Autonieuws

Dacht gelezen te hebben dat zelfs met het succes van de EX30 en de XC40 Volvo Gent nog altijd verlies maakt …
Ook ergens opgevangen (maar dus niet langs officiële weg ) dat het wel eens gedaan kan zijn in december met Volvo Gent …
Produceren in Belgie is en blijft duur ….we zullen eerder een doorvoer land worden denk ik .

Dus hoe zorgen de Chinese subsidies er NU voor dat die wagens veel goedkoper verkocht kunnen worden?
Ik ben geen econoom dus ik kan jou daar niet op antwoorden.

Misschien omdat ze zo'n grote massaproductie hebben dat ze ze goedkoper kunnen maken?
Arbeiderskosten die lager zijn?
Hun hele proces van wagen ontwerpen tot van de band rollen is vele efficiënter?

Het zou toffer zijn als je je punt gewoon zou maken ipv te verwijzen naar een filmpje van 15 minuten lang.
Maar goed, ik heb het bekeken en daar zegt die kerel zelf dat die subsidies gestopt zijn omdat ze hun werk gedaan hebben. (rond 10:00)
Dus hoe zorgen de Chinese subsidies er NU voor dat die wagens veel goedkoper verkocht kunnen worden?

Subsidies waren bijvoorbeeld gebruikt om fabrieken te bouwen.
Als je een goedkope fabriek kan bouwen, dan profiteer je daarvan over de hele afschrijvingstermijn van die fabriek.

Een Amerikaanse automaker krijgt ongeveer 0,5% aan subsidies ten opzichte van zijn omzet.
Een Europese nog minder.
Een Chinese automaker krijgt 2% ten opzichte van zijn omzet. (Cijfers van de OECD https://www.oecd.org/content/dam/oe...ar-and-ev-production_fb4284cc/ef8aff4f-en.pdf)
Dat is bijna tienvoud ten opzichte van een Europese speler.

En dat is 2023. Niet zo lang geleden. De subsidies bestaan waarschijnlijk nog altijd in andere vormen. Meeste subsidies waren in de vorm van goedkope leningen van Chinese staatsbanken.

Misschien omdat ze zo'n grote massaproductie hebben dat ze ze goedkoper kunnen maken?
OK, daar hebben de subsidies bij kunnen helpen.
Arbeiderskosten die lager zijn?
Dat is nu net zo'n structureel probleem, waarvan ik zeg dat de overheid een structurele oplossing voor moet bieden ipv altijd maar meer belastingen te willen heffen. Ondertussen zijn de loonkosten in China ook aan het stijgen. Er zijn al heel wat bedrijven die naar Vietnam en zo gaan.
Hun hele proces van wagen ontwerpen tot van de band rollen is vele efficiënter?
Heeft niets met subsidies te maken. Dat is net het punt van de vorige pagina: dat de EU fabrikanten hier slecht in zijn en niet willen of kunnen verbeteren.
Subsidies waren bijvoorbeeld gebruikt om fabrieken te bouwen.
Als je een goedkope fabriek kan bouwen, dan profiteer je daarvan over de hele afschrijvingstermijn van die fabriek.
En zulke subsidies krijgen de fabrikanten in de EU dus ook best veel.
- 267 Miljoen euro van de Europese Commissie voor de Volvo fabrik in Slovakije.
- 902 Miljoen euro van de Europese Commissie voor de Northvolt fabrik in Duitsland.
- 209 Miljoen euro van de Europese Commissie voor de SK batterij fabriek in Hongarije.

Ik ben niet tegen die subsidies, maar het is oneerlijk om te zeggen dat enkel China dat doet.
En ik ben er wel tegen dat bedrijven subsidies krijgen om dan korte tijd later toch nog de boel op te doeken en de belastingbetaler met de saneringskosten achter te laten.

OK, daar hebben de subsidies bij kunnen helpen.

