Bart De Pauw

Hij had zich absoluut kunnen en misschien wel moeten excuseren, maar dat had hem nooit zijn job teruggegeven.
Een job op het voorplan zou sowieso moeilijk geweest zijn, maar hij had misschien wel zijn productiehuis nog kunnen redden door in de luwte verder programma's maken. Opdrachten lijken volledig opgedroogd, Koeken Troef! heeft zelfs geen werkende website meer.

Wat De Pauw deed was niet verstandig en al zeker niet in zijn rol als BV. Maar ik vind het wel erg dat alles zo breed is uitgesmeerd en dat zal ongetwijfeld een enorme impact op zijn huidig leven hebben. Ik blijf hem dankbaar voor de geweldige TV momenten uit mijn jeugd. Hij was een echte topper en blijft dat professioneel nog steeds.

Dat Sihame zo nodig haar zegje moet doen vandaag op social media en zich vergelijkt met de gevolgen in de zaak De Pauw is om van te kotsen. Dat mens heeft elke belastingbetaler in België opgelicht en doet het straf genoeg nog steeds door haar wedde op te strijken in het parlement om ronduit NIETS te doen. Die achterlijke gemaakte expressie bewegingen erbij uit een of andere lachwekkende cursus maken het alleen maar erger.
Dat zo'n figuur nog aandacht krijg in mainstream media is een even grote schande.

Een job op het voorplan zou sowieso moeilijk geweest zijn, maar hij had misschien wel zijn productiehuis nog kunnen redden door in de luwte verder programma's maken. Opdrachten lijken volledig opgedroogd, Koeken Troef! heeft zelfs geen werkende website meer.
Dat denk ik ook, gezien de feiten heb Ik absoluut geen bezwaar op een min of meer propere lei (na uitspraak, erkenning en straf) - maar je moet daar ook actief wat aan meewerken natuurlijk, op basis van wat er hier en in de ruime media al is verschenen lijkt de begeleiding rondom BDP niet bijster goed te zijn. Hun perceptie lijkt tot op vandaag heel ver van zowel de feiten als de publieke perceptie te staan - en dat voor, zonder te minimaliseren, relatief zware doch nog steeds feiten die te verwoorden zijn. We vallen niet een een categorie genre kindermisbruik etc.

Bdp is beetje gebruikt om een voorbeeld te stellen.
Ik wil zeker niets minimaliseren, maar ik denk dat er al “ergere” feiten geseponeerd zijn.

Toch wel van een hele grote andere grootorde dan en eigenlijk zelfs gewoon niet te vergelijken. Eddy heeft niet meer dan één ongelukkige uitspraak gedaan uiteindelijk, dat valt toch in het niets met wat BDP heeft uitgevreten. Excuses of niet. Bart zijn carrière in medialand was gewoon finito geweest. Hij had zich absoluut kunnen en misschien wel moeten excuseren, maar dat had hem nooit zijn job teruggegeven.

Los daarvan weeral behoorlijk triestig dat de media dit weer in 't groot overal moet gaan neerpennen. Laat die man toch met rust for fuck's sake.
Ik begrijp dat het een andere grootorde is hoor maar de hoeveelheid feiten doet er zich niet toe, enkel de aard van de feiten.
Moest BDP bij het eerste feit tot de orde geroepen geweest zijn loopt heel dit zaakje misschien niet zo uit de hand. Tis ook pas na jaren dat hij op dat gedrag publiek aangesproken wordt, hij krijgt tot op dat moment dus geen feedback die hij zelf als oprecht negatief (eerder hard to get oid) ervaart waardoor hij er misschien niet bij stil staat dat zijn gedrag NOK is.

Ik praat zijn gedrag niet goed voor alle duidelijkheid maar de zaak BDP is ook opgeblazen tot bijna Weinstein proporties wat toch niet in lijn ligt met de feiten. Los van feit dat het gedrag niet door de beugel kan, kan ik moeilijk oordelen over hoe hij die feiten beleefd heeft vanuit zijn leefwereld maar dat er maanden nadat alles naar buiten komt geen tikkeltje schuldbesef was weegt voor mij véél harder door dan de feiten op zich tbh.

