Aspartaam, mogelijk kankerverwekkend volgens WHO

Hoe gaat jouw consumptie van light/zero dranken op basis van aspartaam?

  • Ik drink ze nu al niet, en dat gaat niet veranderen

    Stemmen: 62 44,9%
  • Ik drink ze nu wel, en ga dat blijven doen

    Stemmen: 56 40,6%
  • Ik drink ze nu wel, maar heb de intentie om te minderen

    Stemmen: 13 9,4%
  • Ik drink ze nu wel en ga ze helemaal niet meer drinken

    Stemmen: 2 1,4%
  • Ik weet het nog niet

    Stemmen: 5 3,6%

  • Totaal aantal stemmers
    138
Ik drink ze nu en ga dat blijven doen.

Komaan zeg.... wat nog allemaal? van uw vriendin te beffen krijg je misschien keelkanker, van op straat de gassen in te ademen van auto's krijg je misschien longkanker....

Moeten we dat nu echt allemaal gaan beginnen laten?
Neen toch? Je hebt nog altijd de vrije keuze. Er wordt alleen gewezen op een mogelijk risico.


Ik heb nooit zero of light dranken gedronken. Tot een goeie 13 jaar geleden dronk ik misschien iedere dag 1 of 2 blikjes Cola of Fanta. Een aantal dat ik tegenwoordig heel veel vind. Toen ben ik daarmee gestopt en drink ik frisdrank (net zoals bier) enkel nog in het weekend en dan nog misschien 2 blikjes van 25 cl of zo. Sommige weekends niks van frisdrank. In de week enkel water en koffie.

Mijn consumptie van frisdrank is dus al een goeie 13 jaar vrij laag. Ik heb een paar keer Cola (of andere) Zero gedronken en dat smaakte mij echt niet. Ik heb er ook de rest van de dag ook een vieze nasmaak van in mijn mond en het werkte ook op mijn darmen. Toch zeker die met aspartaam.
Dus de weinige keren dat ik frisdrank drink is het de gewone Cola (of iets anders) met suiker.
 
Gezien ik de normale versie niet mag drinken (buiten in noodgevallen een kleine hoeveelheid) ben ik dus wel aangewezen op de light/zero varianten. Ga dat wel blijven doen als ik eens een frisdrank wil drinken.

Deze week is het de aspartaam, volgende week is het weer wat anders, de week erna is een stuk rood vlees toch goed voor het een of ander, de week erna is het terug des duivels,...
Elke week staat er wel wat in de krant over iets wat je eet of drinkt en de week nadien dikwijls nog eens het tegenovergestelde. Als je alles mag geloven dan is leven gewoon niet gezond op zijn eigen. (Voor onze planeet toch al niet maar dat is een andere discussie). Ik trek mij van al die zaken zoveel niet aan en blijf van het meeste genieten. Enige dat belangrijk is zoals met zovele zaken: met mate.
 
Ik krijg de indruk dat rood vlees gevoelig ligt voor jou!

Ik vind het een goede vergelijking om het relatieve risico in te schatten en de manier waarop veel mensen naar een sappig steakske kijken en er geen graten in zien, waar de insteek nu lijkt "ooh oeh aspartaam neje neje" terwijl dat dan minder risicovol zou zijn :)
 
Neen toch? Je hebt nog altijd de vrije keuze. Er wordt alleen gewezen op een mogelijk risico.
Mijn punt is enkel dat: Laat jij het dan ook na om uw vriendin te beffen, of om op straat te lopen zonder FFP3 masker,
omdat je anders "misschien" meer kans hebt op eerder genoemde kankers;
Net zoals de case rond aspartaam nu in de oorspronkelijke post wordt aangehaald?
 
Ik ga alleszins niet mijn biefstuk op de weegschaal leggen om te zien dat ik maar 100g binnenkrijg. Ik denk dat bijna iedereen daar wel over zit (die geen vegetariër is)
 
1 blik Pepsi Max/Cola zero per dag, voor de rest enkel water, af en toe een koffie 's morgens, maar da's niet dagelijks meer.

Moest nu blijken dat dat ook al heel slecht is, dan zal ik me een ander frisdrankje moeten zoeken, zonder aspartaam, maar met stevia ofzo.
 
Gezien ik de normale versie niet mag drinken (buiten in noodgevallen een kleine hoeveelheid) ben ik dus wel aangewezen op de light/zero varianten. Ga dat wel blijven doen als ik eens een frisdrank wil drinken.

Deze week is het de aspartaam, volgende week is het weer wat anders, de week erna is een stuk rood vlees toch goed voor het een of ander, de week erna is het terug des duivels,...
Elke week staat er wel wat in de krant over iets wat je eet of drinkt en de week nadien dikwijls nog eens het tegenovergestelde. Als je alles mag geloven dan is leven gewoon niet gezond op zijn eigen. (Voor onze planeet toch al niet maar dat is een andere discussie). Ik trek mij van al die zaken zoveel niet aan en blijf van het meeste genieten. Enige dat belangrijk is zoals met zovele zaken: met mate.
Dat klopt niet echt hoor, het probleem is dat je losse feitjes in de lifestyle-sectie van kranten met serieuzere bronnen zoals de WHO vergelijkt. Dat rood vlees mogelijk het risico op darmkanker verhoogt staat al een tijd vast, maar dat wil dus zeggen dat een rechtstreeks verband nog niet duidelijk is. Voor charcuterie is dat ondertussen wel duidelijk trouwens, dat verhoogt het risico op darmkanker. Maar dat wil niet zeggen dat rood vlees geen goede bron van eiwitten en ijzer is bijvoorbeeld.

Alcohol is ook zoiets dat altijd in de krant komt omdat een of andere studie (die soms niet goed is uitgevoerd of gefinancierd werd door de sector) claimt dat er ook positieve effecten zijn, terwijl daar vaststaat dat het gewoon niet goed voor ons is op meerdere vlakken.
Mijn punt is enkel dat: Laat jij het dan ook na om uw vriendin te beffen, of om op straat te lopen zonder FFP3 masker,
omdat je anders "misschien" meer kans hebt op eerder genoemde kankers;
Net zoals de case rond aspartaam nu in de oorspronkelijke post wordt aangehaald?
En hier een reactie op buikgevoel. Een FFP3-masker zal geen uitlaatgassen tegenhouden, wel deeltjes.

Uiteindelijk wordt hier niets verboden hé jongens, net zoals je vandaag de dag ook nog in je schuur asbestplaten kan breken zonder masker en in je joggingbroek, als je ze dan wel mooi verpakt aflevert, enkel is daar het risico wel iets duidelijker aanwezig.
 
Nu, de straling van je gsm zit ook in die lijst van “mogelijk kankerverwekkend” en dat ding ligt bij de meeste van ons ook 24/7 in een straal van 1m van ons. En ook rood vlees staat ook in die lijst. Dus ik ga er nog niet snel van wakker liggen als aspartaam daar tussen geplaatst wordt.
Er is zo ooit een grap gepost in de krant. Iemand was gestart met iets van een 1000-tal etenswaren (het exacte aantal weet ik niet meer) en alles waar iets ongezond in zat, werd geschrapt van het menu. Finaal bleven er nog een 5-tal etenswaren over. :oi22:

Ik kan dit artikel niet meer terugvinden, maar als je zoiets lees, dat vergeet je echt nooit.

En ik geloof dat dus wel dat als je echt alles onder een vergrootglas steekt dat er quasi niks meer overblijft en op een uitzondering na, er in alles wel iets slecht in zit (of een te hoge dosis) :)
 
Alcohol is ook zoiets dat altijd in de krant komt omdat een of andere studie (die soms niet goed is uitgevoerd of gefinancierd werd door de sector) claimt dat er ook positieve effecten zijn, terwijl daar vaststaat dat het gewoon niet goed voor ons is op meerdere vlakken.
Specifiek dit stukje. Dat onderzoek dat de positieve effecten van alcohol aantoont, de conclusie daarvan is iets in de trend van:
rode wijn verhoogt de levensverwachting bij vrouwen tussen 50 en 55 die een genetisch aantleg voor hart- en vaatziekten hebben.
In de media wordt dat dan vertaald naar "rode wijn is gezond"...
 
