Ik begin niet aan welles/nietes spelletje door enkele artikeltjes. Ik kan er zo terugsturen met het gebrek aan subsidiëring in verschillende sectoren.
Feit is dat Dhr.Biden serieus zal mogen vechten tegen de Dhr.Trump volgend jaar in november. En in Europa zorgt dit feit voor grote consternatie.
Een eerlijke reactie dat je geen discussie wil gebaseerd op cijfers en feiten maar dan zit je wel op het verkeerde subforum denk ik.

Om verder te gaan op zaken die wel hebben bijgedragen aan de inflatie: reeds in 2017 werd door economen voorspeld dat de Tax Cuts & Jobs Act van de Trump administratie de inflatie zou doen stijgen.

Back when the Trump tax cuts were being debated, economists warned the cuts could eventually lead to out-of-control inflation. And, economists said, the cuts would force the government to borrow to deal with emergencies. In 2021, ProPublica reported the national debt rose by almost $7.8 trillion during Trump’s time in office. That didn’t help the government’s ability to borrow.
When tax cuts pump more money into the economy, it increases demand, which drives up prices, makes inflation worse and prompts the Federal Reserve to raise interest rates to combat inflation. Under the Republican plan, some working people will get modest tax cuts, but they will pay for them with higher prices and interest. They also will pay through those cuts to Social Security and Medicare, programs into which they have long paid.
Analysis of first-year results released by the Congressional Research Service in May 2019 found:
  • "a relatively small (if any) first-year effect on the economy"
  • "a feedback effect of 0.3% of GDP or less," such that the tax cut did not pay for itself
  • "pretax profits and economic depreciation (the price of capital) grew faster than wages," meaning shareholders benefited more than workers
  • inflation-adjusted wage growth "is smaller than overall growth in labor compensation and indicates that ordinary workers had very little growth in wage rates"
  • "the evidence does not suggest a surge in investment from abroad in 2018"
  • "While evidence does indicate significant repurchases of shares, either from tax cuts or repatriated revenues, relatively little was directed to paying worker bonuses.

Resultaat: enorme toename in de overheiddschuld. En de verlaagde belasting resulteerde niet in hogere lonen of meer koopkracht. Bedrijven gebruikten dit vnl. om aandelen terug te kopen.

In P&A is het net wel de bedoeling om je posts te onderbouwen.
Met andere woorden: je komt hier stellingen poneren zonder onderbouwing, iemand doet dan moeite om daar (met onderbouwing) op te reageren, en dan ben je weg? Ik had dus gelijk met mijn 'holle praat.'
Nee ik ga me niet bezig houden met artikeltjes te kopiëren dat voor iedereen toegankelijk en wijdverspreid is op het dingetje internet.
'holle praat', is dat hier de kindertuin met ik ik ik??

is dat hier de kindertuin met ik ik ik??
Sorry hoor, maar de enige die er hier een kindertuin van maakt ben jij. Er wordt hier verwacht dat je je argumenten onderbouwt. @StevenFM doet zijn uiterste best om zijn posts mooi te onderbouwen met links en argumenten, en ondertussen zijn er nog mensen die jouw claims tegenspreken of nuanceren en jij zit hier maar van 'lalala ik ga me daar niet mee bezig houden.' Tja, wie is er hier dan het kind?

Ik zou toch graag een bron zien voor jouw claim dat Biden geen jobs heeft gecreëerd?

Veel van die wetgeving die de afgelopen jaren gestemd is (CHIPS, Inflation Reduction Act,...) zijn waarschijnlijk wel goed voor de USA op lange termijn. Het feit dat er investeringen komen in semiconductor bedrijven is goed voor het land (geopolitiek risico enzo), maar op korte termijn heeft de bevolking daar niets aan hé. Die zagen bij Trump de belastingen dalen. (Dat voor de bedrijven de belastingen nog veel harder daalden zagen ze natuurlijk niet.)

Maar, net zoals hier in België kijkt Joe Sixpack naar de prijs aan de pomp, ongelijkheid, opioid crisis, immigratie, en al de rest wat er blijft foutlopen. Dit is natuurlijk niet allemaal de fout van Biden zelf, maar zijn gewoon algemene trends die decennia eerder in gang werden gezet.

Biden gaat op korte termijn toch iets moeten doen zodat het lijkt dat hij toch iets voor de gewone man doet. Anders bestaat de kans inderdaad dat hij de verkiezingen zal verliezen. Dat soort kortstondige beslissingen is pure korte-termijn politiek en in mijn ogen te verachten, maar zo werkt de politiek nu eenmaal.

Uw factcheck is letterlijk de Republikeinse Partij? Dat helpt niet tegen onafhankelijke aangehaalde bronnen hè.

En nergens spreekt het tegen dat er onde Biden meer jobs en minder werkloosheid is. Maar de inflatie speelt zeker parten. De reden daarvoor wordt natuurlijk niet vermeld.

Klopt niet.

En er is wel degelijk veel gesubsidieerd.

Wat natuurlijk niets verandert aan het feit dat het leven voor veel Amerikanen duurder is geworden door de hoge inflatie. Maar zoals reeds gezegd, dat zijn zaken waar een overheid minder invloed over heeft. Dan kijk je eerder naar bv. de dalende olieprijzen en de interest rate van de Federal Reserve.
Wordt hier toch wat ontkracht.
Maar de nummers zijn wel degelijk niet dramatisch of slecht. Gezien de korte termijn en de miserie van de afgelopen jaren is recuperatie en aanwinst van dat aantal nieuwe jobs vrij netjes gedaan.

Budget house gov (rep+dem leden) :

Fact Check: Biden Misleads on Job “Creation” Statistics

• Recovery versus “Creation.” Nearly 72 percent of all job gains since 2021 were simply jobs that were being recovered from the pandemic, not new job creation. In fact, when looking at today’s economy compared to pre-pandemic levels, employment is up only by 3.7 million.
    • On the other hand, prior to the pandemic, job creation under President Trump was 6.7 million—3 million more jobs than the current President

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar de nummers zijn wel degelijk niet dramatisch of slecht. Gezien de korte termijn en de miserie van de afgelopen jaren is recuperatie en aanwinst van dat aantal nieuwe jobs vrij netjes gedaan.

• Recovery versus “Creation.” Nearly 72 percent of all job gains since 2021 were simply jobs that were being recovered from the pandemic, not new job creation. In fact, when looking at today’s economy compared to pre-pandemic levels, employment is up only by 3.7 million.
    • On the other hand, prior to the pandemic, job creation under President Trump was 6.7 million—3 million more jobs than the current President
Is ook een website van de GOP trouwens.

Al zijn de claims van Biden inzake jobcreatie ook weinig genuanceerd want het is vanzelfsprekend dat je meer jobcreatie hebt als je net uit een zware recessie komt. Investeringen in infrastructuur zullen zeker geholpen hebben maar het merendeel van die jobs is toch gewoon de economie die zich herstelt na COVID-19.

Het punt dat ik wil maken is dus niet zozeer dat Biden het fantastisch doet maar wel dat ik het vreemd vind dat sommige mensen Biden afrekenen op de hogere levenskost en inflatie maar diezelfde logica niet doortrekken naar jobcreatie, werkloosheid, inflatiedaling en groei in GDP. Lijkt me toch dat veel van die factoren globaal bepaald worden en/of zich op langere termijn manifesteren.

Betreffende zaken waar Biden wel actie kan ondernemen, heeft hij het toch degelijk gedaan gezien de beperkte meerderheid die hij had. Het blijft wel spijtig dat die initiële versie van de infrastructure bill zo sterk is afgeslankt.

Budget house gov (rep+dem leden) :

Dat is nu ook niet de meest betrouwbare bron voor een factcheck imo.

Ik vind deze dan wel correcter:

Alle job gains toewijzen aan Biden is belachelijk maar wat Trump en de GOP doen is dan weer het andere uiterste.

Is ook een website van de GOP trouwens.

Al zijn de claims van Biden inzake jobcreatie ook weinig genuanceerd want het is vanzelfsprekend dat je meer jobcreatie hebt als je net uit een zware recessie komt. Investeringen in infrastructuur zullen zeker geholpen hebben maar het merendeel van die jobs is toch gewoon de economie die zich herstelt na COVID-19.

Het punt dat ik wil maken is dus niet zozeer dat Biden het fantastisch doet maar wel dat ik het vreemd vind dat sommige mensen Biden afrekenen op de hogere levenskost en inflatie maar diezelfde logica niet doortrekken naar jobcreatie, werkloosheid, inflatiedaling en groei in GDP. Lijkt me toch dat veel van die factoren globaal bepaald worden en/of zich op langere termijn manifesteren.

Betreffende zaken waar Biden wel actie kan ondernemen, heeft hij het toch degelijk gedaan gezien de beperkte meerderheid die hij had. Het blijft wel spijtig dat die initiële versie van de infrastructure bill zo sterk is afgeslankt.
Waar haal je dat dit een site van de gop is?

Veel van die wetgeving die de afgelopen jaren gestemd is (CHIPS, Inflation Reduction Act,...) zijn waarschijnlijk wel goed voor de USA op lange termijn. Het feit dat er investeringen komen in semiconductor bedrijven is goed voor het land (geopolitiek risico enzo), maar op korte termijn heeft de bevolking daar niets aan hé. Die zagen bij Trump de belastingen dalen. (Dat voor de bedrijven de belastingen nog veel harder daalden zagen ze natuurlijk niet.)

Maar, net zoals hier in België kijkt Joe Sixpack naar de prijs aan de pomp, ongelijkheid, opioid crisis, immigratie, en al de rest wat er blijft foutlopen. Dit is natuurlijk niet allemaal de fout van Biden zelf, maar zijn gewoon algemene trends die decennia eerder in gang werden gezet.

Biden gaat op korte termijn toch iets moeten doen zodat het lijkt dat hij toch iets voor de gewone man doet. Anders bestaat de kans inderdaad dat hij de verkiezingen zal verliezen. Dat soort kortstondige beslissingen is pure korte-termijn politiek en in mijn ogen te verachten, maar zo werkt de politiek nu eenmaal.
Dat de belastingen bij bedrijven daalden zien ze misschien net wel, misschien geloven veel mensen ook dat het op lange termijn de VS ten goede zal komen? Het is wat makkelijk om er enerzijds van uit te gaan dat Biden zijn wetten "waarschijnlijk wel goed" zullen zijn voor de US op lange termijn maar dat bij Trump zijn ingrepen diezelfde lange termijn zelfs niet te overwegen.

Misschien was Trump ook wat te vooruitziend voor Joe Sixpack en had ie beter wat meer korte termijn politiek gevoerd zoals je nu Biden aanraadt te doen?

Wat betekent deze post precies?

Het is dus de meerderheid die op dat moment zo een site als hun spreekbuis kan gebruiken. En ge merkt dat dit gebeurt : Zij het als 1* propaganda of in dit geval waar het over Biden's job creatie ging, in 2* het minimaliseren ervan.
Denk dat dit als minderheids lid leuk (zuur) toekijken is als ge dit op uw committee site ziet verschijnen.
Daar niet mee mogen in dingen is voor mij vreemd.
Dat zou best neutraler objectieve materie zijn.
Maar bon regels zijn regels. Punt.
Duidelijk genoeg?

Shutdown gaat volgende week van start, blijft toch zeer pijnlijk dat dit kan gebeuren in een land als de VS. Werknemers die wekenlang (?) vrijaf wordt opgelegd in een land waar veel mensen paycheck-to-paycheck leven...en zelfs niet iedereen krijgt backpay.

Shutdown gaat volgende week van start, blijft toch zeer pijnlijk dat dit kan gebeuren in een land als de VS. Werknemers die wekenlang (?) vrijaf wordt opgelegd in een land waar veel mensen paycheck-to-paycheck leven...en zelfs niet iedereen krijgt backpay.
Welke beweegredenen?

Welke beweegredenen?
Geen akkoord over het budget.

Biden had eerder dit jaar een deal bereikt met de leider van de Republikeinen in het Huis, Kevin McCarthy, maar die staat onder druk van hardliners in zijn fractie (o.a. Gaetz en Greene) om de deal op te blazen. McCarthy heeft slechts een zeer kleine meerderheid en heeft intern deals moeten maken met deze hardliners om verkozen te geraken tot speaker.

Gaetz, who has also threatened to call a vote to oust McCarthy from his job, wants Congress to do what it rarely does anymore: debate and approve each of the 12 annual bills needed to fund the various departments of government — typically a process that takes weeks, if not months.

Even if the House is able to complete its work this week on some of those bills, which is highly uncertain, they would still need to be merged with similar legislation from the Senate, another lengthy process.

Senaat heeft intussen wel gestemd voor een noodbudget om een shutdown te vermijden (incl. geld voor een federaal rampenplan en Oekraïne) met bipartisane steun (76-22) maar de Republikeinen in het huis gaan hier dus niet mee akkoord en zijn hun eigen budgetvoorstellen aan het lanceren. Zij willen bv. ook alle steunmaatregelen voor Oekraïne uit het budget halen.

The 79-page Senate bill would fund the government at current levels and would include the Ukraine and U.S. disaster aid that has been in jeopardy. It also includes an extension of Federal Aviation Administration provisions expiring Saturday.

Senate Majority Leader Chuck Schumer said the Senate bill shows “bipartisanship can triumph over extremism.” Senate Republican leader Mitch McConnell appeared on board with the bipartisan Senate plan, saying, “Government shutdowns are bad news.”

De hardliners krijgen de steun van Trump: "Unless you get everything, shut it down" postte hij op sociale media.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan