Baldur's Gate 3

RPG PC PS5 XBOX Baldur's Gate 3

Release is trouwens op 3 augustus om 16 uur.
Ze hebben een kaart met de uren gepost op twitter. Voor GMT+1 hebben ze toepasselijk Gent genomen in plaats van het gebruikelijke Parijs.
 
mja, met Larian is dat nog niet gezegd :)
divine divinity 2 heb ik ook nogal gerushed (aka geen dialoog gelezen en overal doorklikken) en op console ook 80u nodig gehad om te finishen.
dus deze zal wel rond zoiets draaien.
of ik het ga spelen is iets anders, heb ik eigenlijk geen tijd meer voor :shutup: (hoewel ik al 170u in d4 heb gestoken :D)
Waarom zou je divinity of deze zelfs spelen als je de hele story en dialogen gaat skippen? Dat is imo toch veruit het sterkste punt van deze games. Maar ieder zijn ding natuurlijk. :unsure:
 
ik had het op pc volledig gespeeld en opnieuw gestart op ps4.
op ps4 wat dialoog over geslagen en duurde nog altijd rond de 80u.
 
Spel aangeschaft op aanraden van een vriend die een grote fan is.

Nu wist ik al dat het gebaseerd is op Dungeons & Dragons en dat dit een tabletop RPG is waar er de voorbije decennia's er massa's andere games op gebaseerd zijn, waaronder deze. Ook de film Honor Among Thieves bekeken, beviel me uitstekend, kon het makkelijk volgen en was grappig en zeer entertainend.

Anders dan dat weet ik eigenlijk niks over dit spel, is het vergelijkbaar met de RP-servers van World of Warcraft, minus het MMO-aspect? Of is het eerder zoals Skyrim maar diepere uitwerking in de classes/races en verhaal?

En met hoeveel man kun je dit in co-op spelen?
 
Spel aangeschaft op aanraden van een vriend die een grote fan is.

Nu wist ik al dat het gebaseerd is op Dungeons & Dragons en dat dit een tabletop RPG is waar er de voorbije decennia's er massa's andere games op gebaseerd zijn, waaronder deze. Ook de film Honor Among Thieves bekeken, beviel me uitstekend, kon het makkelijk volgen en was grappig en zeer entertainend.

Anders dan dat weet ik eigenlijk niks over dit spel, is het vergelijkbaar met de RP-servers van World of Warcraft, minus het MMO-aspect? Of is het eerder zoals Skyrim maar diepere uitwerking in de classes/races en verhaal?

En met hoeveel man kun je dit in co-op spelen?

Ik heb het nog niet gespeeld in early access maar ik denk wel dat ik een goed beeld heb van wat het spel gaat zijn.

Het is totaal niet te vergelijken met Skyrim. In dit spellen tellen je keuzes. In Skyrim had dit amper effect. Elke beslissing die je maakt heeft een gevolg en dit begint in de character creation. NPCs gaan anders op jou reageren afhankelijk van het race dat je neemt. Bv Drow zijn over het algemeen gevreesd en als je kiest om als Drow te spelen, ga je dat ook merken.

Larian heeft het spel eigenlijk zo gemaakt dat je kan doen wat je wil. Je kan problemen oplossen op verschillende manieren, je kan als een moordlustig personage door het spel gaan of iemand die probeert een nobele held te zijn.

Het is eigenlijk een dungeons & dragons campaign maar dan zonder een dungeons master. Het is het spel dat dungeon master is.
Dit wil ook zeggen dat de combat turn based is net zoals bij DnD en dat je skillchecks en dicerolls ga hebben.

Om even de diepgang van het spel te illustreren: er zijn 17.000 verschillende eindes. Geen 17.000 compleet verschillende eindes, soms zouden het maar kleine elementen zijn die anders zijn. Toch is het enorm veel.
Het spel is dus heel replay vriendelijk.

Er zijn ook verschillende Origin personages. Je kan oftewel als een van hen spelen, of zelf een personage maken. De Origin personages hebben een unieke achtergrond en hun eigen verhaal en doelen. Je kan ze ook in je party recruiten.

Je kan co-op spelen. Couch co-op en online. Je moet niet samen blijven. Wel kan er maar één iemand met keer met een NPC praten. Meer weer ik hier niet over aangezien ik mijn eerste playthrough niet in co-op zal zijn.
 
Ah, een beetje zoals Mass Effect dan waar je keuzes ook een verschil maken? Alleen hier maakt het nog meer impact dan?

De replayability is wel fantastisch, da's iets wat ik zeer belangrijk vind. Dat de combat turn-based is vind ik dan weer wat minder maar ik kan er mee leven. Heb al zat turn-based games gespeeld die ik heel goed vond.
 
