Asmodee lanceert nieuwe FlexiQ-spellenreeks die vaardigheden traint

Kinderen kunnen soms kwaad of emotioneel worden als dingen in hun omgeving veranderen. Ze gaan ook fouten maken. Herkenbaar als ouder? Dan zijn de acht FlexiQ-spellen, de nieuwe spellenreeks in het gamma van Asmodee zeker iets om in huis te halen. Om het aanpassingsvermogen van kinderen te bevorderen, ontwikkelde spellenproducent FlexiQ, op basis van wetenschappelijke modellen en praktijkinzichten van experten, een wel heel bijzondere spellenreeks. “Deze spelletjes spelen, is niet alleen bijzonder leuk”, zegt Bert De Smet, directeur van Asmodee België. “Het helpt kinderen ook om flexibeler te denken, wat hen helpt in het dagelijkse leven. Nu en later.”

Elk van de acht nieuwe FlexiQ-spellen die Asmodee op de markt brengt, ontwikkelt zes vaardigheden die je cognitieve flexibiliteit versterken: focus en herfocus, probleemoplossend denken, werkgeheugen trainen, meerdere opties overwegen, van perspectief wisselen en verbindingen maken. Voor de ontwikkeling van de spellen werd gewerkt vanuit het educatief model van Cattell, Horn & Carroll, afgekort het CHC-model. Voor het grote publiek hoogstwaarschijnlijk onbekend, maar in wetenschapskringen een referentie. De zes vaardigheden van ‘vloeiende intelligentie’, de intelligentie die je ontwikkelt vanuit logisch redeneren, komen zowel terug in het educatief model, als in de FlexiQ-spellen.

Eén van de spellen in de reeks is bijvoorbeeld Orbito: een vlot strategisch spel voor twee spelers. Dit spel versterkt vooral het planmatig en strategisch denken. Het kan gespeeld worden door kinderen vanaf zeven jaar. De spellenreeks bevat ook spelletjes voor kinderen vanaf vijf jaar, zoals Pattern Party en Takamachi. De meeste spelen zijn gemaakt om met het ganse gezin te spelen. Monster Mash, SwitchIt!, HandsUp!, MakeAMooove! en Trixo maken de reeks compleet. Ondertussen is er ook een website, al staat daar helaas nog geen informatie op.

 
Terug
Bovenaan