AR/VR

anders.

Well-known member
Op CES dit jaar is er een enorme opmars van VR/AR brillen. Toevallig een tijdje geleden via Kickstarter eentje besteld die vandaag geleverd is.
Hoe zien/ervaren jullie de toekomst hier van? Wordt het een vervanger van smartphone? Hoe gaat sociaal contact eruit zien met een continu scherm in het zicht?

Mezelf dan maar even quoten :D
De bril die ik hier heb is dit: Inmo Air 3
Ervaringen tot nu toe:
1) Het werkt gewoon op Android (14). Enerzijds top, want je installeert gewoon random apps. Maar je merkt wel dat dat OS niet voor brillen gemaakt is. Je wil eigenlijk een OS waarbij het startscherm zwart is met van die groene letters met de belangrijkste info.
2) Chinees merk, bijgevolg is de support ook niet wat het zou moeten zijn
3) Als het scherm afstaat zie je die waveguides niet, behalve als je naar een ander scherm kijkt, dan zie je alles meerdere keren. Wat best wel belemmerend is.
4) Hoewel de glazen op sterkte zijn,is het gevoel toch niet alsof je een gewone bril op hebt. Je merkt dat je door 2 glazen kijkt
5) het scherm zelf is véél beter dan ik had verwacht. Je kan echt perfect netflixvideos in hoge kwaliteit kijken (je ziet geen pixels).
6) Er moet nog een betere manier bedacht worden om die dingen te besturen. Er zit een trackpad en een soort airmouse bij, maar beide werken niet ideaal aangezien je in Android ook vaak moet typen.
7) Het mist bvb een GPS. Dat zijn dingen die handiger werken in de brillen die wel een companionapp nodig hebben, dan heb je veel minder sensoren in de bril zelf nodig.

Ik zie wel een toekomst in een protocol dat wireless streaming tussen een "processor/geheugen/..." unit in uw broekzak en dan enkel batterij en scherm in de bril zelf. Zoiets als Android XR bril maar dan zonder de kabel.

Is er eigenlijk al een degelijk betaalbare bril die accuraat vertaald? Recent nog eens naar op zoek geweest en niet meteen iets gevonden :p

Is er eigenlijk al een degelijk betaalbare bril die accuraat vertaald? Recent nog eens naar op zoek geweest en niet meteen iets gevonden :p
In het Engels zullen er al wel goeie te vinden zijn (maar betaalbaar=zonder scherm he). Rokid lijkt nu vaak als merk naar boven te komen.

Ik wacht nog altijd op een applicatie die niet gewoon een gimmick is. Behalve even "oh dat ziet er cool uit" nog nooit het idee gehad "spijtig dat ik geen VR bril heb want ik wil x of y kunnen doen"

Ik wacht nog altijd op een applicatie die niet gewoon een gimmick is. Behalve even "oh dat ziet er cool uit" nog nooit het idee gehad "spijtig dat ik geen VR bril heb want ik wil x of y kunnen doen"
Momenteel gebruik ik het vooral als tablet die voor uw gezicht hangt. Maar alles waar je uw gsm nu voor gebruikt uiteindelijk he, ik zie de brillen vooral als de opvolger van de smartphone.
Er zijn wat gimmicks (gps, live translation, ...) maar die zijn imo meer voor de show.

Momenteel gebruik ik het vooral als tablet die voor uw gezicht hangt. Maar alles waar je uw gsm nu voor gebruikt uiteindelijk he, ik zie de brillen vooral als de opvolger van de smartphone.
Er zijn wat gimmicks (gps, live translation, ...) maar die zijn imo meer voor de show.
Mja maar ik zie ook -behalve voor kinderen- weinig nut in tablets.

Ok maar als vervanger of alternatief voor de smartphone, dan toch iets dat klein genoeg is en lang genoeg meegaat zodat je het kan meenemen. Denk niet dat er al brillen zijn waar je gewoon een dag met op pad kan. Uiteindelijk gebruik ik mijn smartphone enkel als ik buitenshuis ben, heeft - voor mij dan toch - weinig functionaliteit voor thuis. Maar kan zijn dat anderen daar anders over denken natuurlijk.

Mja maar ik zie ook -behalve voor kinderen- weinig nut in tablets.

