Auto Autonieuws

Nog even hierop inpikken :)

Hier zou ik wel nog even voorzichtig mee zijn. Van PPE wordt wel redelijk veel verwacht, en de opgegeven cijfers van de Macan laten wel wat goeds verhopen voor een A6 die qua frontaal oppervlak gunstiger zal zijn naar verbruik en dus ook range toe. Praktijktesten afwachten uiteraard, maar het verschil bij de i5 tussen opgegeven cijfers en realworld cijfers is alleszins ook best stevig. En op vlak van snelladen lijkt PPE ook dik OK?

Van wat ik ervan zie en hoor zou het mij weinig verbazen mocht PPE ervoor zorgen dat Audi ineens helemaal bij de tijd is, en dan doet het er op zich weinig toe dat J1 en MLB Evo nu niet bieden wat BMW en Mercedes bieden.

Ik wou dat ook zeggen, normaal ben je toch gevoelig aan auto's niet niet enkel voor EV zijn opgebouwd Ugar?
Een i5 blijft een 5 die ze elektrisch hebben gemaakt. De A6 wordt een platform puur voor EV?


Had jij die niet helemaal terug in orde gezet om er terug van te genieten? Of verwar ik jou met iemand anders?
Iets anders op het oog?
 
Ik wou dat ook zeggen, normaal ben je toch gevoelig aan auto's niet niet enkel voor EV zijn opgebouwd Ugar?
Een i5 blijft een 5 die ze elektrisch hebben gemaakt. De A6 wordt een platform puur voor EV?

De i5 is de elektrische uitvoering van de 5 serie ja. Het platform waar de i5 opstaat is perfect geschikt voor een elektrische wagen, de compromissen die je ervoor moet maken zijn minimaal.
Het punt is vooral dat het in de basis nog altijd visueel eruit ziet als een 5-serie en er niet maximaal geoptimaliseerd is puur voor het EV gegeven wat het visuele schaad. Dat is een keuze. Ook qua interieur is het niet zozeer slecht dat je dezelfde ervaring als bij de ICE varianten hebt.
Dat heeft ook voordelen voor zowel de klant als BMW.

Wat zou volgens u dan een voordeel zijn mocht de i5 op een specifiek EV platform staan? En weegt dat momenteel op tegen de nadelen?
 
Wat zou volgens u dan een voordeel zijn mocht de i5 op een specifiek EV platform staan? En weegt dat momenteel op tegen de nadelen?

Er zijn niet echt nadelen inherent aan een specifiek EV platform he. Je noemt exterieur en interieur op, maar die kan je nog altijd shapen zoals een "gewone" 5 als je dat wil als constructeur.

Een eenvoudig aanwijsbaar nadeel is de dikke middentunnel die de i5 nog altijd heeft, en die impact heeft op achterpassagiers. Niet per se erg, maar het is er wel :)
 
Er zijn niet echt nadelen inherent aan een specifiek EV platform he. Je noemt exterieur en interieur op, maar die kan je nog altijd shapen zoals een "gewone" 5 als je dat wil als constructeur.

Een eenvoudig aanwijsbaar nadeel is de dikke middentunnel die de i5 nog altijd heeft, en die impact heeft op achterpassagiers. Niet per se erg, maar het is er wel :)
Ik bedoelde de nadelen die je nu hebt door geen specifiek EV platform te hebben, weegt dat op tegen de voordelen die je hebt?
Het voordeel is dat ze vrij makkelijk op dezelfde band te maken zijn en er veel componenten gemeenschappelijk zijn.
De prijs kan daardoor lager blijven en je hebt meer gemeenschappelijke wisselstukken. Al is die prijs wel een vreemd argument als je de prijzen ziet geef ik toe :p

Die middentunnel is zo een duidelijk aanwijsbaar nadeel. Maar ze steken daar wel batterij onder dus echt verloren is het niet.
 
Ik bedoelde de nadelen die je nu hebt door geen specifiek EV platform te hebben, weegt dat op tegen de voordelen die je hebt?
Het voordeel is dat ze vrij makkelijk op dezelfde band te maken zijn en er veel componenten gemeenschappelijk zijn.
De prijs kan daardoor lager blijven en je hebt meer gemeenschappelijke wisselstukken. Al is die prijs wel een vreemd argument als je de prijzen ziet geef ik toe :p

Die middentunnel is zo een duidelijk aanwijsbaar nadeel. Maar ze steken daar wel batterij onder dus echt verloren is het niet.
Meestal steekt die batterij niet in die Middenstunnel hoor. Eigenlijk is die hol, maar omdat dat onderdeel van het chassis is kunnen er die niet weghalen.
 
Meestal steekt die batterij niet in die Middenstunnel hoor. Eigenlijk is die hol, maar omdat dat onderdeel van het chassis is kunnen er die niet weghalen.
Nee maar bij de i5 heeft men wel deze ruimte die niet nodig is benut voor extra batterij te steken.
 
De i5 is de elektrische uitvoering van de 5 serie ja. Het platform waar de i5 opstaat is perfect geschikt voor een elektrische wagen, de compromissen die je ervoor moet maken zijn minimaal.
Het punt is vooral dat het in de basis nog altijd visueel eruit ziet als een 5-serie en er niet maximaal geoptimaliseerd is puur voor het EV gegeven wat het visuele schaad. Dat is een keuze. Ook qua interieur is het niet zozeer slecht dat je dezelfde ervaring als bij de ICE varianten hebt.
Dat heeft ook voordelen voor zowel de klant als BMW.

Wat zou volgens u dan een voordeel zijn mocht de i5 op een specifiek EV platform staan? En weegt dat momenteel op tegen de nadelen?


Ik weet gewoon dat Ugar daar gevoelig aan is, vandaar dat het mij verbaast dat hij de i5 nu wel ruim voor de a6 plaatst.

Voor mezelf: ik wil een zo efficiënt mogelijke wagen, en dat is vaak niet het geval als die niet gemaakt is puur om als elektrische wagen te bestaan. Mede daardoor ben ik voor een model 3 gegaan ipv een i4. Dat die een pak goedkoper was is mooi meegenomen :tongue:

Ik zou enorm graag binnen 2 jaar een i3 touring kopen, maar als ik die neue klasse zie vrees ik er wat voor..
 
Ik wou dat ook zeggen, normaal ben je toch gevoelig aan auto's niet niet enkel voor EV zijn opgebouwd Ugar?
Een i5 blijft een 5 die ze elektrisch hebben gemaakt. De A6 wordt een platform puur voor EV?
Ik wel, andere mensen niet. De i5 wordt sowieso niet mijn volgende wagen wegens de ICE architectuur. Indien ik vandaag moest kiezen, zou het een EQE (of heel misschien een iD.7) worden. Ik hoop dat tegen begin volgend jaar de EQC sedan of de Neue Klasse berline van BMW op de markt gaan zijn, ik wil liever een iets kleinere wagen. En als het kan een BMW, zeker wanneer die er nog een beetje contrair uitziet.
Hier zou ik wel nog even voorzichtig mee zijn. Van PPE wordt wel redelijk veel verwacht, en de opgegeven cijfers van de Macan laten wel wat goeds verhopen voor een A6 die qua frontaal oppervlak gunstiger zal zijn naar verbruik en dus ook range toe. Praktijktesten afwachten uiteraard, maar het verschil bij de i5 tussen opgegeven cijfers en realworld cijfers is alleszins ook best stevig. En op vlak van snelladen lijkt PPE ook dik OK?
Laten we stellen dat veel van de eerste EV's van de VAG groep er niet bovenuit sprongen op vlak van elektrische aandrijving. Maar goed, die eerste serie was misschien wat gerusht (die indruk krijg ik toch wanneer ik de verhalen hoor van een aantal collega's die een wagen ontvingen die nog wat beta-tests had gemist, dan zowel e-trons als Q4-etrons). Ik zag ook al enkele verontrustende testen van batterij-degradatie voor het MEB - platform, maar ook de e-tron...
Van wat ik ervan zie en hoor zou het mij weinig verbazen mocht PPE ervoor zorgen dat Audi ineens helemaal bij de tijd is, en dan doet het er op zich weinig toe dat J1 en MLB Evo nu niet bieden wat BMW en Mercedes bieden.
Zoals gezegd, zou perfect kunnen.
Ik bedoelde de nadelen die je nu hebt door geen specifiek EV platform te hebben, weegt dat op tegen de voordelen die je hebt?
Het voordeel is dat ze vrij makkelijk op dezelfde band te maken zijn en er veel componenten gemeenschappelijk zijn.
De prijs kan daardoor lager blijven en je hebt meer gemeenschappelijke wisselstukken. Al is die prijs wel een vreemd argument als je de prijzen ziet geef ik toe :p

Die middentunnel is zo een duidelijk aanwijsbaar nadeel. Maar ze steken daar wel batterij onder dus echt verloren is het niet.
Je vergeet er toch wel enkele erg belangrijke voordelen van een bespoke EV:
  • Met een EV-architectuur benut je ten volle het potentieel van een EV. Zo gaat een EV, gebaseerd op een ICE platform op 't vlak van veiligheid (bij een crash) altijd minder scoren dan een goed ontworpen bespoke EV. Want het platform van een ICE is nu eenmaal ontworpen om dat zware motorblok op te vangen bij een klap...
  • Je geeft veel meer op dan alleen maar die middentunnel qua binnenruimte, hieronder wielbasisverschil tussen EQE en i5. Ik heb wel geen betrouwbare data gevonden voor de A6, maar het feit dat Mercedes 12cm meer wielbasis haalt uit een wagen die 12 cm korter is spreekt toch wel boekdelen
    • i5 5060mm 2995mm
    • EQE 4946mm 3120mm
 
  • Je geeft veel meer op dan alleen maar die middentunnel qua binnenruimte, hieronder wielbasisverschil tussen EQE en i5. Ik heb wel geen betrouwbare data gevonden voor de A6, maar het feit dat Mercedes 12cm meer wielbasis haalt uit een wagen die 12 cm korter is spreekt toch wel boekdelen
    • i5 5060mm 2995mm
    • EQE 4946mm 3120mm

Laat dat nu tevens het nadeel zijn bij de EQE dat die wielbasis een lelijke auto langs de zijkant oplevert.
Laat ons ook wel wezen dat een wielbasis van 2995mm allesbehalve karrig of gemankeerd is. Tot voor kort had je met zo een wielbasis de crème de la crème vast. Dat is bijna zoveel als een G11.
 
  • Je geeft veel meer op dan alleen maar die middentunnel qua binnenruimte, hieronder wielbasisverschil tussen EQE en i5. Ik heb wel geen betrouwbare data gevonden voor de A6, maar het feit dat Mercedes 12cm meer wielbasis haalt uit een wagen die 12 cm korter is spreekt toch wel boekdelen
    • i5 5060mm 2995mm
    • EQE 4946mm 3120mm

Kanttekening: wielbasis en kofferruimte zijn vaak communicerende vaten (eerder los dan enorm strikt, maar toch). De EQE heeft een koffer van 430 liter, de i5 eentje van 490 liter. Ervan uitgaande dat er voldoende zitruimte is in de i5 kan de grotere koffer een meerwaarde zijn, de langere wielbasis is dan niet zomaar een pluspunt zonder meer.
 
Voor een 2S met nog geen 60k kilometers, met andere IMS lager, cooling- en AOS-modificatie, nieuwe koppeling. Da's niet verkeerd imho.
En is er daar dan ook concrete interesse voor aan die prijs? M.a.w. komen de biedingen wat in de buurt van je 65k€?
 
Lijkt me toch ook niet realistisch dat je die 65k zult krijgen als particulier. Een garage neemt vlug 10/15% marge. Die garantie en service is vele mensen iets extra betalen waard.
 
Lijkt me toch ook niet realistisch dat je die 65k zult krijgen als particulier. Een garage neemt vlug 10/15% marge. Die garantie en service is vele mensen iets extra betalen waard.
Bwa, een 718 Boxster/Cayman S zit ook rond die prijs, en ik denk nu toch dat een 997 daar niet veel onder gaat zitten.
 
Terug
Bovenaan