Dat is nu net zo'n structureel probleem, waarvan ik zeg dat de overheid een structurele oplossing voor moet bieden ipv altijd maar meer belastingen te willen heffen. Ondertussen zijn de loonkosten in China ook aan het stijgen. Er zijn al heel wat bedrijven die naar Vietnam en zo gaan.

Heeft niets met subsidies te maken. Dat is net het punt van de vorige pagina: dat de EU fabrikanten hier slecht in zijn en niet willen of kunnen verbeteren.

En zulke subsidies krijgen de fabrikanten in de EU dus ook best veel.
- 267 Miljoen euro van de Europese Commissie voor de Volvo fabrik in Slovakije.
- 902 Miljoen euro van de Europese Commissie voor de Northvolt fabrik in Duitsland.
- 209 Miljoen euro van de Europese Commissie voor de SK batterij fabriek in Hongarije.

Ik ben niet tegen die subsidies, maar het is oneerlijk om te zeggen dat enkel China dat doet.
En ik ben er wel tegen dat bedrijven subsidies krijgen om dan korte tijd later toch nog de boel op te doeken en de belastingbetaler met de saneringskosten achter te laten.

Ik zeg juist dat de Chinese autobouwers tot 2% van hun omzet uit subsidies halen.
Europese automakers 0,2% van hun omzet. (op basis van de grafiek uit dat OESO rapport.)

Dat is een factor 10. Dat is een groot verschil.

Ja, alle automakers krijgen subsidies maar niet in dezelfde mate.

Ik denk dat dit probleem zo diep geworteld zit dat het niet zomaar op korte termijn op te lossen is om op hetzelfde niveau van China te concurreren. Wie wil er aan loon inboeten? Welk bedrijf wil fors minder winst (want winst dient ook voor nieuwe investeringen)? Landen hebben btw nodig om te kunnen bestaan,....

Als je het niet erg vind, ik heb even een AI geraadpleegd :

Dat Chinese autofabrikanten hun wagens aanzienlijk goedkoper kunnen aanbieden dan Europese concurrenten, komt door een combinatie van jarenlange staatssteun, extreme verticale integratie, lagere operationele kosten en een enorme voorsprong in batterijtechnologie. Volgens studies van onder andere de bank UBS behouden Chinese merken dit kostenvoordeel van circa 25% zelfs als ze hun fabrieken naar Europa zouden verplaatsen.

De belangrijkste oorzaken voor dit prijsverschil zijn onder te verdelen in vier pijlers.

1. Doorgedreven verticale integratie (alles in eigen beheer)
In tegenstelling tot Europese fabrikanten, die onderdelen inkopen bij honderden verschillende toeleveranciers, maken Chinese fabrikanten bijna alles zelf.
  • Voorbeeld BYD: Gigant BYD produceert zijn eigen microchips, elektromotoren en batterijen. Zij kopen nagenoeg alleen de banden en de autoruiten extern in.
  • Geen winstmarges voor tussenpartijen: Omdat er geen externe leveranciers tussen zitten, stapelen de winstmarges van derden zich niet op in de kostprijs.
2. Dominantie en voorsprong in batterijtechnologie
De batterij is het duurste onderdeel van een elektrische auto (circa 30% tot 40% van de totale kostprijs). China controleert wereldwijd de volledige toeleveringsketen van batterijen.
  • Grondstoffen: China bezit of controleert de overgrote meerderheid van de mijnen en raffinaderijen voor lithium, kobalt en nikkel.
  • Goedkopere chemie: Chinese fabrikanten zijn de absolute marktleider in LFP-batterijen (Lithium-ijzer-fosfaat). Deze zijn aanzienlijk goedkoper te produceren dan de NMC-batterijen (Nikkel-mangaan-kobalt) die Europese merken vaak gebruiken.
3. Jarenlange massale staatssteun
De Chinese overheid heeft de EV-sector vanaf het begin van de jaren 2010 aangewezen als strategische prioriteit.
  • Gesubsidieerde infrastructuur: Autofabrikanten kregen spotgoedkope grond voor fabrieken, extreem laagrentende leningen van staatsbanken en directe subsidies voor onderzoek en ontwikkeling (R&D).
  • Europese reactie: Het is vanwege deze "oneerlijke concurrentie" dat de Europese Commissie importheffingen heeft ingevoerd op in China geproduceerde wagens.
4. Lagere overhead- en productiekosten
De operationele kosten in China liggen fundamenteel lager dan in Europa.
  • Schaalvoordelen: Door de gigantische Chinese thuismarkt kunnen fabrieken direct op maximale capaciteit draaien, wat de vaste kosten per auto drastisch verlaagt.
  • Arbeids- en energiekosten: Hoewel de lonen in China stijgen, liggen de arbeidskosten en de energiekosten voor fabrieken nog altijd een fractie hoger dan de strenge, dure Europese equivalenten.
  • Snellere R&D-cycli: Waar een Europese fabrikant er vaak 5 tot 7 jaar over doet om een nieuw model te ontwikkelen, doen Chinese tech-georiënteerde autobouwers dit in minder dan 3 jaar. Dit verlaagt de initiële ontwikkelingskosten per model aanzienlijk.

Het recente rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) legt hiermee de vinger op de zere plek.
    Een factor 10 verschil in staatssteun — waarbij Chinese autobouwers tot 2,5% van hun omzet uit subsidies halen tegenover amper 0,3% à 0,4% voor Europese fabrikanten — creëert een ongelijk speelveld. Dit verklaart voor een heel groot deel waarom Europese merken simpelweg niet kunnen concurreren op prijs alleen.
    Als we dieper in de OESO-cijfers en aanvullende data duiken, vallen er drie cruciale zaken op:

1. Het cumulatieve effect (het 'vliegwieleffect')
    Die 2% tot 2,5% lijkt als los percentage misschien te overzien, maar het gaat om de cumulatieve impact over tientallen jaren.
    • Omdat de subsidies direct gekoppeld zijn aan de omzet, kregen Chinese fabrikanten naarmate ze groter werden telkens méér miljarden toegeschoven.
    • Volgens de OESO kan maar liefst 60% van de wereldwijde marktaandeelwinst van Chinese bedrijven direct worden verklaard door deze subsidies. Bij westerse bedrijven is dat slechts 22%.

2. Extreme uitschieters (het voorbeeld BYD)
      De 2% is een sectorgemiddelde, maar de echte 'kampioenen' kregen nog veel meer. Uit onderzoek van het Duitse Kiel Institute bleek bijvoorbeeld dat marktleider BYD op het hoogtepunt zelfs 3,5% van zijn totale omzet rechtstreeks uit directe overheidssubsidies haalde. Dat vertaalde zich in een directe kapitaalinjectie van miljarden euro's om fabrieken te bouwen en prijzen te dumpen.

3. De 'onzichtbare' subsidies
      De OESO benadrukt dat subsidies in China veel verder gaan dan alleen een zak geld (directe cashsubsidies). Het rapport splitst de steun op in drie categorieën:
      • Directe overheidssubsidies (grants).
      • Fiscale voordelen en belastingvrijstellingen.
      • Leningen ver onder de marktrente via Chinese staatsbanken (goedkoop lenen).
      • Vooral die laatste categorie (goedkope staatsleningen) is een gigantisch voordeel. Waar een Europese autobouwer op de openbare kapitaalmarkt hoge rentes moet betalen om miljarden te lenen voor een nieuwe fabriek, krijgt een Chinese fabrikant nagenoeg gratis geld van de overheid. Als een project mislukt, dekt de staat de verliezen af.

Waarom Europa ingrijpt
        Dit is exact de reden waarom de Europese Commissie importtarieven heeft ingevoerd. Het doel van die heffingen is niet om protectionistisch te zijn, maar om die factor 10 aan staatssteun kunstmatig te compenseren aan de Europese grens, zodat Europese merken een eerlijkere kans krijgen om te overleven.

Ik weet nu niet of je de EX30 een 'succes' kunt noemen want het ding zit vol met softwarefouten en er was ook al een grote terugroepactie voor de accu. Ja het is bij elk merk wel iets maar bij Volvo is het toch erg met hun (PH)EV modellen de voorbije jaren. (mijn bron = familiebedrijf met verschillende van deze wagens in de fleet)

BMW en VAG verkopen goed in de fleet wegens hun aantrekkelijke lease-tarieven.
Tesla werd bij veel lease-bedrijven al buiten gegooid omwille van hun prijzenpolitiek.

Ik zeg juist dat de Chinese autobouwers tot 2% van hun omzet uit subsidies halen.
Europese automakers 0,2% van hun omzet. (op basis van de grafiek uit dat OESO rapport.)

Dat is een factor 10. Dat is een groot verschil.

Ja, alle automakers krijgen subsidies maar niet in dezelfde mate.
Ok, ik had je bericht niet goed gelezen, die factor 10 had ik gemist (stond er wel duidelijk hoor)

Even toch advocaat van de duivel spelen: die grafiek gaat over subsidies tov omzet. Die chinese spelers zijn/waren beginnend, dus waarschijnlijk nog kleine omzet. Zeker tegenover gevestigde spelers in Europa. Het zou interessant zijn om het % subsidie te vergelijken met bvba waterstof subsidies in Europa.

Ik denk dat dit probleem zo diep geworteld zit dat het niet zomaar op korte termijn op te lossen is om op hetzelfde niveau van China te concurreren. Wie wil er aan loon inboeten? Welk bedrijf wil fors minder winst (want winst dient ook voor nieuwe investeringen)? Landen hebben btw nodig om te kunnen bestaan,....

Als je het niet erg vind, ik heb even een AI geraadpleegd :

Tja, punt 1 is net de grote zwakte van de Europese bouwers: ze steunen voornamelijk op hun toeleveranciers.
En eerlijk gezegd, zelfs al zijn de andere factoren gelijk, gaat dit nog de reden zijn dat de Europese bouwers van verliezen als ze niet gaan veranderen. Zie ook mijn berichten van (veel) eerder of Cariad bij VW.

Punt 2 is iets wat 1 fabrikant niet op zichzelf kan oplossen, maar de overheid het juiste speelveld een de strategische keuzes moet faciliteren.

Geen idee wat ik hiervan moet vinden
Achterlichten trekken op niets imo. Voorlichten kan ik nog smaken, maar niet op een BMW.

Geen idee wat ik hiervan moet vinden
Ik ben op youtube het aan bekijken, terwijl de hoofd van M design uitleg bij geeft.

Ik vind het zeker een geslaagde concept. Ik vind het ook een BMW.

Zeer benieuwd naar de rijbeleving.

Het is zoals met de meeste nieuwe modellen die BMW voorstelt, in het begin is het maar zus en zo maar na verloop van tijd begin je het toch mooi te vinden. Ik vind het redelijk geslaagd, op een paar dingetjes na (zoals die vierkante leds).

Het is zoals met de meeste nieuwe modellen die BMW voorstelt, in het begin is het maar zus en zo maar na verloop van tijd begin je het toch mooi te vinden. Ik vind het redelijk geslaagd, op een paar dingetjes na (zoals die vierkante leds).
Bij de meeste nieuwe modellen van bmw blijf ik het mislukt vinden. :unsure:
Van de drie grote Duitsers is enkel Audi nog een beetje herkenbaar qua stijl, en dan nog.

Bij de meeste nieuwe modellen van bmw blijf ik het mislukt vinden. :unsure:
Van de drie grote Duitsers is enkel Audi nog een beetje herkenbaar qua stijl, en dan nog.
Bwa, de M2 was ik in het begin ook geen fan van maar nu vind ik hem wel vet.
De M3 blijft wat hit en miss met de grote nieren maar bij een zwarte vind ik het goed meevallen.
De nieuwe iX3 vind ik ook best nog meevallen.

Terug
Bovenaan