Bart De Pauw

Denk dat je dan toch wel kort van geheugen bent?
Van de Veire en trawanten zijn met zachte handschoenen aangepakt, met overleg tussen de media (!) om zo snel mogelijk back to normal te gaan.
Zelfs Politie deed voor 1 keertje moeite om zijn werk te doen.
Overkomt u dat wordt het geseponeerd.

BDP zijn proces was snel gemaakt.
Zacht aangepakt door de media, ja. En laten we ook niet vergeten: bij die andere 3 zijn er van hun kant geen misdrijven gepleegd, hé. Dus dat "Van de Veire en trawanten" zacht zijn aangepakt, is eigenlijk ook gewoon hoe het moest. Punt.

Maar ik had het hier over de publieke opinie. Daar merk je toch een enorm verschil tussen hoe er toen gereageerd werd en hoe er nu gereageerd wordt. Ik vraag mij gewoon af waar de terughoudendheid die we nu wel lijken te hebben, toen was. De memes, het delen van de foto's en video's, ... het was niet te stoppen de eerste dagen/weken. En bij BDP hoor je dan een pak vaker "we wachten het proces af", "er is nog niets bewezen", ...

Ik vind dat bizar. Maar misschien is het iets dat enkel ik zie en begeef ik mij in de verkeerde kringen van de maatschappij, dat kan ook :)
 
Hier ben ik toch niet mee akkoord hoor. Zeker in de positie als stagaire zoiets aangeven kan de baas voor functioneringsgesprek betekenen (if that) en voor jou een slechte naam in de sector en dalende kans op een mooie job. (het kan ook anders uitdraaien, maar wil je dat risico echt nemen op zo een cruciaal punt in je leven?)
Ik denk dat veel studenten dan liever even doorbijten.
Ja kijk, ik verwacht mss teveel mondigheid van de doorsnee persoon. Maar bij een eerste pets op de kont, als je een beetje eergevoel en karakter hebt, kan je dat ook oplossen en de lont eruit trekken met een kordate doch vriendeljke opmerking. Als het daarna blijft aanslepen ja, dan is het imo zwaarwichtiger en problematisch. Als dat zo is, of het is van bij het begin zo zwaarwichtig, dan vind ik toch dat mijn eergevoel op dat moment groter zal zijn dan mijn hoop op goede punten of een mooie carrière.

Maar goed, ik ben dan ook getrouwd met een mondige vrouw met een pittig karakter, denk dat bij haar BDP onder tafel zou kruipen van schaamte na een eerste pets, of hij zou er 1 dubbel terugkrijgen. 😋
 
Comments op HLN tonen weer de mooiste kant van Vlaanderen.

Ik ben toch onder de indruk van de namen die naar voor komen. Ik denk niet dat veel mensen zo'n "kleppers" had verwacht. Veel respect dat ze het gewoon al durven als je weet wat de impact kan zijn op hun carrière (ongeacht het verdict). Benieuwd naar het proces.
 
Is dat zo? Heb niet bepaald die indruk.
Maar het lijkt me toch vooral dat BDP dit verkeerd heeft aangepakt. Mea culpa vanaf het begin had veel minder schade opgeleverd.
Hij zal wel weten dat hij doet.
‘t Is ook geen sukkelaar met pro deo’s.

Beter proces dan met geld alles regelen.
 
Als dat zo is, of het is van bij het begin zo zwaarwichtig, dan vind ik toch dat mijn eergevoel op dat moment groter zal zijn dan mijn hoop op goede punten of een mooie carrière.
Dus jij zou jaren aan studies en een kans op een mooi job vergooien om POTENTIEEL je baas een standje te geven via HR?
Ik zie weinig studenten je dat nadoen om vervolgens dan maar een minderwaardige job aan te nemen.

Zo zou het moeten he, begrijp me niet verkeerd. Maar zo assertief heb ik nog maar weinig jonge twintigers zien doen in een professionele sfeer.
Alles is nieuw, je moet je nog bewijzen, er hangen veel punten van je stageverslag af, etc.

Uiteraard kan die klacht achteraf nog komen, als je niet meer direct voor die baas moet werken (eg. als je stage er op zit).
Daarom dat ik het niet zo vreemd vind dat er vaak na datum dergelijke klachten ingediend worden.
Ook dringt het op dat moment zelf niet altijd door: "deed die dat nu echt?". "Zou die daar iets mee bedoelen of heb ik me dat ingebeeld?"

