Bart De Pauw

Ja ok, maar dat zijn toch allemaal zaken waar ge rekening mee houdt en weet dat dat een risico is?

Ik heb onlangs nog een redelijk lang gesprek gehad met een bekend iemand en dat ging deels over diens liefdesleven en hoe die bewust moet omgaan met bepaalde zaken om persaandacht te mijden én hoe ondanks dat toch nog bepaalde zaken naar buiten geraken. (...)

Dus dan ben je je als bekend persoon toch zeker bewust dat als je zulke zaken doet en het uitkomt dat dit het gevolg daarvan kan en zal zijn?
Ik kan me écht waar oprecht niet voorstellen hoe korte termijn je moet denken om uw carrière en leven te vergooien voor zaken die perfect vermijdbaar zijn én ook nog eens heel uw werksfeer verpesten.
Ik zie er echt de meerwaarde niet van in.

Je weet toch dat dat kan uitkomen: dat uw vrouw dat te weten kan komen, uw kinderen en dat je voor heel Vlaanderen te kijk kan gezet worden.
Dat is toch een zéér berekend risico.
Hoe kan iemand met een gezond verstand dat nu allemaal weten en het toch nog doen?
Eerst het vanzelfsprekende, ik denk dat we dit gemeen hebben, al verwoord ik soms niet goed. Ik keur BDP's acties niet goed buiten het tv-maken.
Maar als ik deze thread een beetje lees, heb ik ergens de neiging om zijn psychologie proberen te begrijpen. Ik snap het ook niet echt, maar ik probeer het te doen. Daarom gaat het onderstaande misschien klinken alsof ik het goedpraat, maar dat poog ik niet.

De risicoinschatting die je aanhaalt is inderdaad slim.

Ik herinner me bepaalde zinnen die BDP gezegd heeft, iets in de trant van: "Ik was 16 jaar toen ik meedeed aan 'Meester, hij begin weer'. Daar was een heel knap meisje, en die vond jou aardig. En daarvoor was je een jongen op school, waar geen enkel meisje je ooit zag zitten." Wat doet dat met iemand van 16 jaar, die vanaf dan in die wereld zit? Dat klinkt alsof dat voor BDP die allures net verbonden waren met het acteren, met de tv-wereld. Hij heeft ook niet verder gestudeerd of een andere stiel geleerd. Klinkt misschien weinig aannemelijk, maar dan kan je het gevoel hebben dat je weinig anders kan dan dit tv-werk.
Veel van z'n werk was ook achteraf gezien seksgrappen en ongemakkelijke situaties met vrouwen. Ik denk niet dat je dat als een losstaand element kan zien. Hij heeft enerzijds dat persona uit die sketches.
Ik wil niet zeggen dat hij het onderscheid niet meer kan maken tussen zijn persona/typetje en zijn echte persoonlijkheid. Maar misschien werd er toch iets overgebracht van zijn typetje en wat hij deed in het echte leven.
Het klinkt alsof dat hij door de lachende goedkeuring van die hij kreeg van die grappen, dat hij het gevoel had dat hij grensoverschrijdend gedrag mocht doen, want hij is 'BDP' en hij mag dat.

Veel van z'n werk was ook achteraf gezien seksgrappen en ongemakkelijke situaties met vrouwen. Ik denk niet dat je dat als een losstaand element kan zien. Hij heeft enerzijds dat persona uit die sketches.
Ik wil niet zeggen dat hij het onderscheid niet meer kan maken tussen zijn persona/typetje en zijn echte persoonlijkheid. Maar misschien werd er toch iets overgebracht van zijn typetje en wat hij deed in het echte leven.
Misschien is hij altijd al zo geweest en heeft hij een deel van zijn echte persoonlijkheid in die rollen en typetjes gestoken? Dat lijkt me toch aannemelijker dan dat hij plotseling enkel die karaktereigenschappen van die karakters (die hij vooral zelf schreef) heeft overgenomen eigenlijk, maar goed: daar kan je enkel naar raden.

Voorts, tja. Power corrupts, zoals ze zeggen. En als je van een timide jongetje met misschien een beetje een inferioriteitscomplex gaat naar een van de meest invloedrijke mediafiguren van een land dan kan dat wel eens naar je hoofd stijgen. Maar dan is het zaak om te zorgen dat je met je voetjes op de grond blijft en geen grenzen overschrijdt, en daar is hij duidelijk niet in geslaagd terwijl er genoeg BV's zijn die dat wel schijnen te kunnen.

Je leest het trouwens ook vrij vaak terug (al dan niet tussen de lijnen) dat die slachtoffers hem geen demoon vinden of hem niet willen kapotmaken. Dat is iets wat vaak vergeten wordt bij de schuimbekkende Twitterbendes. Het is er eigenlijk nooit om te doen geweest om hem 'te cancelen,' men wilde aanvankelijk enkel maar dat hij zijn gedrag bijstuurde en zijn excuses gaf. Dat lijkt me echt niet veel gevraagd gezien zijn gedrag, maar zelfs dat was er te veel aan. Ik denk toch echt dat het hem veel en veel gemakkelijker was vergaan had hij ergens in heel die hetze zijn welgemeende excuses aangeboden. Maar goed, da's natuurlijk zuiver theorie.

