Met m'n nul aantal presidentskandidaten bedoel ik niet presidenten die hun primaries niet hebben gewonnen (hoewel het daar ook nul is, maar inderdaad nipt), maar presidenten die gepasseerd zijn door hun partij. Een soort "gedwongen pensioen" of gewoon passeren. Maar mijn pleidooi is er ook geen voor het feit dat Biden zeker gaat winnen, hè. Het is er eentje tegen het idee dat de enige logische en tactisch zinnige beslissing van de Dems zou zijn om Biden te passeren, al was het 2j geleden. Mijn pleidooi is er al helemaal geen voor het feit dat Biden een fantastische kandidaat zou zijn.
Er is nog een iets jammerlijkere reden waarom incumbents bijna altijd winnen: https://fivethirtyeight.com/features/money-and-elections-a-complicated-love-story/
Geld wint (meestal). En een incumbent moet ten eerste minder moeite doen om geld achter zich te scharen, hij is bijna altijd al veel vroeger zeker van zijn kandidatuur, hij heeft ten tweede ook de hele machinerie al achter zich. En ook daar hinkt Trump ernstig achterop.
Ik ben er niet mee eens dat Roosevelt nu moeilijk verkozen zou geraken gewoon door zijn rolstoel, hoor. Ik denk dat inhoud nog altijd kan winnen, en een verzoenende rol zeker ook nog kan werken. Een president voor het hele volk, in plaats van eentje voor de helft van het volk. Daar is het echter nu wel even te laat voor.
Je kan je niet op de geschiedenis blijven beroepen indien er een serieus aantal factoren zijn die maken dat dit niet is zoals de voorgaande keren in de gescheidenis, met een recordleeftijd voor een presidentskandidaat, een stevig gepolariseerd land, social media, etc.
Ik zou ook graag denken dat iemand als Roosevelt nog opnieuw verkozen zou kunnen geraken, maar ik vrees dat ik een pak cynischer ben en vrees van niet. Al is het maar het onbewuste dat een rol speelt sinds dat videobeelden een wijdverspreid medium zijn. JFK heeft zijn winst op Nixon destijds ook in belangrijke mate te danken aan het beeld van een jongere, vlottere kandidaat te zijn in de televisiedebatten, ook al was hij achter de schermen aan het creperen van de rugpijn.