Mijn punt is enkel dat: Laat jij het dan ook na om uw vriendin te beffen, of om op straat te lopen zonder FFP3 masker,
omdat je anders "misschien" meer kans hebt op eerder genoemde kankers;
Net zoals de case rond aspartaam nu in de oorspronkelijke post wordt aangehaald?
Neen en neen.

In het geval van de vraag in de OP is het op mij niet van toepassing gezien ik geen light/zero dranken drink. Maar moest ik die nu wel drinken, zou ik het waarschijnlijk ook niet laten. Maar net zoals die met suiker of alcoholische dranken is zou mijn consumptie daarvan beperkt zijn. Zoals met alles is het nog altijd het beste van met mate te consumeren zeker.
 
Er is zo ooit een grap gepost in de krant. Iemand was gestart met iets van een 1000-tal etenswaren (het exacte aantal weet ik niet meer) en alles waar iets ongezond in zat, werd geschrapt van het menu. Finaal bleven er nog een 5-tal etenswaren over. :oi22:

Ik kan dit artikel niet meer terugvinden, maar als je zoiets lees, dat vergeet je echt nooit.

En ik geloof dat dus wel dat als je echt alles onder een vergrootglas steekt dat er quasi niks meer overblijft en op een uitzondering na, er in alles wel iets slecht in zit (of een te hoge dosis) :)
Het is niet omdat vele stoffen het risico op kanker of andere ziekten verhogen of mogelijk verhogen, dat die verhoging even sterk is, of dat een product (dat 100den stoffen bevat) plots ongezond wordt.

Iemand die een gezond voedingspatroon aanhoudt, zoals dat vandaag wordt gedefinineerd met voldoende groenten en fruit, volkoren graanproducten, matige vleesconsumptie, ... is gewoon goed bezig op dat vlak hoor.
 
Sinds ik nierstenen heb gehad drink ik hoofdzakelijk water maar in het weekend durf ik wel eens een blikje cola zero te drinken, dat ga ik niet laten hoor :)
 
Ik vind het heel maf dat dit nu plots weer naar boven komt? Ik heb 10 jaar geleden mensen al horen zeggen dat dit het geval is...
 
Ik vind het heel maf dat dit nu plots weer naar boven komt? Ik heb 10 jaar geleden mensen al horen zeggen dat dit het geval is...
10 jaar geleden werd gezegd dat er mogelijks een kans is, en dat het onderzocht moest worden. Nu hebben ze wss een effectief verband gevonden.
 
Moest nu blijken dat dat ook al heel slecht is, dan zal ik me een ander frisdrankje moeten zoeken, zonder aspartaam, maar met stevia ofzo.
Ik hoop dat dit terugkomt, coca-cola life (met stevia) vond ik even lekker als gewone cola.
 
Ik hoop dat dit terugkomt, coca-cola life (met stevia) vond ik even lekker als gewone cola.
Die had nog altijd veel suiker, 55% van het origineel zegt het internet me, aangevuld met stevia. Pure stevia geeft dacht ik een bittere nasmaak.
 
Welja, dit. Leve suiker want aspartaam is gebombardeerd tot een risiconiveau dat ergens onder rood vlees zit 🤷‍♂️

Ik chargeer een beetje, maar we moeten vooral niet overdrijven :)
Net zoals zal het ook weer hier de wijsheid zijn zeker dat het vooral uw laatste woord is die key is. Iemand die 1 keer in een maand rood vlees eet maar elke dag 3l cola zero zal mogelijks meer risico lopen op problemen door Aspartaam dan iemand wekelijks een stuk rood vlees eet en 1 blikje cola zero drinkt per dag. Alles is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid kwalijke stoffen die je inneemt.
 
Ik drink ze nu en ga dat blijven doen.

Komaan zeg.... wat nog allemaal? van uw vriendin te beffen krijg je misschien keelkanker, van op straat de gassen in te ademen van auto's krijg je misschien longkanker....

Moeten we dat nu echt allemaal gaan beginnen laten?
En wie zegt dat het het niet meer moogt? Men informeert gewoon de mensen over de mogelijke gevolgen en dan doen de mensen daar mee wat ze willen. Maar niemand hoeft dan ooit te zeggen dat ze het niet wisten.
 
Terug
Bovenaan