Auto Autonieuws

Iedereen kan toch op een circuit gaan racen? Daar is geen snelheidslimiet denk ik?
Half, in België heb je 3 circuits die in de zomermaanden ongeveer 1 dag per week toegankelijk zijn voor publiek en veel kosten (+-300€ voor klein circuit, +-500€ voor Zolder/Spa).
Dat is nu niet bepaald toegankelijk he...
 
Half, in België heb je 3 circuits die in de zomermaanden ongeveer 1 dag per week toegankelijk zijn voor publiek en veel kosten (+-300€ voor klein circuit, +-500€ voor Zolder/Spa).
Dat is nu niet bepaald toegankelijk he...
Dat ze zoveel kosten, is ook omdat de veiligheidsvoorzieningen er moet zijn, dat heeft een reden. En 500 euro is ook al voor een ganse dag, een uurtje is een héél stuk goedkoper (100 euro).

tov de kost van het racen zelf valt dat nog mee, 't is niet dat dat een goedkope hobby is.
 
Dat ze zoveel kosten, is ook omdat de veiligheidsvoorzieningen er moet zijn, dat heeft een reden. En 500 euro is ook al voor een ganse dag, een uurtje is een héél stuk goedkoper (100 euro).

tov de kost van het racen zelf valt dat nog mee, 't is niet dat dat een goedkope hobby is.
Ja, het is sowieso een dure hobby he. Maar als je naar Noord-Frankrijk gaat kijken bvb, daar zijn circuits (Clastres als voorbeeld) waar quasi nooit een zwaar ongeval gebeurt. Zo een paar extra in België en hier en daar een plek waar dragraces toegelaten zouden zijn (want dat zijn volgens mij eerder de gevaren op openbare weg), en het zou wel kunnen helpen.

Een beetje zoals bij alles dat gevaarlijk is he, voorzie een gecontroleerde omgeving ipv het blindelings te verbieden, want of het nu verboden is of niet, het gaat toch gebeuren.
 
Ja, het is sowieso een dure hobby he. Maar als je naar Noord-Frankrijk gaat kijken bvb, daar zijn circuits (Clastres als voorbeeld) waar quasi nooit een zwaar ongeval gebeurt. Zo een paar extra in België en hier en daar een plek waar dragraces toegelaten zouden zijn (want dat zijn volgens mij eerder de gevaren op openbare weg), en het zou wel kunnen helpen.

Een beetje zoals bij alles dat gevaarlijk is he, voorzie een gecontroleerde omgeving ipv het blindelings te verbieden, want of het nu verboden is of niet, het gaat toch gebeuren.
Ik snap niet waar je de link haalt tussen 'laatbhet ergens toe en dan zal het op een ander moment niet gebeuren

Zijn formule 1 rijders dan gekend als doetjes? Ga je als je een zware wagen koopt om legaal te kunnen racen plots voor de rest je mooi aan de snelheidslimieten houden met die wagen vol pk? Maak dat een kat wijs.

Er is in Vlaanderen, grotendeels omwille van de ruimtelijke ordening en bevolkingsdichtheid geen plaats om kilometers lang veilig onbeperkt te kunnen racen. En dingen zoals zolder en Francorchamps worden al zwaar gesubsidieerd.
 
Ik snap niet waar je de link haalt tussen 'laatbhet ergens toe en dan zal het op een ander moment niet gebeuren

Zijn formule 1 rijders dan gekend als doetjes? Ga je als je een zware wagen koopt om legaal te kunnen racen plots voor de rest je mooi aan de snelheidslimieten houden met die wagen vol pk? Maak dat een kat wijs.

Er is in Vlaanderen, grotendeels omwille van de ruimtelijke ordening en bevolkingsdichtheid geen plaats om kilometers lang veilig onbeperkt te kunnen racen. En dingen zoals zolder en Francorchamps worden al zwaar gesubsidieerd.
Als je ooit op een circuit hebt gereden is het inderdaad heel wat minder interessant om op de openbare weg je niet aan de limieten te houden.

En veel pk's.. ik rij eigenlijk rustiger sinds ik een wagen met véél pk's heb.
 
Ik snap niet waar je de link haalt tussen 'laatbhet ergens toe en dan zal het op een ander moment niet gebeuren

Zijn formule 1 rijders dan gekend als doetjes? Ga je als je een zware wagen koopt om legaal te kunnen racen plots voor de rest je mooi aan de snelheidslimieten houden met die wagen vol pk? Maak dat een kat wijs.

Er is in Vlaanderen, grotendeels omwille van de ruimtelijke ordening en bevolkingsdichtheid geen plaats om kilometers lang veilig onbeperkt te kunnen racen. En dingen zoals zolder en Francorchamps worden al zwaar gesubsidieerd.
Dat van die F1 piloten: in interviews geven die wel effectief aan om eigenlijk heel rustig te rijden, net omdat de thrill er af is.

De meeste mensen die ik ken met wagens met veel PK, gaan ook gewoon naar trackdays. Maar in praktijk is dat enkel in de zomer, en max 1x per week. Volgens mij zit het probleem met straatraces bij een heel andere groep dan bij de mensen die nu al trackdays kunnen betalen. Wat toch aangeeft dat "toegang tot een circuit" de mensen rustigere chauffeurs maakt er buiten?
 
Als je ooit op een circuit hebt gereden is het inderdaad heel wat minder interessant om op de openbare weg je niet aan de limieten te houden.

En veel pk's.. ik rij eigenlijk rustiger sinds ik een wagen met véél pk's heb.
Idem hier.
De kans dat je een "concurrent"tegenkomt is veel kleiner.
En als er een onnozelaar in je gat plakt denk je " wtf kom jij doen ,als ik op mn gas trap zie ik je niet meer"😁 en rij je rustig verder aan de limiet

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon mijn "strijkplank" achteraan eens willen bekijken🤣
 
Idem hier.
De kans dat je een "concurrent"tegenkomt is veel kleiner.
En als er een onnozelaar in je gat plakt denk je " wtf kom jij doen ,als ik op mn gas trap zie ik je niet meer"😁 en rij je rustig verder aan de limiet

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon mijn "strijkplank" achteraan eens willen bekijken🤣
Jij bent dus gewoon een Johnny :p
 
Dat van die F1 piloten: in interviews geven die wel effectief aan om eigenlijk heel rustig te rijden, net omdat de thrill er af is.
yeah right:

De eerste 2 die ik opzocht.

"rustig" rijden als je wagen max 150km/u aankan is anders dan als je voor je werk met wagens tot 300 km/uur gaat.
anders zei:
De meeste mensen die ik ken met wagens met veel PK, gaan ook gewoon naar trackdays. Maar in praktijk is dat enkel in de zomer, en max 1x per week. Volgens mij zit het probleem met straatraces bij een heel andere groep dan bij de mensen die nu al trackdays kunnen betalen. Wat toch aangeeft dat "toegang tot een circuit" de mensen rustigere chauffeurs maakt er buiten?
De straatraces zijn het visueels "storend", maar overdreven snelheid is meer dan enkel de straatraces, hé.
 
yeah right:

De eerste 2 die ik opzocht.

Hamilton staat wel gekend om rustig te rijden. Over de video in kwestie: zelf gezien? Donuts op een lege parking en versneld beeldmateriaal waarbij ik op geen enkele manier kan opmaken dat hij te snel zou rijden.

Verstappen: genoeg mensen die al boetes gekregen hebben zonder daarom een snelheidsduivel te zijn. Dus antwoorden dat je al eens een boete gekregen hebt, bewijst toch niets?
 
Hamilton staat wel gekend om rustig te rijden.
"In 2007, Hamilton was banned from driving in France after going over the 121-miles-per-hour speed limit."
Verstappen: genoeg mensen die al boetes gekregen hebben zonder daarom een snelheidsduivel te zijn. Dus antwoorden dat je al eens een boete gekregen hebt, bewijst toch niets?

Al na 15 minuten na aankoop van je wagen een boete krijgen:

Hoeveel mensen overkomt dat?
 
