Autonieuws

Lees ik dat nu goed in de krant?

VW is hier in België begonnen met advertenties op uw infotainment te geven?

Als uwe gps detecteert dat ge in de buurt bent van ne kfc bijvoorbeeld, dan krijgt ge reclame voor een emmer kippebillen, met ne grote knop eronder die uwe gps u rechtstreeks naar daar doet sturen?
WTF? Gelukkig kunt ge het af zetten, anders zou ik snel in de garage staan om te zeggen dat er iets aan mijn scherm scheelt nadat er per ongeluk nen hamer is tegen "gevallen" 🤣

Als uwe gps detecteert dat ge in de buurt bent van ne kfc bijvoorbeeld, dan krijgt ge reclame voor een emmer kippebillen, met ne grote knop eronder die uwe gps u rechtstreeks naar daar doet sturen?
WTF? Gelukkig kunt ge het af zetten, anders zou ik snel in de garage staan om te zeggen dat er iets aan mijn scherm scheelt nadat er per ongeluk nen hamer is tegen "gevallen" 🤣
Europese automakers zijn al jaren bezig hun eigen graf te delven. En dan maar klagen dat mensen Chinees kopen. Volledig, 100% hun eigen fout

HIer in België zie ik toch nog maar weinig BYD rondrijden. Ook Tesla is veel minder. VW & BMW heeft bijna alle elektrische business in de lease markt overgenomen.

HIer in België zie ik toch nog maar weinig BYD rondrijden. Ook Tesla is veel minder. VW & BMW heeft bijna alle elektrische business in de lease markt overgenomen.
Ik denk dat je niet zo hard oplet :p
BYD had in Augustus 2025 een marktaandeel van 1,7%
Er worden meer BYD's verkocht dan Nissan en Fiat bvb.
VW en BMW hebben samen gewoon altijd al 20% van de markt in handen gehad...

Het is niet zo zwart/wit hoor.

Ik zie niet goed in hoe dit iets aan mijn standpunt verandert?

De video illustreert hoe BYD een disruptieve kracht is geworden door een combinatie van technologische innovatie, slimme bedrijfsstrategieën en overheidssteun. Ook Europese en Amerikaanse autofabrikanten hebben in het verleden, en nu nog steeds, gigantische subsidies gekregen van de lokale overheden. Daar is BYD of bij uitbreiding China helemaal niet alleen in.

Nu, wat is het antwoord van de Westerse merken op deze Chinese dreiging? Inderdaad: hun auto's met reeds achterlopende technologie duurder maken, abonnementsformules aanbieden voor basic functies als zetelverwarming, advertenties inbouwen in het navigatiesysteem, en interieurs bouwen waarvan de CEO van Temu nog zou zeggen dat ze goedkoop ogen en aanvoelen. Dáár zullen ze niet van terug hebben! Als kers op de taart proberen ze ook krampachtig de regelgeving van de EU om een verkoopsverbod op ICE-wagens in te voeren, terug te draaien. Om hun technologische achterstand nóg wat groter te maken.

Ik blijf erbij, ze hebben de situatie volledig aan zichzelf te danken.

Ik zit alle dagen op de snelweg tussen Antwerpen en Brussel en kijk wat er rondrijdt. 3 tot 4 jaar geleden was het al Tesla wat de klok sloeg qua EV. Vooral Model 3 en Y. Nu zie ik vooral VW ID reeks en BMW i reeks. Wat er ingeschreven staat in België is nog iets anders dan wat je in de praktijk ziet rondrijden. BYD's kan ik op 1 hand tellen, om van de andere Chinezen maar te zwijgen. Zeekr heb ik maar 1 keer gezien en dan was het nog een prototype vol laptops van de firma zelf.

jup reeds gehad. Ge kunt het gelukkig uitzetten.
Maar mijn god VW kan niet opboksen tegen de chinees. Laat ons gewoon nog meer klanten wegjagen. Kheb al spijt dat mijn volgende een audi is.

Dat het hier in dit filmpje over BYD gaat is eigenlijk niet zo heel belangrijk. Wat wel belangrijk is is dat China subsidies geeft aan Chinese constructeurs én veel lagere lonen heeft dan in Europa waardoor het oneerlijke concurrentie wordt. De meeste van onze Europese merken gaan nooit kunnen doen met de prijzen wat China doet.
Nu, wat is het antwoord van de Westerse merken op deze Chinese dreiging? Inderdaad: hun auto's met reeds achterlopende technologie duurder maken, abonnementsformules aanbieden voor basic functies als zetelverwarming, advertenties inbouwen in het navigatiesysteem, en interieurs bouwen waarvan de CEO van Temu nog zou zeggen dat ze goedkoop ogen en aanvoelen. Dáár zullen ze niet van terug hebben! Als kers op de taart proberen ze ook krampachtig de regelgeving van de EU om een verkoopsverbod op ICE-wagens in te voeren, terug te draaien. Om hun technologische achterstand nóg wat groter te maken.

