Met m'n nul aantal presidentskandidaten bedoel ik niet presidenten die hun primaries niet hebben gewonnen (hoewel het daar ook nul is, maar inderdaad nipt), maar presidenten die gepasseerd zijn door hun partij. Een soort "gedwongen pensioen" of gewoon passeren. Maar mijn pleidooi is er ook geen voor het feit dat Biden zeker gaat winnen, hè. Het is er eentje tegen het idee dat de enige logische en tactisch zinnige beslissing van de Dems zou zijn om Biden te passeren, al was het 2j geleden. Mijn pleidooi is er al helemaal geen voor het feit dat Biden een fantastische kandidaat zou zijn.

Er is nog een iets jammerlijkere reden waarom incumbents bijna altijd winnen: https://fivethirtyeight.com/features/money-and-elections-a-complicated-love-story/

Geld wint (meestal). En een incumbent moet ten eerste minder moeite doen om geld achter zich te scharen, hij is bijna altijd al veel vroeger zeker van zijn kandidatuur, hij heeft ten tweede ook de hele machinerie al achter zich. En ook daar hinkt Trump ernstig achterop.

Ik ben er niet mee eens dat Roosevelt nu moeilijk verkozen zou geraken gewoon door zijn rolstoel, hoor. Ik denk dat inhoud nog altijd kan winnen, en een verzoenende rol zeker ook nog kan werken. Een president voor het hele volk, in plaats van eentje voor de helft van het volk. Daar is het echter nu wel even te laat voor.

Je kan je niet op de geschiedenis blijven beroepen indien er een serieus aantal factoren zijn die maken dat dit niet is zoals de voorgaande keren in de gescheidenis, met een recordleeftijd voor een presidentskandidaat, een stevig gepolariseerd land, social media, etc.

Ik zou ook graag denken dat iemand als Roosevelt nog opnieuw verkozen zou kunnen geraken, maar ik vrees dat ik een pak cynischer ben en vrees van niet. Al is het maar het onbewuste dat een rol speelt sinds dat videobeelden een wijdverspreid medium zijn. JFK heeft zijn winst op Nixon destijds ook in belangrijke mate te danken aan het beeld van een jongere, vlottere kandidaat te zijn in de televisiedebatten, ook al was hij achter de schermen aan het creperen van de rugpijn.

Ondertussen de tweede staat die mensen niet gaat laten kiezen voor Trump in de voorverkiezingen.
Op basis van insurrectionist law.

Exciting times.

Ik ben daar nog niet zo zeker van. Er zitten in de supreme court meer conservatieven maar de niet-extreem conservatieven hebben een meerderheid. Dat is denk ik echt koffiedik kijken wat ze gaan doen en wat de beweegredenen zijn.

't is nog nooit toegepast op basis van dat 14e Amendement, dus heel benieuwd of het Federale Hooggerechtshof het Hooggerechtshof van Colorado en de redenering van de minister uit Maine volgt.

Benieuwd of de conservatieven in het Hooggerechtshof zich gaan houden aan hun state's rights dogma.

Er zullen alvast nog wel staten volgen als hij weldegelijk de presidentskandidaat is.
Best wel een zooitje dat je wel kan meedoen aan de voorverkiezingen, maar niet aan de echte verkiezingen met die insurrection act.
Dat is wel het verschil in Colorado, daar hebben ze wel specifiek de vereiste dat de kandidaten in de voorkiezingen ook geldige kandidaten moeten zijn voor de echte verkiezingen.

Trump staat ondertussen terug op de ballot in Colorado.
Dat is ook nog niet zeker

Following the appeal, Colorado Secretary of State Jena Griswold announced that she will include Trump on the primary ballot on the Jan. 5 certification deadline, unless the U.S. Supreme Court affirms the lower court's ruling or declines to take up the case.

Dat is het gevolg van een oude man (die het niet echt slecht doet) en een partij die we hier extremer woke dan groen zouden noemen.
Het is zo'n armoede aan gematigde relatief populaire mensen dat ze Biden opnieuw doen runnen terwijl die man gewoon te oud is voor dat ambt.

Doe mij maar Haley. Fris, goed in debatten, ervaring en capabel om compromissen te sluiten.

een partij die we hier extremer woke dan groen zouden noemen.

de democraten zijn niet half zo woke als de republikeinen anti-woke zijn.
Als je kijkt naar wat de partijen effectief doen dan is het vooral de republikeinse zijde die bezig is met identity politics en wetten stemt die minderheden viseren en hun vrijheden trachten in te perken terwijl de democraten onder Biden vooral gefocused zijn op core issues zoals economie, jobs, klimaat, gezondheidszorg, defensie, ... en in tegenstelling tot de reps niet constant over woke liggen te zeveren. En belangrijker ze stemmen ook niet aan de lopende band woke wetten waar de republikeinen wel dag in dag uit anti woke agenda formuleren.

de democraten zijn niet half zo woke als de republikeinen anti-woke zijn.
Als je kijkt naar wat de partijen effectief doen dan is het vooral de republikeinse zijde die bezig is met identity politics en wetten stemt die minderheden viseren en hun vrijheden trachten in te perken terwijl de democraten onder Biden vooral gefocused zijn op core issues zoals economie, jobs, klimaat, gezondheidszorg, defensie, ... en in tegenstelling tot de reps niet constant over woke liggen te zeveren. En belangrijker ze stemmen ook niet aan de lopende band woke wetten waar de republikeinen wel dag in dag uit anti woke agenda formuleren.
Lokaal wel en dat reflecteert heel slecht.
Dat is zoals hier. Ik ben voor nieuwe tradities, dingen mogen veranderen en dingen mogen blijven. Queen Nikkolah geen probleem mee. Vertel tegen de gemiddelde vooruit/groen mandataris dat je zwarte piet OOK vindt en dat mensen zelf moeten kiezen en je bent een racist. (echt meegemaakt voorbeeld). Ik negeer dat en dat is the end of it.

Dat vrij simpele voorbeeld zie je nog veel radicaler in de VS en de republikeinen capteren het gevoel dat mensen hun cultuur onder druk staat. Dat gevoel is er niet enkel omdat Republikeinen mensen dat aanpraten. Zoals alles is wat hier een klein issue is ginder een gevecht tussen "goed" en "kwaad". Als je daar op sommige plekken tegen je 8 jarig dochter die zegt een jongen te zijn zegt dat zoiets niet kan en dat gevoelens overgaan krijg je een meute mensen over je heen die je daarvoor veroordelen. Hier zouden mensen zeggen, ze is nog jong en alles kan veranderen.

Dat zijn althans mijn ervaringen met verhalen van gewone mensen daar. Populisten als Trump spinnen daar garen bij terwijl gematigde politici overal gewoon de beste keuze zijn imho.

Zoals al eerder aangehaald is een van de grootste falen van de Dems dat ze de Reps het narratief laten bepalen en leiden. En in plaats van daar pro-actief mee om te gaan en wel te focussen op hun eigen verwezenlijking blijven ze maar constant reactief reageren op de door de Reps aangehaalde en gedomineerde punten.

Terug
Bovenaan