Ah, een beetje zoals Mass Effect dan waar je keuzes ook een verschil maken? Alleen hier maakt het nog meer impact dan?

De replayability is wel fantastisch, da's iets wat ik zeer belangrijk vind. Dat de combat turn-based is vind ik dan weer wat minder maar ik kan er mee leven. Heb al zat turn-based games gespeeld die ik heel goed vond.
Inderdaad, je keuzes maken een verschil. :)
Ze hadden gezegd dat er 17.000 variaties zijn voor het einde. :crazy:

Natuurlijk zijn daar kleine verschillen bij door een kleine keuze hier en daar maar daar zullen sowieso wel genoeg verschillende eindes bij zitten die enorm verschillend zijn van elkaar. :D
 
Inderdaad, je keuzes maken een verschil. :)
Ze hadden gezegd dat er 17.000 variaties zijn voor het einde. :crazy:

Natuurlijk zijn daar kleine verschillen bij door een kleine keuze hier en daar maar daar zullen sowieso wel genoeg verschillende eindes bij zitten die enorm verschillend zijn van elkaar. :D
Fallout New Vegas heeft 1,113,652,592,640,000 verschillende eindes als je alle mogelijke combinaties van de epiloogbeelden berekent. Zulke getallen zijn waardeloos als je niet weet wat erachter is. Elk pietlullig detail dat verandert kan het aantal eindes weer x2 doen.
In Wasteland 2 was er extra tekst op het einde als je ergens halfweg het spel een schildpad omdraaide die op zijn rug was terechtgekomen. Hupla. Aantal eindes weer maal twee.

De originele Baldurs Gate spellen hadden ook geen verschillende eindes., behalve één keuze op het einde van Throne Of Baal. Ik vind het gek dat verschillende eindes hebben zo'n fixatie geworden is van RPG's, gezien dat vroeger totaal niet zo was. Morrowind, Gothic, Baldurs Gate, Diablo: Allemaal top klassieke RPG's zonder verschillende eindes.
 
Laatst bewerkt:
De originele Baldurs Gate spellen hadden ook geen verschillende eindes., behalve één keuze op het einde van Throne Of Baal. Ik vind het gek dat verschillende eindes hebben zo'n fixatie geworden is van RPG's, gezien dat vroeger totaal niet zo was. Morrowind, Gothic, Baldurs Gate, Diablo: Allemaal top klassieke RPG's zonder verschillende eindes.

Als ik de game-play even buiten beschouwing houdt, zijn mijn favoriete RPGs de gene waar u keuzes effect hebben op het verhaal. Dus dat ik zelf als speler de agency krijg om het verhaal te beïnvloeden. Dit hoeft geen 17.000 eindes te zijn. De hoeveelheid echter, toont wel Ana dat je agency hebt. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het verhaal ook goed in elkaar zit.

Het zou erg zijn dat een spel gebaseerd op 5e D&D ruleset geen agency geeft in het verhaal. Waarom een D&D campaign transformeren naar een spel als je de grootste aantrekkingskracht van D&D eruit haalt?
 
Als ik de game-play even buiten beschouwing houdt, zijn mijn favoriete RPGs de gene waar u keuzes effect hebben op het verhaal. Dus dat ik zelf als speler de agency krijg om het verhaal te beïnvloeden. Dit hoeft geen 17.000 eindes te zijn. De hoeveelheid echter, toont wel Ana dat je agency hebt. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het verhaal ook goed in elkaar zit.

Het zou erg zijn dat een spel gebaseerd op 5e D&D ruleset geen agency geeft in het verhaal. Waarom een D&D campaign transformeren naar een spel als je de grootste aantrekkingskracht van D&D eruit haalt?
Ik ben totaal geen D&D speler, maar hoe ik dat lees is dat de 'tabletop'-ervaring naar digitale omgeving brengen toch eerder te maken heeft met het spelen van een rol. Een dungeonmaster bereidt een campagne voor om een gevaarlijke vijand ergens in een kerker te verslaan, en de fun van de tabletop ervaring zit er in dat je je eigen rolletje speelt en er een leuk avontuur van maakt. Niet zozeer dat je ervoor kiest om het hoofddoel totaal te negeren en je eigen ding te gaan doen, want dan is al de voorbereiding van de dungeon master voor niets geweest. Kan leuk zijn om zo complete improvisatie te doen, maar het lijkt me een frustrerende ervaring voor de dungeon master als dat de norm bij D&D zou zijn.

Dusja 'agency'of keuzevrijheid is voor mij tweeledig; en er zijn volgens mij twee stromingen in:
De eerste stroming is dat je keuzevrijheid erin bestaat dat je je gedraagt als een bepaalde rol en je je daarin volledig inleeft. Je kiest hoe je bepaalde dingen zegt, hoe bruut/intellectueel je overkomt. Maar hoe je je ook gedraagt, het objectief van de campagne ligt vast. Versla de draak/red de wereld/raak tot het einde van de kerker. De wapens die je gebruikt kies je niet per sé in functie van hoe efficient ze zijn, maar hoe goed ze bij je zelfgemaakte karakter passen. Je bent vaak een half uur bezig met de character-creator alleen. Games die daarin passen zijn bvb: Elder Scrolls, Baldurs Gate I & II, Divinity: Original Sin. Deze stroming is een rechtstreekse vertaling van de tabletop-ervaring naar de computer/console.

De andere stroming is dan eerder dat je agentschap bestaat uit het maken van morele keuzes die het verloop van het spel beïnvloeden, met welke facties je allianties wil aangaan en het proberen zoeken naar het minste kwaad. De protagonist is vaak zelfs een gedefinieerd persoon met een voorgeschiedenis waar je niet veel over te zeggen hebt. Voorbeelden zijn The Witcher, Gothic, Deus Ex, KOTOR. Dit lijkt me een modernere versie van de RPG te zijn die niet meer zo hard vasthangt aan wat tabletops ooit waren.

Niet alle games passen daar natuurlijk perfect in (er zijn games die het allemaal tegelijk willen doen, zoals Fallout New Vegas), maar mij lijkt het dat Baldurs Gate bij uitstek het eerste soort is.
 
Voor mij is D&D gewoon improvisatietheater. Het kunnen afwijken van het pad is net wat het zo leuk maakt, maar dan moet je inderdaad een DM hebben die heel goed kan improviseren.

Nu, totaal het hoofddoel negeren is ook wel nogal een uiterste hé :).
 
Kan leuk zijn om zo complete improvisatie te doen, maar het lijkt me een frustrerende ervaring voor de dungeon master als dat de norm bij D&D zou zijn.
Een goede DM kan zijn party terug subtiel in de juiste richting sturen. Als je met mensen speelt die keuzes kunnen maken, moet je daar natuurlijk ook een beetje op anticiperen en desnoods zelf manieren vinden om ervoor te zorgen dat spelers niet te ver afdwalen. Dit is natuurlijk heel erg moeilijk om te vertalen naar een game aangezien je daar nog steeds (technische en monetaire) limieten hebt. Terwijl een tabletop campaign gelimiteerd is door uw eigen creativiteit en verbeelding.

In Baldur's Gate proberen ze dat, van wat ik tot zover heb gehoord, wat na te bootsen. Je maakt je personage (of je pakt een voor gemaakt personage) en je kiest zelf hoe je problemen oplost en wat de kijk van jou personage op de wereld is.

Een RPG game hoeft niet steeds een uitgebreid moraliteit systeem te hebben of hopen keuzes die een invloed hebben. Een zeer goed verhaal is soms genoeg (Red Dead Redemption 2 bv ). Wat ik niet leuk vind in games is de illusie van keuzes, zoals keuzes die geen (of amper) effect hebben op het verhaal zoals bv Skyrim. Wat je ook doet, hoeveel mensen je vermoord of welke keuzes je ook maakt, hoe de spelwereld/ het verhaal er om reageert is eerder beperkt.
 
Moraliteit? The Dark Urge (Origin) all the way ja, bloed gaat er stromen vanaf minuut 1!
Ondertussen wat nageslacht op de wereld proberen zetten met Shadowheart. :unsure:
 
Ik hoop dat er vandaag review zijn? :unsure: Kwestie dat de tijd tot morgen dan weer wat sneller voorbij gaat

Denk dat ik ofwel als druid ga starten of als een Sorcerer.

Druid wegens het met dieren praten. Vond dat geweldig in DOS2 :D
 
Ne criminele dwarf paladin die iedereen de kop inslaat als ze ook maar iets van een vage hint over zijn hoogte zeggen (gelijk Edward in FullMetal Alchemist).

Haalbaar? Cliche? :unsure:
 
Je kan btw de EA client niet update naar de release client. Je moet dus alles opnieuw downloaden en er is geen pre-load. Larian heeft ook aangeraden om alle oude saves te deleten van je pc om mogelijke problemen te vermijden.

Ik hoop dat er vandaag review zijn?
:unsure:
Kwestie dat de tijd tot morgen dan weer wat sneller voorbij gaat

Denk dat ik ofwel als druid ga starten of als een Sorcerer.

Druid wegens het met dieren praten. Vond dat geweldig in DOS2
Review embargo is morgen pas samen met de launch. Reviewers hebben ook pas zondag hun keys gekregen dus ik verwacht niet heel veel reviews maar eerder in-progress reviews.
 
Terug
Bovenaan