Aspartaam, mogelijk kankerverwekkend volgens WHO

Hoe gaat jouw consumptie van light/zero dranken op basis van aspartaam?

  • Ik drink ze nu al niet, en dat gaat niet veranderen

    Stemmen: 62 44,9%
  • Ik drink ze nu wel, en ga dat blijven doen

    Stemmen: 56 40,6%
  • Ik drink ze nu wel, maar heb de intentie om te minderen

    Stemmen: 13 9,4%
  • Ik drink ze nu wel en ga ze helemaal niet meer drinken

    Stemmen: 2 1,4%
  • Ik weet het nog niet

    Stemmen: 5 3,6%

  • Totaal aantal stemmers
    138
Wat betreft zero/light dranken drink ik eigenlijk alleen maar af en toe eens een "7 Up Free", ik prefereer zero/light dranken met aspartaam boven die met stevia, want van stevia wordt mijn maag echt niet gelukkig. Als bewezen wordt dat aspartaam effectief carcinogeen is bij kleine hoeveelheden moeten ze het natuurlijk wel verbannen, maar op dit moment ga ik ervanuit dat om de twee weken eens een blikje niet bepaald gevaarlijk is.
 
Zoals elders al gezegd drink ik al jaren bijna enkel water, en komt hier geen frisdrank binnen, buiten als we gasten verwachten. Ik denk dus niet dat ik aan een dosis ga komen die significante effecten heeft op mijn lichaam.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik drink quasi nooit zero/light. Ik drink enkel plat water, koffie zonder suiker en steeds minder alcohol. Plus het is al heel lang bekend dat aspartaam kankerverwekkend kan zijn?

Het smaakt ook echt als complete troep, het zit in mijn huidige preworkout en ik walg daar letterlijk van. Wordt ASAP vervangen.

Als ik frisdrank drink, is het gewoon de normale versie. Een koele cola met schijfje citroen op een hete zomerdag na een uurtje sporten ofzo. Heerlijk. Kan geen kwaad als je dat niet met slote drinkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb in het verleden al vaker gehoord / gelezen dat aspartaam kankerverwekkend zou zijn, dus voor mij verandert er niet echt iets.

Ik drink sowieso geen light frisdranken, voor die ene cola die ik op een maand drink, mag dat gerust 1 zijn met echte suiker. Gewoon geen fan van de smaak van zowat alle frisdranken, ik hou het liever bij water, koffie, fruitsap,... maar niet vanuit gezondheidsoverwegingen.
 
Ik drink sowieso niet al te vaak frisdrank dus tzal wel meevallen.
Denk dat ik me beter focus op stoppen met roken dan die paar blikjes sprite zero die ik per week drink te bannen :)
 
Ik drink sowieso niet al te vaak frisdrank dus tzal wel meevallen.
Denk dat ik me beter focus op stoppen met roken dan die paar blikjes sprite zero die ik per week drink te bannen :)
Ik vraag me af hoe de verhouding van sprite zero vs cola zero is kwa aspartaam gezien sprite sowieso al minder suiker dan cola bevat.
 
Ik ben een 5-tal jaar geleden (kan langer zijn) overgeschakeld van regular Coca-Cola naar de zero variant.
Dat kwam omdat ik van de gewone enorm veel maagpijn begon te krijgen door de hoeveelheid suiker (had ik trouwens van pakweg Fanta, Sprite,.. ook). Dan wat getest en met de zero varianten heb ik dat niet, hierdoor ook bij de zero gebleven.

Ik zeg wel al een aantal jaren tegen mezelf dat ik véél meer water moet beginnen drinken, misschien nu de ideale moment om het ook effectief te doen.
 
Ik drink te weinig cola zero om er wakker van te liggen.
Al het bier in het weekend zal al een ongezondere impact hebben.
 
Hoeveel keer ik al niet gestopt ben met Cola (de gewone) om dan toch maar te plooien enkele dagen/weken later...

Gelukkig vind ik Zero niet te zuipen dus sowieso geen aspartaam voor mij.
Ik heb dergelijke uitspraken hier nog gelezen en vind die toch wat raar. Het is niet alsof Cola nu plots gebombardeerd is tot gezondheidsdrankje eh. Die grote hoeveelheden suiker geven op hun beurt ook weer meer risico op hart- en vaatziekten, overgewicht welke op zijn beurt ook weer het risico op kanker verhoogt.
 
Die grote hoeveelheden suiker geven op hun beurt ook weer meer risico op hart- en vaatziekten, overgewicht welke op zijn beurt ook weer het risico op kanker verhoogt.

Welja, dit. Leve suiker want aspartaam is gebombardeerd tot een risiconiveau dat ergens onder rood vlees zit 🤷‍♂️

Ik chargeer een beetje, maar we moeten vooral niet overdrijven :)
 
Ik heb dergelijke uitspraken hier nog gelezen en vind die toch wat raar. Het is niet alsof Cola nu plots gebombardeerd is tot gezondheidsdrankje eh. Die grote hoeveelheden suiker geven op hun beurt ook weer meer risico op hart- en vaatziekten, overgewicht welke op zijn beurt ook weer het risico op kanker verhoogt.
Ik vermoed dat geraffineerde suiker op de "gezondheidscharts" het een pak slechter gaat doen dan aspartaam. Bij aspertaam moeten ze specifiek gaan zoeken op "het zou misschien kunnen dat er een verhoogd risico op een bepaald soort kanker is, als ge het veel binnen krijgt". Bij suiker is het lijstje gerelateerde gezondheidsproblemen niet op een A4 te krijgen...
 
Welja, dit. Leve suiker want aspartaam is gebombardeerd tot een risiconiveau dat ergens onder rood vlees zit 🤷‍♂️

Ik chargeer een beetje, maar we moeten vooral niet overdrijven :)
Ik krijg de indruk dat rood vlees gevoelig ligt voor jou!

Hier eigenlijk quasi uitsluitend kraantjeswater. Als ik frisdrank drink, is het voor de suikers na een training, dus dan al zeker gene zero ofzo. Verder vooral veel compassie voor de vele volwassenen (en uiteraard ook kinderen) die kampen met een frisdrankverslaving.
 
Ik heb dergelijke uitspraken hier nog gelezen en vind die toch wat raar. Het is niet alsof Cola nu plots gebombardeerd is tot gezondheidsdrankje eh. Die grote hoeveelheden suiker geven op hun beurt ook weer meer risico op hart- en vaatziekten, overgewicht welke op zijn beurt ook weer het risico op kanker verhoogt.

Dat beweer ik toch nergens? Ik zeg gewoon dat ik geen Zero lust en als gevolg dus geen aspartaam drink.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik drink ze nu en ga dat blijven doen.

Komaan zeg.... wat nog allemaal? van uw vriendin te beffen krijg je misschien keelkanker, van op straat de gassen in te ademen van auto's krijg je misschien longkanker....

Moeten we dat nu echt allemaal gaan beginnen laten?
 
Terug
Bovenaan