In tegenstelling tot de slachtoffers?
wie zegt er dat?

Ik haal deze er nog even bij. Hier was ik te snel, en ik heb gezondigd tegen mijn eigen regel: een post die veel te kort door de bocht was, waardoor hij weinig tot niets bijdroeg aan de discussie. De vraag was echter niet om iemand uit te lokken, maar om echt iets te betekenen, had ik hem verder moeten uitwerken, waar ik de tijd niet voor had. Dan beter uit de discussie blijven.

Ik wil zeker niets minimaliseren, maar ik denk dat er al “ergere” feiten geseponeerd zijn.
Dit zegt nu toch echt weinig, hè... Jij hebt het gevoel dat er al ergere feiten geseponeerd zijn. En gaat dan zaken opsommen die niet geseponeerd zijn, en waarbij het over totaal andere feiten ging. Ik ben wel eens benieuwd of er ergere feiten geseponeerd zijn in deze tijd. Ik denk het namelijk niet, want daarvoor moet je nog altijd doen alsof hier niet veel aan de hand was. Terwijl het ging over de (massale) feiten enerzijds, het gebrek aan schuldbesef anderzijds, gecombineerd met het liegen tegen zijn werkgever en daarna de walgelijke poging om er nog geld uit te slaan door die te pluimen. Tja, dat je dan niet meer aan de bak komt, lijkt me niet zo héél abnormaal.

Ik haal deze er nog even bij. Hier was ik te snel, en ik heb gezondigd tegen mijn eigen regel: een post die veel te kort door de bocht was, waardoor hij weinig tot niets bijdroeg aan de discussie. De vraag was echter niet om iemand uit te lokken, maar om echt iets te betekenen, had ik hem verder moeten uitwerken, waar ik de tijd niet voor had. Dan beter uit de discussie blijven.

Dit zegt nu toch echt weinig, hè... Jij hebt het gevoel dat er al ergere feiten geseponeerd zijn. En gaat dan zaken opsommen die niet geseponeerd zijn, en waarbij het over totaal andere feiten ging. Ik ben wel eens benieuwd of er ergere feiten geseponeerd zijn in deze tijd. Ik denk het namelijk niet, want daarvoor moet je nog altijd doen alsof hier niet veel aan de hand was. Terwijl het ging over de (massale) feiten enerzijds, het gebrek aan schuldbesef anderzijds, gecombineerd met het liegen tegen zijn werkgever en daarna de walgelijke poging om er nog geld uit te slaan door die te pluimen. Tja, dat je dan niet meer aan de bak komt, lijkt me niet zo héél abnormaal.
Aangezien er continue verkrachtingen geseponeerd worden zullen er inderdaad ergere feiten geseponeerd worden, maar de vergelijking schort voor de rest aangezien de bewijslast hier duidelijk wel aanwezig was en in andere gevallen vaak niet waarom die net geseponeerd worden( of het gaat om gedeeltelijk verjaarde feiten zoals bij van Geluwe).

Was ook één van de eerste dobbelstenen die 'viel' eh. En dan nog een dobbelsteen van een groot kaliber.

Nuja, die 'hetze' tegen De Pauw was, bij momenten, zeker overdreven, maar je kan de media/publiek het wel niet kwalijk nemen dat alle contracten met hem zijn verbroken en dat hij sindsdien nergens nog aan de bak komt. Heel bekend zijn heeft ook z'n nadelen eh. Als pakweg onbekende bankdirecteur kan je nog redelijk ongestraft wegkomen met "ik wil je neuken"-berichtjes aan je ondergeschikten, als een regisseur/acteur die iedereen kent iets minder.
Al verdient iedereen sowieso een tweede kans, zeker in gevallen zoals dit.
Zelfmoord plegen is in ieder geval maar een zwak antwoord, je kan in het leven dan voor zoveel zaken zelfmoord plegen.

Was ook één van de eerste dobbelstenen die 'viel' eh. En dan nog een dobbelsteen van een groot kaliber.

Nuja, die 'hetze' tegen De Pauw was, bij momenten, zeker overdreven, maar je kan de media/publiek het wel niet kwalijk nemen dat alle contracten met hem zijn verbroken en dat hij sindsdien nergens nog aan de bak komt. Heel bekend zijn heeft ook z'n nadelen eh. Als pakweg onbekende bankdirecteur kan je nog redelijk ongestraft wegkomen met "ik wil je neuken"-berichtjes aan je ondergeschikten,
Is dat zo? En als dat zo is, is dat dan goed? Want bij BDP noem je het een "overdreven hetze". Het lijkt me toch niet ideaal dat een bankdirecteur ermee wegkomt (als dat al zo is). Is dat laatste dan niet gewoon "onderdreven"?
Zelfmoord plegen is in ieder geval maar een zwak antwoord, je kan in het leven dan voor zoveel zaken zelfmoord plegen.
Als je zelfmoord wilt plegen, kan het je niet echt nog schelen of iemand op het internet je zwak vindt of niet. Dat vind je waarschijnlijk zelf al.

Als je zelfmoord wilt plegen, kan het je niet echt nog schelen of iemand op het internet je zwak vindt of niet. Dat vind je waarschijnlijk zelf al.
Als iemand die ooit aan zelfmoord gedacht heeft en diep in de put zat kan ik u zeggen: Voor sommige mensen maakt dit weldegelijk uit. Ik kan alleen voor mijzelf spreken en niet voor BDP.

Het issue is: BDP voelt zich nu effectief, ne looser die zichzelf beter, van kant kan maken. Veel van zijn familie, vrienden en ex-collega's, laten hem plots vallen gelijk ne baksteen en als hij toch eens durft vragen aan een ex-goeie vriend: Spring ik niet beter? Dan brult die ex-vriend, aan de telefoon: Ja, je bent ne fucking looser! Spring van de brug gast en laat mij nu fucking met rust! .. En KLIK die ex-vriend gooit zijn telefoon op de haak.

Steun? Zijn gezin, max 1 of 2 echte vrienden misschien, als ie geluk heeft, anders is dat aantal nu gewoon NUL. (men zegt wel eens je echte vrienden leer je in nood kennen, en dat is gewoon zo, ik heb dit zelf ook meegemaakt, wel voor veel minder zware feiten ..)

Misschien nog een enkeling in de familie die hem steunt ..? Voor de rest is hij gewoon massaal gedumpt he. Door familie, vrienden, ex-collega's, de publieke opinie en hij moet 100 emails per dag lezen waarin staat: Ben je nu nog steeds niet van de brug gesprongen? Fucking looser! Spring dan? Waar wacht je nog op! En dreigtelefoons .. continue lastig worden gevallen op straat .. enzovoorts .. dat hoort er dan allemaal bij.

Ik klink, nu misschien wreed, maar dat is gewoon de bittere realiteit waarin Bartje nu leeft he. En of het terecht is dat hij nu al die shit over zich krijgt daar spreek ik mij niet over uit, maar de mensheid kan op dat vlak gewoon heel wreed zijn.

Als iemand die ooit aan zelfmoord gedacht heeft en diep in de put zat kan ik u zeggen: Voor sommige mensen maakt dit weldegelijk uit. Ik kan alleen voor mijzelf spreken en niet voor BDP.

Het issue is: BDP voelt zich nu effectief, ne looser die zichzelf beter, van kant kan maken. Veel van zijn familie, vrienden en ex-collega's, laten hem plots vallen gelijk ne baksteen en als hij toch eens durft vragen aan een ex-goeie vriend: Spring ik niet beter? Dan brult die ex-vriend, aan de telefoon: Ja, je bent ne fucking looser! Spring van de brug gast en laat mij nu fucking met rust! .. En KLIK die ex-vriend gooit zijn telefoon op de haak.

Steun? Zijn gezin, max 1 of 2 echte vrienden misschien, als ie geluk heeft, anders is dat aantal nu gewoon NUL. (men zegt wel eens je echte vrienden leer je in nood kennen, en dat is gewoon zo, ik heb dit zelf ook meegemaakt, wel voor veel minder zware feiten ..)