Ik kan niet op 2 handen tellen hoe vaak ik uuuuuren na een bepaalde confrontatie exact de woorden vond die ik toen graag had willen zeggen.
Niet iedereen is even mondig of even 'witty'.
 
Laatst bewerkt:
Ja, we zullen (hopelijk) zien.

Maar zoals gezegd, vnl de frequentie zal imo bepalend zijn.

Als hij nu pakweg 3 pikante sms'en heeft gestuurd naar elk van die vrouwen, of bij elk van hen 3 keer zijn hand op hun billen heeft gelegd, dat hoort natuurlijk niet, maar heel erg zwaarwichtig is het natuurlijk ook niet. Daarom, nu lijkt het zwaar omdat het om 9 vrouwen samen gaat, maar de details moeten nog laten blijken of dat echt ook zo is.

Pas op, ik verdedig hier BDP niet, maar de publieke opinie rond hem is natuurlijk wel al heel erg negatief en veroordelend, en deze 9 namen, zonder de details van hoe en wat, maken dat er niet beter op imo.

Als het om geld gaat zullen we het zien.
Moedig dat BDP naar de rechtbank trekt.

Ik ben neutraal tot het tegendeel bewezen is.

Wanneer is iets lastig vallen? Als het gaat om drie flirterige sms'en zie ik er niet veel kwaads in. Als het schunnige berichten zijn of systematisch blijven lastig vallen dan weer wel. Veel zal dus van de inhoud en regelmaat afhangen.

Ik schrik enorm van de glijdende schalen hier. Echt. En twee nog wel:
Langs de ene kant heb je Bart De Pauw. Blijkbaar moet je gewoon bekend zijn en "sympathiek", en plots staat de balans totaal uit de haak. Hij mag ineens veel meer dan een ander mag. Je moet niet verder kijken dan naar ons vorige forum, waar zooo vaak Femme de la Rue aangehaald wordt. Waar zo vaak gezegd wordt dat vrouwen lastig gevallen worden in Brussel door allochtonen, doordat ze nagefloten worden, er "hoer" wordt geroepen of seksuele praat.

Daar is het lastigvallen, aanranding, mensen met "achterlijke waarden" (hier nog in een topic gelezen, en op dat vlak nog niet eens onterecht). Maar doet Bart De Pauw het, dan beginnen we ons af te vragen wanneer het lastigvallen is. Zelfs de hand ongevraagd op de billen leggen is hier dan niet echt lastig vallen! DRIE KEER NOG NIET! Waanzin!

En de glijdende schaal in de andere richting. Even voos. Waren het 9 onbekende meisjes, waarvan 5 stagiaires en 2 secretaresses, had het al helemaal anders geklonken. En nee, dat is geen stropop, ga het topic er maar op nalezen. Ze willen zich een carrière poepen. Plots ligt er weer een extra gewicht in de balans. Er is meer nodig om aanranding te zijn voor zo'n stagiaire dan voor bekende actrices/modellen die al een carrière hadden. Want bij zo'n stagiaire is de kans veel groter dat het voor het geld is natuurlijk. Voor het geld.

Je moet godverdomme maar durven.

En voor hier het argument komt dat je nog niet meer zou durven om te flirten, want "wie weet hoe het opgevat zal worden". Een citaat uit een documentaire over Weinstein en McGowan blijft me daarover toch altijd bij: Je constant bij alles afvragen of de ander het misschien fout zal opvatten, "welcome to our world".
 
Dus jij zou jaren aan studies en een kans op een mooi job vergooien om POTENTIEEL je baas een standje te geven via HR?
Ik zie weinig studenten je dat nadoen om vervolgens dan maar een minderwaardige job aan te nemen.

Zo zou het moeten he, begrijp me niet verkeerd. Maar zo assertief heb ik nog maar weinig jonge twintigers zien doen in een professionele sfeer.
Alles is nieuw, je moet je nog bewijzen, er hangen veel punten van je stageverslag af, etc.