BARF!

Tenenkrommende persoon en persoonlijkheid, ik ben er rotsvast van overtuigd dat menig afdeling psychiatrie hun handen daarmee meer dan vol heeft, moraal kompas, ethisch gevoel, eq zijn beneden alle peil. IQ zal mss nog redelijk zijn.

VTM nieuws opent 7 minuten lang met het nieuws over Bart. LIVE aan het ziekenhuis. Ga je toch schamen.

Een minderjarige die wordt ontvoert aan de schoolpoort komt op plaats twee...

BARF!
Ook weer hier zoals bij BDP, moest men van in het begin wat meer schuldinzicht tonen dan zou dat cancellen misschien ook niet op de spits gedreven worden.

BARF!
Ongetwijfeld heeft zo'n uitgebreide media aandacht een grote impact op de mentale gezondheid maar het is inderdaad moeilijk om empathie te voelen wanneer er geen enkele graad van schuldbesef is. Dat geldt voor beide personen denk ik.

Eerst het vanzelfsprekende, ik denk dat we dit gemeen hebben, al verwoord ik soms niet goed. Ik keur BDP's acties niet goed buiten het tv-maken.
Maar als ik deze thread een beetje lees, heb ik ergens de neiging om zijn psychologie proberen te begrijpen. Ik snap het ook niet echt, maar ik probeer het te doen. Daarom gaat het onderstaande misschien klinken alsof ik het goedpraat, maar dat poog ik niet.

De risicoinschatting die je aanhaalt is inderdaad slim.

Ik herinner me bepaalde zinnen die BDP gezegd heeft, iets in de trant van: "Ik was 16 jaar toen ik meedeed aan 'Meester, hij begin weer'. Daar was een heel knap meisje, en die vond jou aardig. En daarvoor was je een jongen op school, waar geen enkel meisje je ooit zag zitten." Wat doet dat met iemand van 16 jaar, die vanaf dan in die wereld zit? Dat klinkt alsof dat voor BDP die allures net verbonden waren met het acteren, met de tv-wereld. Hij heeft ook niet verder gestudeerd of een andere stiel geleerd. Klinkt misschien weinig aannemelijk, maar dan kan je het gevoel hebben dat je weinig anders kan dan dit tv-werk.
Het klinkt alsof dat hij door de lachende goedkeuring van die hij kreeg van die grappen, dat hij het gevoel had dat hij grensoverschrijdend gedrag mocht doen, want hij is 'BDP' en hij mag dat.

Ik denk dat het andersom is. Dat zijn typetjes veel dichter bij hemzelf stonden dan hij zelf zou willen toegeven.

BDP is echt wel een held van me geweest. En dat dankzij Buiten De Zone. Ik vind het vooral triestig hoe stom en zielig hij zich gedragen heeft. Eeuwig jammer. Maar anderzijds was de heisa echt wel te groot voor wat het was. Maar ook daar heeft hij zelf deels schuld aan.

Ik denk dat het andersom is. Dat zijn typetjes veel dichter bij hemzelf stonden dan hij zelf zou willen toegeven.
Sowieso, volgens mij IS hij gewoon Raf Willems (of is Raf Willems de verpersoonlijking van hoe hij zichzelf toen zag). En dan is de uitkomst niet eens zo verwonderlijk.

Ik denk dat de reacties op m'n vorige post een valide punt maken. Ik pas m'n inschatting aan. Ik denk dat dat inderdaad waarschijnlijker is.

Wat ook zou kunnen is dat de overwegend positieve feedback van het publiek gezorgd heeft voor een zelfversterkend proces waardoor die kant nog eens uitvergroot wordt. Met dit als uitkomst. Een soort van reinforcement learning. Maar we hebben er inderdaad het raden naar.

Maar anderzijds was de heisa echt wel te groot voor wat het was. Maar ook daar heeft hij zelf deels schuld aan.
Dit 100%. Als hij op het moment dat heel deze zaak naar buiten komt gewoon zegt van: "ik ben véél te ver gegaan en besef ik eigenlijk nu pas". Dan staat hij een paar weken in het oog van de storm en kraait er 2 jaar later geen haan meer naar. Maar hij heeft dit toch wel zelf gezocht.

Vergelijk dat met Eddy Demarez... ok, dat was van een andere grootorde, maar die is direct op non-actief gezet en heeft (al dan niet gemeende) excuses aangeboden aan de personen in kwestie. Als die op dat moment daar de grade A asshole gaat uithangen en der nog een paar scheppen bovenop doet (wat BDP dus wel gewoon deed) dan wordt die ook gewoon buiten gedragen. Maar diejn is slim geweest, heeft effe door de zuren appel gebeten en zit gewoon terug op zijn plaats ondertussen.