Misschien nog een enkeling in de familie die hem steunt ..? Voor de rest is hij gewoon massaal gedumpt he. Door familie, vrienden, ex-collega's, de publieke opinie en hij moet 100 emails per dag lezen waarin staat: Ben je nu nog steeds niet van de brug gesprongen? Fucking looser! Spring dan? Waar wacht je nog op! En dreigtelefoons .. continue lastig worden gevallen op straat .. enzovoorts .. dat hoort er dan allemaal bij.

Ik klink, nu misschien wreed, maar dat is gewoon de bittere realiteit waarin Bartje nu leeft he. En of het terecht is dat hij nu al die shit over zich krijgt daar spreek ik mij niet over uit, maar de mensheid kan op dat vlak gewoon heel wreed zijn.
Dat is niet de bittere realiteit, dat is hoe jij denkt dat het is. Als ik dit topic lees, en vooral Facebook etc lees, zijn er genoeg mensen die een heel ander geluid laten horen. Sorry, veel medelijden ga ik niet hebben. Jammer voor hem, ik hoop dat hij de hulp vindt die hij nodig heeft. Maar daar houdt het wel op. Ik vind zo'n calimerovoorstelling voor iemand die eigenlijk nog best veel steun krijgt (al dan niet uit ongewenste hoek) zelfs een beetje ongepast in dit verhaal.

Dat is niet de bittere realiteit, dat is hoe jij denkt dat het is. Als ik dit topic lees, en vooral Facebook etc lees, zijn er genoeg mensen die een heel ander geluid laten horen.
Wat effectief privé gezegd en gedaan wordt betreffende BDP --> Hierboven staat inderdaad hetgeen ik denk dat er gebeurt, gebaseerd op mijn eigen praktijk ervaringen. Vul zelf maar in, of je "mijn gevoel" volgt, of niet.

Dat BDP onverwacht veel steun krijgt? Ja maar grotendeels nadat hij een poging tot zelfmoord pleegde. Steun daarvoor? Waar? Ik lees of zie ze niet. En ik denk dat het ergens normaal is. Er zijn honderdduizenden mensen die iets lezen in de krant of zien op TV --> Dan is er altijd wel steun he. Dat is nu éénmaal de mensheid.

Echter vergis u niet: Ik heb zelf ook geen greintje medelijden met BDP he. Voor het overige heb ik geen probleem dat uw en mijn mening uiteenlopend zijn. Even goeie vrienden. Laten we het daarbij houden? Of heb je nog iets extra aan te vullen. :tongue:

Wat effectief privé gezegd en gedaan wordt betreffende BDP --> Hierboven staat inderdaad hetgeen ik denk dat er gebeurt, gebaseerd op mijn eigen praktijk ervaringen. Vul zelf maar in, of je "mijn gevoel" volgt, of niet.

Dat BDP onverwacht veel steun krijgt? Ja maar grotendeels nadat hij een poging tot zelfmoord pleegde. Steun daarvoor? Waar? Ik lees of zie ze niet. En ik denk dat het ergens normaal is. Er zijn honderdduizenden mensen die iets lezen in de krant of zien op TV --> Dan is er altijd wel steun he. Dat is nu éénmaal de mensheid.

Echter vergis u niet: Ik heb zelf ook geen greintje medelijden met BDP he. Voor het overige heb ik geen probleem dat uw en mijn mening uiteenlopend zijn. Even goeie vrienden. Laten we het daarbij houden? Of heb je nog iets extra aan te vullen. :tongue:
Eh, blader eens naar pagina 1 van dit topic? Toch heel wat steun te lezen. Heel wat verdediging ook. Tot duidelijk werd dat er veel meer aan de hand was. Als je de hele sage alleen op VTM had gevolgd, had je een heel pro-BDP-beeld gehad, hoor. Onder andere eentje waar zijn vrouw hem zonder weerwoord van anderen kon komen verdedigen, waarschijnlijk in de hoop om de VRT er iets minder goed uit te laten komen.
Ga eens op Twitter en op Facebook zien. Of kijk de documentaire eens over de slachtoffers op Streamz, om te zien hoeveel steun De Pauw daar wel heeft gekregen, en de slachtoffers niet.

We hoeven het zeker niet eens te zijn, maar feiten zijn wel feiten.

