Bart De Pauw

Waar ik het echt van krijg in gans de discussie is dat vele verdedigers van BDP die het argument gebruiken 'hij is al hard genoeg gestraft en ze nagelen hem aan de schandpaal' het op sociale media ook niet kunnen laten om de slachtoffers te belagen: 'aandachtshoer', 'je hebt het zelf gezocht', 'trut die tegen niks kan'..

De bagger die vooral Maaike al jarenlang over haar krijgt is toch echt wel te gek voor woorden.
 
Waar ik vooral het meeste van schrok was dat het steeds volgens hetzelfde stramien was en steeds dezelfde modus operandi was.

Ook steeds via SMS en in het echte leven u totaal anders gedragen.
Zeer vreemd toch.

Persoonlijk vind ik het standpunt van Lize Feryn maar matig. Er zit toch in alle verhalen een facet van meegaan in BDP zijn verhaal en het ook voor een stuk blijven voeden.
Als ik sommige berichten las dan dacht ik echt “ja maar waarom antwoord je nu zo als je wilt dat het stopt”.
Makkelijker gezegd dan gedaan , aangezien BDP toch een van de bekendste vlamingen was . Maar ja ze gaan er altijd toch nog een klein beetje in mee.

Tis vooral zeer genant en zielig voor BDP zelf , ieder jong meisje dat hij tegenkomt wordt hij spontaan verliefd op. En hoe hij dat dan aanpakt is gewoon te triest. Hij zou toch moeten beseffen dat hij wel een BV is , dat mensen naar hem opkijken. Om u dan zo te verlagen.

Zijn vrouw is toch ook maar een speciale, dat is echt wel een zakenrelatie dat die hebben.
 
Waar ik het echt van krijg in gans de discussie is dat vele verdedigers van BDP die het argument gebruiken 'hij is al hard genoeg gestraft en ze nagelen hem aan de schandpaal' het op sociale media ook niet kunnen laten om de slachtoffers te belagen: 'aandachtshoer', 'je hebt het zelf gezocht', 'trut die tegen niks kan'..

De bagger die vooral Maaike al jarenlang over haar krijgt is toch echt wel te gek voor woorden.
Yay sociale media en het openbaar maken van de onderstroom van de maatschappij maar wist je dat er ook mensen zijn die die vrouwen niet online kwaad bejegenen maar gewoon vinden dat de rechtstaat haar werk gedaan heeft en we nu verder kunnen kijken?
 
Yay sociale media en het openbaar maken van de onderstroom van de maatschappij maar wist je dat er ook mensen zijn die die vrouwen niet online kwaad bejegenen maar gewoon vinden dat de rechtstaat haar werk gedaan heeft en we nu verder kunnen kijken?
Geraak maar nog eens aan de bak na zo een documentaire , ik denk dat iedere potentiele werkgever die docu wel zal bekijken. Niemand wil een me-to verhaal op zijn werkvloer. Die docu is wel echt vernederend voor BDP.
 
Geraak maar nog eens aan de bak na zo een documentaire , ik denk dat iedere potentiele werkgever die docu wel zal bekijken. Niemand wil een me-to verhaal op zijn werkvloer. Die docu is wel echt vernederend voor BDP.
Het is toch vooral zijn gedrag dat vernederend is voor hemzelf. Daar begint het mee. Het is niet de fout van de docu die het naar buiten brengt dat BDP nergens meer aan de bak geraakt.
 
Het is toch vooral zijn gedrag dat vernederend is voor hemzelf. Daar begint het mee. Het is niet de fout van de docu die het naar buiten brengt dat BDP nergens meer aan de bak geraakt.
Ja dat ook idd. Maar ja , hoe kan een pleger van grensoverschrijdend gedrag nog aan een job geraken. Geen enkele jonge vrouw lijkt veilig rond hem.
 
Zeg dan toch neen Guido.

Mij lijkt dat toch glashelder? Jonge meisjes, soms nog bezig aan de opleiding, die het willen maken in een extreem competitieve (niche) markt. En dan sluipt dé TV-god van Vlaanderen in je DM's. 100-den berichten per dag tot in het hol van de nacht. Natuurlijk gaan die hier en daar eens niet zuiver rationeel antwoorden. Je hebt het punt van de docu een beetje gemist, denk ik?

Laat het duidelijk zijn dat het mij evident lijkt dat BDP hier in de fout is gegaan, zeer zwaar zelfs.

Maar waar ik niet in mee ga is dat er eenzijdig fouten zijn gemaakt. Als je er met een heldere blik naar kijkt dan maken sommige vrouwen ook wel de fout om er te lang en te hard in mee te gaan.
En ja er spelen meerdere zaken mee. Maar niemand geeft aan dat zij door BDP onheus behandeld is geweest omdat ze hem afblokte of dat er kansen zijn ontnomen geweest.
Liesa Naert geeft aan dat hij haar kwam bezoeken en halvelings een kus afdwong, en dat hij op haar kot op de deur kwam bonzen.
Maar buiten dat was het bij iedereen vooral een gevoel van “ik wil hem te vriend houden” of “hij kan dit of dat doen en wat dan”, maar hij heeft nooit zijn macht gebruikt.
Hij heeft er zelfs nooit mee gedreigd, nooit heeft hij iets in de aard gestuurd of gezegd van “als je niet meedoet zorg ik ervoor dat je ontslagen wordt”, nooit.
Er was duidelijk een IRL Bart waarmee je kon samenwerken en niks aan merkte. En dan de Bart die veel sms’en stuurde. Raar contrast.

Deze documentaire is voor sommige de “BDP is een zwijn” documentaire. We nagelen hem aan het kruis!
Maar voor mij is dit eerder een documentaire dat er twee kanten aan dit verhaal zijn. En om mensen te waarschuwen dat het allemaal iets complexer is, maar dat je actie moet ondernemen als je belaagd wordt of het uw grenzen overschrijdt.
Is het een vriend, collega of leidinggevende, trek aan de bel en ga ermee verder. En zorg dat het stopt voor je knees deep zit.
 
Yay sociale media en het openbaar maken van de onderstroom van de maatschappij maar wist je dat er ook mensen zijn die die vrouwen niet online kwaad bejegenen maar gewoon vinden dat de rechtstaat haar werk gedaan heeft en we nu verder kunnen kijken?
Fucking A, QFT.

Verder nog: ik hoop oprecht dat alle slachtoffers dit ooit achter zich kunnen laten.

Waar ik het echt van krijg in gans de discussie is dat vele verdedigers van BDP die het argument gebruiken 'hij is al hard genoeg gestraft en ze nagelen hem aan de schandpaal' het op sociale media ook niet kunnen laten om de slachtoffers te belagen: 'aandachtshoer', 'je hebt het zelf gezocht', 'trut die tegen niks kan'..

De bagger die vooral Maaike al jarenlang over haar krijgt is toch echt wel te gek voor woorden.

Ik vind BDP een zielig ventje dat tegen de lamp is gelopen. Maar ik vind ook dat er een punt komt dat we verder moeten. Ik heb hier al verschillende keren hetzelfde tussen de regels gelezen.

Maar om dat gelijk te stellen met de vrouwenhaters op het internet, is een stompzinnige reactie naar mijn mening.
 
Laat het duidelijk zijn dat het mij evident lijkt dat BDP hier in de fout is gegaan, zeer zwaar zelfs.

Maar waar ik niet in mee ga is dat er eenzijdig fouten zijn gemaakt. Als je er met een heldere blik naar kijkt dan maken sommige vrouwen ook wel de fout om er te lang en te hard in mee te gaan.
En ja er spelen meerdere zaken mee. Maar niemand geeft aan dat zij door BDP onheus behandeld is geweest omdat ze hem afblokte of dat er kansen zijn ontnomen geweest.
Liesa Naert geeft aan dat hij haar kwam bezoeken en halvelings een kus afdwong, en dat hij op haar kot op de deur kwam bonzen.
Maar buiten dat was het bij iedereen vooral een gevoel van “ik wil hem te vriend houden” of “hij kan dit of dat doen en wat dan”, maar hij heeft nooit zijn macht gebruikt.
Hij heeft er zelfs nooit mee gedreigd, nooit heeft hij iets in de aard gestuurd of gezegd van “als je niet meedoet zorg ik ervoor dat je ontslagen wordt”, nooit.
Er was duidelijk een IRL Bart waarmee je kon samenwerken en niks aan merkte. En dan de Bart die veel sms’en stuurde. Raar contrast.

