Aspartaam, mogelijk kankerverwekkend volgens WHO

Hoe gaat jouw consumptie van light/zero dranken op basis van aspartaam?

  • Ik drink ze nu al niet, en dat gaat niet veranderen

    Stemmen: 62 44,9%
  • Ik drink ze nu wel, en ga dat blijven doen

    Stemmen: 56 40,6%
  • Ik drink ze nu wel, maar heb de intentie om te minderen

    Stemmen: 13 9,4%
  • Ik drink ze nu wel en ga ze helemaal niet meer drinken

    Stemmen: 2 1,4%
  • Ik weet het nog niet

    Stemmen: 5 3,6%

  • Totaal aantal stemmers
    138

ugar

Well-known member
Tot nu klasseerde het WHO aspartaam niet als mogelijk kankerverwekkend, zolang je er redelijke hoeveelheden van zou gebruiken (en alleen een gevaar vormen indien je echt heel veel liters light frisdank per dag zou drinken). Daar zou op 14 juli verandering in komen, aspartaam zou dan naast uitlaatgassen van benzine motoren, droogkuis, printer processen, .... op de lijst van mogelijke carcinogene producten komen

Ik vraag me af of dit jullie verbruik van light/zero frisdranken gaat bijsturen/aanpassen
 
Ik ben dus benieuwd wat jullie antwoord is. Ik dronk aanzienlijke volumes cola zero, en ga daar gewoon mee stoppen. Ik ga meer spuitwater drinken, en thee.
 
Ik mis de optie: ik weet het helemaal nog niet.
Ik wil sowieso wat meer water gaan drinken maar het vlees is o zo zwak. Dus is het dan kiezen tussen ofwel met suiker (en zo ook bergen suiker binnen krijgen, ook nietvecht gezond) ofwel light versies met bijhorende gevaren. Moeilijke keuzes.
 
Nooit echt aanbinder geweest van de light/zero producten. Had 20 jaar geleden al een leraar Biologie die light producten afraadde.

Als het is om niet bij te komen, dan kan je beter water, thee, ... drinken, is altijd mijn mening geweest. En af en toe eens zondigen.
Liever dus een glas 'echte' cola en voor de rest water, dan heel de dag door cola light/zero drinken (bijvoorbeeld).

En ik heb het ook altijd minder lekker gevonden (maar dat zit misschien ook in het hoofd).
 
Ik gebruik geen drugs, ik rook niet, ik loop en beweeg erg veel, ik ben 48 jaar en ik let al heel mijn leven op de kilo's op de weegschaal, dus ik ga echt niet levenslang niets anders maar doen dan tournée minéralekes en droge slaatjes eten zonder saus. :support:

Als je echt ne gezondheidsgoeroe wordt die alles volgens de letter van de wetenschap alles netjes uitvoert, dan krijg je gewoon extra veel stress en dat is ook "levensverkortend". Is dat dan wel gezond? Neen toch?

Dus het beste is keuzes te maken en te doen waar je je goed bij voelt. Ik ga niemand bekritiseren die een 'inspanning levert voor de gezondheid' maar ik bepaal zelf ook welke inspanningen ik zelf lever en welke niet.

Dus mijn stem?
"Ik drink ze nu wel, en ga dat blijven doen".

Liever dus een glas 'echte' cola en voor de rest water, dan heel de dag door cola light/zero drinken (bijvoorbeeld).
Echte cola drink ik na een loopsessie als beloning :oi22:

Normaal drink ik water of cola zero (ik wissel af) + af en toe zo'n mini blikje sprite.
En ja soms eens koffie als ik mij slaperig voel. (Thee lust ik niet)
 
Laatst bewerkt:
Ik mis de optie: ik weet het helemaal nog niet.
Ik wil sowieso wat meer water gaan drinken maar het vlees is o zo zwak. Dus is het dan kiezen tussen ofwel met suiker (en zo ook bergen suiker binnen krijgen, ook nietvecht gezond) ofwel light versies met bijhorende gevaren. Moeilijke keuzes.
Kijk nog eens goed
 
Bwah, op een dag drink ik maximaal 4-5 glazen cola zero. Ik ga dat echt niet laten en alleen maar water drinken, want dat is vreselijk saai...
 
Meh, ik drink al niet veel frisdrank, hoogstens paar glazen per week en dan is dat meestal light/zero toestanden. Daar zal het wel niet op aankomen. Wekelijkse frituurbezoek zal waarschijnlijk al schadelijker zijn.
 
Ik hoop liever dat de leveranciers er iets aan gaan doen, lijkt mij ook wel logisch als dat effectief zo slecht zou zijn.
Ik drink nu misschien maximaal 1 blikje zero per dag, dus al bij al valt het voor mij misschien wel mee.
Liever zo dan overschakelen op echte cola denk ik, suikerverschil is toch ook wel immens.
 
Liever dus een glas 'echte' cola en voor de rest water, dan heel de dag door cola light/zero drinken (bijvoorbeeld).

Ik drink liever een glas zero en voor de rest water. Dat is ook een optie he 🙂

Ik drink oprecht liever een cola zero dan die mierezoete suikerbucht.
 
Nu, de straling van je gsm zit ook in die lijst van “mogelijk kankerverwekkend” en dat ding ligt bij de meeste van ons ook 24/7 in een straal van 1m van ons. En ook rood vlees staat ook in die lijst. Dus ik ga er nog niet snel van wakker liggen als aspartaam daar tussen geplaatst wordt.
 
op het werk drink ik altijd een cola of fanta tijdens het middageten en dat zal het zowat zijn qua frisdrank voor de dag (behalve als we naar een fastfoodrestaurant gaan, maar tzou dan ook wat belachelijk zijn om 'gezond' te doen). 's avonds is het meestal water met wat grenadine in. Nog minder is niks meer he en dat ga ik niet doen, vooral omdat ik plat water waar maar niks vind (doet me er aan denken dat ik nog eens flessen moet kopen voor mijn sodastream).
Ik geloof zeker dat zoiets als Aspartaam niet echt kosjer is, maar geloof dat dit vooral nadelig zal zijn als ge niets anders doet dan grote hoeveelheden van die zaken drinkt.
 
Het volledige rapport zal worden gepubliceerd op 14 juli. Ik ben benieuwd wat de conclusies gaan zijn.

Ik probeer zoveel mogelijk "natuurlijk" te blijven maar dan gewoon met mate... dus geen light brol of artificieel gezoete dingen.
Als je voldoende sport (ik zit aan 3 a 4 uur per week) dan kan uw lichaam goed om met die suikers en zijn ze zelfs nodig.
 
Hmja zoals hier de man het goed beschrijft. (alsook in op post) Niet van wakker liggen.
https://vm.tiktok.com/ZGJ4ag8bd/
Dr Idz check ik ook altijd om zo'n krantenkoppen te kaderen
IARC catalogeert ook uitlaatgassen al > 10 jaar als mogelijk carcinogene, het is en blijft gewoon moeilijk om aan te tonen vanaf welke dosis het effectief kanker veroorzaakt. En het IARC heeft tot vorige week gesteld dat aspartaam geen carcinogene is, maar komt daar nu van terug. Het rapport is trouwens nog niet vrijgegeven (14 juli), ik ga dus eerst wachten op de wetenschappelijke basis die hen doet veranderen van opinie.
 
IARC catalogeert ook uitlaatgassen al > 10 jaar als mogelijk carcinogene, het is en blijft gewoon moeilijk om aan te tonen vanaf welke dosis het effectief kanker veroorzaakt. En het IARC heeft tot vorige week gesteld dat aspartaam geen carcinogene is, maar komt daar nu van terug. Het rapport is trouwens nog niet vrijgegeven (14 juli), ik ga dus eerst wachten op de wetenschappelijke basis die hen doet veranderen van opinie.
Deze post geeft alleszins een samenvatting van de studies die tot nu toe gekend zijn:
 
Laatst bewerkt:
Ik maak mij er totaal niet druk in. Suiker lijkt me een groter vergif dan aspartaam en kanker krijg je tegenwoordig van alles. Het is een erge ziekte, maar aangezien je praktisch alles uit je leven moet gaan bannen om geen hoger risico op kanker te hebben, ga ik m'n leven daar niet op aanpassen. Het verandert ook constant, dus binnen 10 jaar komt men misschien tot de conclusie dat aspartaam ervoor zorgt dat je langer leeft (zoals bij taurine). 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Buon
Als rood vlees blijkbaar in een hogere risicocategorie zit dan aspartaam zou zitten, dan ga ik er mij vooral geen zorgen in maken.
 
Terug
Bovenaan