Moraal van het verhaal is dat je altijd met een deels interpretatie van de scheids zit en dat de ene meer toelaat dan de andere. Je kan dit niet gelijk trekken of je moet het volledige voetbalreglement gaan aanpassen :(
 
Moraal van het verhaal is dat je altijd met een deels interpretatie van de scheids zit en dat de ene meer toelaat dan de andere. Je kan dit niet gelijk trekken of je moet het volledige voetbalreglement gaan aanpassen :(

Voetbal is zo een sport waar je altijd gaat blijven zitten met een interpretatie van de regels. Bij de VAR heb je gewoon nog wat extra mensen die de fases interpreteren, op basis van herhalingen.

Denk niet dat we daar ooit van af gaan geraken, van die discussies over wat wel of niet 'gevaarlijk spel' is, wat wel of niet een gele of rode kaart waard is, enz. enz. Als je dat niet wil moet je naar tennis gaan kijken ofzo :unsure:
 
Moraal van het verhaal is dat je altijd met een deels interpretatie van de scheids zit en dat de ene meer toelaat dan de andere. Je kan dit niet gelijk trekken of je moet het volledige voetbalreglement gaan aanpassen :(
Maar bij de ene fase komt de VAR tussen wat wijst op een clear and obvious error en bij de andere niet. De VAR dient toch net wel om rechtlijnig te werken?
 
Maar bij de ene fase komt de VAR tussen wat wijst op een clear and obvious error en bij de andere niet. De VAR dient toch net wel om rechtlijnig te werken?
De VAR komt voor de volgende zaken tussen dus niet enkel bij een clear and obvious error

A video assistant referee (VAR) is a match official, with independent access to match footage, who may assist the referee only in the event of a ‘clear and obvious error’ or ‘serious missed incident’ in relation to:

a. Goal/no goal

b. Penalty/no penalty

c. Direct red card
(not second yellow card/caution)

d. Mistaken identity (when the referee cautions or sends off the wrong player of the offending team)
 
Maar bij de ene fase komt de VAR tussen wat wijst op een clear and obvious error en bij de andere niet. De VAR dient toch net wel om rechtlijnig te werken?
Ik snap die bedenking, maar dat is op zich niet het doel van de VAR. De VAR dient om beslissingen van de scheidsrechter die clear and obvious fout zijn of om serious missed incidents door de scheidsrechter tegen te gaan bij bepaalde situaties (goal, penalty, directe rode kaart, foute speler).

Een tussenkomst van de VAR wil trouwens niet zeggen dat er effectief een clear and obvious error of een serious missed incident heeft plaatsgevonden. De scheidsrechter motiveert continue door zijn microfoontje zijn beslissingen. Bij de situaties van hierboven gaat de VAR de scheidsrechter attent maken op zaken die hij niet genoemd heeft (serious missed incident) of waarvan de VAR vindt dat het een mogelijk verkeerde beoordeling is (clear and obvious error). Het is dan nog altijd aan de scheidsrechter zelf om te beslissen of zijn beoordeling effectief fout was, of dat hij effectief een situatie gemist heeft.

Nu, dat is iets waarvan ik het gevoel heb dat zelfs het Referee Department in België nog niet helemaal goed begrijpt, dus ja ... En in dat filmpje dat je hier postte deed de VAR echt een aanbeveling naar beslissing toe, iets wat volgens mijn lezing van de VAR-regels eigenlijk al te veel is (omdat je daarmee de scheidsrechter beïnvloedt).

Probleem, enfin, "probleem", is natuurlijk ook dat ook clear and obvious error voor interpretatie vatbaar is. Want als je die heel streng interpreteert, dan zijn er nauwelijks fases waarin de VAR kan ingrijpen. Een groot deel van de spelregels vragen immers een inschatting en interpretatie door de scheidsrechter, en de beoordeling van bijvoorbeeld in deze case een actie onder 'Playing in a dangerous matter' valt, kan bij een strenge lezing dan eigenlijk nooit een clear and obvious error zijn.