Deze documentaire is voor sommige de “BDP is een zwijn” documentaire. We nagelen hem aan het kruis!
Maar voor mij is dit eerder een documentaire dat er twee kanten aan dit verhaal zijn. En om mensen te waarschuwen dat het allemaal iets complexer is, maar dat je actie moet ondernemen als je belaagd wordt of het uw grenzen overschrijdt.
Is het een vriend, collega of leidinggevende, trek aan de bel en ga ermee verder. En zorg dat het stopt voor je knees deep zit.
Mijn moeder had er eigenlijk ook een rare mening over, ik ga niet helemaal akkoord ma bon...

(voor beste effect, lezen met west-vlaams accent...)

"tja, als ge wil werken in de film of televisiewereld, dan moet je u toch verwachten dat er zulke types daar rondlopen en niet achteraf van uw stoel vallen als er zulke avances gemaakt worden?"

Oftewel, bepaalde sectoren zijn nu eenmaal sectoren waar sexualiteit, vrouwelijkheid vs mannelijkheid en aantrekkelijkheid nu eenmaal iets zijn waar je u van bewust moet zijn. Als je daar volledig van vrijgesteld worden, ga dan werken in een sector waar dat helemaal geen factor is... Als je voor de camera wil staan, moet je presentabel zijn. Het is een beetje part of the deal...

En daarom, juist daarom ben ik grote grote voorstanden om er voor te zorgen dat we op werkplekken waar zulke toestanden een factor zijn, dat er een heel duidelijk en vertrouwelijk meldpunt moet zijn dat wanneer er ook maar een suggestie is dat er misbruik of ongewenst gedrag is, dat dit heel snel en efficient kan worden aangepakt wie er ook de dader of slachtoffer is.

Bart De Pauw is geen Jimmy Saville, maar het was wel een engerd die dit voor jaren heeft kunnen doen met verschillende mensen. Die is beschermd geweest. En ik vind het dan heeeel hypocriet van de VRT om nu zo uit de hoogte te doen.

Want let's face it: dit was geweten door de insiders. Je gaat me dit niet anders wijsmaken.
 
Maar om dat gelijk te stellen met de vrouwenhaters op het internet, is een stompzinnige reactie naar mijn mening.
Ik stel dat niet gelijk: maar het is gewoon hypocriet om het te veroordelen voor BDP maar het dan zelf te doen bij de slachtoffers.
 
Die Liesa Naert geeft dus eigenlijk toe dat ze sex hebben gehad. Mijn excuses maar dan moet je nadien niet afkomen. Dat is toegeven aan: ik zal de baas pleasen om mijn job niet te verliezen.

Begrijp mij niet verkeerd, BDP is echt een zielig ventje. Zo zie je maar dat populaire jongens niet altijd perfect zijn 👌
 
Die Liesa Naert geeft dus eigenlijk toe dat ze sex hebben gehad.
Dat had ik alvast niet zo geïnterpreteerd.
Waar ze vertelde over dat blijven slapen, daar doel je op? Daar maakte ik niet van op dat ze seks hebben gehad.
Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, zou het misschien nog is moeten terugzien.
 
Na het zien van de reportage moet je hier eens naar kijken. Die man is écht gestoord en heeft hulp nodig van een steengoede psycholoog.



Zijn vrouw verdient wel een standbeeld om daar ondanks alles nog bij te blijven.

De reportage toont dat buiten het feit dat BDP te ver is gegaan (en daar spijt van heeft) de vrouwen ook allemaal beseffen en toegeven dat ze het te ver hebben laten komen. Gewoon omdat het hun baas is die de zeer populaire BDP is.

Ik had indertijd ruzie met een zéér populaire persoon hier, en ik besefte ook dat ik nooit medestanders zou vinden als ik met mijn verhaal naar buiten zou komen. Mensen kiezen altijd de kant van de populairste. Dus ik snap wel dat een persoon dit voor zich houdt. Dit is volgens mij gewoon uitgekomen toen die vrouwen dat verhaal jaren later tegen mekaar vertelden en beseften dat ze niet alleen zijn.

En DAN krijg je vertrouwen om met het verhaal naar buiten te komen. Niet vroeger.

Ging BDP de VRT niet aanklagen voor 1 miljoen euro? Dan zit het schuldbesef toch zeer ver vind ik. Dat slachtoffer rolletje moet hij echt laten vallen.
 
Laatst bewerkt:
Die Liesa Naert geeft dus eigenlijk toe dat ze sex hebben gehad. Mijn excuses maar dan moet je nadien niet afkomen. Dat is toegeven aan: ik zal de baas pleasen om mijn job niet te verliezen.

