In mijn ogen is het simpel: men mag geen enkele vorm van criminaliteit onbestraft laten. Als je dat wel doet, open je de deur voor meer en zwaardere misdaad. Broken windows theory weet je wel.
Dat wilt niet zeggen dat je voor een gauwdief een levenslange straf vordert. Noch dat je de achterliggende oorzaken niet moeten gaan aanpakken. Noch dat er niet gewerkt dient te worden aan rehabilitatieplannen (enkel voor relatief kleine misdaden) en een betere framework rond de aanpak van mentale gezondheid (aantal gestichten is enorm gezakt de laatste decennia).
Maar cordaat optreden tegen elke vorm van criminaliteit en anti-sociaal gedrag is de absolute basis voor een een goedwerkende samenleving. Punt.
Is een beetje zoals onderhoud in de industrie. Je hebt preventief en curatief onderhoud. Daar weten ze al héél lang dat preventief vele malen efficiënter is, naar uitval en totaalkost toe.
Dat kordaat optreden en criminaliteit niet onbestraft laten is curatief.
Preventieve projecten promoten is iets héél moeilijks, want het is nu al geld uitgeven aan iets waar je pas vele jaren later winst uithaalt, en het is op voorhand heel moeilijk te zeggen hoeveel die winst gaat zijn, want je kan moeilijk zeggen als ik destijds die preventieve kost niet had gedaan, had ik nu een curatieve kost. Je kan heel moeilijk iets kwantificeren dat er niet is! Je kan ook nooit garanderen dat die curatieve kost er wel had geweest had je het preventieve stukje niet gedaan.
In industrieel onderhoud heeft de ervaring geleerd dat het absoluut de moeite is om zwaar in te zetten op preventief onderhoud, maar ook dat is een lang en moeilijk proces geweest, een lang gevecht tussen de onderhoudsafdelingen en de boekhouders!
In Amerika legt men op gebied van criminaliteit alle prioriteit op curatief en quasi niets op preventief.
Men is daar nog altijd overtuigd dat de afschrikking van zware straffen criminaliteit beperkt, wat totaal niet het geval is. Zelfs de doodstraf zorgt er niet voor dat er minder gemoord wordt, enige voordeel is dat de kost van levenslange opsluiting wegvalt.
Wat dan ook resulteert in een zware overbelasting van het systeem, waardoor ze zowat de allerhoogste verhouding gevangenen heeft t.o.v. bevolkingsaantal.
Als je geen knijt aandacht aan de bron van het probleem geeft, dan bots je op je eigen curatieve limiet en heb je geen andere keuze meer dan die kleine criminaliteit onbestraft te laten.
Wat Trump nu wil doen, is nog steeds niets aan de bron van het probleem doen, geen preventieve projecten, maar het curatieve tot in het extreme uitbreiden, namelijk "you steal, you have a "free to kill" target on your back". Je moet geen bang meer hebben van politie maar van de gewone medemens, want die krijgt het recht van je eenvoudigweg neer te schieten (al dan niet in de rug).
Zo overbelasten ze natuurlijk ook de gevangenissen niet meer, één keer een kleine kost aan de coroner en de undertaker, en hop, weer een probleem permanent minder.
Is zo precies toch een maatschappij waar ik me niet zo goed zou in voelen, maar waar de elite zoals Trump, die in hun eigen luxe cocon leven, blijkbaar wel comfortabel mee is.