Avatar: The Way of Water

Film Avatar: The Way of Water

Haha, ik had het heel even door de muziek in de intro. De melodie deed mij denken aan de soundtrack van Celine Dion. En dan inderdaad ook ergens in het laatste half uur.

Bij momenten had ik ook het gevoel naar een natuurdocumentaire te kijken.

Aangename film in ieder geval, moet je gewoon zien in de cinema en daarna wellicht nooit meer.
 
@Erra555 Hebt je het dan over het laatste halfuur of wat bedoel je juist? Ik heb er persoonlijk geen enkele keer aan gedacht en ik zie ook niet goed waarom, zelfs als je daaraan denkt, dat een immersiebreker zou zijn. Misschien omdat ik al zoveel rampenfilms op zee gezien heb dat ik niet zo'n specifieke link maak?

Klopt, dat laatste half uur deed me aan Titanic denken en was dan ook oersaai. Maar neem gerust eender welke boot rampenfilm hoor. :)

Ook de jacht op die beesten deed me denken aan: we moeten de Japanners eens wat moreel geven.

Maar heb de film over het algemeen wel gesmaakt, maar weet niet of ik hem nog eens ga bekijken in de bioscoop...
 
Mijn vader wou deze film zien, dus ben ik mee geweest. Een film om nooit of te nimmer nog opnieuw te bekijken, visueel prachtig maar verder op géén enkele andere manier echt memorabel, buiten misschien dat hij langdradig en slaapverwekkend toe is naar het einde toe.

Net als de eerste visueel indrukwekkend, een aantal goede actiescenes - verwacht niets anders van James Cameron -, de creature designs zijn zelfs beter (maar eigenlijk nog steeds niet mijn ding), er zit zelfs een mini-kern van een interessant verhaal in maar er wordt nauwelijks iets mee gedaan, wat moraliserend gepreek maar verder zonder verdere kritische reflectie (natuurlijk is walvisjacht slecht, maar ik betwijfel of in het echte leven veel mensen neen zouden zeggen tegen dat magisch stofje zelfs al komt het uit een alien-walvis, plus: wij doen in het dagelijkse leven nog veel andere zaken waar eniet bij stil staan, varkens zijn ook zéér intelligente dieren, en ik ben ook geen vegetariër)... Idem met die Navi... oh wat leven ze toch prachtig in evenwicht met de natuur en de "dieren", maar dan met een te hoog Disney gehalte naar mijn zin, maar goed, we zullen hier maar geen sci-fi ecologie kritiek afsteken...

Ik geef de film een 7/10, -0,5 wegens géén enkele waarde om te herbekijken voor mij: 6,5/10. Zwakste film die ik dit jaar in de cinéma gezien heb, na Dune, Marvel Spiderman 3, Doctor Strange 2, Thor 4, Onze Natuur en zelfs (hoewel ik totaal geen horror-fan ben) Smile. Jammer dat Glass Onion hier niet in de zalen komt.

Hoogtepunt van de voorstelling gisterenavond? De trailer voor Oppenheimer op het grote scherm zien.
 
No offense maar Doctor Strange 2, Thor 4? Dat is echt wel heel platte kak tov avatar. 😅 Zelfs tegen de meeste andere releases. Die bungelen ergens helemaal onderaan in mijn best of lijst van dit jaar.
 
No offense, maar smaken verschillen, ik zeg ook niet dat ik Thor: Love & Thunder (duidelijk minder goed dan Ragnarok) of Doctor Strange in the Multiverse of Madness (de verhaallijn rond de Scarlet Witch kon beter) topfilms vindt, maar ik zie me die wél nog eens herbekijken, heb wat gelachen, er zit nog enigszins een verhaal in (dat telkens voor verbetering vatbaar is), maar Avatar 2 is (net als z'n voorganger) gewoon "hol", ik viel bijna in slaap het laatste uur.

De visuals van Avatar 2 zijn prachtig, 3D zoals het "hoort" zelfs al ben ik ook daar eigenlijk geen fan van, maar geen rewatch waard. Zowel de recentste Spiderman als Doctor Strange 2 heb ik al eens herbekeken, Thor 4 nog niet weliswaar.

Avatar 3 zie ik mezelf alleen nog in de cinéma bekijken als ik die zoals nu eigenlijk, onder druk moet gaan kijken. Was mijn vader nog een verjaardagscadeautje schuldig.
 
Dat smaken verschillen is duidelijk. Ik heb gelijkaardige kritiek op Strange en Thor. Avatar is duidelijk een passie project van Cameron en zijn liefde voor natuur en oceaan spat eraf. Terwijl die laatste strange en Thor voorbeelden zijn van tamelijk zielloze massaproductie. Ik zou niet weten waarom je die ooit nog terug zou zien. Verhaalsgewijs waren die bedroevend tot slecht en visueel worden ze door avatar met whaleforce uit het water geblazen.

Avatar introduceert misschien wel de meest bizarre family unit aller tijden en toch werkt dat gewoon. Ik zat 3+ uur Lang praktisch op het puntje van mijn stoel. Betere actie film dan eender wat marvel (en eender wie Anders) de laatste jaren gemaakt heeft maar ook emotioneel maakt die veel diepere sporen op verschillende thematische niveaus.

Het blijft een mainstream blockbuster natuurlijk. 2001 this is not. Maar wel een van de beste in zeer lange tijd imo.
 
Laatst bewerkt:
Marvel mag je intussen inderdaad massaproductie beginnen nemen, Love and Thunder mist de emotionele verhaallijn van Ragnarok, Doctor Strange lijdt overduidelijk onder de "nood" om in te passen binnen een breder kader en het politieke aspect (Wanda moest en zou natuurlijk én géén puppet zijn, maar ook een redemption krijgen op het einde), je ziet waar die film "herschreven" is. Ergste van alles vind ik nog het gebrek aan Vision, en het "ongedaan" maken van WandaVision.

Avatar 2 echter een film noemen met emotioneel diepe sporen of verschillende thematische niveaus is toch ook echter allesbehalve eerlijk... de emoties voelen geforceerd, de "thema's" cliché ("booh, mensen/kolonisatoren slecht! Dat had ik na Pocahontas meets The Smurfs in Space! 1 al door). En ook de MacGuffin van deel 2 wordt nauwelijks verkend. Is walvisjacht een gruwelijk iets? Absoluut, zeker en vast. Maar wij voeren momenteel als mensen nog walvisjacht uit voor vlees (sorry Japan & Noorwegen: "wEtEnScHaPpElIjK oNdErZoEk!"), maar wat zou jij doen als dat magisch amber uit het walvisbrein (ik stoor me ook andermaal aan de etymologie van die stof in de film, amber komt niet uit het brein van walvissen) het leven van je geliefden zou kunnen redden? Zou je het nemen/kopen? Eeuwige jeugd versus ethiek is zo'n fascinerend onderwerp, en hij doet er niets mee. Ik vind de "exobiologie" van de films ook te aards, te videogame achtig.

Idem met de slechterik die als kloon terugkeert maar zonder herinneringen aan zijn dood en er dan later pas achterkomt wie de dader is... fantastisch idee, maar wordt zo weinig mee gedaan...

Dune is 10 keer beter dan Avatar 2 dit jaar denk ik dan. Is Thor: Love & Thunder slechter? Objectief mogelijks wel, maar het plezier van een rewatch schuilt in meer dan dat. Uiteindelijk ben je na 30 films voor een stukje geïnvesteerd in het MCU, veel minder in Avatar 13 jaar na de eerste...
Als ik in slaap wil vallen zou Avatar 2 misschien nog een goed idee zijn...
 
Mja ik snap wel wat je wil zeggen maar ik zie dat juist als positieve zaken en vind juist dat ecologische waarden hier heel natuurlijk in verwerkt zijn en gewoon organisch deel uitmaken van het verhaal. Ik zou een film daar sowieso al niet op afrekenen. Ook details zoals dat de alien walvissen voor jou tegelijk niet genoeg verschillen van hun aardse tegenhangers maar ook teveel verschillen in amrita tov amber. Die vragen die je daar rond stelt zijn juist allemaal pluspunten imo. Die Garvin is ook vrij moreel grijs en belichaamt ook die afweging tussen je moraliteit verkopen voor vooruitgang.

Also Dune is zeer zekerst goed maar is van vorig jaar en is alhoewel breder in thematiek niet echt diep en vrij vergelijkbaar betreffende ecologische boodschap. Zelfs minder subtiel daarin alhoewel ik inclusie ervan daarin ook positief vond en zeker niet stored. Ik zou die nu niet direct tot blockbuster rekenen want avatar heeft nu op 4 dagen al meer opgebracht dan dune over zijn hele run.

Ook quaritch vond ik hierin weer fantastich en is nu een veel complexer personage. De film is over de hele lijn in zowat alles grijzer dan zijn voorganger.