Uiteraard kan die klacht achteraf nog komen, als je niet meer direct voor die baas moet werken (eg. als je stage er op zit).
Daarom dat ik het niet zo vreemd vind dat er vaak na datum dergelijke klachten ingediend worden.
Ook dringt op het moment zelf niet altijd door: "deed die dat nu echt?". "Zou die daar iets mee bedoelen of heb ik me dat ingebeeld?"

Ik kan niet op 2 handen tellen hoe vaak ik uuuuuren na een bepaalde confrontatie exact de woorden vond die ik toen graag had willen zeggen.
Niet iedereen is even mondig of even 'witty'.
Dit dus, en onderschat ook de factor bedrijfscultuur niet. Als je de baas al een paar keer (in jouw ogen) "te ver" ziet gaan bij andere vrouwelijke collega's en die lachen dat allemaal weg (al dan niet tot groot jolijt van de andere mannelijke collega's), ga je al rap zwijgen om niet over te komen als de kleinzerige trien.
 
Zo een "eerste pets op de kont" vind ik al persoonlijk niet kunnen. Van mij mogen daar al gevolgen aan zijn. Geen rechtbank natuurlijk, maar op professioneel vlak.

Waar ik werk is dat een reden voor direct ontslag bvb.
Absoluut eens hoor. Al hangt het imo er wel vanaf of het structureel is. Als pakweg een CFO dat 1 keer doet bij een medewerkster omdat hij dacht bepaalde signalen te krijgen, dan vind ik dat een grote mea culpa en oprechte excuses wel op zijn plaats zouden zijn. Als het natuurlijk structureel is ondanks duidelijke signalen dat het niet op prijs wordt gesteld, ja, dat is uiteraard reden voor ontslag of meer. Maar zoals je zegt, de stap naar een rechtzaak, daar moet het toch echt waarwichtiger voor zijn.
 
En de glijdende schaal in de andere richting. Even voos. Waren het 9 onbekende meisjes, waarvan 5 stagiaires en 2 secretaresses, had het al helemaal anders geklonken. En nee, dat is geen stropop, ga het topic er maar op nalezen. Ze willen zich een carrière poepen. Plots ligt er weer een extra gewicht in de balans. Er is meer nodig om aanranding te zijn voor zo'n stagiaire dan voor bekende actrices/modellen die al een carrière hadden. Want bij zo'n stagiaire is de kans veel groter dat het voor het geld is natuurlijk. Voor het geld.
Mijn argument daar was eigenlijk vooral gericht op de mening van het brede publiek. Ik hoor nogal vaak van die vergoelijkende commentaren, alsof het maar wat begrijpelijke kwajongensstreken zijn die één of ander jong meisje verkeerd opvatte. Dat was ook zowat de toon van BDP zelf in die videoboodschap.
Dus in dat opzicht ben ik wel van mening dat dit voor veel mensen een wezenlijk verschil is nu er gezichten worden opgeplakt, en dat bekende vrouwen zijn mét een carrière, die op verschillende momenten met BDP hebben gewerkt. Dat is misschien triest maar ik denk wel dat dit voor een andere beeldvorming zorgt.

Ik bedoel dan natuurlijk niet dat een stagaire onbetrouwbaar, alsof het bij een paar onbekende dames minder gewicht zou hebben.
 
Dus jij zou jaren aan studies en een kans op een mooi job vergooien om POTENTIEEL je baas een standje te geven via HR?
Ik zie weinig studenten je dat nadoen om vervolgens dan maar een minderwaardige job aan te nemen.

Zo zou het moeten he, begrijp me niet verkeerd. Maar zo assertief heb ik nog maar weinig jonge twintigers zien doen in een professionele sfeer.
Alles is nieuw, je moet je nog bewijzen, er hangen veel punten van je stageverslag af, etc.

Uiteraard kan die klacht achteraf nog komen, als je niet meer direct voor die baas moet werken (eg. als je stage er op zit).
Daarom dat ik het niet zo vreemd vind dat er vaak na datum dergelijke klachten ingediend worden.
Ook dringt op het moment zelf niet altijd door: "deed die dat nu echt?". "Zou die daar iets mee bedoelen of heb ik me dat ingebeeld?"

