Laten we er eens de wet bij halen: Wetboek van economisch recht, Boek VI. Marktpraktijken en consumentenbescherming.
Art. VI.3
§ 1
Behalve bij openbare verkoop, duidt elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aan.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, is de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid.
§ 2
Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, duidt de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aan.
Art. VI.4
Onverminderd artikel VI.7/1, is de aangeduide prijs de door de consument totaal te betalen prijs, waaronder is begrepen: de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.
Dus: de prijs moet ondubbelzinnig aangegeven worden, en die prijs is wat de consument uiteindelijk ook betaald. Van die aanplakking alla "kassaprijs is de correcte prijs" zijn dus niet wettig!
Uitzonderingen zijn er wel voor flagrante vergissingen, en bovendien wordt in rechtspraak ook gesteld dat dit niet geldt voor bv een verkeerde prijs in reclamefolders.