Ik blijf erbij, ze hebben de situatie volledig aan zichzelf te danken.
Hun technologie loopt niet achter, de prijzen wel.
Van die abonnementsformules zijn ze grotendeels afgestapt door de vele klachten.

Een verkoopverbod van ICE wagens is ook belachelijk. Duitsland en Italië bouwt prachtige wagens waarin gewoonweg een ICE motor hoort.
Beide kunnen perfect naast elkaar bestaan, voor ieder wat wils. Een mooi voorbeeld is de nieuwe BMW M3 die gaat uitkomen in zowel benzine als EV.

Van die abonnementsformules zijn ze grotendeels afgestapt door de vele klachten.
Met als gevolg dat ze nog maar eens de indruk hebben gewekt dat het enige waar ze nog goed in zijn, het bedenken is van manieren om geld uit hun klanten hun zakken te slaan. Hetzelfde met die ingebouwde advertenties, hetzelfde met eindeloze optielijsten.

Een verkoopverbod van ICE wagens is ook belachelijk. Duitsland en Italië bouwt prachtige wagens waarin gewoonweg een ICE motor hoort.
Beide kunnen perfect naast elkaar bestaan, voor ieder wat wils. Een mooi voorbeeld is de nieuwe BMW M3 die gaat uitkomen in zowel benzine als EV.
Ze willen dat tegenhouden, uitsluitend omdat ICE-technologie het enige aspect is dat iets met auto's te maken heeft waar ze nog niet achterop lopen. Geforceerd protectionisme

Europese technologie loopt wel achter en sterk!
In Europa duurt het 4-5 jaar om een nieuwe auto te ontwerpen, in China 1 á 2 jaar.
Renault super trots dat ze de nieuwe Twingo op 2 jaar hebben kunnen maken.
Maar eigenljjk is hij grotendeels in China ontworpen:

In de jaren 80, 90 en 00 konden Europese fabrikanten veel geld verdienen in China.
Maar China speelde het slim: iedere fabrikant moest in een joint venture met een Chinees bedrijf.
Hierdoor kreeg dit bedrijf de kennis van auto's bouwen. Technologie transfer naar China.

Wat doen de Europese bedrijven nu?
Ze gaan in joint ventures met Chinese bedrijven in Europa.
En de auto's worden misschien wel hier geproduceerd, maar de technologie blijft in China.
We zijn onszelf nog meer afhankelijk aan het maken van China! Onbegrijpelijk.

Ik raad aan om de posts hier eens te lezen, te beginnen met deze: https://autopreneur.substack.com/p/chinese-automakers-europe-factories

Wat wel belangrijk is is dat China subsidies geeft aan Chinese constructeurs
Vanochtend in mijn mailbox:

119 miljoen Euro voor Volvo Gent.
Daarvoor was het 157,7 miljoen voor Audi Vorst: weg.

In Europa worden er even goed subsidies gegeven aan auto fabrikanten.
Waarom laten we binnen Europa toe dat de fabrikanten landen tegen mekaar uitspelen om zo de hoogste subsidies te krijgen?

En als de boel dan uiteindelijk toch dicht gaat, regelt men voor die werknemers toch nog 1x speciaal brugpensioen en grote herintegratieplannen.
Terwijl 10x zoveel mensen bij KMO's noppes krijgen als die KMO failliet gaat.
Maar ja, foto's trekken in de fabriek staat goed als minister!

119 miljoen Euro voor Volvo Gent.
Daarvoor was het 157,7 miljoen voor Audi Vorst: weg.

In Europa worden er even goed subsidies gegeven aan auto fabrikanten.
Waarom laten we binnen Europa toe dat de fabrikanten landen tegen mekaar uitspelen om zo de hoogste subsidies te krijgen?
Subsidies aan de fabrikanten waarvan de klant niks zal merken!
China geeft subsidies waardoor die wagens veel goedkoper kunnen verkocht worden. De subsidies voor Volvo is puur om er voor te proberen te zorgen zodat Volvo nog wagens wilt blijven produceren in Gent.

Terug
Bovenaan