Ik kan niet op 2 handen tellen hoe vaak ik uuuuuren na een bepaalde confrontatie exact de woorden vond die ik toen graag had willen zeggen.
Niet iedereen is even mondig of even 'witty'.
De 2 stagiaires waar het om gaat waren op dat moment 23 en 24 jaar oud. Ik vermoed nu toch dat die oud genoeg waren om op dat moment de ernst ervan in te schatten. En dan maak je op dat moment een oordeel: hoe erg is het en welke stap neem ik?

Je kan BDP zelf erover aanspreken. Als je pech hebt gooit hij u buiten of geeft hij je een slechte beoordeling. Heb je geluk, hij doet het nooit meer.
Je kan klacht indienen bij HR, bij de VRT, bij de vakbond, bij je school en in het meest zware geval bij de politie. Heb je pech, doen ze daar niks mee, en kan je nog altijd de eer aan je zelf houden als het de spuigaten uitloopt.

In elk geval ben ik van mening dat, wanneer je er niets aan doet, je de feiten op dat moment blijkbaar toch niet erg genoeg vond. Daarom zijn die feiten daarom nog niet ok hé, maar ik vind wel dat je beter op het moment zelf er iets aan doet dan achteraf.

BDP is echt niet de enige in heel BV-land waar je stage kan gaan doen hé. Laat staan dat hij je elke kans kan ontnemen in medialand.
 
Ja kijk, ik verwacht mss teveel mondigheid van de doorsnee persoon. Maar bij een eerste pets op de kont, als je een beetje eergevoel en karakter hebt, kan je dat ook oplossen en de lont eruit trekken met een kordate doch vriendeljke opmerking. Als het daarna blijft aanslepen ja, dan is het imo zwaarwichtiger en problematisch. Als dat zo is, of het is van bij het begin zo zwaarwichtig, dan vind ik toch dat mijn eergevoel op dat moment groter zal zijn dan mijn hoop op goede punten of een mooie carrière.

Maar goed, ik ben dan ook getrouwd met een mondige vrouw met een pittig karakter, denk dat bij haar BDP onder tafel zou kruipen van schaamte na een eerste pets, of hij zou er 1 dubbel terugkrijgen. 😋
Dus de vrouw was gewoon niet mondig genoeg. Eigen schuld?
 
De 2 stagiaires waar het om gaat waren op dat moment 23 en 24 jaar oud. Ik vermoed nu toch dat die oud genoeg waren om op dat moment de ernst ervan in te schatten. En dan maak je op dat moment een oordeel: hoe erg is het en welke stap neem ik?

Je kan BDP zelf erover aanspreken. Als je pech hebt gooit hij u buiten of geeft hij je een slechte beoordeling. Heb je geluk, hij doet het nooit meer.
Je kan klacht indienen bij HR, bij de VRT, bij de vakbond, bij je school en in het meest zware geval bij de politie. Heb je pech, doen ze daar niks mee, en kan je nog altijd de eer aan je zelf houden als het de spuigaten uitloopt.

In elk geval ben ik van mening dat, wanneer je er niets aan doet, je de feiten op dat moment blijkbaar toch niet erg genoeg vond. Daarom zijn die feiten daarom nog niet ok hé, maar ik vind wel dat je beter op het moment zelf er iets aan doet dan achteraf.


BDP is echt niet de enige in heel BV-land waar je stage kan gaan doen hé. Laat staan dat hij je elke kans kan ontnemen in medialand.
Maar wat we zien in de samenleving bij ongeveer elk misdrijf waar een zeker taboe bij komt kijken spreekt dat toch tegen? Ik vind dat allemaal nogal onrealistisch.
 
Zaten Maaike Cafmeyer en Liesa Naert ook niet regelmatig in Twee tot de zesde macht? Als die dingen vroeger gebeurd zijn lijkt het me sterk dat ze nog zouden willen verschijnen of samenwerken met De Pauw.

[EDIT]Hiermee wil ik allerminst zeggen dat BDP onschuldig is. Als er zó veel beschuldigingen zijn, onafhankelijk van elkaar kan het bijna niet anders.
Wat wil je dan wel zeggen?
 
Ik schrik enorm van de glijdende schalen hier. Echt. En twee nog wel:
Langs de ene kant heb je Bart De Pauw. Blijkbaar moet je gewoon bekend zijn en "sympathiek", en plots staat de balans totaal uit de haak. Hij mag ineens veel meer dan een ander mag. Je moet niet verder kijken dan naar ons vorige forum, waar zooo vaak Femme de la Rue aangehaald wordt. Waar zo vaak gezegd wordt dat vrouwen lastig gevallen worden in Brussel door allochtonen, doordat ze nagefloten worden, er "hoer" wordt geroepen of seksuele praat.

