Aspartaam, mogelijk kankerverwekkend volgens WHO

Hoe gaat jouw consumptie van light/zero dranken op basis van aspartaam?

  • Ik drink ze nu al niet, en dat gaat niet veranderen

    Stemmen: 62 44,9%
  • Ik drink ze nu wel, en ga dat blijven doen

    Stemmen: 56 40,6%
  • Ik drink ze nu wel, maar heb de intentie om te minderen

    Stemmen: 13 9,4%
  • Ik drink ze nu wel en ga ze helemaal niet meer drinken

    Stemmen: 2 1,4%
  • Ik weet het nog niet

    Stemmen: 5 3,6%

  • Totaal aantal stemmers
    138
Ik denk dat je zelf toch ook wel weet dat het vaak in het leven qua gezondheid gaat over gematigd zijn, niet overdrijven etc..

ook al is het niet 100% bewezen, is het dan echt zo verstandig om 2 liter cola/zero te gaan zuipen per dag?

Uiteraard niet. Wat een non-discussie seg.
Non discussie...?

Puur rationeel: als ik iets moet drinken, dan liefst de meest onderzochte drank ter wereld met 40+ jaar aan data, waarbij men geen enkel negatief causaal verband vindt, hoeveel men ook blijft proberen.

Ja, water, maar dat vind ik neutraal en saai vergeleken met fanta citroen zero of Pepsi max cherry.
 
Non discussie...?

Puur rationeel: als ik iets moet drinken, dan liefst de meest onderzochte drank ter wereld met 40+ jaar aan data, waarbij men geen enkel negatief causaal verband vindt, hoeveel men ook blijft proberen.

Ja, water, maar dat vind ik neutraal en saai vergeleken met fanta citroen zero of Pepsi max cherry.
40 jaar? Cola Zero bestaat sinds 2005 dus amper 18 jaar


edit: ok ik bekeek het te eng :)
 
Laatst bewerkt:
Nooit aan die zoetstoffen geweest, ik vind het maar vies smaken. Geef mij maar de echte suikerversie.
Geeft me sneller een verzadigd gevoel waardoor ik minder van drink.
En ik drink sowieso ook veel water.
 
Ik drink al 10 jaar minimum 2 liter zero per dag.
Water is saai, en ik eet te graag om nog eens bakken suiker binnen te kegelen en dan 150kg te wegen.

Samen met Trump, Gates, Buffett, Munger, Clinton, die erom gekend zijn om al 40 jaar lang elke dag 6+ blikken cola zero drinken.

Als ik op mijn 70+ even actief ben als die mannen, ben ik tevreden ;)
Dan toch wel freeway cola zero neem ik aan, of zijn we toch gezwicht voor de merkpropaganda?

OT: ik drink praktisch geen frisdrank maar als ik er drink is het zero en dat zal zo blijven want suiker is zo mogelijk nog schadelijker. Moest nu blijken dat je kanker krijgt van alcoholvrije pils heb ik wel een probleem want dat drink ik wel vrijwel dagelijks.
 
Vandaag is het gepubliceerd in de media dat asparataam is toegevoegd aan de lijst van kankerverwekkende stoffen. De maximale inname per dag bedraagt 14 blikjes per dag (aldus de media).
 
https://nos.nl/artikel/2482730-advi...jzigd-wel-beperkt-bewijs-voor-link-met-kanker

De veilige maximale inname blijft 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Dat betekent dat een volwassene van 70 kilo op een dag meer dan 4,5 liter light-frisdrank moet drinken om te veel aspartaam binnen te krijgen, rekent het Voedingscentrum voor.
De categorie waar aspartaam nu in komt bevat ruim 300 voedingsmiddelen en andere stoffen, waaronder aloë-vera-extract en ingemaakte groenten 'in Aziatische stijl'. Het zijn stoffen "met beperkt en geen overtuigend bewijs dat ze kanker kunnen veroorzaken",
 
In een blikje van 33cl zit er max 200 mg.
Als je enkel aspartaam binnen krijgt via frisdrank dan mag je per 5kg lichaamsgewicht zonder risico 1 blikje drinken.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/...es-lightfrisdrank-mag-u-nog-drinken~b35350d2/

Dat gebeurde nadat in drie onderzoeken “beperkte aanwijzingen” werden gevonden dat aspartaam kan leiden tot kanker bij mensen. Meer specifiek zou het volgens de WHO gaan om een hepatocellulair carcinoom, een vorm van leverkanker. Er is volgens dokter Francesco Branca, topman van het departement Voeding en Voedselveiligheid bij de WHO, echter verder onderzoek nodig om dat “nader te verklaren”. De dosis die dagelijks ‘zonder risico’ kan worden genuttigd, blijft dan ook ongewijzigd.

“We adviseren bedrijven niet om hun producten terug te roepen en we adviseren consumenten niet om de inname (van aspartaam) volledig te stoppen”, zei Branca tijdens de presentatie van twee rapportages over de zoetstof.

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van aspartaam is vastgesteld op 40 mg/kg lichaamsgewicht per dag en blijft dus ongewijzigd.
 
Als iedereen nu gewoon gewacht had tot het volledige rapport was er ook geen/minder tamtam van gemaakt.
 
Als iedereen nu gewoon gewacht had tot het volledige rapport was er ook geen/minder tamtam van gemaakt.

Wel, als ik me niet vergis was dit toch al het uitgangspunt van wat het zou gaan worden? Eigenlijk geen nieuwe info, alleen maar bevestiging.

Mijn mening blijft hetzelfde, gezien de hoeveelheden die als veilig beschouwd worden ga ik me vooral geen zier aantrekken van 1 tot 2 glazen cola zero per dag :)
 
Zolang u inname niet exuberant is dan zou ik mij niet zo druk maken.
Heel veel zaken zijn kankerverwekkend. En zaken die nu nog niet geweten zijn zullen binnen x aantal jaren blijken kankerverwekkend te zijn.

Maar ik ben wel van mening als het toch over zulke minimale inname gaat, waarom dan niet gewoon de “normale” vorm nemen?
Allez van twee glazen gewone cola per dag ga je nu toch ook niet dikker worden.
 
Ik probeer mijn frisdrankinname te beperken, maar drink liever het "echte" spul dan light-varianten omdat ik het lekkerder vind smaken. Het idee dat een cola zero gezonder is dan een "gewone" cola lijkt me een goede marketingtruc, maar zolang de inname beperkt blijft zal het niet veel uitmaken. Bij grotere consumpties hangt het af hoe de rest van je eet- en drinkpatroon er uit ziet. 1L cola regular per dag, maar wel gezonde maaltijden of 1L cola zero per dag maar wel vetrijk voedsel, bijvoorbeeld.
 
Zolang u inname niet exuberant is dan zou ik mij niet zo druk maken.
Heel veel zaken zijn kankerverwekkend. En zaken die nu nog niet geweten zijn zullen binnen x aantal jaren blijken kankerverwekkend te zijn.

Maar ik ben wel van mening als het toch over zulke minimale inname gaat, waarom dan niet gewoon de “normale” vorm nemen?
Allez van twee glazen gewone cola per dag ga je nu toch ook niet dikker worden.

Hangt er wat van af hoe groot je glazen zijn, maar uitgaande van 25cl per glas: een halve liter coca-cola bevat 210kcal. Kort door de bocht gaat dat richting 10% van je BMR. Wanneer ik wat kilo's af moet is dat zelfs eerder richting 15%. Ik vind dat al redelijk wat eigenlijk.

Nu goed, als je wat beweging hebt op een dag kan je dat er gemakkelijk bij hebben, maar er zijn er genoeg die wat te zwaar zijn door onder andere niet te beseffen hoeveel kcal er wel in dit soort dranken (en andere - bier bvb) zit.
 
Hangt er wat van af hoe groot je glazen zijn, maar uitgaande van 25cl per glas: een halve liter coca-cola bevat 210kcal. Kort door de bocht gaat dat richting 10% van je BMR. Wanneer ik wat kilo's af moet is dat zelfs eerder richting 15%. Ik vind dat al redelijk wat eigenlijk.

Nu goed, als je wat beweging hebt op een dag kan je dat er gemakkelijk bij hebben, maar er zijn er genoeg die wat te zwaar zijn door onder andere niet te beseffen hoeveel kcal er wel in dit soort dranken (en andere - bier bvb) zit.
Zeker als je probeert af te vallen, kan die 10% het verschil maken tussen een calorieoverschot of tekort (lees: afvallen of niet).
Heel veel mensen beseffen effectief niet wat voor calorieën ze via drank binnen krijgen.
 
Qua drank zal het wel relatief goed meevallen bij mij. Drink sinds dieet al 3 jaar geen cola light meer. Eigenlijk voornamelijk koffie en bruiswater.
Af en toe tijdens een heavy tennismatch wel eens een aquarius zero.

En verder gebruik'k regelmatig wel eens canderell in mijn plattekaas. Vind dat ook best lekker.

Ach ja, zolang je geen liters light drank drinkt en bergen canderell opeet zal het allemaal nog wel meevallen zeker.
 
Terug
Bovenaan