De regels van voetbal zijn inherent zo dat zelfs dezelfde scheidsrechter gelijkaardige (maar zelden gelijke, dat wordt ook wel vaak over het hoofd gezien in deze discussies) fases op verschillende momenten anders kan inschatten en beoordelen. Daar gaat de VAR niets aan veranderen, dan moet je de spelregels aanpassen.

Maar uhm, misschien kan dit verhuizen naar Arbitrage? :unsure:
 
Haha, laten we het terug hebben over de titelstrijd, want miljaar het is spannend nu. Op dat vlak ben ik blij dat het gisteren een gelijkspel was :rofl:

Ik gun het deze keer toch vooral Arsenal eerlijk gezegd (wegens 20 jaar geleden). Gevolgd door Liverpool (sympathie wegens al die jonge spelers uit eigen opleiding, en Klopp zeker omdat het zijn laatste seizoen is).
ManC, tja, zou leuk zijn voor de 2 Belgen, maar voor de rest voel ik er toch minder sympathie voor.

Los daarvan spelen alle 3 die ploegen geweldig voetbal dit seizoen.
 
Is dat ook niet gewoon handspel van de Liverpool speler? Voor Doku hem raakt

Lijkt de bal ook op de bovenarm te krijgen die is van het lichaam af
 

Onverwacht toch nog reactie hierop, gelukkig was het niet match bepalend zoals tegen KVM.
Toch onwaarschijnlijk eigenlijk hè, da's nu al de derde fase waar ze flagrant iemand over het hoofd zien. :unsure:

Er gaat blijkbaar wel een vast VAR-team komen voor de Play-offs, ik ben benieuwd.
 
En het ref department zegt dat het geen penalty is op Vertonghen?
Dus als ge de bal maar ff tikt en toch langs achter (niet hard weliswaar) op de kuit trapt dan is dat toegestaan.

Ze verliezen me steeds meer en meer in hun uitleg.
 

Onverwacht toch nog reactie hierop, gelukkig was het niet match bepalend zoals tegen KVM.
Dit kan toch echt niet meer?
Wat maakt het uit dat het wedstrijdbepalend is of niet.
Wat een onkunde.
Ze mogen gewoon blijven verder prutsen.
 
Toch nog even op terugkomen. Want dit is dus de exacte IFAB regel die stelt dat dit een penalty moest zijn.
@Général Zantas @quo_vadis @Sir.Killalot

Fouls | IFAB (footballrules.com)

1710241838612.png
 
Goed punt, en zoals ik al eerder zei, als er wel penalty was gefloten zou ik dat ook zeker begrepen hebben. Ik ga ervan uit dat de scheidsrechter oordeelt dat MacAllister eerder naar Doku springt dan dat Doku met de voet naar MacAllister trapt en daarom oordeelt dat een high foot of reckless/careless play niet van toepassing is. Maar bon, dat is mijn interpretatie.
Misschien dat in de komende dagen de conversatie tussen ref en VAR vrijgegeven wordt en we dan meer weten over zijn visie.
 
Goed punt, en zoals ik al eerder zei, als er wel penalty was gefloten zou ik dat ook zeker begrepen hebben. Ik ga ervan uit dat de scheidsrechter oordeelt dat MacAllister eerder naar Doku springt dan dat Doku met de voet naar MacAllister trapt en daarom oordeelt dat een high foot of reckless/careless play niet van toepassing is. Maar bon, dat is mijn interpretatie.
Misschien dat in de komende dagen de conversatie tussen ref en VAR vrijgegeven wordt en we dan meer weten over zijn visie.
Als dit elders op het veld gebeurd is dat altijd fout.
 
Maar toch snap ik de opmerking. Het is een stevige frustratie dat dingen die buiten de 16 fout zijn, binnen de 16 ineens geen penalty zijn. Fout is fout imo. Er zijn dan drie oplossingen volgens mij: je wordt minder streng buiten de 16, je wordt strenger binnen de 16 of je gaat werken met meer vrije trappen binnen de 16. Optie 3 is uiteraard het meest ridicuul.
 
Terug
Bovenaan