Als vrouw moet je heel kordaat zijn. Duidelijk aangeven waar de lijn ligt, zonder 0 ruimte te laten voor interpretatie. Vind ik tenminste.
Als vrouw moet je kunnen werken/feesten/leven/... zonder constant op uw hoede te moeten zijn dat één of andere overgeile vent u gaat beginnen ambeteren.

In de reportage 'Het proces dat niemand wou' was duidelijk te zien dat de SMSen zeer zielig en wanhopig overkomen.
Maar desondanks zijn bijzondere stijl, heeft hij toch wel een aantal succesjes geoogst (o.a. De Cafmeyer) en dáár is dan ook het probleem bij hem ontstaan.
Opeens is hij zijn stijl beginnen omarmen en toepassen op vele anderen, in de veronderstelling dat hij toen ook zijn buit zou binnenhalen.

Als vrouw moet je heel duidelijk uw grens kunnen aangeven, maar als er dan een bepaalde machtsverhouding bestaat (regisseur/actrice) of wanneer bepaalden eerst meegaan in zijn avances (Lize Feryn), dan is het hek helemaal van de dam en ergens een vrijgeleide voor De Pauw om door te gaan.

Dat hij een vrouwenzot was, zal hij zeker van zichzelf geweten hebben.
Maar het lijkt er oprecht op dat hij zich niet bewust was van zijn stalkerig gedrag, omdat het in bepaalde gevallen gewoon een succes was gebleken en gewoon een manier van verleiden was voor hem.

En van een zeer geëerd iemand vallen naar iemand die zelfs niet meer naar de Delhaize kan, moet inderdaad zwaar zijn om te dragen.

Ongetwijfeld heeft zo'n uitgebreide media aandacht een grote impact op de mentale gezondheid maar het is inderdaad moeilijk om empathie te voelen wanneer er geen enkele graad van schuldbesef is. Dat geldt voor beide personen denk ik.
Uitgebreide media aandacht + allerhande sociale media. Zijn mijn insziens twee versterkende factoren. Jan met de pet die ongewenste seksuele handelingen treft of hakima met de hoofddoek die wat geld verduisterd van hare werkgever zullen ook wel gestraft worden maar daarna zonder probleem in de anonimiteit kunnen verdwijnen en nog iets van hun leven kunnen maken. Dat hebben bdp en sek opgegeven van de moment ze een publiek figuur werden.

Persoonlijk vind ik het ethisch nen moeilijke gegeven hun publiek karakter. Ze worden op andere manieren dan de juridische ook gestraft. Maar moet je ze daarom minder straffen?

Tenenkrommende persoon en persoonlijkheid, ik ben er rotsvast van overtuigd dat menig afdeling psychiatrie hun handen daarmee meer dan vol heeft, moraal kompas, ethisch gevoel, eq zijn beneden alle peil. IQ zal mss nog redelijk zijn.
Wat Bart gedaan heeft was echt NOK. Maar mevrouw Kaouakibi is de allerlaatste persoon die iets hierover moet zeggen. Heeft dat mens geen enkele schaamte?

Maar ik wens niemand het ergste toe, dus hopelijk kan Bart en zijn slachtoffers allen, nog iets maken van hun leven.

Dit 100%. Als hij op het moment dat heel deze zaak naar buiten komt gewoon zegt van: "ik ben véél te ver gegaan en besef ik eigenlijk nu pas". Dan staat hij een paar weken in het oog van de storm en kraait er 2 jaar later geen haan meer naar. Maar hij heeft dit toch wel zelf gezocht.

Vergelijk dat met Eddy Demarez... ok, dat was van een andere grootorde, maar die is direct op non-actief gezet en heeft (al dan niet gemeende) excuses aangeboden aan de personen in kwestie. Als die op dat moment daar de grade A asshole gaat uithangen en der nog een paar scheppen bovenop doet (wat BDP dus wel gewoon deed) dan wordt die ook gewoon buiten gedragen. Maar diejn is slim geweest, heeft effe door de zuren appel gebeten en zit gewoon terug op zijn plaats ondertussen.
Toch wel van een hele grote andere grootorde dan en eigenlijk zelfs gewoon niet te vergelijken. Eddy heeft niet meer dan één ongelukkige uitspraak gedaan uiteindelijk, dat valt toch in het niets met wat BDP heeft uitgevreten. Excuses of niet. Bart zijn carrière in medialand was gewoon finito geweest. Hij had zich absoluut kunnen en misschien wel moeten excuseren, maar dat had hem nooit zijn job teruggegeven.

Los daarvan weeral behoorlijk triestig dat de media dit weer in 't groot overal moet gaan neerpennen. Laat die man toch met rust for fuck's sake.

Terug
Bovenaan