"In 2007, Hamilton was banned from driving in France after going over the 121-miles-per-hour speed limit."


Al na 15 minuten na aankoop van je wagen een boete krijgen:

Hoeveel mensen overkomt dat?
Het feit dat het specifiek in het nieuws komt als ze eens een boete krijgen, zegt eigenlijk toch dat het wel meevalt? De vraag is hoeveel boetes ze zouden krijgen als ze niét zouden racen.
Als ik nu naar mezelf kijk:
Te snel rijden op autostrade zegt me niks omdat daar niks aan is. En op de "leuke" wegen kan je meestal al leuk rijden binnen de snelheidslimieten ook (wat niet wil zeggen dat dat altijd een goed plan is trouwens).
Je hebt dan ook een auto waarvoor de limieten meestal ver boven uw eigen kunnen liggen. En dan kan je naar circuit om die limieten eens te testen.

Maar de zware overdreven snelheid ongevallen gaan bijna altijd over mensen die "eens snel gingen optrekken op een rechte baan", daar zou je de ongevallen wel meer kunnen beperken als er wat meer voorzieningen zijn waar je dat eens kon doen. Kijk naar Duitsland als voorbeeld, je kan daar eens helemaal doortrekken maar bijna niemand rijdt daar continu aan 250 omdat dat gewoon vermoeiend is. Bijna iedereen met een sportwagen doet dat even en zakt dan naar een normalere snelheid. Maar in de bebouwde kom rijden de meesten dan gewoon 50.

Voor alle duidelijkheid, je gaat de rotte appels er daar niet mee uit halen he. Maar je gaat de goeie appels met een rotte plek misschien wel motiveren om een gecontroleerde omgeving op te zoeken. Ik meen mij bvb ergens te herinneren dat er een stuk afgesloten weg was (waar dus niemand kon komen) waar dragraces gedaan werden. Daar is dan tegen opgetreden, want het was technisch gezien openbare weg. Maar de slimme oplossing is net om die plek open te stellen om dat daar te doen, want je gaat die gasten écht niet tegenhouden om die dragraces te doen, en hier was een plek waar geen fietsers/voetgangers/tegenliggers/huizen/... waren. En dat is volgens mij wat ze bij Isle of Man doen, je hebt daar waarschijnlijk stukken die "manageable" zijn, en stukken waar huizen en voetgangers zijn. Je wéét dat je daar een bepaald publiek hebt, als je ze op sommige stukken toelaat is volgens mij de kans kleiner dat ze op andere stukken ook zot gaan doen. Letterlijk iedereen die ik ken die meedoet met rondritten zegt ook van dat er wel eens zot gedaan wordt tussen de velden, maar dat ze het niet vinden kunnen dat er volk door bebouwde kommen vliegt.
 
Laatst bewerkt:
Waar mag je in Frankrijk 200km/u rijden? :oops:
Of krijg je rijverbod op het moment dat je 200km/u overschrijdt?
dat laatste

ps: ik denk dat die mannen wel met een auto kunnen rijden, ook aan 160km/u
ik heb liever Hamilton naast mij die 160km/u rijdt dan een oud vrouwtje die 85km/u rijdt

die laatste is onvoorspelbaar en zal niet goed reageren op onverwachte situaties
 
Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe absurd goed F1 piloten kunnen rijden. Geeft hun uiteraard geen enkele reden om de regels te overtreden :)
 
Idem hier. Hoe meer pk ik heb, hoe rustiger ik rijd. Je trapt enkel eens op de staart wanneer het veilig kan. Met iets met weinig pk is het meteen ook een stuk spannender om een afrit te nemen en te besluiten nog één plekje verder op te schuiven ofzo.

Ik moet ook wel toegeven dat ik nooit echt bruut heb gereden. Vlot, maar telkens wel ook voorzichtig. De regel bleef om niet te veel risico nemen en vooral geen andere deelnemers van het verkeer te hinderen.

En bij sneeuw gaan slibberen op de parking van de Carrefour.
 
Terug
Bovenaan