Artikel niet geleverd wegens fout geprijsd, legitiem?

ik hoop dat je het verschil in context wel begrijpt als je de rest van mijn post erbij neemt.
Ja natuurlijk. Ik zou trouwens nooit bewust stelen in de winkel zelf (Ik ben niet gek, er staan daar overal camera's, dat is ook onverantwoord en ..), maar als er foutjes gebeuren, dan profiteer ik ervan en das eigenlijk inderdaad ook gewoon 'een vorm' van stelen. Das waar.

Ik begrijp uw standpunt ook volkomen, maar ik zou echt niet de moeite doen om terug naar die winkel te gaan om te zeggen dat ik iets vergeten ben te betalen. Eens buiten = Ik ben ermee klaar.

Mijn reply was om het luchtig af te sluiten natuurlijk, want wat ik verder ook nog zal zeggen, ik zal toch alleen nog maar als antwoord krijgen: draai of keer het zoals je wilt, het blijft diefstal. Dat is in feite ook gewoon zo ... En ik denk dat daarmee ook alles nu gewoon gezegd is ???

Ik hoop dat ge dan in ieder geval consequent zijt en ook niet gaat zagen als ze u iets vergeten meegeven zijn of ge iets teveel hebt betaald.
Nu dat ge het zegt. Dat hangt er vanaf. Soms wel, soms niet, dat hangt van de waarde af en ook of ik een drukke dag heb of niet.
Onlangs had ik iets gekocht: 2 + 1 gratis (snoepgoed). In de wagen merkte ik dat ze gewoon dat artikel 3x hadden aangerekend en ik niks gratis had gekregen. Ik ben toen ook gewoon doorgereden want ik moest dringend ergens anders zijn.

Meestal ga ik wel klagen, maar dus niet altijd ..
 
Laatst bewerkt:
Ja dat was wel wat ik ook dacht toen hij zei, in den Delaize. Ik geloof gerust als iets nen euro verkeerd staat dat ze er daar niet naar gaan kijken.
Maar in andere zaken zoals ne vandenborre, of gelijk waar, ne Weba ofzo. Daar ga je echt niet naar buiten stappen met een korting van 100€ ofzo omdat er een verkeert papierke op een product ligt of hangt. Als het systeem ook verkeerd is, dan misschien wel, maar niet vanwege een ticketje.

Nochtans ik heb mijn muziekinstallatie bij Van den Borre aan 200 euro onder de prijs gekregen omdat die in de winkel fout geprijsd stond.

Ze hadden een zilveren en een zwarte staan. Dus ik zeg: "ahja, ik kan beter de zwarte pakken, want die is een pak goedkoper. Of is er daar buiten de kleur nog een ander verschil tussen in wat die kunnen ofzo, dat die goedkoper is?"
En die verkoper heeft gezegd: "Nee, verdorie. Die staat gewoon fout geprijsd. Maar ge zou inderdaad wel dom zijn om de zilveren te pakken in dit geval. Vloeken voor ons, maar gelukje voor jou."

Ook al voor gehad bij een toestel bij den Hubo waar nog een promotie op hing (-50%) die al verlopen was. Beslist dat we zouden zien aan de kassa, als we hem kregen aan de goedkopere prijs gingen we het meenemen anders niet, gezien we dat dan wat te duur vonden. Kassasysteem geeft de hogere prijs, dus wij zeggen dat het in de winkel goedkoper stond. Die aan de kassa zei dat die promo verlopen was, maar dat ze het ging checken. Die zijn gaan kijken, hebben ineens dat papierke eraf gehaald en hebben ons dat nog aan de promoprijs meegegeven.

Geen van beide keren daarvoor moeten dreigen of wat dan ook. En beide keren een serieuze korting gekregen omwille van het ticketje dat erop hing, zonder dat daar verder over gezeverd werd.
 
Laten we er eens de wet bij halen: Wetboek van economisch recht, Boek VI. Marktpraktijken en consumentenbescherming.

Art. VI.3
§ 1
Behalve bij openbare verkoop, duidt elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aan.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, is de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid.
§ 2
Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, duidt de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aan.

Art. VI.4
Onverminderd artikel VI.7/1, is de aangeduide prijs de door de consument totaal te betalen prijs, waaronder is begrepen: de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

Dus: de prijs moet ondubbelzinnig aangegeven worden, en die prijs is wat de consument uiteindelijk ook betaald. Van die aanplakking alla "kassaprijs is de correcte prijs" zijn dus niet wettig!
Uitzonderingen zijn er wel voor flagrante vergissingen, en bovendien wordt in rechtspraak ook gesteld dat dit niet geldt voor bv een verkeerde prijs in reclamefolders.
 
Terug
Bovenaan