Autonieuws

Dacht gelezen te hebben dat zelfs met het succes van de EX30 en de XC40 Volvo Gent nog altijd verlies maakt …
Ook ergens opgevangen (maar dus niet langs officiële weg ) dat het wel eens gedaan kan zijn in december met Volvo Gent …
Produceren in Belgie is en blijft duur ….we zullen eerder een doorvoer land worden denk ik .

Dus hoe zorgen de Chinese subsidies er NU voor dat die wagens veel goedkoper verkocht kunnen worden?
Ik ben geen econoom dus ik kan jou daar niet op antwoorden.

Misschien omdat ze zo'n grote massaproductie hebben dat ze ze goedkoper kunnen maken?
Arbeiderskosten die lager zijn?
Hun hele proces van wagen ontwerpen tot van de band rollen is vele efficiënter?

Het zou toffer zijn als je je punt gewoon zou maken ipv te verwijzen naar een filmpje van 15 minuten lang.
Maar goed, ik heb het bekeken en daar zegt die kerel zelf dat die subsidies gestopt zijn omdat ze hun werk gedaan hebben. (rond 10:00)
Dus hoe zorgen de Chinese subsidies er NU voor dat die wagens veel goedkoper verkocht kunnen worden?

Subsidies waren bijvoorbeeld gebruikt om fabrieken te bouwen.
Als je een goedkope fabriek kan bouwen, dan profiteer je daarvan over de hele afschrijvingstermijn van die fabriek.

Een Amerikaanse automaker krijgt ongeveer 0,5% aan subsidies ten opzichte van zijn omzet.
Een Europese nog minder.
Een Chinese automaker krijgt 2% ten opzichte van zijn omzet. (Cijfers van de OECD https://www.oecd.org/content/dam/oe...ar-and-ev-production_fb4284cc/ef8aff4f-en.pdf)
Dat is bijna tienvoud ten opzichte van een Europese speler.

En dat is 2023. Niet zo lang geleden. De subsidies bestaan waarschijnlijk nog altijd in andere vormen. Meeste subsidies waren in de vorm van goedkope leningen van Chinese staatsbanken.

Terug
Bovenaan