Begrijp mij niet verkeerd, BDP is echt een zielig ventje. Zo zie je maar dat populaire jongens niet altijd perfect zijn 👌
En wat dan nog? Als je seks hebt met wederzijdse toestemming en op een gegeven moment geef je aan dat je het niet meer wil?
 
Victim blaming van iemand die werd gestalkt/belaagd is hier niet op zijn plaats.
Je kan moeilijk achteraf klagen als je zoent en sex hebt met iemand vind ik. Ze is niet verkracht hé. Sorry iedere vrouw volg ik, behalve Liesa
 
Dat had ik alvast niet zo geïnterpreteerd.
Waar ze vertelde over dat blijven slapen, daar doel je op? Daar maakte ik niet van op dat ze seks hebben gehad.
Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, zou het misschien nog is moeten terugzien.
Ik vond haar ook vrij duidelijk zeggen dat ze wel seks hebben gehad.
Bij Liesa is hij ook enkel veroordeeld voor het bonken op haar deur van haar kot.
 
...
En ja er spelen meerdere zaken mee. Maar niemand geeft aan dat zij door BDP onheus behandeld is geweest omdat ze hem afblokte of dat er kansen zijn ontnomen geweest.
...

maar hij heeft nooit zijn macht gebruikt.
Hij heeft er zelfs nooit mee gedreigd, nooit heeft hij iets in de aard gestuurd of gezegd van “als je niet meedoet zorg ik ervoor dat je ontslagen wordt”, nooit.

Een deel van de complexiteit is dat het moeilijk is om te bewijzen dat er kansen werden ontnomen. Als BDP een bepaalde actrice voor een project NIET wou, dan zal hij ook niet verteld hebben dat dat is omdat ze zijn avances afwees. (Even naast de kwestie, laat ons eerlijk zijn, hij kickte duidelijk op afgewezen worden en de ongemakkelijke situatie waarin hij de andere daarmee bracht)

Daarnaast legde hij wel meestal contact vanuit een professionele context dus die impliciete dreiging van 'hij kan mijn carrière beïnvloeden' is er wel. Of hoe moeten berichten zoals 'ik ben blij dat we u gekozen hebben', ' ge zijt nog niet aangenomen maar ik ga ervoor zorgen dat dat gebeurt, sst' anders geïnterpreteerd worden?
Zelfs als hij zijn macht dan niet (negatief) gebruikte, voor die vrouwen is dat echt geen onwaarschijnlijke mogelijkheid. Dat het niet gebeurt is, is wijsheid achteraf (en veronderstellingen, zie hierboven).

En hoewel niet rechtstreeks door Bart maar wel door zijn gedrag zijn meerdere vrouwen weggegaan uit de sector (van de gekende: Dymphne en Helena).

Ik kan me dus niet vinden in die punten.

Die Liesa Naert geeft dus eigenlijk toe dat ze sex hebben gehad. Mijn excuses maar dan moet je nadien niet afkomen. Dat is toegeven aan: ik zal de baas pleasen om mijn job niet te verliezen.

Begrijp mij niet verkeerd, BDP is echt een zielig ventje. Zo zie je maar dat populaire jongens niet altijd perfect zijn 👌

Je kan moeilijk achteraf klagen als je zoent en sex hebt met iemand vind ik. Ze is niet verkracht hé. Sorry iedere vrouw volg ik, behalve Liesa
ge zegt zelf expliciet dat ze dat gedaan heeft omdat het haar baas was en ze haar job niet kwijt wou. Maar dan leid je daaruit af dat het dus echt gewild was en oké is?...

Voor zover ik weet heeft ze hem ook nooit aangeklaagd voor verkrachting dus die discussie is echt niet nodig maar ge kunt toch ook niet gaan beweren dat daar een vrijwillige instemming achter zit. Iets wat toch al duidelijk zou moeten zijn als het enige noodzakelijke ingrediënt om niet te moeten zeggen dat het op zijn minst in een grijze zone zit.

En ja ook als ge op een gegeven moment enthousiast seks hebt met iemand kan die persoon ervoor of erna dingen doen die niet oké zijn zoals belaging en stalking. Of denkt ge dat de meeste veroordelingen daarrond gaan over vreemden ITT tot ex-partners?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan