Auto Autonieuws

Hier is de elektrische Volvo EX30

ex30_1.jpg




Zou beginnen vanaf 36.795 euro. Ongetwijfeld een verkoopskanon.
Dat is ideaal voor de gemiddeld particulier, ondanks relatief korte range. Al zal dat laatste wel even een moeilijke stap zijn voor sommigen. De diesel die 1000km kon doen op één tank zit nog vers in het geheugen ook al zal men zelden die range nodig hebben.

Redelijk mooie wagen ook.
 
Dat is ideaal voor de gemiddeld particulier, ondanks relatief korte range. Al zal dat laatste wel even een moeilijke stap zijn voor sommigen. De diesel die 1000km kon doen op één tank zit nog vers in het geheugen ook al zal men zelden die range nodig hebben.

Redelijk mooie wagen ook.

True. Maar ook wel begrijpelijk als het over de goedkoopste versie gaat; als die 300 km WLTP range is, spreek je in gemiddelde omstandigheden van 250 km range. Wat voor het meeste woon-werk verkeer wel voldoende is, maar voor de gemiddelde Belg wel betekent 2 keer ~70% opladen per week.
Zelfs een jaren '80 benzine had een 2 keer zo grote range :)

Dat gezegd, dit model klinkt als veel meer value for money dan bv. een VW ID.3 dus het zou wel eens het eerste succesvolle "instapmodel" in lange tijd bij Volvo kunnen worden.
 
True. Maar ook wel begrijpelijk als het over de goedkoopste versie gaat; als die 300 km WLTP range is, spreek je in gemiddelde omstandigheden van 250 km range. Wat voor het meeste woon-werk verkeer wel voldoende is, maar voor de gemiddelde Belg wel betekent 2 keer ~70% opladen per week.
Zelfs een jaren '80 benzine had een 2 keer zo grote range :)

Dat gezegd, dit model klinkt als veel meer value for money dan bv. een VW ID.3 dus het zou wel eens het eerste succesvolle "instapmodel" in lange tijd bij Volvo kunnen worden.
De Mazda MX30 heeft in principe ook genoeg range voor de gemiddelde Belg, voor een soortgelijke prijs. Maar ik snap wel dat die moeilijk te verkopen... Ik ga de laatste zijn om te zeggen dat je 400km effectieve range nodig hebt (als je in de buurt van uw huis werkt), maar 150-200km effectieve range lijkt me toch echt te weinig om mensen te kunnen overtuigen. Dat zou lukken als dat auto's van 10k€ waren, maar niet voor bijna 40k he.
 
Wel spijtig dat dat een EV gaat zijn.
Puur naar geluid wel natuurlijk, maar de cijfers doen vermoeden dat handling wel oke is he...
Toch als het geen "4 ton en 4000pk" is.

Wel straf dat ze direct achter het record van de AMG gaan, ipv dat van Tesla.
 
Puur naar geluid wel natuurlijk, maar de cijfers doen vermoeden dat handling wel oke is he...
Toch als het geen "4 ton en 4000pk" is.

Wel straf dat ze direct achter het record van de AMG gaan, ipv dat van Tesla.
Ja, ik heb an sich helemaal niks tegen EV's, maar super/hypercars volledig EV ben ik precies nog niet klaar voor. Gelijk de Rimac Nevera, mooie wagen en prestaties zijn echt bonkers, maar doet het gewoon niet voor mij.

Schreeuwende motoren zullen toch niet gauw vergeten worden, ondanks de betere prestaties van een EV.
 
Ja, ik heb an sich helemaal niks tegen EV's, maar super/hypercars volledig EV ben ik precies nog niet klaar voor. Gelijk de Rimac Nevera, mooie wagen en prestaties zijn echt bonkers, maar doet het gewoon niet voor mij.

Schreeuwende motoren zullen toch niet gauw vergeten worden, ondanks de betere prestaties van een EV.
Ik snap uw punt, en zit momenteel ook nog wat met hetzelfde idee. Maar, ooit zeiden we hetzelfde over stuurbekrachtiging, ESP, ABS, Automatische versnellingsbak (wat imo even veel wegneemt van beleving), ... Dus het zal er wel komen, en binnen x jaar vindt iedereen het doodnormaal. Ik vind voorlopig dat het allemaal nog meevalt, de Rimac Nevera, Lotus Evija en deze Mission X vind ik alle 3 ook gewoon knappe auto's, je mist het ronkende geluid en de drama, maar ze hadden in principe niet moeten vasthouden aan de klassieke vorm voor een sportwagen, en dan waren het alle 3 waarschijnlijk gatlelijke dingen (looking at you cybertruck)
 

Damn, ziet er super uit imo. Mooie mix van al de voorgangers in het design ook!
Aangezien Porsche een belang van 45% heeft in Rimac, zou dat dan niet gewoon een afgeleide van de Rimac Nevera worden? Misschien een beetje lichter en krachtiger om aan de 1 pk per kg te geraken. Maar dat ziet er inderdaad een mooi concept uit ja.
 
Aangezien Porsche een belang van 45% heeft in Rimac, zou dat dan niet gewoon een afgeleide van de Rimac Nevera worden? Misschien een beetje lichter en krachtiger om aan de 1 pk per kg te geraken. Maar dat ziet er inderdaad een mooi concept uit ja.
Ik vermoed eerder andersom, ik denk dat die Mission X de eerste zal zijn van de volgende aandrijflijn van Rimac. Want met die Nevera-aandrijving lijkt het me moeilijk om aan die 1/1 verhouding te komen. Maar dat het een aandrijving van Rimac wordt, lijkt me wel een no-brainer inderdaad. Die staan ook gewoon mijlenver voor op de concurrentie momenteel he.
 
Ik snap uw punt, en zit momenteel ook nog wat met hetzelfde idee. Maar, ooit zeiden we hetzelfde over stuurbekrachtiging, ESP, ABS, Automatische versnellingsbak (wat imo even veel wegneemt van beleving), ... Dus het zal er wel komen, en binnen x jaar vindt iedereen het doodnormaal. Ik vind voorlopig dat het allemaal nog meevalt, de Rimac Nevera, Lotus Evija en deze Mission X vind ik alle 3 ook gewoon knappe auto's, je mist het ronkende geluid en de drama, maar ze hadden in principe niet moeten vasthouden aan de klassieke vorm voor een sportwagen, en dan waren het alle 3 waarschijnlijk gatlelijke dingen (looking at you cybertruck)
Power steering was invented for trucks.

Het is niet omdat het nu allemaal overal standaard ingebouwd is, dat het ook beter is. Rij is met een Elise en ge gaat direct zeggen 'this makes sense' en daarna voelt alles in uwe Porsche weird. Heel raar om uit te leggen. Is zoals diene kerel bij topgear ooit is zei:

''Once you've driven a Lotus, you've pretty much completed 'cars'''

en dit vooral:

''The truly addictive part of a Lotus isn’t how it feels to drive. It’s what happens when you get out of it and into roughly anything else.
Unless you’re getting out of one Lotus and into another, chances are that in car number two, everything will feel... wrong. And it’s an unnerving feeling to realise that, in most modern cars, you’re connected to the driving experience in about the same way that Mike Tyson and Neil Degrasse Tyson are connected.''


Mijn Elise cup heeft vrijwel alle auto's verpest voor mij en ik merk bij mezelf ook da mijn interesse verschuift naar meer analoge auto's tot ergens begin 2000 jaren. Eenmaal erna zijn ze, op een paar uitzonderingen zoals Lotus na, allemaal een beetje de weg kwijt geraakt.
 
Power steering was invented for trucks.

Het is niet omdat het nu allemaal overal standaard ingebouwd is, dat het ook beter is. Rij is met een Elise en ge gaat direct zeggen 'this makes sense' en daarna voelt alles in uwe Porsche weird. Heel raar om uit te leggen. Is zoals diene kerel bij topgear ooit is zei:

''Once you've driven a Lotus, you've pretty much completed 'cars'''

en dit vooral:

''The truly addictive part of a Lotus isn’t how it feels to drive. It’s what happens when you get out of it and into roughly anything else.
Unless you’re getting out of one Lotus and into another, chances are that in car number two, everything will feel... wrong. And it’s an unnerving feeling to realise that, in most modern cars, you’re connected to the driving experience in about the same way that Mike Tyson and Neil Degrasse Tyson are connected.''


Mijn Elise cup heeft vrijwel alle auto's verpest voor mij en ik merk bij mezelf ook da mijn interesse verschuift naar meer analoge auto's tot ergens begin 2000 jaren. Eenmaal erna zijn ze, op een paar uitzonderingen zoals Lotus na, allemaal een beetje de weg kwijt geraakt.
Akkoord hoor, puur naar driving fun helpen de meeste van die dingen niet. Maar ondertussen zijn ze wel gewoon geaccepteerd als "normaal".
Nu zijn er ook hulpmiddelen die het tegenovergestelde doen he. De 4 wheel sturing in een Mégane (en de Torque Vectoring bij Porsche) zorgen ervoor dat je zo snel scherpe bochten kan pakken, dat het onnatuurlijk begint aan te voelen.

Maar, als uw auto ook als daily moet dienen, dan helpen al die hulpmiddelen natuurlijk wel.
 
Akkoord hoor, puur naar driving fun helpen de meeste van die dingen niet. Maar ondertussen zijn ze wel gewoon geaccepteerd als "normaal".
Nu zijn er ook hulpmiddelen die het tegenovergestelde doen he. De 4 wheel sturing in een Mégane (en de Torque Vectoring bij Porsche) zorgen ervoor dat je zo snel scherpe bochten kan pakken, dat het onnatuurlijk begint aan te voelen.

Maar, als uw auto ook als daily moet dienen, dan helpen al die hulpmiddelen natuurlijk wel.

Denk dat het meer te maken heeft met de desillusie van wat je ECHT nodig hebt en dat dat vooral in het hoofd zit.
Heb jij dan nood aan ABS of TC in dagelijks rijden? Hier staat de 430 Cup nu gewoon ook op de parking. Ben er al bijna 2 weken woon-werk mee aan het doen en ik kan ook gewoon mijn werklaptop meenemen als dat nodig is.

Ik ga liever werken met de Lotus dan met de Range. Dan kan ik tenminste glimlachen als ik naar het werk rijd ipv te varen met nen boot :)

Een goede omschrijving is Windows: elke versie wordt gebruiksvriendelijker en altijd geaccepteerd als het nieuwe normaal maar is het daarom beter? Elke poweruser gaat crazy monkey tilt om dat al de nuttige tweak features achter 50 verschillende doorklik menus zitten. Goede vergelijking lijkt me. Accepted =/ better

I quote the famous Sheldon uit the big bang theory: windows vista is more user friendly than XP, I don't like that
 
Laatst bewerkt:
Heb jij dan nood aan ABS of TC in dagelijks rijden?
Nee, ik heb dat maar die ene keer nodig als ik een noodstop moet maken. Ik heb ook zaken als adaptive cruise control op mijn auto. Dat heb ik ook niet nodig, maar het is ontspannender rijden op een drukke autostrade.

Dat zijn allemaal zaken die ik graag op een daily driver heb, maar totaal niet nodig zou hebben op een weekendauto (buiten ABS dan, dat is altijd welkom op de openbare weg). Ik snap overigens dat sommigen misschien graag elke dag een Lotus naar 't werk rijden, maar ik heb dan liever comfort. Diezelfde Lotus mogen ze hier wel komen zetten voor de weekends. Ik vermoed overigens dat de meeste mensen liever voor dat comfort kiezen, 't is niet voor niks dat veel van die hulpmiddelen standaard op auto's zitten of vaak verkocht worden als optie. In het geval van ABS of TC lijkt het mij gewoon gevaarlijk om aan Jan met de pet auto's zonder die zaken te verkopen.
 
Power steering was invented for trucks.

Het is niet omdat het nu allemaal overal standaard ingebouwd is, dat het ook beter is. Rij is met een Elise en ge gaat direct zeggen 'this makes sense' en daarna voelt alles in uwe Porsche weird. Heel raar om uit te leggen. Is zoals diene kerel bij topgear ooit is zei:

''Once you've driven a Lotus, you've pretty much completed 'cars'''

en dit vooral:

''The truly addictive part of a Lotus isn’t how it feels to drive. It’s what happens when you get out of it and into roughly anything else.
Unless you’re getting out of one Lotus and into another, chances are that in car number two, everything will feel... wrong. And it’s an unnerving feeling to realise that, in most modern cars, you’re connected to the driving experience in about the same way that Mike Tyson and Neil Degrasse Tyson are connected.''


Mijn Elise cup heeft vrijwel alle auto's verpest voor mij en ik merk bij mezelf ook da mijn interesse verschuift naar meer analoge auto's tot ergens begin 2000 jaren. Eenmaal erna zijn ze, op een paar uitzonderingen zoals Lotus na, allemaal een beetje de weg kwijt geraakt.

Zelf nog nooit met een Lotus gereden, maar zo'n Elise Cup volgt wel prima het principe van Colin Chapman als ik me dat goed herinner, licht en wendbaar (y)
Een McLaren F1 is misschien ook nog zoiets, heel licht en zonder enige hulp van electronica. Wel een "beetje" duurder...

...

Een goede omschrijving is Windows: elke versie wordt gebruiksvriendelijker en altijd geaccepteerd als het nieuwe normaal maar is het daarom beter? Elke poweruser gaat crazy monkey tilt om dat al de nuttige tweak features achter 50 verschillende doorklik menus zitten. Goede vergelijking lijkt me. Accepted =/ better

I quote the famous Sheldon uit the big bang theory: windows vista is more user friendly than XP, I don't like that

Mooie vergelijking! Zelfs hele simpele dingen (ver van het niveau van een power user) zitten bij Windows 11 niet eens meer verborgen, ze zijn gewoon geëlimineerd (bv. vensters van 1 toepassingen niet samenvoegen op de taakbalk).
Met auto's zoals een Range Rover kan je nooit hetzelfde gevoel krijgen als met een auto van het type Lotus Elise, dat is een feit. Ik vond het verschil tussen een BMW 3 (E90) en Audi A4 van dezelfde generatie al groot :LOL:
 
Nee, ik heb dat maar die ene keer nodig als ik een noodstop moet maken. Ik heb ook zaken als adaptive cruise control op mijn auto. Dat heb ik ook niet nodig, maar het is ontspannender rijden op een drukke autostrade.

Dat zijn allemaal zaken die ik graag op een daily driver heb, maar totaal niet nodig zou hebben op een weekendauto (buiten ABS dan, dat is altijd welkom op de openbare weg). Ik snap overigens dat sommigen misschien graag elke dag een Lotus naar 't werk rijden, maar ik heb dan liever comfort. Diezelfde Lotus mogen ze hier wel komen zetten voor de weekends. Ik vermoed overigens dat de meeste mensen liever voor dat comfort kiezen, 't is niet voor niks dat veel van die hulpmiddelen standaard op auto's zitten of vaak verkocht worden als optie. In het geval van ABS of TC lijkt het mij gewoon gevaarlijk om aan Jan met de pet auto's zonder die zaken te verkopen.
Nu wordt een Lotus volgens mij ook nooit verkocht aan Jan met de pet :p
 
ABS en TC zijn nu toch echt wel zaken waar ik blij mee ben. Maakt je eigen fouten vaak goed.

Lane assist en consoorten vind ik dan weer minder nuttig.
 
Terug
Bovenaan