie noden aangeven. Zien hoe de andere persoon echt in elkaar zitten. Niet alleen dat maar komen jullie normen en waarden ook goed overeen. Zelf vroeger te snel in verhalen gestapt waar ik achteraf, niet noodzakelijk spijt van had (want je leert telkens iets), maar toch van dacht: de signs waren er.

Veel van dit is toch, in mijn ogen, op te lossen met communicatie. En net daar schuilt bij veel koppels het schoentje. Durven aangeven waar jij in een relatie nood aan hebt: bevestiging, rust, affectie enz...

Zodra die noden niet meer vervult worden heeft dit een enorme impact op uw relatie. Als man heeft dat, doch zeker niet altijd, niet zozeer onmiddellijk een impact op het seksleven. Bij een vrouw die zich niet meer op haar gemak voelt daarentegen...

Imo belangrijk om de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen in een languitgerekte dating fase. Beiden jullie noden aangeven. Zien hoe de andere persoon echt in elkaar zitten. Niet alleen dat maar komen jullie normen en waarden ook goed overeen. Zelf vroeger te snel in verhalen gestapt waar ik achteraf, niet noodzakelijk spijt van had (want je leert telkens iets), maar toch van dacht: de signs waren er.
Ik ga akkoord met het belang van communicatie, maar geen enkele datingfase gaat je natuurlijk kunnen voorbereiden op pakweg 10 jaar huwelijk en twee kinderen.

Diegene die uiteindelijk vreemdgaat is wel een klootzak want die overschrijdt de grenzen van de relatie. Als je echt een probleem hebt met seks in je relatie, wees dan echt een man en heb het lef om het aan te kaarten en desnoods de relatie stop te zetten. Soms moet je dapper zijn voor echt open gesprekken te voeren. Als je dat niet wil of kan en je beslist om in het geniep seks te hebben met andere vrouwen, dan ben je gewoon een lafaard.
Ik had me anders moeten uitdrukken. Ik bedoel dat het niet altijd slechte personen zijn, maar soms ook gewoon goede personen die op dat moment iets fout doen.

Goh, dat kan zeker.
Ik heb het ook zo gedaan.
Een beetje de stoïcijnse aanpak van het leven helpt daar mee en heeft me daar ook mee geholpen.
Appreciëren wat je nu hebt maar beseffen dat alles tijdelijk is en dat je zonder iets wat je hebt ook verder kan.

Niet alleen voor materiële dingen maar dus ook relaties, vrienden, familie,…
Niet dat je dat niet meer merkt maar als je af en toe eens aan negative visualisation doet dan helpt dat wel om je erover te zetten als het echt zo ver is.
Sommigen kunnen dat zeker, maar het is niet evident. En een ander verhaal wanneer je kinderen hebt en een gezamenlijk huis.

Sommigen kunnen dat zeker, maar het is niet evident. En een ander verhaal wanneer je kinderen hebt en een gezamenlijk huis.

Kinderen kan ik me niet over uitspreken, dat kan zeker een verschil uitmaken ja. Maar daar kan ik (gelukkig) niets over zeggen.

Andere stelling misschien:

Is het voor jullie méteen gedaan als je partner bedriegt?
Ik ken een koppel waarbij 1 is vreemdgegaan en die hebben elkaar terug gevonden. Dat blijft hangen als een zweer maar is niet onoverkomelijk.

Terug
Bovenaan