Het kan zijn dat ik me vergis, maar heb ik hier onlangs niet gelezen dat jij zelf op het spectrum zit? Hoe je dan zo'n uitspraken kan doen ... het heet 'spectrum' voor iets he. Ik word al standaard kregelig als mensen generaliserende uitspraken doen over wat 'autisten' al dan niet zouden kunnen en niet kunnen, maar iemand die zelf in het spectrum zit zou toch écht beter moeten weten.
Soit. Ik geloof het best. De gedachte is mij de laatste dagen ook al te binnen geschoten, als je die sms'en leest. Maar uiteindelijk maakt het geen verschil he. Het is niet omdat je in dat spectrum zit dat je je daar per definitie achter kan verstoppen wanneer je grensoverschrijdend gedrag stelt. Zeker gezien in het geval van De Pauw hij er in het verleden wel al op aangesproken is geweest, en de 'ik wist het niet' toch met een serieuze korrel zout genomen moet worden.
Ja, maar op een gegeven moment kan een spectrum zo breed geïnterpreteerd wordt dat iedereen onder het spectrum valt, zeker omdat als je je laat testen, je meestal wel de diagnose krijgt.
Zelfs al zit hij op het spectrum - en ik zou dat heel opvallend vinden, niet alleen omwille van zijn succes maar ook de manier hoe hij met de media en dergelijk omgaat en zijn charisma - stoort niet dat hij het spectrum zou hebben. Ik vind het jammer dat indien hij effectief ASS heeft, hij zich niet eerder heeft ge-out, en dit nu moet gebeuren. Dat komt enorm ongeloofwaardig en onsympathiek over. Ook kan het de perceptie gaan creeren dat alle mensen met ASS
sexual predators zijn. Een v/d grootste moeilijkheden in mijn leven (en één v/d weinige domeinen waar de ASS zo duidelijk naar voorkomt) is hoe ik contact leer maken met vrouwen of hoe ik een diepere connectie / band kan maken. Het is niet dat Bart De Pauw daar moeite mee heeft: het is een getrouwde man die repetitief van vrouwen misbruik heeft gemaakt met 13 vrouwen + 3 die naar de rechtbank gaan, en tal van vrouwen die zich minder stoorden aan zijn gedrag en ook interacties met BDP hadden. Het zijn van een bekend figuur zal de drempel inderdaad effectief wel verlagen, ja. Vreemd ook dat de vrouw van BDP zich niet zo stoort aan zijn ontrouw. Dat vind ik nog het meest opvallende aan die beschuldigingen van de laatste 20 jaar.
Misschien dat ik ook onhandig ben met vrouwen, maar ik ben wel in staat om in te zien als ik fout was, en me daarvoor te excuseren. Maar dat je niet in staat ben om de emotionele impact van je handelingen in te zien. Sorry maar voor iemand als mij is dat 100% duidelijk en ben het ook 100% eens op dat vlak met Tom Lenaerts. Als iemand met een functie en aanzien zoals BDP met jarenlange media-ervaring (die daar ook op is aangesproken) in een voorbeeldsfunctie, moet je dat ook inzien.
Als mensen op het spectrum zo onderling variëren, wat is dan nog het nut van "een spectrum". Ik vind het ook niet correct dat dit als excuus gebruikt wordt. Zelfs als zit hij op het spectrum, dan nog betekent niet dat je een dom iemand bent die niet in staat is om de impact op een ander in te zien. Het doet hetgeen wat foutliep niet ongedaan. Een moordenaar moet ook niet afkomen met: "maar meneer de juge, ik heb autisme".