Nuja, die 'hetze' tegen De Pauw was, bij momenten, zeker overdreven, maar je kan de media/publiek het wel niet kwalijk nemen dat alle contracten met hem zijn verbroken en dat hij sindsdien nergens nog aan de bak komt. Heel bekend zijn heeft ook z'n nadelen eh. Als pakweg onbekende bankdirecteur kan je nog redelijk ongestraft wegkomen met "ik wil je neuken"-berichtjes aan je ondergeschikten, als een regisseur/acteur die iedereen kent iets minder.

Dat is de keerzijde van een bekende kop / naam hebben he.

Die bankdirecteur in jouw voorbeeld verdient inderdaad, net als iedereen, een tweede kans. Tenzij we als maatschappij zouden zeggen: 1 keer veroordeeld voor stalking en je bent voorgoed uitgesloten, verketterd, je mag niet meer mee doen. Maar dat zou maar erg zijn... dat doe je toch alleen voor zeer erge misdaden, en dan via een lange celstraf.

Maar het punt is dat die bankdirecteur bv. iets gemakkelijker een andere job kan vinden dan BDP, want die wordt niet door jan en alleman herkend en dan direct in verband gebracht met zijn misdrijf. Dat is problematisch als jouw jobervaring letterlijk 'tv' is, waarbij je vaak in the picture staat en ook humoristisch creatief moet zijn (wat moeilijk samengaat met een depressie).

Bij BDP zou je toch hopen dat hij een job achter de schermen kan vinden waarin hij nog iets kan betekenen (voor zichzelf en voor de maatschappij). Hij heeft een misdaad gepleegd, is daarvoor gestraft (en door zijn bekendheid eigenlijk feller/publiekelijk gestraft dan een niet-BV voor zoiets), maar het is gewoon niet ok dat hij 'levenslang' zou gestraft worden in de zin van nooit meer te mogen doen waar hij goed in is.

edit: en dat is dan enkel voor het professionele... ook qua privé kan die bankdirecteur nieuwe mensen leren kennen zonder die bagage publiekelijk mee te slepen

Dat is de keerzijde van een bekende kop / naam hebben he.

Die bankdirecteur in jouw voorbeeld verdient inderdaad, net als iedereen, een tweede kans. Tenzij we als maatschappij zouden zeggen: 1 keer veroordeeld voor stalking en je bent voorgoed uitgesloten, verketterd, je mag niet meer mee doen. Maar dat zou maar erg zijn... dat doe je toch alleen voor zeer erge misdaden, en dan via een lange celstraf.

Maar het punt is dat die bankdirecteur bv. iets gemakkelijker een andere job kan vinden dan BDP, want die wordt niet door jan en alleman herkend en dan direct in verband gebracht met zijn misdrijf. Dat is problematisch als jouw jobervaring letterlijk 'tv' is, waarbij je vaak in the picture staat en ook humoristisch creatief moet zijn (wat moeilijk samengaat met een depressie).

Bij BDP zou je toch hopen dat hij een job achter de schermen kan vinden waarin hij nog iets kan betekenen (voor zichzelf en voor de maatschappij). Hij heeft een misdaad gepleegd, is daarvoor gestraft (en door zijn bekendheid eigenlijk feller/publiekelijk gestraft dan een niet-BV voor zoiets), maar het is gewoon niet ok dat hij 'levenslang' zou gestraft worden in de zin van nooit meer te mogen doen waar hij goed in is.
Ze zijn genoeg mensen te vinden die wel degelijk een tweede kans krijgen. Alleen houdt dat ook -al was het maar een greintje- schuldbesef in. Een mea culpa, laten zien dat je inziet dat je fout was, dat je dat wilt veranderen bij jezelf en misschien ook bij anderen. Dat je dat podium wilt gebruiken om er iets positiefs mee te doen. Kijk naar Eddy Demarez. Kijk naar Louis CK. Of zelfs Will Smith.

Hij wordt niet "levenslang" gestraft. Hij zal alleen wel iets moeten doen om die tweede kans te verdienen, en om de mensen daarbij te laten zien dat hij het wel anders meent. Logisch, lijkt me.

Ze zijn genoeg mensen te vinden die wel degelijk een tweede kans krijgen. Alleen houdt dat ook -al was het maar een greintje- schuldbesef in. Een mea culpa, laten zien dat je inziet dat je fout was, dat je dat wilt veranderen bij jezelf en misschien ook bij anderen. Dat je dat podium wilt gebruiken om er iets positiefs mee te doen. Kijk naar Eddy Demarez. Kijk naar Louis CK. Of zelfs Will Smith.

Hij wordt niet "levenslang" gestraft. Hij zal alleen wel iets moeten doen om die tweede kans te verdienen, en om de mensen daarbij te laten zien dat hij het wel anders meent. Logisch, lijkt me.

Nee, dat is niet logisch.
Ik zie niet in waarom iemand die tweede kans moet 'verdienen'. Misdaad -> straf -> verder leven. Er bestaat naar mijns inziens geen wet die zegt dat je schuldbesef moet tonen om na je straf verder te mogen leven / een tweede kans te krijgen. Behalve misschien als je voor lange tijd de gevangenis in moet en mogelijks vervroegd vrij wil komen.

Ik begrijp ook niet wat je in het geval van BDP dan juist verwacht op dit moment. Nog eens publieke excuses maken? Vragen of de ganse maatschappij hem alsjeblieft wil vergeven?
De manier waarop BDP kan laten zien dat hij het wel anders meent, is door zijn misdaad niet te herhalen. En als hij dat toch doet, krijgt hij een 2e veroordeling en een strengere straf. Zo werkt de rechtsstaat toch?

Nee, dat is niet logisch.
Ik zie niet in waarom iemand die tweede kans moet 'verdienen'. Misdaad -> straf -> verder leven. Er bestaat naar mijns inziens geen wet die zegt dat je schuldbesef moet tonen om na je straf verder te mogen leven / een tweede kans te krijgen. Behalve misschien als je voor lange tijd de gevangenis in moet en mogelijks vervroegd vrij wil komen.
Maar dan maak je het verschil tussen de juridische tweede kans en de tweede kans in de "harten" van de mensen, de gemeenschap.
Die juridische tweede kans krijgt hij ook evenzeer als de bankdirecteur zonder enig schuldinzicht. Misdaad -> straf -> verder leven.

Maar dat "verder leven" houdt geen verplichting in van werkgevers om je aan te nemen, hè. Houdt geen verplichting in van mensen om je te vergeven. Geen verplichting van andere mensen om je kaartjes opnieuw te kopen. En in een sector als de zijne, waar heel veel om imago draait, is dat soort vergeving wel essentieel. Een sorry is ook pas iets waard als er schuldbesef bij zit. Dat is dus die tweede kans die je wel degelijk zult moeten verdienen.

Ik begrijp ook niet wat je in het geval van BDP dan juist verwacht op dit moment. Nog eens publieke excuses maken? Vragen of de ganse maatschappij hem alsjeblieft wil vergeven?
De manier waarop BDP kan laten zien dat hij het wel anders meent, is door zijn misdaad niet te herhalen. En als hij dat toch doet, krijgt hij een 2e veroordeling en een strengere straf. Zo werkt de rechtsstaat toch?
Nòg eens publieke excuses? Die moet ik toch gemist hebben de eerste keer. En dan niet "excuseer dat ik niet wist dat ik iets fout heb gedaan, mijn miljoenen nu terug graag". En ja, zo werkt de rechtstaat, zolang hij zijn misdaad niet herhaalt, zal hij niet weer veroordeeld worden. Maar ik ben niet verplicht om hem daarom ook te vergeven en te doen alsof er niks gebeurd is, hè? Ik heb aangehaald wat ik in het geval van BDP juist verwacht: Hij zal alleen wel iets moeten doen om die tweede kans bij mij te verdienen, en om mij daarbij te laten zien dat hij het wel anders meent. Onder andere door zich bijvoorbeeld in te zetten om het probleem uit de wereld te helpen. En niet door het dood te zwijgen en te blijven doen alsof je van niets wist en jou dus eigenlijk geen schuld treft.

Terug
Bovenaan