Ik vind het juist opmerkelijk hoe hard ik reeds geinvesteerd was in de personages en zelfs payakan. Ik had het oprecht bijna moeilijk in de finale en het kwam allemaal bijzonder hard binnen. Dat gekoppeld aan high octane cameroniaanse actie. :love2:

Ik ga hem alvast tegen het einde van zijn run nog is zien en Thor daar gaan ze mij voor moeten betalen om die nog is terug te zien. 😅
 
Ik zou nu niet zeggen dat hoeveel een film opbrengt dat dit dan direct een blockbuster is ….als ze die maar genoeg hypen en er veel reclame tegen gooien gaan mensen kijken en deze is een vervolg op een hype dus is het normaal dat er nu veel mensen direct naar de cinema gaan om te kijken maar wat met de derde …als er nog mensen zijn die vinden dat ze nu naar een “lege doos “ aan het kijken zijn die visueel dan wel prachtig is ….

achja kga hem wel kijken als hem op een schijfje verkrijgbaar is . ;)
(dus ben ook nu benieuwd naar het vervolg maar als dat tegenslaat gaat de derde ook aan mij voorbij )
 
Als er niet veel volk op afkomt bust hij wel geen block natuurlijk, daar komt de term vandaan en dat staat in relatie met hoeveel geld hij opbrengt. Tegenwoordig verwacht men van tentpole producties minstens een miljard aan inkomsten. Mij boeit het ook niet zo hoor alhoewel ik wel benieuwd ben of hij genoeg gaat binnenhalen om de vervolgen te verantwoorden.
 
Gekeken en beseft dat ik niet doelpubliek ben. Visueel fatastisch, no doubt...
Flutverhaal, te langdradig, geen verbinding, dialoog van een C&C cutscene niveau en een spanningsboog van een platte vijg.

PS: Die orca wezens die super intelligent zijn...specifiek die ene die gekend stond voor zijn muzikale compositie's... in de gloria, avatar version.
 
Ik ben ook wel niet naar die film gegaan om weg geblazen te zijn van het verhaal. Maar ik zie die avatar films meer als een beleving met die zalige 3d effecten in die wereld.

Als je met die verwachting gaat ben je zeker verre van teleurgesteld. Moest het geen 3d zijn dan vond ik er wss totaal niks aan.
 
Als er niet veel volk op afkomt bust hij wel geen block natuurlijk, daar komt de term vandaan en dat staat in relatie met hoeveel geld hij opbrengt. Tegenwoordig verwacht men van tentpole producties minstens een miljard aan inkomsten. Mij boeit het ook niet zo hoor alhoewel ik wel benieuwd ben of hij genoeg gaat binnenhalen om de vervolgen te verantwoorden.
Tis Cameron, overal waar die op pist brengt veel geld op. Deze zal ook wel vlot boven het miljard gaan.
 
Kijk gewoon naar die opvolger van Topgun ….veel spectaculaire actie , geen tot weinig verhaal maar iedereen vind hem fantastisch …en omdat het een opvolger is van een hype ….kassa kassa …veel geld opgebracht maar een topfilm ????voor mij niet echt . ;)
 
No offense maar Doctor Strange 2, Thor 4? Dat is echt wel heel platte kak tov avatar. 😅 Zelfs tegen de meeste andere releases. Die bungelen ergens helemaal onderaan in mijn best of lijst van dit jaar.
Idd. Black Adam is zelfs beter dan beide..
 
Wij willen ook gaan kijken maar weten niet welke versie nu beter is willen wel in 3d gaan kijken.

HFR 3D en gewoon 3d zijn onze opties wat is het verschil ?
 
Voor 3D moet ge een brilleke aanschaffen
HFR is high frame rate, dus ze switchen tussen 48 en 24 fps gedurende de film
Heb er zelf nog geen ervaringen mee, kga volgende week eens gaan zien denk ik :)
 
Visueel prachtig maar met meer dan 3 uur voor een eerder beperkte verhaallijn wordt het op den duur gewoon langdradig. Kon gemakkelijk een half uur en zelfs meer geknipt worden zonder echt iets te moeten missen.

HFR 3D gaan zien in een kleinere cinema in de buurt want fuck Kinepolis. Had tijdens de film precies een paar keer problemen dat het beeld een beetje schokkerig werd. Geen idee of het de overschakeling was tussen high framerate en gewone (nogal lage) framerate. Oftewel was er iets beperkt mis met hun dolby 3d setup.
 
Terug
Bovenaan