Daar is het lastigvallen, aanranding, mensen met "achterlijke waarden" (hier nog in een topic gelezen, en op dat vlak nog niet eens onterecht). Maar doet Bart De Pauw het, dan beginnen we ons af te vragen wanneer het lastigvallen is. Zelfs de hand ongevraagd op de billen leggen is hier dan niet echt lastig vallen! DRIE KEER NOG NIET! Waanzin!

En de glijdende schaal in de andere richting. Even voos. Waren het 9 onbekende meisjes, waarvan 5 stagiaires en 2 secretaresses, had het al helemaal anders geklonken. En nee, dat is geen stropop, ga het topic er maar op nalezen. Ze willen zich een carrière poepen. Plots ligt er weer een extra gewicht in de balans. Er is meer nodig om aanranding te zijn voor zo'n stagiaire dan voor bekende actrices/modellen die al een carrière hadden. Want bij zo'n stagiaire is de kans veel groter dat het voor het geld is natuurlijk. Voor het geld.

Je moet godverdomme maar durven.

En voor hier het argument komt dat je nog niet meer zou durven om te flirten, want "wie weet hoe het opgevat zal worden". Een citaat uit een documentaire over Weinstein en McGowan blijft me daarover toch altijd bij: Je constant bij alles afvragen of de ander het misschien fout zal opvatten, "welcome to our world".

Dus de vrouw was gewoon niet mondig genoeg. Eigen schuld?
Adem eens diep in Loser, het is echt niet zo zwart wit hoor. Ja, een hand op de billen is lastigvallen. Maar is enkel dat zwaarwichtig genoeg om naar de correctectionele RB te gaan? Niet dat het enkel dat is hé, voor alle duidelijkheid, het kan veel meer zijn dat dat, maar zolang we het niet weten, is iedereen maar aan het gissen.

En nee, dat is niet die vrouw haar eigen schuld, absoluut niet. Dat beweer ik toch niet. Maar er is nu eenmaal interactie tussen mannen en vrouwen, soms geoorloofd, soms niet. Dan kan je daar als persoon nog altijd gepast op proberen te reageren, doen wat in jouw ogen op dat moment het juiste is. Is dat niets doen, dan concludeer je imo dat het niet ernstig genoeg was op dat moment of dat je carrière belangrijker is.
 
Mijn argument daar was eigenlijk vooral gericht op de mening van het brede publiek. Ik hoor nogal vaak van die vergoelijkende commentaren, alsof het maar wat begrijpelijke kwajongensstreken zijn die één of ander jong meisje verkeerd opvatte. Dat was ook zowat de toon van BDP zelf in die videoboodschap.
Dus in dat opzicht ben ik wel van mening dat dit voor veel mensen een wezenlijk verschil is nu er gezichten worden opgeplakt, en dat bekende vrouwen zijn mét een carrière, die op verschillende momenten met BDP hebben gewerkt. Dat is misschien triest maar ik denk wel dat dit voor een andere beeldvorming zorgt.

Ik bedoel dan natuurlijk niet dat een stagaire onbetrouwbaar, alsof het bij een paar onbekende dames minder gewicht zou hebben.

Ik vermoed dat het feit dat men vaak, om begrijpelijke redenen, details in zo'n zaken niet publiek maakt ervoor zorgt dat je je als publiek vanalles kan voorstellen bij zo'n zaken. Dat kan gaan van net over de grens tot verkrachting, vaak wordt dezelfde woordenschat gebruikt voor beiden. Ook het feit dat recentelijk ook wel gebeurd is dat er heel zware beschuldigingen vallen voor redelijk onschuldige gedragingen, zeker aan de overkant van de plas, helpt hier niet bij.
 
Serieus potje victim blaming...
Ook voor jou, waar wordt dat gedaan? Echt, toon mij waar iemand de schuld bij die vrouwen legt? Victim blaming gaat erom dat het slachtoffer uitlokt en het aan zichzelf te wijten heeft, dat is toch echt het punt hier niet?
 
Terug
Bovenaan