Ok maar als vervanger of alternatief voor de smartphone, dan toch iets dat klein genoeg is en lang genoeg meegaat zodat je het kan meenemen. Denk niet dat er al brillen zijn waar je gewoon een dag met op pad kan. Uiteindelijk gebruik ik mijn smartphone enkel als ik buitenshuis ben, heeft - voor mij dan toch - weinig functionaliteit voor thuis. Maar kan zijn dat anderen daar anders over denken natuurlijk.
Akkoord, ik gebruik hem nu ook vooral bij pendelen (trein) bvb. Thuis loop ik daar niet mee rond.
Maar, het scherm is op zich ook meer dan genoeg om het scherm van uw pc te vervangen bvb.
Voorlopig zitten we ook nog maar in de eerste generatie van echt draagbare brillen (dus geen VR bril, maar een "gewone" bril met scherm in), maar ik zie er wel toekomst in. Maar er moet zeker nog veel verbeteren.

Akkoord, ik gebruik hem nu ook vooral bij pendelen (trein) bvb. Thuis loop ik daar niet mee rond.
Maar, het scherm is op zich ook meer dan genoeg om het scherm van uw pc te vervangen bvb.
Voorlopig zitten we ook nog maar in de eerste generatie van echt draagbare brillen (dus geen VR bril, maar een "gewone" bril met scherm in), maar ik zie er wel toekomst in. Maar er moet zeker nog veel verbeteren.
Lijkt alleszins dat er - toch zeker vanuit Europa - nog wat regelneverij zal (moeten) komen als ze dat op globalere schaal gaan uitrollen. Met zo'n bril autorijden of met de fiets bv. lijkt mij ronduit gevaarlijk.

Deze bril ziet er nog best OK uit, maar je ziet toch heel duidelijk dat het nog altijd geen "gewone" bril is. Dat is misschien het nog het meest rare vind ik. Ze proberen naar iets gewoon te gaan maar je ziet nog altijd dat het afwijkt. Dus met zo'n bril over straat lopen gaat nog altijd rare blikken opleveren. Ik zou als fabrikant gewoon keihard voor iets speciaal gaan. Zoals de scouter die Vegeta draagt in DBZ ofzo :oi22:.

Lijkt alleszins dat er - toch zeker vanuit Europa - nog wat regelneverij zal (moeten) komen als ze dat op globalere schaal gaan uitrollen. Met zo'n bril autorijden of met de fiets bv. lijkt mij ronduit gevaarlijk.

Deze bril ziet er nog best OK uit, maar je ziet toch heel duidelijk dat het nog altijd geen "gewone" bril is. Dat is misschien het nog het meest rare vind ik. Ze proberen naar iets gewoon te gaan maar je ziet nog altijd dat het afwijkt. Dus met zo'n bril over straat lopen gaat nog altijd rare blikken opleveren. Ik zou als fabrikant gewoon keihard voor iets speciaal gaan. Zoals de scouter die Vegeta draagt in DBZ ofzo :oi22:.
Ja, Vandaar dat ik denk dat die externe bakjes nog iets gaan worden. Het is (voorlopig) onmogelijk om de volledige hardware van een smartphone in het formaat van een "normale" bril te krijgen.

Dat lijkt mij juist het grote nadeel van "smartbrillen".

In een school moet een leerling zijn smartphone afgeven
In sommige clubs/optredens/... moet je een sticker dragen over de camera's van je smartphone
Op de meeste werkplaatsen gaat men niet appreciëren dat ik met een gerichte camera binnenwandel als het ware.
Gaat verdomme lastig zijn voor brildragers om telkens twee brillen mee te dragen. Dumb glasses en smartglasses. (Enfin drie: dumb glasses, dumb zonnebril, smart glasses,...)

Daarvoor alleen al zie ik smartglasses als een vervanger voor een smartphone nooit gebeuren. Het is te onhandig, het gaat nooit sociaal aanvaard worden dat iemand met een actieve camera continu op iemand anders gericht staat,...

Smartglasses als "professioneel werktuig", dat is iets anders. Een smartglasses voor iemand die orderpicking doet, smartglasses voor in complexe industriële omgevingen, hulpmiddel voor chauffeurs,...

Maar als vervanger van een smartphone, nee.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan