Bandentopic

Dat klopt niet:

Bij 2 graden is de all season nog altijd beter dan de winterband he.
Bij droog weer, is de crossclimate altijd beter dan de winterband

En laat onze winters nu net vooral in die range van temperaturen zitten. De combinatie (performance) zomerband en crossclimate is veel logischer dan met winterbanden, zolang je er niet mee gaat skieën.

Je moet lezen wat er staat natuurlijk.
In mijn ogen leg je vooral zomer- en winterbanden voor de extreme omstandigheden. Voor in de zomer echt goeie prestaties en vertrouwen. En in de echt winterse omstandigheden eveneens vertrouwen en prestaties.

Waar in uw filmpje weerlegd er iemand die stelling? Het lijkt mij dan toch zo te zijn dat de stelling klopt.
Ik zeg zelfs letterlijk dat er voldoende omstandigheden op te noemen zijn waar de crossclimate betere presteert dan de winterband.

Je moet lezen wat er staat natuurlijk.

Waar in uw filmpje weerlegd er iemand die stelling? Het lijkt mij dan toch zo te zijn dat de stelling klopt.
Ik zeg zelfs letterlijk dat er voldoende omstandigheden op te noemen zijn waar de crossclimate betere presteert dan de winterband.
Ja, en in Belgische omstandigheden komen die veel vaker voor dan de extreme situaties.
Zomer en crossclimate mappen veel beter op ons klimaat dan zomer en winterbanden. En bijgevolg is dat dus ook gewoon een goeie keuze

Pirelli Scorpion Zero All Season Plus geen optie voor jou wagen?

Bestaan idd wel in de juiste maat. Maar ondertussen toch besloten om met dedicated zomer- en winterset te werken. Setje 22" besproken, ga ik volgende week ophalen. Dat wordt de zomerset en dan ga ik de af-fabriek 21" houden om er winterbanden op te leggne.

Hoe bevalt de Q8 je ondertussen ?

Waanzinnig goede wagen. Hij overtreft mijn al vrij hoge verwachtingen. Ik ben er nu een weekje mee in Duitsland als eerste trip en het comfort, rust en stilte binnenin, het is toch wel next level. De motor trekt er ook heerlijk aan, zet snel grote stappen, ook op de Autobahn aan stevige snelheden.

Echt een topper :)

q8.jpg

Vraag voor winterbanden. Ik ga normaal bij QTeam en die hebben 2 winterbanden in maat 285/45/21:
  • Vredestein Wintrac Pro
  • Bridgestone Blizzak LM005
Aanrader? De Wintrac is de goedkopere maar heeft blijkbaar C/B labels (zuinig en grip) terwijl de Blizzak B/A zou hebben?

Andere banden die ik terugvind maar niet bij QTeam dus liever niet, tenzij echt veel beter:
  • Pirelli Scorpion Winter
  • Pirelli Scorpion Winter 2
  • Continental Wintercontact

Mag bij een lichte vracht het merk van de banden op dezelfde as verschillen? Een garagist zei me dat dat bij een personenwagen niet mag, maar gezien onze wagen omgebouwd is tot lichte vracht dat geen problemen zou mogen geven. Online vind ik niet meteen een onderscheid tussen personenwagens en lichte vracht, maar kan me best voorstellen dat ze bij keuring lichte vracht minder streng zijn. Iemand ervaring hiermee?

Note: auto zo gekocht, dus het was niet mijn idee om 1 band van een ander merk erop te leggen.

Dat lijkt me toch niet te kloppen. Ik zou het alleszins absurd vinden als het voor een lichte vracht wel zou mogen, gaat toch over veiligheid.

Dat lijkt me toch niet te kloppen. Ik zou het alleszins absurd vinden als het voor een lichte vracht wel zou mogen, gaat toch over veiligheid.
Via
naar
naar
naar
https://assets-global.website-files...952c0a63155cf108272880_V3-43.12-2012-09-N.pdf (want deze link op zich zou ikzelf maar dubieus vinden, snap dan ook niet dat ze dat officieel op een website met zo'n url zetten... iets voor de ergernisthread)

Punten 5.3 en 6.4

Zo te zien heeft utolor.('s garagist) gelijk ...
Enkel afmetingen, snelheidsindex en loadindex moeten gelijk zijn (5.3)
6.4 geldt enkel voor personenwagens (cat M), niet voor vracht- en bestelwagens (cat N).

'k Vind het allemaal wel ingewikkeld, eigenlijk.
Dus niet op mij schieten mocht ik ergens een uitzondering op een uitzondering op een uitzondering,... niet gezien hebben...

Categorieën vind je hier:

Via
naar
naar
naar
https://assets-global.website-files...952c0a63155cf108272880_V3-43.12-2012-09-N.pdf (want deze link op zich zou ikzelf maar dubieus vinden, snap dan ook niet dat ze dat officieel op een website met zo'n url zetten... iets voor de ergernisthread)

Punten 5.3 en 6.4

Zo te zien heeft utolor.('s garagist) gelijk ...
Enkel afmetingen, snelheidsindex en loadindex moeten gelijk zijn (5.3)
6.4 geldt enkel voor personenwagens (cat M), niet voor vracht- en bestelwagens (cat N).

'k Vind het allemaal wel ingewikkeld, eigenlijk.
Dus niet op mij schieten mocht ik ergens een uitzondering op een uitzondering op een uitzondering,... niet gezien hebben...

Categorieën vind je hier:
Wel, ik heb ook wat liggen zoeken online en ik zag door de bomen het bos niet meer. :p Ik hoopte dus dat er hier iemand was die ervaring had hiermee, maar jouw opzoekwerk is zelfs nog beter. Dikke merci!

Ik wou sowieso gaan met de verschillende banden, want grote kans dat ze erover zouden zien als het toch niet zou mogen, maar met dit document kan ik dus bewijzen dat het ook gewoon mag.

Amai straf, en ferm opzoekwerk zou ik zeggen.

Wel een beetje absurd waarom dat voor een lichte vracht wel zou mogen en voor een personenauto niet.. ofwel beide ofwel geen van beide zou ik denken?

Amai straf, en ferm opzoekwerk zou ik zeggen.

Wel een beetje absurd waarom dat voor een lichte vracht wel zou mogen en voor een personenauto niet.. ofwel beide ofwel geen van beide zou ik denken?
Er zijn wel meer zaken vreemd aan de keuring imo. :D Daarom dat ik het ook wel geloofde.

Het ding is dat die garagist (waarschijnlijk alle garagisten wel) alle truuken van de foor kent om met je auto door de keuring te geraken, maar veel van die truuken zijn niet helemaal koosjer... Was dus benieuwd of dit ook iets was wat ze meestal gewoon niet opmerken of dat het wel degelijk gewoon mag.

Er zijn wel meer zaken vreemd aan de keuring imo. :D Daarom dat ik het ook wel geloofde.

Het ding is dat die garagist (waarschijnlijk alle garagisten wel) alle truuken van de foor kent om met je auto door de keuring te geraken, maar veel van die truuken zijn niet helemaal koosjer... Was dus benieuwd of dit ook iets was wat ze meestal gewoon niet opmerken of dat het wel degelijk gewoon mag.
Nu, ik kan me wel inbeelden dat het gedrag van je wagen voorspelbaarder is met 2 dezelfde banden op dezelfde as? Ik heb nu zelf wel een halve bandenfetisj, dus ik zou nooit of te nooit rondrijden met verschillende banden op 1 as. Hell ik vind niet 4 dezelfde al moeilijk :p

vandaag 4 nieuwe banden op de caddy,
mastersteel 65 euro per stuk.

lijkt me vrij goedkoop. zit daar een addertje onder het gras?

Nu, ik kan me wel inbeelden dat het gedrag van je wagen voorspelbaarder is met 2 dezelfde banden op dezelfde as? Ik heb nu zelf wel een halve bandenfetisj, dus ik zou nooit of te nooit rondrijden met verschillende banden op 1 as. Hell ik vind niet 4 dezelfde al moeilijk :p
Is hier de tweede wagen die amper kms maakt (5000 per jaar ofzo). Het profieltype van de band van het andere merk is ook zo goed als of zelfs exact hetzelfde als de andere banden (type rubber weet ik natuurlijk niet), dus ik denk dat het in dit geval wel mee zal vallen.

Als er ooit nieuwe banden opmoeten (wat niet de eerste 3 jaar zal zijn volgens mij), zal ik er sowieso wel terug allemaal dezelfde opleggen.

Vraag voor winterbanden. Ik ga normaal bij QTeam en die hebben 2 winterbanden in maat 285/45/21:
  • Vredestein Wintrac Pro
  • Bridgestone Blizzak LM005
Aanrader? De Wintrac is de goedkopere maar heeft blijkbaar C/B labels (zuinig en grip) terwijl de Blizzak B/A zou hebben?

Andere banden die ik terugvind maar niet bij QTeam dus liever niet, tenzij echt veel beter:
  • Pirelli Scorpion Winter
  • Pirelli Scorpion Winter 2
  • Continental Wintercontact
Heb de Pirelli's op de X5 in runflat. Ik wou per sé runflat.
Merk geen verschil met de zomerbanden (Bridgestone runflats ook) in geluid of handling.
Waren zeer goed in de sneeuw op skireis vorige winter.

Grip met de zomerbanden op droog wegdek is wel beter natuurlijk, maar dat zal altijd zo zijn denk ik.
Met de winterbanden dient de bochtensnelheid wat lager te zijn.

De Vredestein Wintrac's nog gehad op mijn Saab 9-3, dus dat is wel al héél even geleden.
Was ook gewoon een prima band van wat ik me daarvan herinner.
Op m'n A6 én Saab anders ook altijd met Vredestein gereden (winter/zomer/4 seizoens).

Een kameraad van mij heeft onder z’n range rover onlangs die Pirelli Scorpion winter 2 geplaatst, die is daar zeer content van.

Ik geloof wel prijzig schoeisel in die maten.

Ik heb die Blizzaks. Op zich best wel tevreden van voor een winterband te zijn, verbruik is normaal en rolgeluiden vallen ook zeer goed mee.

Goedkope troep. Dat is uw addertje.
Ik zei zelf al goedkoop idd.
Maar met troep weet ik nog steeds niets meer....

Gaan die gewoon sneller verslijten dan?

Want onveilig en slecht kunnen die toch niet zijn. Anders komen die hier niet op de markt.

Want onveilig en slecht kunnen die toch niet zijn. Anders komen die hier niet op de markt.
Dat zou ik niet zeggen. Ben zelf niet echt kieskeurig op banden en zit er niets mee in om banden tot op de draad op te rijden, maar toen ik Linglongs had liggen op een 2dehands wagen die ik aankocht heb ik die er zo snel mogelijk afgegooid. Die hadden nu eens niks grip, merkbanden die tot op de draad versleten waren hadden meer grip. Als ik remde op een nat wegdek, schoot ABS altijd aan. Is wel 10 jaar geleden, dus ik kan niets zeggen over de huidige kwaliteit van Linglong banden. Maar er wordt dus wel degelijk brol verkocht hier.

Als ik de reviews van tyre reviews bekijk op youtube, dan passeren er daar af en toe ook nog eens budget banden om de vergelijking te maken, en dan zie je toch nog genoeg rommel passeren.

Terug
Bovenaan